R1 och R6-tråden!

Helloj har en dum fråga om en svart dosa jag fick me nycklarna till min nya R1a inga knappar endast en batteri lampa är detta någon startspärr eller något? har inte kunnat prova med hojen då den guppar på Atlanten just nu.
 
Jag har en 99:a och har inga problem!! Go for it..

Till 99% består marknadens kraschpuckar av den variant som innebär att man måste göra hål i kåporna. Det är inget du måste lämna in för att göra utan det räcker med att du måttar ut centrumet och sedan köper en hålsåg till din borrmaskin.

Lämnar du in det så räkna med uppåt en tusenlapp skulle jag tro.



Jaha, och sen då. Vad ska jag borra fast den i efter att jag sågat sönder kåpan? Känns som att man får lämna in den till någon.. :(

Man använder den bult som följer med kraschpucken och skruvar in i motorfästet vid ramen ungefär. Kan inte förklara bättre då alkoholen gör sin verkan just nu. Men inget du behöver lämna in för iaf :)
 
Jag har inte momentdragit ett enda styrlager i hela mitt liv. Jag har dragit många kanske ska tilläggas. Det har gått finfint ändå. Styret ska kunna falla till ändläge mha en lätt knuff med framhjulet i luften. Går inte detta är lagret för hårt spänt eller defekt.

Skruvvana räcker.

Tackar,då har jag nog fått till det nu då.

Hade lite vibrationer efter några mil på premiärturen när jag la på mycket lite broms så jag drog hem och efterdrog lite så blev det bra igen.

Ska hålla lite koll nu i början och hoppas på det bästa,tackar igen.

Henrik
 
Tomten kom tidigt iår!

Soppafilter
Luftfilter (k&n)
Drivpaket ala addemoto (SUPER Quad X-ring, drivpaket Nr 4)

Jihaa!
 
Styrdämparen på R1 07-08, går den att justera? Det sitter ju en skruv på den men är den för renovering/olja eller för hårdheten? Min är lite väl nervös i fram när man kliver på gas ut ur böj. På Sviestad så gick det med fullt fladder över krönet, varv efter varv. Justera, bygga om eller köpa eftermarknads (tips på sån?)?
 
Styrdämparen på R1 07-08, går den att justera? Det sitter ju en skruv på den men är den för renovering/olja eller för hårdheten? Min är lite väl nervös i fram när man kliver på gas ut ur böj. På Sviestad så gick det med fullt fladder över krönet, varv efter varv. Justera, bygga om eller köpa eftermarknads (tips på sån?)?

Mig veterligen går det endast att byta olja på orginaldämparen. För bana är den inte mycket att ha så jag rekommenderar dig allt att köpa en fullt justerbar eftermarknadsdämpare!
 
Mig veterligen går det endast att byta olja på orginaldämparen. För bana är den inte mycket att ha så jag rekommenderar dig allt att köpa en ordentligt fullt justerbar eftermarknadsdämpare!

Nå tips på en sån? Öhlins kostar väl mer än de smakar antar jag. Borde man inte kunna ta vilken styrdämpare som helst (som passar vid styrkronan eller vart den nu sitter fast) och sen bara anpassa fästet runt benet efter dämparen?
Funderade ett tag på att sätta nå mjuka distanser på insidan av gaffelbenen för att inte kunna få fulla utslag, men man vill ju ha kvar så mycket vändcirkel som möjligt i depån så det går bort.
 
Jag fick tillbaka min r6a från service igår och upptäckte att när jag kör och sen frikopplar så vill den inte alltid gå ner helt i varvtal utan ligger runt 2500 en stund:va. Vad kan det vara som strular?
 
Last edited:
Låter som tjuvluft.
Vad var det för service som gjordes?

4000mils service var det och nu upptäckte jag att oljelampan tändes efter en stunds körning,olja finns det i men det var lågt med kylarglykol.Läste att den kan tändas då fast i displayen var det oljekannan och inte termometern som tändes vilket det borde vara om det är dåligt med vatten i kylaren eller är jag helt fel ute?
 
4000mils service var det och nu upptäckte jag att oljelampan tändes efter en stunds körning,olja finns det i men det var lågt med kylarglykol.Läste att den kan tändas då fast i displayen var det oljekannan och inte termometern som tändes vilket det borde vara om det är dåligt med vatten i kylaren eller är jag helt fel ute?

Lämna tillbaka den till stället som sevade den.
 
Den lever!!!

Riktigt gött att få igång skrotet. Gick fint att hoppa igång den efter två-tre sekunder med nytt batteri. Luktade mumma från grenrör och annat när det blev varmt. Kopplingskåpan satt rätt och fint också.

Tråkiga är dock att efter gaffelrenoveringen så verkar båda boxarna släppa olja. :mad: Vetefan om de har hamnat på sniskan eller om det är nåt annat tjall.

Någon som provat rodda med bladmått och försöka "dra" boxarna rätt? Eller ska jag gissa på att min premiärtur blir förskjuten med någon månad bara för att jag måste riva ner skiten igen? :gråta
 
Isak skrev:
.....oljelampan tändes efter en stunds körning,olja finns det i men det var lågt med kylarglykol.Läste att den kan tändas då fast i displayen var det oljekannan och inte termometern som tändes vilket det borde vara om det är dåligt med vatten i kylaren eller är jag helt fel ute?

Det är väl samma lampa för både oljenivå och kylarvätskenivå, om jag inte minns fel? Prova med att fylla på o se om den slocknar :tummenupp
Dock klantigt av stället där du servade den...
 
Det är väl samma lampa för både oljenivå och kylarvätskenivå, om jag inte minns fel? Prova med att fylla på o se om den slocknar :tummenupp
Dock klantigt av stället där du servade den...

Fyllde på med lite olja och kylarvätska sen var det lugnt :)
 
Nån som har förarsadel till R1 -98 som ligger o skräpar så skicka gärna ett pm, spelar mindre roll om den inte är i toppskick..
 
Hello! Är ny här och har precis köpt mig en r1 -07 som jag är mkt nöjd med :)
Jag kommer med bilder och erfarenheter framöver :)

Tänkte höra på en gång om någon vet direkt om man måste ta bort hela kåpan för att demontera framblinkers? :P Hur sitter dom fast? Borde ju gå ändå tycker man?
 
Hello! Är ny här och har precis köpt mig en r1 -07 som jag är mkt nöjd med :)
Jag kommer med bilder och erfarenheter framöver :)

Tänkte höra på en gång om någon vet direkt om man måste ta bort hela kåpan för att demontera framblinkers? :P Hur sitter dom fast? Borde ju gå ändå tycker man?

Välkommen!
 
Det här var inte bra! F*n! Igår när jag demonterade kåpan på höger sida fick jag syn på kylvätskebehållaren som var i stort sett helt tom, så när som på några droppar i botten! :S Man blir ju orolig, den är servad på yamaha store i västerås för någon månad sen innan jag köpte den! Vad som är gjort vet jag inte?! Hojen har gått dryga 500 mil nu sen ny och inte mer än 100 mil sen service. Var in å köpte någon dyr kylarvätska idag på yamaha store som jag tänkt tappa ur resterande och byta till.
Ska man bara fylla på och provköra å hålla koll på nivån? Ingen aning om hur länge sen någon kollade nivån innan ju :S eller om det ens är gjort sen ny? Men Hojen lär väl blåryka om det kommer in vatten i oljan antar jag? Någon som har något tips på vad man ska checka eller om man ska testa å bara fylla å köra?
 
Det här var inte bra! F*n! Igår när jag demonterade kåpan på höger sida fick jag syn på kylvätskebehållaren som var i stort sett helt tom, så när som på några droppar i botten! :S Man blir ju orolig, den är servad på yamaha store i västerås för någon månad sen innan jag köpte den! Vad som är gjort vet jag inte?! Hojen har gått dryga 500 mil nu sen ny och inte mer än 100 mil sen service. Var in å köpte någon dyr kylarvätska idag på yamaha store som jag tänkt tappa ur resterande och byta till.
Ska man bara fylla på och provköra å hålla koll på nivån? Ingen aning om hur länge sen någon kollade nivån innan ju :S eller om det ens är gjort sen ny? Men Hojen lär väl blåryka om det kommer in vatten i oljan antar jag? Någon som har något tips på vad man ska checka eller om man ska testa å bara fylla å köra?

fyll på glykol och håll koll på nivån. du behöver nog inte oroa dig så mycket.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top