R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nå tips på en sån? Öhlins kostar väl mer än de smakar antar jag. Borde man inte kunna ta vilken styrdämpare som helst (som passar vid styrkronan eller vart den nu sitter fast) och sen bara anpassa fästet runt benet efter dämparen?
Funderade ett tag på att sätta nå mjuka distanser på insidan av gaffelbenen för att inte kunna få fulla utslag, men man vill ju ha kvar så mycket vändcirkel som möjligt i depån så det går bort.

Öhlins är väl den mest seriösa som man kan ställa i 21 steg. Men det finns ju en del andra märken som fungerar på precis samma sätt så det är egentligen bara att köpa med plånboken, alltså låta prisbilden avgöra!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Tror du? Men kylarvätskan ska ju inte kunna försvinna/dunsta vad jag har förstått? den måste ju ta vägen någonstans?:confused:

fyll på och håll under uppsikt. du har ingen aning om den har tömts på glykol och därmed inte fylld korrekt.

jag TROR inte att en -07 har blåst topplockspackning eller läckage.
 

Frezze

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Enköping
Hoj
-07 Yamaha R1
fyll på och håll under uppsikt. du har ingen aning om den har tömts på glykol och därmed inte fylld korrekt.

jag TROR inte att en -07 har blåst topplockspackning eller läckage.

Okej, då ska jag ta och fylla upp å testa, dock var jag osäker på mängden kylvätska i systemet så jag frågade på yamaha store och dom påstod att det var under 2 liter i min hoj totalt, dock stod det i instruktionsboken när jag kom hem att det är 2,7 någonting i hela systemet!:mad: Dom påstod även att hela systemet skulle tömmas och fyllas upp med samma. Får väl åka in imorgon igen och köpa ett par liter till då! Dyrare än :dricka /liter ju :p
 

Frezze

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Enköping
Hoj
-07 Yamaha R1
Tappade ur allt ikväll och det var ganska exakt 2 liter i hela systemet, skönt det iaf! Men kylvätskan jag köpte var ju för att sänka tempen på motorn och ska väl främst användas vid extema förhållanden, blir till att lämna tillbaka imorrn!...vad ska man slå i egentligen? Pratade med en duktig mc kille och han sa att man egentligen kunde köra på vad som helst, vad kör ni andra på? Ska ju vara för alumotorer men det kan ju skilja sig avsevärt på kvalité.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
den röda glykolen är väl för alu block, den som man skall hälla i VAG-Bilar t.ex.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Korspostar lite..

--------------------------------------------------------------------------------
Har för första gången sedan september 2009 kört hojen riktigt varm.

Mätaren visade först LO bra länge, även efter en tur (liten tjuvtur, avställd och oförs.) som borde renderat i riktigt genomvarm motor. Mycket riktigt, senare hoppade mätaren igång, visade 85, visade sedan 55, visade sedan 101, visade sedan... Ni förstår. Stor variation i värdena.

När jag tomgångskörde ytterligare, för att försöka trigga fläktstart (103 enligt mätaren) låg tempen sedan still. När jag sedan stängde av tändning och satte på igen, visades det LO. Riktigt skumt.

Misstänker att det finns något fiffigt sätt att mäta upp tempsensorn på radiatorn?

Vidare undrar jag om fläktkontrollen/start går genom samma sensor? I sådana fall torde den ju EJ vara trasig, eftersom fläkten ändock startar vid angiven temp?

Kan det vara något annat som orsakar? Känns inte som glapp emot mätarhus, verkar inte heller vara något tjall i kablar efter lite ryck och drag. Kanske det rentav är en felkod för något annat när mätartempen hoppar sådär?

Tips, råd och lösningar mottages med största tacksamhet.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Korspostar lite..

--------------------------------------------------------------------------------
Har för första gången sedan september 2009 kört hojen riktigt varm.

Mätaren visade först LO bra länge, även efter en tur (liten tjuvtur, avställd och oförs.) som borde renderat i riktigt genomvarm motor. Mycket riktigt, senare hoppade mätaren igång, visade 85, visade sedan 55, visade sedan 101, visade sedan... Ni förstår. Stor variation i värdena.

När jag tomgångskörde ytterligare, för att försöka trigga fläktstart (103 enligt mätaren) låg tempen sedan still. När jag sedan stängde av tändning och satte på igen, visades det LO. Riktigt skumt.

Misstänker att det finns något fiffigt sätt att mäta upp tempsensorn på radiatorn?

Vidare undrar jag om fläktkontrollen/start går genom samma sensor? I sådana fall torde den ju EJ vara trasig, eftersom fläkten ändock startar vid angiven temp?

Kan det vara något annat som orsakar? Känns inte som glapp emot mätarhus, verkar inte heller vara något tjall i kablar efter lite ryck och drag. Kanske det rentav är en felkod för något annat när mätartempen hoppar sådär?

Tips, råd och lösningar mottages med största tacksamhet.

kolla ärj på kontakter, givaren kan du ohmmäta. det är ett motstånd som varierar med temperaturen, lägg den i en kastrull och mät medan du kokar upp vattnet. tror att det skall stå i verkstadshandboken vilka värden den skall ha vid angiven temperatur.

Edit: R1 -05 skall ha 5,21-6,37 K-ohm vid 0 grader och 290-350 ohm vid 80 grader.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det snyggaste och bästa är att köpa ett double bubble kåpglas. Då styr du undan fartvinden över huvudet istället för att bli träffad strax vid hakan som det är med orginalglaset.

Mina favoriter är:

Puig
Zero Gravity
GP 500
PowerBronze
Tack för tipsen. Hittat ett rött "double bubble" från Zero Gravity. Skall dock kolla in de andra märkena också innan köp.
 

Trinoxious

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Borås
Hoj
Yamaha r6 -08
Har en r6 -08, behöver snart byta däck. Någon som har några tips på vad man ska välja?

Ha det toppen!

Mia
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
R1/R6-tråden!

Trinoxious skrev:
Har en r6 -08, behöver snart byta däck. Någon som har några tips på vad man ska välja?

Ha det toppen!

Mia

Hur kör du mest med hojen? Mest lugnt & upprätt? Sportigt & aktivt? En del bana?

Ska du mest köra lugnt så rekommenderar jag dig Michelin Pilot Road 2CT.

Sportigt? Michelin Pilot Power 2CT.
En del bana? Michelin Power Pure eller Power One.

Nu var detta exempel baserat på Michelin men det finns givetvis motsvarande från andra tillverkare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har en r6 -08, behöver snart byta däck. Någon som har några tips på vad man ska välja?

Ha det toppen!

Mia

Hur kör du?
Gata,bana,blandat?

På gata har jag kört michelin pilot power och dunlop qualifier,fördel michelin om det är blött och dunlop för känsla.

Nu har det ju kommit nya modeller av de märkenas däck som ska vara mycket bättre än föregångarna så där är det nog bara att läsa recensionerna och hoppas de stämmer med ditt körsätt.

På bana metzler racetec eller pirellis motsvarighet,funkar på gata med men är inte optimalt för livslängden och bör läsa på lite om begränsningarna i ett racedäck på gata innan man överväger det.

Henrik
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Trinoxious skrev:
Har en r6 -08, behöver snart byta däck. Någon som har några tips på vad man ska välja?

Ha det toppen!

Mia

Jag tycker dom här tvåkomponentsdäcken verkar bra!
Finns väl även med fler komponenter tror jag.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Köpes: 5JJ-83591-00-00 Thermo Unit till R1 00-01 och ett gäng andra Yamahamodeller, dock inte R-serien.

Nypris Y-center, 877:- SJUKT!

Ädit: Nybesiktad idag, utan anmärkning trots trilskande bromsljuskontakt.
 

Bifogat

  • thermounit.jpg
    thermounit.jpg
    40 KB · Visningar: 76

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Gör ett nytt försök och även en liten efterlysning...

Nån som har en sadel till R1 -98 till salu?

Du som köpte delar av mig till en R1, skicka mig gärna ett PM, har inte kvar några kontaktuppgifter till dig...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Finns det nån bra site där man via postorder kan beställa Yamahadelar över nätet? Karlströms Motor är ju succé för KTM & Husaberg, men vart vänder man sig för Yamahadelar?

Plocka isär kopplingen idag (sjukt mekvänligt, som vanligt) och skulle behöva en ny packning till kåpan och gummitätningen som sitter på pinnen som står vertikalt i själva kopplingskåpan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Efter att ha provkört BMW S1000RR så har jag bestämt mig för att quickshifter är the shit. Inte för att vara snabbast på banan utan bara för att känslan fick mig att flina brett innanför hjälmen! Därför har jag tänkt skaffa det till min. Jag har redan PC III och tändmodulen. Vad ska jag tänka på när jag köper själva sensorgrunkan? Första frågan är funkar det med vilken som helst modell att plugga in i tändmodulen eller måste det vara Power Commanders egen?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Finns det nån bra site där man via postorder kan beställa Yamahadelar över nätet? Karlströms Motor är ju succé för KTM & Husaberg, men vart vänder man sig för Yamahadelar?

Plocka isär kopplingen idag (sjukt mekvänligt, som vanligt) och skulle behöva en ny packning till kåpan och gummitätningen som sitter på pinnen som står vertikalt i själva kopplingskåpan.

Du kan beställa från vilken Yamaha-återförsäljare som helst. Just delarna till kopplingen är ganska billiga.

Du kan även beställa från www.yamahashop.se

Det finns även en hel del ÅF i england som du kan handla av till bra priser. Som vanligt, sök på eBay!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top