Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Ser fram emot kommande uppdateringar!:yoparty
 
Faen Jörgen du måtte ha nån bokstavs komb som slutar med HD:D
Fattar inte att du orkar/hinner med allt hela tiden. :va
Men som sagt grym hoj.:tummenupp
Å skutan sedan:Bugar Kan du inte spela in en konsert med kulan som komp å Sportstern på solo:yoparty
 
Blidde det nån Bromsning ? :va

isf vad blidde det ??!?!? jämfört med förra året asså!
 
Blidde det nån Bromsning ? :va

isf vad blidde det ??!?!? jämfört med förra året asså!

Vi skulle bänkat i torsdags förra veckan, men det vart inställt pga av ett olycksfall, så det var bara att åka hem igen. Försökte igen i tisdags men då hamnade jag på ett möte på KTH som drog ut på tiden. Ska försöka bänka så fort det kommer en regnfri dag med lite värme i luften. Jobbar mycket med träbåten nu, hon ska i sjön den 2.a maj, så det är sena nattpass vid båten efter jobbet. Det är nog risk att bänkningen får skjutas till efter sjösättningen.

Jag kommer att skriva här så fort det hänt ngt.
 
Vi skulle bänkat i torsdags förra veckan, men det vart inställt pga av ett olycksfall, så det var bara att åka hem igen. Försökte igen i tisdags men då hamnade jag på ett möte på KTH som drog ut på tiden. Ska försöka bänka så fort det kommer en regnfri dag med lite värme i luften. Jobbar mycket med träbåten nu, hon ska i sjön den 2.a maj, så det är sena nattpass vid båten efter jobbet. Det är nog risk att bänkningen får skjutas till efter sjösättningen.

Jag kommer att skriva här så fort det hänt ngt.

Ok , Misstänkte att det kom nått viktigt ivägen... Träbåt .. ( skålvirkeshög heter det väl? ) Kan jag intressera herrn för en Vacuminjektering av högklassig epoxy samt ett litet (1 max 2 )lager av väv i E glas ? den blir transparant så du ser träet rätt igenom ,typ tjock fernissa, så slipper du Dreva med hamparep å tjära varje vår :) Bara lägga på lite basexpoxy på botten, med koppar pulver i som du sen slipar lite för att frilägga kopparn så att inga "skalbaggar " vill sätta sig.
 
Last edited:
Ok , Misstänkte att det kom nått viktigt ivägen... Träbåt .. ( skålvirkeshög heter det väl? ) Kan jag intressera herrn för en Vacuminjektering av högklassig epoxy samt ett litet (1 max 2 )lager av väv i E glas ? den blir transparant så du ser träet rätt igenom ,typ tjock fernissa, så slipper du Dreva med hamparep å tjära varje vår :) Bara lägga på lite basexpoxy på botten, med koppar pulver i som du sen slipar lite för att frilägga kopparn så att inga "skalbaggar " vill sätta sig.

Hedning!!1 :4skrika
 
Ok , Misstänkte att det kom nått viktigt ivägen... Träbåt .. ( skålvirkeshög heter det väl? ) Kan jag intressera herrn för en Vacuminjektering av högklassig epoxy samt ett litet (1 max 2 )lager av väv i E glas ? den blir transparant så du ser träet rätt igenom ,typ tjock fernissa, så slipper du Dreva med hamparep å tjära varje vår :) Bara lägga på lite basexpoxy på botten, med koppar pulver i som du sen slipar lite för att frilägga kopparn så att inga "skalbaggar " vill sätta sig.

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Mats
 
Ok , Misstänkte att det kom nått viktigt ivägen... Träbåt .. ( skålvirkeshög heter det väl? ) Kan jag intressera herrn för en Vacuminjektering av högklassig epoxy samt ett litet (1 max 2 )lager av väv i E glas ? den blir transparant så du ser träet rätt igenom ,typ tjock fernissa, så slipper du Dreva med hamparep å tjära varje vår :) Bara lägga på lite basexpoxy på botten, med koppar pulver i som du sen slipar lite för att frilägga kopparn så att inga "skalbaggar " vill sätta sig.

Snacka om att kasta termit i trähus :)

Vi skulle bänkat i torsdags förra veckan, men det vart inställt pga av ett olycksfall, så det var bara att åka hem igen. Försökte igen i tisdags men då hamnade jag på ett möte på KTH som drog ut på tiden. Ska försöka bänka så fort det kommer en regnfri dag med lite värme i luften. Jobbar mycket med träbåten nu, hon ska i sjön den 2.a maj, så det är sena nattpass vid båten efter jobbet. Det är nog risk att bänkningen får skjutas till efter sjösättningen.

Jag kommer att skriva här så fort det hänt ngt.

Åker nog upp till nuevo el stockholmo två veckor efter sjösättningen. Finns det nåt nytt tjusigt på båten i år?
 
Last edited:
Snacka om att kasta termit i trähus :)



Åker nog upp till nuevo el stockholmo två veckor efter sjösättningen. Finns det nåt nytt tjusigt på båten i år?

Vad roligt! Hör av dig då!

Namnskyltar (inlägg #51 i min båttråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=219622 )
Även lite förbättringar i elsystemet (ny dold landströmsladdare från Ctek samt varmvita E27 diodlampor i alla skottlyktor isf de strömslukande glödlamporna). Annars mest sånt som inte syns. bla 4 lager coelan under fernissan på däcket.
 
Last edited:
Får man komma upp och hålla herrn sällskap kring sjösättningen möjligen?:) Har pratat länge om att åka upp och ta ett par bir och snacka skit med Teo, och att samtidigt få träffa dig kring en sådan högtid vore stor bonus:) Dessutom är du självklart inbjuden på öl också:fyllisar
 
Får man komma upp och hålla herrn sällskap kring sjösättningen möjligen?:) Har pratat länge om att åka upp och ta ett par bir och snacka skit med Teo, och att samtidigt få träffa dig kring en sådan högtid vore stor bonus:) Dessutom är du självklart inbjuden på öl också:fyllisar

Jag vill bara varna för att jag ofta är rätt vegetativ av sömnbrist på sjösättningsdagen. I år måste jag dessutom till Gbg två dagar näst vecka. Så det försvinner två kvällar.

Igår tog jag hojen och for till AVA och hämtade en ny ratt, skruv, kula och fjäder till fjäderförspänningen på ena bak-öhlinaren samt handlade mer fernissa till båten i Rönninge. Fick köra mellan köande bilar mer eller mindre hela vägen till Rönninge. Samma sak hem. Helt slut i kopplingehanden när jag kom hem. För mycket ärthjärnor som åker bil till jobbet i Sthlm helt klart.

For även förbi Älvsjö och försökte bänka hojen igår men det fanns inte tid. Nästa vecka har han tid, men då är jag för pressad med båten tror jag. Jag får se om det går att klämma in ngt.
 
Jag vill bara varna för att jag ofta är rätt vegetativ av sömnbrist på sjösättningsdagen. I år måste jag dessutom till Gbg två dagar näst vecka. Så det försvinner två kvällar.

Vadan sömnbristen? Om man är två om det som upptar din tid så kanske det går fortare vilket genererar mer sömntid?:)

Vilka dagar är du borta? Om man nu ska försöka planera in nånting.
 
Nu har tvådje maj passerat..........................:)
Bänka!:yoparty
 
Vadan sömnbristen? Om man är två om det som upptar din tid så kanske det går fortare vilket genererar mer sömntid?:)
Jajaa :D

Will do!

Du är välkommen! Hör av dig om du får en stund över :)

What he said! :tummenupp

Och för övrigt Jörgen, har du varit nere i min vackra stad utan att säga hej? Eller är du på inkommande snart?

Tack båda för gästfriheten.
Jag var på ett skeppsteknikseminarie på Svenska Mässan, lubbade dit från morgontåget och hann precis till mitt tåg hem, var lite sugen på att återgår till fernissandet. Så det vart ingen tid :gnissla
Ledsen för det.
Men nu är båten sjösatt sedan en vecka. Så skönt!

Nu har tvådje maj passerat..........................:)
Bänka!:yoparty

'Vi vill se Jörgen Bänka! Vi vill se Jörgen Bänka! Vi vill se Jörgen Bänka!'


Jag har lehgat på om bänktid hos supertwin sedan sjösättningen. I fredags hade han en halvtimme över. Vi han då bara köra några pullar men det fanns inte tid till att ändra i mappen.

Resultatet var inte positivt. Motorn är tät med nya cylindrarna osv, men effekten har dalat på toppen, tappat mer än 10 rwhp. Detta måste utredas, är det portningen så måste den göras om. Men jag tror inte så säkert att det är portningen, ty detta är gjort av en minst sagt rutinerad portare som gör bla åtskilliga HD-toppar varje år. Nu är ju dock hojen referensbänkad i nuvarande tillstånd hos Supertwin, så nu kan jag jobba vidare med detta i en annan bänk. Jag kommer att ta hojen till portningsverkstadens bänk (likadan MJP som Supertwin) för att han ska kunna jobba vidare med orsaken. Det kan ju tex hända att tändning och bränsle måste ändras. På bilden är den blå kurvan från en körning för ett par år sedan då hojen gav 134 rwhp, efter lite justeringar så gav den 2008 samt förra året 136-137 rwhp.

Andra bilden är AFR för främre cylindern. Vi mätte bara med sniffern på främre burken denna körning pga stressen. Barke burkens AFR kan dock påverka eftersom jag har H-rör före megafonerna.

Men på tisdagmorgon blir det lugn och ro varför jag har gott hopp om att jag efter den bänkdagen hos portningsverkstaden ska kunna finna orsaken till att motorn nu tyck peaka så tidigt och sedan dala. Worst case är ju för trång kanal. Då KAN det bli så här, dvs ngt bättre bottenregister men strypt på toppen. Frågan är dock vad motorn gör av allt bränsle efter att den peakt vid 5500 rpm, vore det för trång kanal så borde den gå fett efter 5500 redan utan det 10% mer bränsle som vi gav den på den blå kurvan. (Höjde hela mappen med 10% mha ratten på ECU:n)

Själv funderar jag på om det inte kan vara tändningen som måste ändras. Dvs att motorns fyllnadsgrad är ökad och att motorn därav bränner 10 % mer bränsle, men men vid felaktig timing.
Dock kan jag inte förstår varför timingen skulle behöva ändras, förbränningsrummet är förvisso ändrat, men inte radikalt. Uppöppnat i shrouden och ngn tiondel tightare squish. Samma kompressionsförhållande.
 

Bifogat

  • IMG_1684.jpg
    IMG_1684.jpg
    237.1 KB · Visningar: 144
  • IMG_1689.jpg
    IMG_1689.jpg
    232.4 KB · Visningar: 113
Last edited:
Är inne och läser en hel del, men skriver inte så ofta men du imponerar med dina färdigheter :) Hoppas du hittar igen dom förlorade hästarna.

För övrigt så steg HD-åkare några hack i mina ögon idag. Kan din sportster det här?
[YOUTUBE-ID]Fqgwo_WdyRo[/YOUTUBE-ID]
 
Tack båda för gästfriheten.
Jag var på ett skeppsteknikseminarie på Svenska Mässan, lubbade dit från morgontåget och hann precis till mitt tåg hem, var lite sugen på att återgår till fernissandet. Så det vart ingen tid :gnissla
Ledsen för det.
Men nu är båten sjösatt sedan en vecka. Så skönt!

No worries! Tar faktiskt en sväng upp till hufvudstaden tors-sön. Kommer bo på 30min promenad från båten. :)
 
Back
Top