Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Kylfläktarna tar utomhusluft tyvärr, ganska vanligt på bänkar. Kylfläktarna har ju sjuka flöden.

Sedan är mitt sprut ett sk Alpha/N. (Sid 21 http://www.rogart.se/vedboden/EFI_Rev3.pdf) Lite dragrace-/neanderthal. Dvs det känner bara till trottelposition, kamaxelläge och varvtal. Det har ingen aning om lufttemp, bränsletemp, motortemp, MAP-luftryck, vem som har namnsdag osv. Saknar även tomgångsmotor.

Åas har jag sett att det funkar rätt bra ändå, det är inte så stora variationer som man kan tro. När motorn är kall kan jag höja hela mappen i klicklägen med en ratt på ECU:n (programmerbara increment för varje klick). Dessutom finns en programmerbart rampfunktion, nu har jag programmerat den så att motorn får 20% mer bränsle de första 30s efter att motorn startat. Tomgången är alltid stadig trots avsaknad av tomgångsmotor (Ducati har inte ens tomgångsmotor på 1198:an), AFR varirerar inte så mycket även kalla dagar. Det kan ju bero på att bränsletempen varierar med lufttempen, att det äter upp en del av den "teoretiska" diffen. Att Alpha/N-spruten försvunnit till förmån för cloosed loop tror jag dock beror på miljökraven, inte på körbarhet/effekt.

Så jag gillar det här sprutet mer och mer. Dessutom är det ju ett helt motor managementsystem, dvs jag kan mappa cylinderindividuellt, både tänd- och bränslemapp har alla möjligheter. Vilken vi har utnyttjat

Haha, snacka man ligger i lä kunskapsmässigt - men kul läsning iaf ändå om man inte är med på hälften av grejorna :Bugar
 
Kul att det verkar lira i år med alla nya åtgärder i motorn.:tummenupp

Ser att båten också är på väg att bli lika vacker denna sommar.
Ni har en stående inbjudan till bryggan i Kyrkviken !
 
Kylfläktarna tar utomhusluft tyvärr, ganska vanligt på bänkar. Kylfläktarna har ju sjuka flöden.

Kan man rationalisera bort eventuella felkällor ur ett insprutningsystem/motorstyrnigssystem så ser jag det endast positivt.

Det gick att få rätt bra snurr på grejorna med stendumma förgasare också, och dom hade ingen aning om det var minus 30 eller plus 40 i utetemperatur. (med vissa undantag, flygplan hade ju temperaturkompenserande förgasare tidigt)

Men borde man inte kunna skärma av bänkens kylluft från luftfiltret så att man kan mappa även vid kallgrader ute?
Eller helt enkelt mäta insugsluft-tempen med en tempsensor i bänken och därav mappa efter det?

ÅAS så är det ju snart sommar, någon dag med hyfsad utetemperatur kommer vi snart att ha, men vi är ju sugna på dina nya siffror för att se om dina investeringar bär frukt.
 
Det gick att få rätt bra snurr på grejorna med stendumma förgasare också, och dom hade ingen aning om det var minus 30 eller plus 40 i utetemperatur. (med vissa undantag, flygplan hade ju temperaturkompenserande förgasare tidigt)

Men borde man inte kunna skärma av bänkens kylluft från luftfiltret så att man kan mappa även vid kallgrader ute?
Eller helt enkelt mäta insugsluft-tempen med en tempsensor i bänken och därav mappa efter det?
Förgaseri på flygmotorer måste vara ett helvete, med stora variationer i både lufttryck och temperatur samtidigt som det måste vara tillförlitligt. Lokala flygklubben tjöppte in ett dieseldrivet plan. Låter bra. Är skit. Hur bra koll har de vid bänkningarna på lufttryck och temperatur? Mäts det vid insuget?
 
Förgaseri på flygmotorer måste vara ett helvete, med stora variationer i både lufttryck och temperatur samtidigt som det måste vara tillförlitligt. Lokala flygklubben tjöppte in ett dieseldrivet plan. Låter bra. Är skit. Hur bra koll har de vid bänkningarna på lufttryck och temperatur? Mäts det vid insuget?

Jag är tyvärr inte allt för insatt i den problematiken, mer än att jag liksom du inser problemen, men jag har på gammla flygmotorer sett bimetallfjäderutrustade klaffar för att automagiskt leda om insugsluft.

På dom plan jag har kommit i kontakt med har piloten fått spaka om det själv.
 
Jag är tyvärr inte allt för insatt i den problematiken, mer än att jag liksom du inser problemen, men jag har på gammla flygmotorer sett bimetallfjäderutrustade klaffar för att automagiskt leda om insugsluft.

På dom plan jag har kommit i kontakt med har piloten fått spaka om det själv.

Men termostatreglerade spjäll för förvärmd luft har jag haft på gamla förgasarbilar också. Jag uppfattade ditt tidigare inlägg som att det gick att "bestycka om" i farten.
 
Men termostatreglerade spjäll för förvärmd luft har jag haft på gamla förgasarbilar också. Jag uppfattade ditt tidigare inlägg som att det gick att "bestycka om" i farten.

Nja, det var ju så att säga för att reglera insugsluft temperaturen, så att behovet av att omstycka i fly(g)kten inte skulle uppstå.

Nu är vi förvisso långt OT men det finns väl manuell möjlighet att feta på blandningen om man avläser för hög avgastemp på dom flesta flygmotorer?
 
Är det inte insprutning på flygmotorer? Hur fungerar den röda spaken? Chokespjäll?

På nyare flygplan är det nog vanligast med insprutning kan jag tänka mig. Men utvecklingen på (kolv-)flygmotorer har väl stått stilla rätt länge eftersom det är så pass dyrt att ta fram nya grejjer att ingen tycker att det lönar sig. Magnettändning används t.ex. fortfarande och måste väl justeras var 50/100:e timme .
Jag har inte sett någon lösning med chokespjäll. Vanligast är väl att man ändrar bränsleflödet på olika sätt, antingen med nålen eller med trycket i flottörhuset.
 
Är inte flygbranchen _extremt_ konservativ på motorsidan?
mao har alla småplan med kolvmotor fortfarande förgasare?
Större plan har väl jet eller turboprop?
 
Är inte flygbranchen _extremt_ konservativ på motorsidan?
mao har alla småplan med kolvmotor fortfarande förgasare?
Större plan har väl jet eller turboprop?

Jo, flygbranchen är stockonservativ, men av goda anledningar.

Att certifiera en flygmotor kostar sjukt mycket pengar, och så fort man gör minsta ändrig på en motorkonstruktion måste den omcertifieras.

Dessutom blir inte serierna så stora jämfört med en bilmotor, så man kör modellerna länge för att hämta hem kostnaden.
 
Dum fråga kanske, men kan inte han mappa för en högre temperatur än vad det är ute?
Jag antar att hojen suger i sig verkstadsvarm luft hursomhelst under mappningen.

Du kan ju ställa på lite fetare sen när du kör hem om du har mappat för sommaren.
För visst har du lite justeringsmöjlighet på grundmappen på ditt sprut?

Jo så kan man göra, lägga hojen lite på magra sidan. Men det är ju ändå eftersträvansvärt att välja en så varm vårdag så möjligt. nästa vecka ser det ut att bli en del sol och värme enligt yr.no. så jag har spånat med Supertwin om ev bänkning då. Om våra almanackor och lufttempen hittar ett gemensamt fönster :gnissla
Ev kan Cyrén filma, men jag måste hitta en kamera.

Haha, snacka man ligger i lä kunskapsmässigt - men kul läsning iaf ändå om man inte är med på hälften av grejorna :Bugar

Tack! Men det är mycket snack också :D


Det är besiktningsdags i år för hojen, så jag hittade en tid idag och for till Vinsta. Rent papper. Skönt att ha det undanstökat innan bänkning och kambyten. Lampan stod dock som väntat för högt, det är ett konkret bevis på att de RaceTech-fjädrar (som Kumlins bestyckade min gaffel med i vintras) bevisligen håller upp gaffeln bättre än de svampig originalfjädrarna, mindre sag. Men det var ju snabbt att justera lampan.

Jag tappade ratten, fjädern och kulan till den hydrauliska fjäderförspänningan på ena Öhlinaren under en skakig tur med motardgänget i höstas. Kan man köpa såna delar över disk i Sthlm? Eller måste jag maila till Motospeed?
 

Bifogat

  • IMG_1609.JPG
    IMG_1609.JPG
    83.7 KB · Visningar: 244
  • IMG_1610.JPG
    IMG_1610.JPG
    64.2 KB · Visningar: 180
  • IMG_1612.JPG
    IMG_1612.JPG
    81.5 KB · Visningar: 160
Last edited:
AVA är ju ackrediterat Öhlins-servicecenter i Stockholm, så om herrn tillåter att jänkepöjken frotterar sig med geishor och italienska madonnor är det väl bara en två-tre kolvslag bort.
 
AVA är ju ackrediterat Öhlins-servicecenter i Stockholm, så om herrn tillåter att jänkepöjken frotterar sig med geishor och italienska madonnor är det väl bara en två-tre kolvslag bort.

Tack, ja jag ska testa att maila dem bilderna så att jag vet om de har sakerna hemma. Ska det beställas är det ju lika bra att jag själv beställer direkt hem till mig. Har inte varit på AVA sedan de låg på Söder :D
 
Kul att det verkar lira i år med alla nya åtgärder i motorn.:tummenupp

Ser att båten också är på väg att bli lika vacker denna sommar.
Ni har en stående inbjudan till bryggan i Kyrkviken !

Tack för inbjudan, perfekt att få ligga där när jag är på besök hos er, gästhamnen är ju ofta sjukt knökad.
 
Jag tappade ratten, fjädern och kulan till den hydrauliska fjäderförspänningan på ena Öhlinaren under en skakig tur med motardgänget i höstas. Kan man köpa såna delar över disk i Sthlm? Eller måste jag maila till Motospeed?

Jag tror att du bara tappat ratten och lilla skruven. Fjader och kula brukar sitta bakom lilla locket pa Ohlinsgrejorna. Jag kan ha fel, men om du vrider pa axeln bor du kanna klick-klick.

Kul att lasa om din hoj! :tummenupp

Mvh/Lasse
 
Jag tror att du bara tappat ratten och lilla skruven. Fjader och kula brukar sitta bakom lilla locket pa Ohlinsgrejorna. Jag kan ha fel, men om du vrider pa axeln bor du kanna klick-klick.

Kul att lasa om din hoj! :tummenupp

Mvh/Lasse

Tack!

Nära jag såg att jag tappat vredet på ena dämparen så tog jag i profylaktiskt syfte loss vredet på andra sidan och la loctite på den skruven. Så då vart jag varse att det satt en fjäder och kula i ett av hålen som syns på ena bilden. Så jag antar att jag tyvärr har tappat kula och fjäder också. HD kallas ju inte mutterspridare för inte :D
 
Har sagt det förr, säger det igen... Din hoj är ett mekaniskt konstverk!
Hoppas vi stöter ihop någon gång i sommar så man får se den i verkligheten :) min leksaksmotor behöver ju räknas i kvadrat för att komma i närheten av din :D
/Danne
 
Har sagt det förr, säger det igen... Din hoj är ett mekaniskt konstverk!
Hoppas vi stöter ihop någon gång i sommar så man får se den i verkligheten :) min leksaksmotor behöver ju räknas i kvadrat för att komma i närheten av din :D
/Danne

Tack!
Fast SR500 är balla, gillar dom pga av tvåventilstopparna etc, har ett ballt och ganska engelskt ljud. Jag har som sagt haft en SR 500. Satte i Wisecos 10.3:1 kolvs samt isracingkammen från Megacycle plus en större Mikuni. Vart en perfekt hoj att åka till skolan med, behövs inte stor lucka för att susa mellan bilköerna med en SR :D

De nya cylindrarna/kolvarna är nu inkörda på min hoj. Så nu är det dags för en första bänkning för att se vad Proservice arbete på topparna gav. Återkommer med resultat. Därefter ska jag montera i de nya kammarna som Jörgen på Supertwin designat, sedan bänka igen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top