Vem fan orkar bry sig längre

Jaså det tror du. Vet du hur facket kom till? Du tycker alltså att folk som jobbar och sliter varje dag ,sliter ut ryggar m,m och som inte är utbildade med någon fin titel fötjänar slavlöner? .

Jag tycker inte 29000kr är en slavlön. :confused:

Tror inte så många tycker att fackförbunden var fel när de kom till. Deras betydelse har dock ändrats drastiskt sen dess. Likaså deras tillvägagångssätt och moral.

Jag är nöjd med min lön och trivs bra med mitt jobb och mitt liv, jävligt osvenskt men jag är helnöjd.

:banana

Vet flera egna företagare som klagar på att det är svårt att få lönsamhet. -Frågan är om det beror på fackföreningarna, staten, EU eller att företagaren har en icke bärkraftig affärside...?

Eller att företagaren har dålig koll på finanserna och sin verksamhet......

Kul exempel är just därför jag ogillar facket, hade en arbetsgivare som utnyttja mig så mkt han kunde såjag vände mig till facket å va gjorde dom åt det? Så jag fick sparken, i april förra året jag behöver kanske inte upplysa om hur lätt det va att hitta nytt jobb?

Trist :/ Bättre och bli utnyttjad?!
Vi har en regering som vill ha hög arbetslöshet så lönerna kan hållas nere samt det blir hög konkurrans om de få jobb som finns.

Tycker det är fel , vi kan aldrig konkurera med kineser m,fl om löner utan bara med teknik och utveckling. Och mycket utvecklas inte bara på kontor av högutbildade nissar som många verkar tro, utan ibland kommer iden från den kedjan längst ner av dem som bygger ihop produkten och ser vad som kan förbättras m,m samt alla källarnissar som skruvar i källaren. btw Dr Bike höll med mig en gång om det i en annan tråd. Dr Bike du e Saknad :(

Du tycker alltså att folk som jobbar och sliter varje dag ,sliter ut ryggar m,m och som inte är utbildade med någon fin titel fötjänar slavlöner?

Det du har missat är att tillgång och efterfrågan även är tillämpbar på arbetskraft. Har man ingen specialkompetens, och kan bli ersatt av någon på en kafferast - ska man ha betalt där efter.

Men seriöst. Vilken bransch jobbade du i? På måndag ska jag lossa kapital för att investera i den "bästa branschen som betalar sämst". :brynad

Trist :/ Bättre och bli utnyttjad?!
Vi har en regering som vill ha hög arbetslöshet så lönerna kan hållas nere samt det blir hög konkurrans om de få jobb som finns.

Tycker det är fel , vi kan aldrig konkurera med kineser m,fl om löner utan bara med teknik och utveckling. Och mycket utvecklas inte bara på kontor av högutbildade nissar som många verkar tro, utan ibland kommer iden från den kedjan längst ner av dem som bygger ihop produkten och ser vad som kan förbättras m,m samt alla källarnissar som skruvar i källaren. btw Dr Bike höll med mig en gång om det i en annan tråd. Dr Bike du e Saknad :(
HAha nej vi har en global lågkonjunktur..

Ja det e bättre att göra ett arbete värt 20 000 för 14 000 än att inte ha något arbete..

Jag tycker inte 29000kr är en slavlön. :confused:

Tror inte så många tycker att fackförbunden var fel när de kom till. Deras betydelse har dock ändrats drastiskt sen dess. Likaså deras tillvägagångssätt och moral.

Ja håller delvis med dig, jag gissar att långt in i framtiden kommer facken försvinna då folk tror att det är bättre utan, för att sedan komma tillbaka för att man vet inte vad man har förens man förlorar det.

Historia har en tendens att tråkigt nog upprepa sig alltid.

HAha nej vi har en global lågkonjunktur..

Ja det e bättre att göra ett arbete värt 20 000 för 14 000 än att inte ha något arbete..

sant,

Undrar om han skulle lönedumpat dig om du var kvar? Han kan ju ta villken stolle som helst som kan jobba för 9000 kr också om han velat och han väntat länge nog, även om du har utbildning som få har.

Det du har missat är att tillgång och efterfrågan även är tillämpbar på arbetskraft. Har man ingen specialkompetens, och kan bli ersatt av någon på en kafferast - ska man ha betalt där efter.

Men seriöst. Vilken bransch jobbade du i? På måndag ska jag lossa kapital för att investera i den "bästa branschen som betalar sämst". :brynad

Varsågod Hotell och Resuturang,
Har ett jobb med mycket ansvar på mina axlar.

Last edited:
Jag är nöjd med min lön och trivs bra med mitt jobb och mitt liv, jävligt osvenskt men jag är helnöjd.

:banana

Känn den kungliga svenska avundsjukan flöda mot dig.:mad:

Man tar sig för pannan i ren förtvivlan. :( Det var det värsta dravel jag hört i år. Är det facket som lär dig sådana här dumheter?

Last edited:
Jaså det tror du. Vet du hur facket kom till? Du tycker alltså att folk som jobbar och sliter varje dag ,sliter ut ryggar m,m och som inte är utbildade med någon fin titel fötjänar slavlöner? Om alla skaffade sig en överkvalificerad utbildning skulle det bli för många med sådana och vad händer då, jo det leder till lönedumpningar självklart villket facket är till för att förhindra.

Varför byggnads inte tillåter högre än avtalet tycker jag låter märkligt, Vet jag inte hur deras avtal ser ut , skulle vilja veta mer om bakomliggande orsaker från det aktuella fallet.

Transport har ju bättre där betalar många åkerier bättre än avtalet
samt HRF är det inga problem att betala mer än avtalet men det gör de inte.

Arbetgivare vill betala så lite som möjligt även för folk med hög utbildning, därför flyttar mycket utomlands till Indier som är civilingenjörer , samt kineser m,m
Så att ha en hög utbildning i dagens läge är ingen garanti alls för att man får behålla jobbet.

Jag fattar inte vad du babblar om faktiskt men jag vet att du har fel, och det har inget med din titel att göra utan din okunskap.

:hej

Man tar sig för pannan i ren förtvivlan.

Och man kliar sig i örat av fundersamhet, om den här regeringen vill ha hög arbetslöshet av den anlednignen - varför ville den förra regeringen ha hög arbetslöshet i så fall? :confused:

Eller att företagaren har dålig koll på finanserna och sin verksamhet......

Finanserna? Menar du finansieringen? :va

Last edited:
Vi kan ju ta Handels som exempel. De vill inte sänka OB ersättningen för att öka ordinarie ersättning. Vad blir resultatet av detta kan man undra? Kan det bli så att ungdomar utan erfarenhet, som inte är medlemmar i Handels, jobbar lör-sön och tjänar lika mycket som en Handelsmedlem med 10 års erfarenhet som jobbar heltid mån-fre? Ja vad vet jag... Kan det vara så att de fackliga ombudsmännen skulle missa lite "Utbildningar","konferenser", "fackligt utbyte"(gärna i tex Sydafrika) och ren kontant ersättning om de inte hade en massa meningslöst trams att bråka om? Kan det vara så att de ser mer till deras uppdrag skall vara "berättigat" än att se efter deras medlemmars(läs undersåtar) intressen...?

Jag fattar inte vad du babblar om faktiskt men jag vet att du har fel, och det har inget med din titel att göra utan din okunskap.

:hej

Och man kliar sig i örat av fundersamhet, om den här regeringen vill ha hög arbetslöshet av den anlednignen - varför ville den förra regeringen ha hög arbetslöshet i så fall? :confused:

Finanserna? Menar du finansieringen? :va

Nej helt utan okunskap har jag inte i ämnet, då jag provat på facklig verksamhet , jobbat på ABB och en mindre metallverkstad också.

Regeringen nu sa de skulle fixa fler jobb men lyckas lika dåligt som förra.

Tycker det finns inget parti som jag skulle vilja rösta på i dagsläget....

Nej helt utan okunskap har jag inte i ämnet, då jag provat på facklig verksamhet , jobbat på ABB och en mindre metallverkstad också.

Jag vet inte vad plåtverkstan eller facket har med saken att göra men faktum kvarstår att du bevisligen inte vet vad som driver prissättning. Arbetsgivarna kommer öka lönerna (eller t.ex. fortsätta anställa) så länge de tjänar på det, när de inte tjänar på det längre så slutar de. Om de tvingas fortsätta så får arbetstagarna medel av aktieägarna (eller skattebetalrna) i onödan, det är fel och det skapar ineffektivitet.

Var och en skall ha den lön den är värd, det betyder inte att alla ska ha en hög lön. Min lön är hög jämf med vissas, låg jämf med andras - precis som din lön är hög jämf med vissas, lägre jämf med andras. problem med det?

Kan det vara så att de fackliga ombudsmännen skulle missa lite "Utbildningar","konferenser", "fackligt utbyte"(gärna i tex Sydafrika) och ren kontant ersättning om de inte hade en massa meningslöst trams att bråka om?

Nej så kan det förstås inte vara. :lol

Fy fan vad de lever gott, vad var det han ärkesvinet/sossen på Lidingö gjorde, dubbla löner á 70 papp? Vilken sann solidaritets-knutte. :D

Världssämsterskap i meningsbyggnad?

Jag är ledsen att behöva säga det men du har, med risk att jag missat något, fel i allt du hittills sagt.

Så okunskap är nog faktiskt rätt ord. Läs på lite innan du drar på med ABF flosklerna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg