Det är fritt för alla att starta företag, dra in hur mycket pengar som helst till företaget, då kan man anställa och växa och dra in ännu mer pengar osv. När man har ett företag med 250 anställda har man per definition ett stort företag, då kan man sälja aktierna och leva gott i Karibien.
Fast entreprenörer brukar inte lägga av och leva loppan på det sättet, har man jagat kulor
hela livet är det nog svårt att låta bli att jaga kulor tror jag.
Hur som helst, jag tror att det behövs fler entreprenörer och företag som växer, ty dom anställer folk, då blir det mer konkurrens om arbetskraften och det driver upp lönerna.
Facklig och annan verksamhet som motarbetar företagen tror jag leder till färre och mindre företag, mer arbetslöshet och lägre löner.
Det händer att företag förlägger (flyttar?) verksamhet till Indien och Kina, är man protektionistiskt eller pessimistiskt lagd kan man se det som något dåligt. Jag ser saker från den positiva sidan och tycker detta är mycket bra, för då stiger lönerna i Indien och Kina och vi vill ju alla att alla ska ha höga löner och leva gott, även dom som bor långt borta - för det en och samma planet, eller hur.
Men alla jobb som vi går miste om i Sverige då? Jag anser att det är feltänk. Hur många företag fanns det på stenåldern? Det finns inget motsatsförhållande i att ha företag och verksamhet i Kina, Indien och Sverige, världsekonomin är inget nollsummespel och jag tror att de flesta ekonomer håller med mig.
Frågan är istället hur får vi samma goda tillväxtklimat i Sverige som i Indien och Kina, hur får vi kapitalister att vilja investera och satsa stort i Sverige. Sen kan man ju även fråga sig vilken regering värnar bäst om ett sådant gott tillväxtklimat när det är dags att välja den...
Pratet om så låg lön som möjligt anser jag också är feltänk. Hur gör du när du ska renovera badrummet, anlitar du en kille från östeuropa som gör det snabbt och billigt, eller en dyr svensk kille som å andra sidan är väl insatt, följer branschens alla regler med tätskick, eldragning osv, så att försäkringen gäller och vattnet inte droppar ner till grannen under?
Jag skulle åtminstone fundera ett tag, det finns fördelar och nackdelar med bägge, och företagare är nog inte så mycket annorlunda. Dom tänker inte med arslet heller, jo ibland naturligtvis, men ofta väger dom antagligen pris på arbetskraften mot kvalitet m.m. inte bara lönen: Både vid anställning av personal och förläggning av verksamhet, ibland kan man ta in ett billigt nyutexaminerat blåbär och lära upp han, ibland vill man ha någon med minst sju års erfarenhet och betala vad det kostar. Ibland får det bli Kina och ibland blir det Sverige, det beror på fler faktorer än bara lönen.
Nu ska jag lägga mig.