Max 100 BHP och obligatorisk ABS

Det är inte antalet hästar som utgör faran precis som det inte är hastigheten som dödar.
Ni som inte förstår det resonemanget har ingenting att göra på en hoj överhuvudtaget.

O begränsa till 100bhp verkar ju allmännt korkat precis som allting annat innom EU. (bananer måste vara böjda för att få kallas bananer eller gurkor får inte vara böjda alls för att få kallas gurka) Kan ni <sättin-valfritt-nedverderande-uttryck-här> som röstade att vi skulle in i EU nu förklara er ??

men hallå eller? organdonatorer.. makes sense? precis det är sporthojjåkarna som är största dödsiffran bland mc åkare. De sätter inte sådana gränser o lägger till ABS bromsar av en slump!!

De kommer förmodligen inte ha dessa regler gällande på racebanorna..
det är ju där superbikes hör hemma egentligen.

This calls for:

vadå? tror du inte att jag står för vad jag skriver?

Last edited:
men hallå eller? organdonatorer.. makes sense? precis det är sporthojjåkarna som är största dödsiffran bland mc åkare. De sätter inte sådana gränser o lägger till ABS bromsar av en slump!!

Men flytta tillbaks till nordkorea va? Du verkar ju gilla när andra bestämmer åt dig.

Såg förresten att din kawa ska ha 110hk. Att du vågar köra på en sånn djävulsmaskin!!11!

Men flytta tillbaks till nordkorea va? Du verkar ju gilla när andra bestämmer åt dig.

Såg förresten att din kawa ska ha 110hk. Att du vågar köra på en sånn djävulsmaskin!!11!

Nej, jag är mån om säkerhet o tycker det inte är något fel med mer säkerhet. Jag kör eller körde på en kawa med 110 Hk ja. men med ABS! o sedan har jag inget emot att dra ned Hkn på den.. No need som sagt. 90 hade räckt gott.

Jaha.....så du är 1-procentare....dvs den procent som hänger på SH som inte kan köra mer än 75 hk:brynad

På en sporthoj så kör man ihjäl sig direKct:mattias
Eller hur det nu var....:rolleyes:

Vem kommer att följa detta? Får man montera turbo hur som helst på hojar och bilar? Nej. Gör folk det? Ja.
Samma sak som med mellanklass hojar, hur många har egentligen strypningen i? 30%?
Hur många 125cc hojar har 15HK? Inte ens hälften. Hur många mopeder gör 30kmh, alt 45kmh? Inte många.
Ingen som bölar avsevärt över detta.

Öh du..ta bilen ist, mycket säkrare!
Nej, jag är mån om säkerhet o tycker det inte är något fel med mer säkerhet. Jag kör eller körde på en kawa med 110 Hk ja. men med ABS! o sedan har jag inget emot att dra ned Hkn på den.. No need som sagt. 90 hade räckt gott.

Jaha.....så du är 1-procentare....dvs den procent som hänger på SH som inte kan köra mer än 75 hk:brynad

Har svårt att tro att 100HK blir av men tror starkt på att ABS kommer mer o mer samt att det blir en lag på det, precis som i tyskland eller det är på väg att bli det.

Vem kommer att följa detta? Får man montera turbo hur som helst på hojar och bilar? Nej. Gör folk det? Ja.
Samma sak som med mellanklass hojar, hur många har egentligen strypningen i? 30%?
Hur många 125cc hojar har 15HK? Inte ens hälften. Hur många mopeder gör 30kmh, alt 45kmh? Inte många.
Ingen som bölar avsevärt över detta.

Nej, men det är ju det som är sjukt, varför ska lagstiftarna driva igenom lagar som i verkligeheten totalt ignoreras av medborgarna?

i ett sant demokratiskt land borde ju lagarna bygga på vad majoriteten av medborgarna tycker eller? ;)

Pynta min kontant :tungan

Vaffan Har ni pengar oxo? :mad:

Har svårt att tro att 100HK blir av men tror starkt på att ABS kommer mer o mer samt att det blir en lag på det, precis som i tyskland eller det är på väg att bli det.

Oavsett vad jag står i sakfrågan så ska du ha heder av att du, till skillnad från en del av dina kombattanter, avstår personangrepp.:tummenupp

Last edited:
Handtagsvärmare ökar ju trafiksäkerheten också, så då tycker jag att vi lagstadgar om det också, samt minst en kvadratmeter reflexfolie på varje hoj!

Jippi vad bra det är att lagstadga sånt som är trafiksäkert!

Öh du..ta bilen ist, mycket säkrare!

Han ska nog ta och rulla in sig i bubbelplast och stanna inomhus så han inte gör sig illa.
Hoppas att inte huset rasar bara.... :skrämd

Oavsett vad jag står i sakfrågan så ska du ha heder av att du, till skillnad från en del av dina kombattanter, avstår personangrepp.:tummenupp

Ja det ska han faktiskt,till skillnad från mig som borde ha stryk eller nått :fatta!

Last edited:
Låter verkligen toppen hörru! Samtidigt så kan vi ju förbjuda all alkohol, snus, cigaretter, fet och onyttig mat och godis m.m.

tja,,, utan det hade ju världen sett mkt bättre ut.
men absolut förbud när man kör ja! men ändå förekommer det..

Han ska nog ta och rulla in sig i bubbelplast och stanna inomhus så han inte gör sig illa.
Hoppas att inte huset rasar bara.... :skrämd

!

Discuss we must! inte hoppa på folk så där :)

Last edited:

Med ABS så har man effektivare bromsning, så det behöver man inte lagstadga om, det kommer mer och mer.

Sen har vi ju lagstiftad hastighetsbegränsning. Räcker inte det?

BTW, "If you're not with us, you're against us" :mad:

Köpehästar är ju lamt iaf. 180-hästars sugsporthojar på 80-taler var det ju kul att se i action. Sladdriga ramar, lurkiga ägare med örnkoll och oljiga tassar, verktyg i ryggan, fett sound, markvibrationer när motorn var igång och hojen stod på stödet, megafon och mycket skruva.

Åh, det låter så mysigt när du berättar nått, du är som en sån där härlig gammelfarfar som barnen älskar att sitta och lyssna på med en varm kopp choklad i näven. :krama :tummenupp

Varför fick inte jag uppleva 80talet "på riktigt", var ju bara en liten snorjärs då så man fattade ju inget av vad som hände runt ikring en. :gråta

Påminner om stormen inför rökförbudet på offentliga platser.

”Jag ska fan få röka om jag vill!”
”Rör inte min prilla!”
”Ingen ska bestämma över mig!"

De egna rättigheterna, de egna behoven. :kulspruta

Manliga Homo sapiens mellan 18-25 år har troligen sämre utvecklad inlevelseförmåga med andra artfränder, än Neandertalarna hade. Dystert...

Frågan: ABS på motorcyklar förbättrar säkerheten så mycket mer än det försämrar den, att det borde ha suttit på alla motorcyklar för länge sedan. En begränsning till 100 hk är förstås av ondo för oss som tycker om snabba motorcyklar. Men det är ju knappast förvånande, med tanke på den allmänna utveckling av säkerhetsmedvetandet som sker på alla plan i utvecklade västerländska samhällen. Att det inte skulle gå, eller bli svårt, att trolla fram de gömda 80-90 hästkrafterna verkar inte troligt.

Bifogat

• Mijailovic380.jpg
    Mijailovic380.jpg
    7.9 KB · Visningar: 47
  • NYHETER-13s14tommy__102310w.jpg
    NYHETER-13s14tommy__102310w.jpg
    17.7 KB · Visningar: 48
  • FK990609-flink344_32340h.jpg
    FK990609-flink344_32340h.jpg
    53.7 KB · Visningar: 148
  • 1200866400000-623069-TheColumbineKillers-1200075816433.jpg
    1200866400000-623069-TheColumbineKillers-1200075816433.jpg
    16.1 KB · Visningar: 50
Last edited:
Det låter ju faktiskt som att det är precis det som EU-kommissionen lutar åt också, om man läser sista meningen i artikeln:
“On the other hand, it emerged from dedicated studies that the link between engine power and increase of safety cannot be demonstrated. Based on this, the Commission intends to propose an harmonisation of the EC legislation on that matter.”

Man kan ju hoppas iaf... :gnissla
Obligatorisk ABS har jag dock inget emot.

Oj, klicka fel. Skulle vara ett +. Men ja, läser man artikeln så verkar det som om fransmännen tar en omväg för att bli av med sitt förbud.

“The DfT has been asking us for our opinion on this and we’ve very clearly come out against a power limit for the UK.”

This creates a situation where a motorcycle above 74 kW [100bhp] type-approved in one country is refused in another one. This type of situation is not in line with the spirit of the internal market.

“On the other hand, it emerged from dedicated studies that the link between engine power and increase of safety cannot be demonstrated. Based on this, the Commission intends to propose an harmonisation of the EC legislation on that matter.”

popcorn.gif

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...