ISA i din bil

Klart de är tråkigt, men att du har tråkigt när du kör bil gör inte att det blir fler negativa följder i trafiken. Ingen krockar väl för att lätta upp stämningen i bilen..? :tungan

Klart det sker fler olyckor när förare är utråkade?

Klart det sker fler olyckor när förare är utråkade?

Så alla som kör 120 på 90-väg har roligt? Jag har lika tråkigt när jag kör bil på allmän väg oavsett hur fort jag kör, och jag har inte orsakat nån olycka hittills, så nej, det är inte alls klart.

Så alla som kör 120 på 90-väg har roligt? Jag har lika tråkigt när jag kör bil på allmän väg oavsett hur fort jag kör, och jag har inte orsakat nån olycka hittills, så nej, det är inte alls klart.

Med samma impiriska faktan, så säger jag Jo!

Klart de är tråkigt, men att du har tråkigt när du kör bil gör inte att det blir fler negativa följder i trafiken. Ingen krockar väl för att lätta upp stämningen i bilen..? :tungan

Folk som har tråkigt blir okoncentrerade och somnar bakom ratten!

Dom krockar definitivt mindre än de gäspande-hur-kom-jag-fram-till-destinationen-förarna :)

Så om man kör för fort blir man ingen gäspande-hur-kom-jag-fram-till-destinationen-förare?

Har du sett nån statistik på hur fort de som somnar vid ratten har kört? I så fall får du gärna dela med dig av den.

Långt ifrån alla krockar när dom kör för fort med.

Varför låter det på dig som att jag har sagt att det är så?

Last edited:
Kör man aktivt så nej, inte samma sak som att gasa satan, men omöjligt att köra aktivt lagligt.

Att köra för fort betyder inte att man kör aktivt, och det var inte frågan om aktiva/icke aktiva förare, utan bara om hastigheten.

Varför låter det på dig som att jag har sagt att det är så?

För att du sa; "Folk som har tråkigt blir okoncentrerade och somnar bakom ratten!"

Med "folk" brukar man mena de flesta, som en generalisering, och med "blir" brukar man mena att det är så, inte att det i vissa sällsynta fall kan bli så.

Om du egentligen menade "en liten del av de som inte tycker det är roligt att köra bil" och "kan bli" så ber jag om ursäkt för att jag missförstod dig.

Last edited:
Att köra för fort betyder inte att man kör aktivt, och det var inte frågan om aktiva/icke aktiva förare, utan bara om hastigheten.

Om du egentligen menade "en liten del av de som inte tycker det är roligt att köra bil" och "kan bli" så ber jag om ursäkt för att jag missförstod dig.

Det är omöjligt att köra "aktivt" inom dom löjliga hastighetsgränser vi har i dag, så att köra "aktivt" innebär per automatik en hastighetsöverträdelse.

Jag väger nämligen in lite mer i "aktivt" än bara att låta bli farthållaren och hålla händerna sådär sportigt "kvart i tre".

Och jag menade främst att dom som tycker om att köra bil blir uttråkade och trötta och mer benägna att somna i löjligt låga hastigheter.

Vissa människor får hög puls av att lämna 70 skyltarna bakom sig och susa fram i 90, det är klart att dom håller sig vakna, dom är ju åkrädda när dom kör själva.

Det är omöjligt att köra "aktivt" inom dom löjliga hastighetsgränser vi har i dag, så att köra "aktivt" innebär per automatik en hastighetsöverträdelse.

Jag väger nämligen in lite mer i "aktivt" än bara att låta bli farthållaren och hålla händerna sådär sportigt "kvart i tre".

Och jag menade främst att dom som tycker om att köra bil blir uttråkade och trötta och mer benägna att somna i löjligt låga hastigheter.

Vissa människor får hög puls av att lämna 70 skyltarna bakom sig och susa fram i 90, det är klart att dom håller sig vakna, dom är ju åkrädda när dom kör själva.

Jag vet vad det innebär att köra aktivt, men tack iallafall för förklaringen.

Jag tycker mycket om att köra aktivt och tycker att det är skittråkigt att köra motorväg, sen kvittar det om jag håller tillåtna 110 eller om jag kör för fort.
Har inte ens varit nära att somna bakom ratten bara för att jag har kört för sakta, och eftersom 130 är lika tråkigt som 110 finns det ju ingen anledning att köra för fort.

Tycker du det är roligt att köra för fort så är det upp till dig, men att säga att alla/de flesta/folk kommer att somna bakom ratten för att de kör lagligt är ju bara dumt.

Personligen tycker jag hastigheterna är för lågt satta på många vägar. Håller mig mycket mer koncentrerad när jag kör den fart jag tycker passar till förhållandena, njuter även mer av bilkörningen.
Att tänka själv och använda sunt förnuft klarar vi snart inte av om storebror får bestämma.

"Varje år tar cirka 1 400 personer livet av sig i Sverige. Det är tre gånger fler än de som dör på vägarna"
Kanske dags att satsa resurserna på att folk ska glädjas och våga testa nya saker här i livet. Svårt när man bara matas med att allt är så farligt. Att politiker aldrig levt livet gör ju inte saken bättre när lagar ska stiftas.

Mina 50 öre.....

Jag vet vad det innebär att köra aktivt, men tack iallafall för förklaringen.

Nej, du verkar gilla iden att stampa pedalen i botten och låta någon annan bestämma hur fort det ska gå.

Lika för alla, inga egna beslut.

"Törs inte jag ska inte dom som törs heller få köra för fort..."

Nej, du verkar gilla iden att stampa pedalen i botten och låta någon annan bestämma hur fort det ska gå.

Lika för alla, inga egna beslut.

"Törs inte jag ska inte dom som törs heller få köra för fort..."

Var har jag sagt att jag tycker att ISA är bra? Och av alldeles uppenbara skäl har du ju ingen aning om vad jag vågar eller inte vågar.

Var har jag sagt att jag tycker att ISA är bra? Och av alldeles uppenbara skäl har du ju ingen aning om vad jag vågar eller inte vågar.

Du verkar ju försvara det av hela ditt hjärta i alla fall.

Jag gillar att köra för fort, jag kör i princip alltid för fort och därför är jag emot ett system som hindrar mig från att köra för fort.

Jag tänker inte hymla med det och dra upp "Tänk om frugan ska föda barn" argument.

Jag säger bara att vuxet folk ska få göra egna val inom rimliga gränser.

Att överskrida hastighetsgränser som infördes på sextiotalet för att passa bilar som var från 40-60talet på dom vägar som fanns på 60 talet är inte ( i mina ögon ) ett brott, det är sund civil olydnad.

(I många fall har hastigheterna sänkts sedan 60talet dessutom)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg