ISA i din bil

Om man bortser från den enda gången på kanske 10 år som man måste köra i ilfart till sjukhuset istället för att ta en ambulans, så vad är egentligen negativt med att hålla hastigheten? :va

Jag håller aldrig hastigheten på 90 eller högre skyltade vägar :tummenupp

Om man bortser från den enda gången på kanske 10 år som man måste köra i ilfart till sjukhuset istället för att ta en ambulans, så vad är egentligen negativt med att hålla hastigheten? :va

Jag förlorar 25min av mitt liv varje dag till och från jobbet om jag skulle köra lagligt,jag är nu så gammal att varje minut räknas.

Detta blir nog krav inom en framtid,har nollfantasierna sett till,redan är en mycket stor del av befolkningen indoktrinerad att det är livsfarligt att köra fortare än det står på skylten.

Är det curlingföräldrarnas fel?

Henrik

Det kommer hit i 2 steg.

Först frivilligt, du får fet rabatt på försäkringen om du installerar det frivilligt.

När tillräckligt många har det blir det lag.

Inga proteststormer. :banana
Steg 3 chipptrimingsfirmorna säljer program som går runt det.

Jag är för att man inrättar regler som utgår ifrån 80% av fallen, det gäller i projekt, arbetet och diverse olika regeltillämpningar, men man kan inte göra tillämpningar som tillintetgör de övriga 20% av gångerna... som i det här fallet göra det omöjligt för familjefadern att blåsa på över hastighetsgränsen med barnet i baksätet som har andnöd.

Visst, det är ett extremt tillfälle och händer säkerligen otroligt sällan, men att sätta ett system i bruk som omöjliggör den transporten är idioti.

den dagen tekniken är så långt fram att den inte bara stoppar fartöverträdelser utan den även kör åt mig så skulle jag kunna tänka mig det, chill att kunna göra annat under transportsträckor vilket gör att man inte tänker på att det tar längre tid.

den dagen tekniken är så långt fram att den inte bara stoppar fartöverträdelser utan den även kör åt mig så skulle jag kunna tänka mig det, chill att kunna göra annat under transportsträckor vilket gör att man inte tänker på att det tar längre tid.
Testat åka tåg?

Vad är det som säger att det blir FÄRRE olyckor av att folk håller hastigheten? :va

Jag har aldrig påstått nåt sånt, och jag har inte ens sagt att ISA är bra eller önskvärt, så jag vet inte ens varför du ställer den frågan till mig. :confused:

Men logiskt sett kan man ju tänka sig att de olyckor som inträffar inte blir lika allvarliga i lägre hastigheter, och att olyckorna också kan bli färre eftersom marginalerna blir större ju lägre hastighet man håller.

Det kan ju inte ha varit så svårt att fundera ut, eller?

Hell no!!!

Fullkomligt livsfarligt om man skulle behöva gasa sig ur en situation och hur ska det vara möjligt att göra säkra omkörningar? (nä just det, man får finna sig i att ligga bakom de slöa satarna som trafikerar våra vägar... :gnissla ).

Borde väl inte vara så svårt att lösa. Det är väl bara sätta en timer på den.

ISA låter ju kanon! Tänk vad ett sånt system skulle göra för trafiksäkerheten! Vi skulle spara massor med liv. För att inte tala om alla pengar samhället skulle spara på sjukvård/rehab som istället kunde läggas på utbildning, åldringsvård etc?

Dessutom skulle alla MC bli både lättare och billigare eftersom man ändå inte skulle få köra snabbare än 110.

Den som inte vill ha billigare och lättare hojar räcker upp en hand!

Om man bortser från den gången på kanske 10 år då man behöver ringa ambulans, vad är egentligen negativt med att stänga ner 112? :va

Statistik går alltid att vrida på. Säkert så har en biased grupp såsom pensionärer tillfrågats.

"Om det fanns ett system som sparar miljön och sparar liv i trafiken, skulle du vilja att det blev obligatoriskt?"

"Om det fanns ett system som gjorde det omöjligt att köra om eller köra fort i en nödsituation, skulle du vilja att det blev obligatoriskt?"

Samma fråga men garanterat helt olika svar när man går ut och frågar den stora slemmiga massan.

Last edited:
Om man bortser från den gången på kanske 10 år då man behöver ringa ambulans, vad är egentligen negativt med att stänga ner 112? :va

Får SOS Alarm bara ett samtal vart tionde år?

SH-medlemmar måste vara bäst i världen på att bara hitta på en jämförelse, vilken som helst, som inte har nånting med ursprungsfrågan att göra.

Får SOS Alarm bara ett samtal vart tionde år?

SH-medlemmar måste vara bäst i världen på att bara hitta på en jämförelse, vilken som helst, som inte har nånting med ursprungsfrågan att göra.

Tur att de är bra på något annat. Läsförståelsen tycks det vara sämre med. :tungan

"Om det fanns ett system som sparar miljön och sparar liv i trafiken, skulle du vilja att det blev obligatoriskt?"

"Om det fanns ett system som gjorde det omöjligt att köra om eller köra fort i en nödsituation, skulle du vilja att det blev obligatoriskt?"

Samma fråga men garanterat helt olika svar när man går ut och frågar den stora slemmiga massan.

Man ska nog inte haka upp sig enbart på det tekniska då såna problem garanterat går att lösa. Även om man inte löser det till 100% så har man nog ändå sparat en hel del liv tack vare hastighetssänkningen.

Jag tror nog dom flesta av oss kan vara överens om att vi inte vill ha en sån där grej för att vi vill köra för fort, antingen för att det är roligt eller för att vi har bråttom. Känns lite meningslöst att sitta och hymla om. Hur många skulle ändra sitt nej till ett ja om man fick den till att fungera perfekt?

Jag tror nog dom flesta av oss kan vara överens om att vi inte vill ha en sån där grej för att vi vill köra för fort, antingen för att det är roligt eller för att vi har bråttom.

Det är nog snarare så att det är så självklara idiotiska följder av det hela att det knappt ens är lönt att börja diskutera den sida av saken du tar upp tror jag?

Man kunde kanske tänka sig att spärra farthållarna till att hålla skyltad hastighet. Vill man köra snabbare får man gasa manuellt. Helst skulle man spärra dem till att inte köra långsammare också... men när det är pissväder är det rätt bekvämt att kunna dra ner.

Om det inte vore för den komplexitet och kostnad det lägger till då, så klart. Vi har redan en lagstiftning mot att köra för fort. Ut med poliser på vägarna. Vill de inte satsa på att se till att lagarna efterföljs skall de ge fan i att lägga över kostnaden för hastighetsövervakningen på oss som äger bilar...

Det är förbannat tråkigt!

Och jag brukar anses som en moralkärring på det här forumet!

Det är nog snarare så att det är så självklara idiotiska följder av det hela att det knappt ens är lönt att börja diskutera den sida av saken du tar upp tror jag?

T ex vad? Kommer följderna du tänker på att kosta fler liv än vad höga hastigheter gör nu?

Det är förbannat tråkigt!

Och jag brukar anses som en moralkärring på det här forumet!

Klart de är tråkigt, men att du har tråkigt när du kör bil gör inte att det blir fler negativa följder i trafiken. Ingen krockar väl för att lätta upp stämningen i bilen..? :tungan

Tur att de är bra på något annat. Läsförståelsen tycks det vara sämre med. :tungan

Vad var det du ansåg att jag inte förstod?

Det är ju knappast rätt att jämföra som du gjorde, för skillnaden mellan hur många som ringer 112 per år och hur många som måste köra i ilfart till sjukhuset är ju ganska stor, det förstår nog de flesta.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...