ISA i din bil

Du verkar ju försvara det av hela ditt hjärta i alla fall.

Jag gillar att köra för fort, jag kör i princip alltid för fort och därför är jag emot ett system som hindrar mig från att köra för fort.

Jag tänker inte hymla med det och dra upp "Tänk om frugan ska föda barn" argument.

Jag säger bara att vuxet folk ska få göra egna val inom rimliga gränser.

Att överskrida hastighetsgränser som infördes på sextiotalet för att passa bilar som var från 40-60talet på dom vägar som fanns på 60 talet är inte ( i mina ögon ) ett brott, det är sund civil olydnad.

(I många fall har hastigheterna sänkts sedan 60talet dessutom)

Jag har aldrig försvarat det, läs om, förstå rätt.

Jag har däremot sagt att jag oftast kör för fort, att jag tycker att det är skittråkigt både att köra för fort och att hålla hastigheten, men att jag gillar att köra aktivt, men inte på allmänna vägar. En snabb sammanfattning som du kanske kan förstå.

Jag frågade vad nackdelarna var med att köra lagligt, och då kom det en massa svammel om att folk som kör lagligt blir så uttråkade så att de spontansomnar! :lol Jisses.

Jag frågade vad nackdelarna var med att köra lagligt, och då kom det en massa svammel om att folk som kör lagligt blir så uttråkade så att de spontansomnar! :lol Jisses.

Fast jag är ganska övertygad att dom flesta som somnar bakom ratten är såna som har taggat in farthållaren på laglig och slökör.

Medans dom som kör 30+ hela tiden anpassar hastigheten efter kurvorna och därför håller sig vakna.

Det går det aldrig att få siffror på, men jag utgår ifrån hur jag själv känner mig när jag såskör på en sträcka respektive kör för fort.

Jag vet när JAG är piggare.

Fast jag är ganska övertygad att dom flesta som somnar bakom ratten är såna som har taggat in farthållaren på laglig och slökör.

Medans dom som kör 30+ hela tiden anpassar hastigheten efter kurvorna och därför håller sig vakna.

Det går det aldrig att få siffror på, men jag utgår ifrån hur jag själv känner mig när jag såskör på en sträcka respektive kör för fort.

Jag vet när JAG är piggare.

Jag håller med dig. Jag kör minst 25 mil per dag, och jag märker skillnad på min koncentration om jag följer trafikrytmen helt och hållet, som oftast är 5 irriterande km i timmen, så blir man lätt slö och oengagerad i körningen. Men om man ligger 10-15km/h över gränsen så är man bra mkt mer uppmärksammad om vad som sker runt en.

Jag håller med dig. Jag kör minst 25 mil per dag, och jag märker skillnad på min koncentration om jag följer trafikrytmen helt och hållet, som oftast är 5 irriterande km i timmen, så blir man lätt slö och oengagerad i körningen. Men om man ligger 10-15km/h över gränsen så är man bra mkt mer uppmärksammad om vad som sker runt en.

Klart att man är mer uppmärksam ju fortare man kör, men det betyder ju inte att man somnar för att man kör lagligt!

Ju fortare du kör, desto mindre marginaler har du, och därmed ökar olycksrisken. De få som somnar bara för att de kör lagligt (och som därmed inte borde få ha körkort över huvud taget) är säkert inte fler än de som hade kunnat undvika en olycka om de inte hade kört för fort och därmed minskat sina marginaler.

Men så kan du ju inte säga för vägverket har ju bestämt att det endast är hög hastighet som orsakar olyckor. :pannkyss
Enligt suzukis inlägg verkar hon tydligen ha kommit till samma slutsats.

Men så kan du ju inte säga för vägverket har ju bestämt att det endast är hög hastighet som orsakar olyckor. :pannkyss
Enligt suzukis inlägg verkar hon tydligen ha kommit till samma slutsats.

Konstigt att så många som har problem med läsförståelsen reggar sig på ett forum där man bara kommunicerar med text :va

citat: "och en ny slags fartkameror som mäter genomsnittlig hastighet på en lång sträcka."

Undrar hur dom tänkt sig det egentligen?
Ska kamerorna blixtra mot alla bilar som åker förbi?
Om det är täta köer, hur håller dom ordning på vilken som är vilken :va

Är det täta köer är nog risken inte så stor att du kör för fort :gnissla

Kan inte en människa inse att det finns risker med att vara ute i trafiken och själv förstå vad man kan göra för att minimera dem har man inte heller någonting där att göra. System som dessa är bara ännu en del i att invagga människor i en falsk trygghet.

Låt folk tänka själva istället för att försöka göra det åt dem.

Man kanske får börja med amfetamin som en laglig trafikdrog med motiveringen" life-and-death issue", så folk håller sig alerta. :D:näsblod

The need for speed, Demitry added "is a life-and-death issue for our military."

The Air Force claims amphetamine use is strictly voluntary.

At a recently concluded Article 32 hearing to determine if the pilots should be court-martialed for manslaughter, assault and dereliction of duty, Schmidt and Umbach's attorneys claimed it was the Air Force's dextro-amphetamine (trade name, Dexedrine) tablets, aka speed, that killed the Canadians, not Schmidt and Umbach.

In a news conference held in connection with Schmidt and Umbach's Article 32 hearing, Dr. Pete Demitry, an Air Force physician and a pilot, claimed that the "Air Force has used (Dexedrine) safely for 60 years" with "no known speed-related mishaps."

http://www.wired.com/medtech/health/news/2003/02/57434

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...