Ktm 625

Är det någon som har vägt sin 625SXC eller SMC???

Isf hur mycket väger den (torr eller fulltankad, skriv vilket!) med vilka prylar/modder på?

Jag har tänkt väga min 07:ans SXC till sommaren om tillfälle ges.
 
Last edited:
Är det någon som har vägt sin 625SXC eller SMC???

Isf hur mycket väger den (torr eller fulltankad, skriv vilket!) med vilka prylar/modder på?

Jag har tänkt väga min 07:ans SXC till sommaren om tillfälle ges.

jag skulle tippa att SXC´n väger mindre i originalutförande då den har annan sving, lättare fälgar och mindre gaffelben
 
jag skulle tippa att SXC´n väger mindre i originalutförande då den har annan sving, lättare fälgar och mindre gaffelben

Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?

Men min ombyggda SXC Competition ljudämpare låter dock så skönt så att den är svår att avara:) (94db med 42mm fullt blås igenom)

Frågan är vad det skulle göra viktmässigt om man tog bort elstarten och batteriet?

Bifogar ett par bilder, eftersom jag inte tror jag visat min 625:a här i tråden!?:)
 

Bifogat

  • Namnlös+sh.jpg
    Namnlös+sh.jpg
    138.4 KB · Visningar: 137
  • SDC10534+sh.jpg
    SDC10534+sh.jpg
    196.3 KB · Visningar: 138
Last edited:
Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?

Men min ombyggda SXC Competition ljudämpare låter dock så skönt så att den är svår att avara:) (94db med 42mm fullt blås igenom)

Frågan är vad det skulle göra viktmässigt om man tog bort elstarten och batteriet?

Bifogar ett par bilder, eftersom jag inte tror jag visat min 625:a här i tråden!?:)

ehh.. ta bort el-starten :va
Då är det väl bättre att sälja hojen och köpa en 660??
 
Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?

Men min ombyggda SXC Competition ljudämpare låter dock så skönt så att den är svår att avara:) (94db med 42mm fullt blås igenom)

Frågan är vad det skulle göra viktmässigt om man tog bort elstarten och batteriet?

Bifogar ett par bilder, eftersom jag inte tror jag visat min 625:a här i tråden!?:)

Tar man bort mellan väggen på SXC dämparen så väger den inte så mkt. När jag moddade mina orig dubbeldämpare ifrån en SMC 2005 kortade & tog bort mellan väggen så vägde de inte så långt ifrån Wings titan dämparna jag hade. Om det inte vore för att jag behövde pengar så skulle jag ha haft kvar Wings till hojen när jag hade den. Så modda orig dämpare är billigt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155379&page=6

1,6kg/st vägde Wings & 1,8kg/st vägde mina moddade alltså 2st 200g smörpaket :D

Men egentligen varför ska man banta ner en gammal LC4? Skulle aldrig ta bort el-start pga spara vikt då jag inte tyckt att den har påverkat negativt min körning i börkiga områden.:rolleyes:
 
Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?
Ja för fem år sedan när jag monterade Akrapovicröret...
Största fördelen med helsystemet är dock effekttillskottet det ger samt att det ser lite trevligare ut än original i kromat bonnjärn.
 
Hmm... ligger de extra kilona i bakramen och ljuddämparna då eller?

Olja i ramen på 05 o frammåt.
Lite mer olja i 05 o frammåt.
Ljuddämparna som du säger och förmodligen bakramen.
Många bäckar små.

Men byter man ljuddämparna så får man bort ganska mycket vikt.
Mina titan dämpare väger fjäder i jämförelse med original!
 
Olja i ramen på 05 o frammåt.
Lite mer olja i 05 o frammåt.
Ljuddämparna som du säger och förmodligen bakramen.
Många bäckar små.

Men byter man ljuddämparna så får man bort ganska mycket vikt.
Mina titan dämpare väger fjäder i jämförelse med original!

Det är väl samma mängd olja i 04:an också?
Den har väl också olja i ramen?

:confused:
 

Vad är det som gör att de ökade serviceintervallet från 250 mil till 500 mil 2005? Om det inte är oljemängden som ökades?
Eller var det så att de hade mindre olja -04 och bakåt, men att de ändå hade olja i ramen?

Egentligen skit samma kanske, men alltid kul att veta :tummenupp
 
Vad är det som gör att de ökade serviceintervallet från 250 mil till 500 mil 2005? Om det inte är oljemängden som ökades?
Eller var det så att de hade mindre olja -04 och bakåt, men att de ändå hade olja i ramen?

Egentligen skit samma kanske, men alltid kul att veta :tummenupp

Som jag har förtstått det så är det ingen skillnad alls utan att man på KTM ansåg att motorn klarar sig med 500mils intervaller, jag kan dock vara ute och cykla.

När jag och Mark här på forumet servade våra hojar samtidigt så kunde inte jag märka någon skillnad och vi hade båda två i lika mycket olja i motor och ram. (Han har en 04 och jag hade en 05, iofs 660 men det är ju detsamma).
 
Men egentligen varför ska man banta ner en gammal LC4?

Det beror väl på vad man använder hojen till & hur man kör!
Själv åker jag mest offroad/enduro, det vart 100tim på 625:an 09! Än så länge är jag sjukt nöjd med hojen!:)

Ja för fem år sedan när jag monterade Akrapovicröret...
Största fördelen med helsystemet är dock effekttillskottet det ger samt att det ser lite trevligare ut än original i kromat bonnjärn.

Har du några rättvisande uppgifter på effekt skillnaderna mellan slipon och Helsystem?
(Intressant!!!)

ehh.. ta bort el-starten :va
Då är det väl bättre att sälja hojen och köpa en 660??

Sen när vart 660:in en grus/enduro hoj?
 
Last edited:
Som jag har förtstått det så är det ingen skillnad alls utan att man på KTM ansåg att motorn klarar sig med 500mils intervaller, jag kan dock vara ute och cykla.

När jag och Mark här på forumet servade våra hojar samtidigt så kunde inte jag märka någon skillnad och vi hade båda två i lika mycket olja i motor och ram. (Han har en 04 och jag hade en 05, iofs 660 men det är ju detsamma).

Precis....

Det var bara en idiot på marknadsföringsavdelningen hos KTM som kom på att förlänga serviceintervallerna. Jag skulle kunna skjuta honom för övrigt...

En LC4 skall ALDRIG gå 500mil mellan oljebytena. Vid lite inspirerad åkning har man då förbrukat halva oljevolymen och den återstående får det väldigt tufft att sköta sitt jobb....
 
Det är väl samma mängd olja i 04:an också?
Den har väl också olja i ramen?

:confused:

My bad!
Trodde det va 05 det kom, när kom det igentligen med olja i ramen?

Precis....

Det var bara en idiot på marknadsföringsavdelningen hos KTM som kom på att förlänga serviceintervallerna. Jag skulle kunna skjuta honom för övrigt...

En LC4 skall ALDRIG gå 500mil mellan oljebytena. Vid lite inspirerad åkning har man då förbrukat halva oljevolymen och den återstående får det väldigt tufft att sköta sitt jobb....

Du som har hållt på med det här ett tag, vad anser du vara en lämplig intervall för oljebytet?
 
Last edited:
Precis....


En LC4 skall ALDRIG gå 500mil mellan oljebytena. Vid lite inspirerad åkning har man då förbrukat halva oljevolymen och den återstående får det väldigt tufft att sköta sitt jobb....

Det är väl aldrig fel att kolla oljemängden mellan bytena ? :tummenupp

Jag kollar ganska ofta ...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top