Afr värde

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Ligger på tomgång runt 17-18 i afr värde, dvs lite snålt.
Justerar man på blandskruven?
 
Last edited:
Har nu skruvat ut blandskruvarna till 3 varv. Skall testa imån o se om det blir bättre.

Har även ett annat problem, tycker att startmotorn går lite sakta.
Mätte på startmotorn och jag har bara 9v när den snurrar. på batteriet har jag 13,6v och batteriet är splitt nytt. Tycker att spänningsfallet är för stort?
 
..läste igen, har du full spänning på batteriet, även när startmotorn går?
 
Har nu skruvat ut blandskruvarna till 3 varv. Skall testa imån o se om det blir bättre.

Vad rör det sig om för förgasare?
Har du blandskruv eller luftskruv?
Har du 100% tätt avgasrör?
Vad har du förövrigt gjort för förändringar?

Mats
 
Har nu skruvat ut blandskruvarna till 3 varv. Skall testa imån o se om det blir bättre.

Har även ett annat problem, tycker att startmotorn går lite sakta.
Mätte på startmotorn och jag har bara 9v när den snurrar. på batteriet har jag 13,6v och batteriet är splitt nytt. Tycker att spänningsfallet är för stort?

Om du har 13.6 Volt på batteriet när du använder startmotorn och endast 9 Volt vid självaste startmotorn så har du antagligen dålig kontakt i kabeln som går dit, eller kanske till o med en för klen kabel :näsblod
 
Om du har 13.6 Volt på batteriet när du använder startmotorn och endast 9 Volt vid självaste startmotorn så har du antagligen dålig kontakt i kabeln som går dit, eller kanske till o med en för klen kabel :näsblod


Har 13,6 v i viloläge, skall mäta på batteriet imån när jag belastar. Inte för liten kabel, har dragit en 16 kvadrats kabel:)
 
Har 13,6 v i viloläge, skall mäta på batteriet imån när jag belastar. Inte för liten kabel, har dragit en 16 kvadrats kabel:)

Kolla även vad det är för CCA (Cold cranking amperage) på ditt batteri.
CCA anger hur många ampere batteriet kan avge momentant.
Billiga batterier kan ibland ha samma kapacitet i Amperetimmer (Ah) som dyrare dito, men ha klenare CCA.
 
Kolla även vad det är för CCA (Cold cranking amperage) på ditt batteri.
CCA anger hur många ampere batteriet kan avge momentant.
Billiga batterier kan ibland ha samma kapacitet i Amperetimmer (Ah) som dyrare dito, men ha klenare CCA.

Sen är där en jäkla röra på CCA, för vilken norm det anges (också lurigt) EN, SAE, DIN osv.. 240A EN är inte samma som 240A DIN ex..
 
Ett tips kan ju vara att kolla jord och pluskabel till startmotorn...
 
Cv 34or, avgasrör modell kort 3tum efter turbon
Hej Steen.
Det är nog svårt att få rätt afr värde med det korta röret på tomgång,har lika på min,det går inte heller att få med isvetsad lambda.Skulle nog rekomendera att sätta ett långt avgasrör åtminstone 1 meter och sedan mäta.Det borde ju märkas om den går för snålt på tomgång om du varvar till och släpper gasen och det blir att den ligger kvar på varven en stund innan den går ner så ljustera lågfartare alt blandningsskruvar./wachen
 
Hej Steen.
Det är nog svårt att få rätt afr värde med det korta röret på tomgång,har lika på min,det går inte heller att få med isvetsad lambda.Skulle nog rekomendera att sätta ett långt avgasrör åtminstone 1 meter och sedan mäta.Det borde ju märkas om den går för snålt på tomgång om du varvar till och släpper gasen och det blir att den ligger kvar på varven en stund innan den går ner så ljustera lågfartare alt blandningsskruvar./wachen

Det är ju inte bara en stump, men inte normal långt (se bild)

Körde lite mer idag, och nu ligger jag på 12-13 på afr skalan med choke. utan choke ligger jag på 17-18 afr.

Hur skall blandskruvarna justeras för fetare gång (nu utskruvade 3varv)? och är det blandskruvar på cv34or? och inte luftskruvar:confused:
 

Bifogat

  • avgas.JPG
    avgas.JPG
    172.3 KB · Visningar: 67
Körde lite mer idag, och nu ligger jag på 12-13 på afr skalan med choke. utan choke ligger jag på 17-18 afr.

Har du temperaturen i åtanke?

Testkör du i ett +20 gradigt garage eller utomhus i -10 grader? Det ger ett våldsamt utslag på A/F.

Med E85 i tanken fick jag köra ut 6 varv i mina CV34'or och den gick ändå lite klent. Att på annat sätt fetta upp tomgången innebär upptagning av diverse hål - görs bara av den med god syn och stadig hand. Se bara till att du har "stuns" i fjädrarna så att de inte försvinner vid första testrepan.

Blandskruv? Bränsleskruv? Samma sak. Vad som händer är att man justerar det vakum som drar upp bränslet från flottörhuset.
 
Hej Steen.
Det är nog svårt att få rätt afr värde med det korta röret på tomgång,har lika på min,det går inte heller att få med isvetsad lambda.Skulle nog rekomendera att sätta ett långt avgasrör åtminstone 1 meter och sedan mäta.Det borde ju märkas om den går för snålt på tomgång om du varvar till och släpper gasen och det blir att den ligger kvar på varven en stund innan den går ner så ljustera lågfartare alt blandningsskruvar./wachen


Håller med där, Inte en chans att få rätt värden med det röret

Finns inget som skapar nått mottryck eller hindrar friskluft från att sugas in i avgaspipan (bakvägen)
 
instämmer helt i kören här.
vart har du monterat lambdan någonstans?
Har du ett "monster" rör så tränger ju givetvis vanlig omkringliggande luft in i pipan bakvägen då avgaserna på tomgång inte kan hålla den ute så det du förmodligen mäter är avgaser och luften som kommer in bakvägen ;)
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top