Har vi inte diskuterat det här nyss?

haha, kollade igenom artikeln innan idag och tänkte direkt på den diskussionen som va här på forumet för ett tag sen.

Så vi norrlänningar hade rätt! som vanligt

High five!

Edit: Fast nu kommer väl pöbeln komma fram till att det självfallet blåser mer i söder. Måste vara därför det är kallare!

Mjuniga jävlar.

Last edited:
Konstigt träffa på nåra norrlänningar häromdan å dom frös . dom tyckte det va råare i gbg än hemma hos dom .

Fast när det är varmt gör luftfuktigheten skillnad, en kompis var i Melbourne i helgen och tyckte våra 29 grader här var varmare än 38 där nere. Det som skiljer är luftfuktigheten.

Varför skulle det inte funka på andra hållet? Jag själv föredrar helt klart när det inte är så fuktig luft vid samma temperatur, vare sig varmt eller kallt.

Fast när det är varmt gör luftfuktigheten skillnad, en kompis var i Melbourne i helgen och tyckte våra 29 grader här var varmare än 38 där nere. Det som skiljer är luftfuktigheten.

Varför skulle det inte funka på andra hållet? Jag själv föredrar helt klart när det inte är så fuktig luft vid samma temperatur, vare sig varmt eller kallt.

Det det hela handlar om är väl att vid plusgrader kan luftfuktigheten vara hög eller låg.
Vid minusgrader bildar den allra mesta av fukten iskristaller och trillar ganska snart ned
på marken. Så mängden fukt i luften skiljer inte alls lika mycket vid minusgrader.

aftonbladet :rolleyes:

Men visst luft mättas vid mycket lägre fukthalt när det blir kallt.
fuktighettabell1.png

Så jag kan helt klart tänka mig att det är absolut nada skillnad i minus XX grader Celsius förutsatt att det inte blåser eller så.
Men mellan 0-10 plusgrader kan man nog märka skillnad på olika luftfuktighet.

Då jag har jobbat i fryslager tycker jag det känns lite märkligt om det inte är någon skillnad, för det är fan kallare med -5 ute än -22 inne :va

Iof är Norrpan inringat av vatten

Alla vet väl att meteorologerna är klimatanhängare så varför skulle de plötsligt ha rätt i den här frågan?! :mad:

Det är väl klart att det är så. Är det 0 (+/- 2-3 grader) och luften är fuktig och det är rått så fryser man som fasen men är det -5 och kallare tycker jag det är skönt. Men sen så märker man, som nu i vinter till exempel när det varit 15-20 minus i veckor att det känns som det borde börja töa när det kryper upp år 6-7 minus. Man vänjer sig vid kyla.

Jag har däremot jevvligt svårt att vänja mig vid värme.

Då jag har jobbat i fryslager tycker jag det känns lite märkligt om det inte är någon skillnad, för det är fan kallare med -5 ute än -22 inne :va
Ute så blåser det lite mera. Och minsta lilla det blåser så biter kylan hårdare i kinderna plus att blåsten väldigt lätt letar sig igenom kläder som inte är vindtäta.

I lördags visa polarn sin nya väderstation, den visade -12grader o 94% luftfuktighet.
-märkligt sa jag, borde inte all fukt frysa o komma ner som frost?
-ingenaning, sa polarn ,men den visar ju 94%.

Dagen efter i aftonhoran -Luftfuktighet myt vid minusgrader!

:va

Väderstationen mäter nog Relativ Luftfuktighet dvs. andelen vattenånga i förhållande till den maximalt möjliga mängden vattenånga vid aktuell temperatur.

Blir det mer än 100% så fälls överskottet ut som regn/snö om jag fattat rätt.

Konstigt träffa på nåra norrlänningar häromdan å dom frös . dom tyckte det va råare i gbg än hemma hos dom .
Det är antagligen för att de bestämt sig för att de ska kännas kallare söderut eftersom det är vad man alltid fått höra, och inte hade vett att klä sig.

Det är väl klart att det är så. Är det 0 (+/- 2-3 grader) och luften är fuktig och det är rått så fryser man som fasen men är det -5 och kallare tycker jag det är skönt. Men sen så märker man, som nu i vinter till exempel när det varit 15-20 minus i veckor att det känns som det borde börja töa när det kryper upp år 6-7 minus. Man vänjer sig vid kyla.

Jag har däremot jevvligt svårt att vänja mig vid värme.

Exakt! Är man van vid 20-30 under nollstrecket är det inte så farligt med några få minus. Är det -20 så klär sig söderbor som är på besök dessutom som eskimåer, klartfan de inte fryser!
Hemma i stan går de klädda i kortkort och tanktop alt. jeans och en tunn sweatshirt och gnäller på att det minsann är kallare med -5 där!

Näe personligen tror jag att det hela är en kombination av placebo, köldvana och dålig klädsel.

Edit: och blåst. Visst blåser det oftare i söder. Men det betyder inte att det konstant är kav lugnt i norrland. De som har varit på ett fjäll (där det nästan alltid blåser) eller en sjö när det blåser upp ordentligt när det är kring -25 fattar precis vad jag menar.

Last edited:
Väderstationen mäter nog Relativ Luftfuktighet dvs. andelen vattenånga i förhållande till den maximalt möjliga mängden vattenånga vid aktuell temperatur.

Blir det mer än 100% så fälls överskottet ut som regn/snö om jag fattat rätt.

Där ser man! Då var inte den dagen förgäves trots allt:tummenupp

Där ser man! Då var inte den dagen förgäves trots allt:tummenupp

Studera grafen jag klistrade in några inlägg upp.
Där har du 100% relativ luftfuktighet vid olika temperaturer.

Om det vid 0 grader är 5 g vatten/kubikmeter luft har man 100% relativ luftfuktighet.
Är det mindre mängd vatten i luften har man lägre relativ luftfuktighet :)

Jätte fint med olika tabeller osv och någon avdankad hårdrockare som påstår ena sidan...

Men sök lite snabbt på google på sånna med egna erfarenheter eller skaffa en egen uppfattning -jag tror de flesta känner skillnad..

Finns inte en chans att jag ger mig ut i längdskidspåret här i 10minus grader.. tar mil innan jag får upp tempen då.

Men åker jag uppåt i landet för att ta några mil (dalarna och uppåt) är det inga probs att hasa iväg i 15-20minusgrader.. :va

Jätte fint med olika tabeller osv och någon avdankad hårdrockare som påstår ena sidan...

Men sök lite snabbt på google på sånna med egna erfarenheter eller skaffa en egen uppfattning -jag tror de flesta känner skillnad..

Mmm

"Javisst att det finns naturliga förklaringar och okej att forskare aldrig någonsin hittat bevis för spöken. Men det finns ju massor med folk som sett spöken!"

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg