Har vi inte diskuterat det här nyss?

Här i Stockholm var det iallafall tjock dimma vid -12 grader för inte så länge sedan. Träden såg ut som vita frostskulpturer och bilrutorna låg det ett tjockt lager is på efter bara ett par tre timmar. Nästippen och kinderna sved ganska snabbt efter att man gått utanför dörren. Jag hade bra med kläder på mig och en fet mössa av rysk björnskinnstyp.
Om den fukten som kristalliserades till is på träd och rutor inte kom ifrån luften så vet jag inte varifrån den kom.

Om den fukten som kristalliserades till is på träd och rutor inte kom ifrån luften så vet jag inte varifrån den kom.
Så du menar att det blev kallt och så blev fukten i luften till is? Det låter väldigt kontroversiellt om man tänker på vad artikeln säger. :rolleyes:

Mmm

"Javisst att det finns naturliga förklaringar och okej att forskare aldrig någonsin hittat bevis för spöken. Men det finns ju massor med folk som sett spöken!"

Tillomed meteriologen säger ju att det är skillnad på -20 och -5, det blåser inte när det är riktigt kallt.

Sen märker man ju att det är kallare om det är nära vatten eller inland.

Min erfarenhet angående den "råa" kölden är att det faktiskt är lite kallare här om vi jämför 0 med 0. Men däremot blir det aldrig någonsin lika kallt här nere som det faktiskt blir uppe i norrland.

När folk säger att det inte går att klä sig för den här "råa" kylan så ljuger dom bara eller så har dom inte kläderna till det. Långkalsonger, vinterkängor, vinterjacka, mössa och handskar så är det inga som helst problem.

Så du menar att det blev kallt och så blev fukten i luften till is? Det låter väldigt kontroversiellt om man tänker på vad artikeln säger. :rolleyes:

Du läste inte vad han skrev va? :va

När folk säger att det inte går att klä sig för den här "råa" kylan så ljuger dom bara eller så har dom inte kläderna till det. Långkalsonger, vinterkängor, vinterjacka, mössa och handskar så är det inga som helst problem.

Såklart vi kan klä oss varmt, håller med.

Last edited:
Här i Stockholm var det iallafall tjock dimma vid -12 grader för inte så länge sedan. Träden såg ut som vita frostskulpturer och bilrutorna låg det ett tjockt lager is på efter bara ett par tre timmar. Nästippen och kinderna sved ganska snabbt efter att man gått utanför dörren. Jag hade bra med kläder på mig och en fet mössa av rysk björnskinnstyp.

Mmm, och i Arjeplog är det alltid dimma om det kryper under -20 eftersom strömmarna är öppna och luften mättas väldigt fort. Fast dimman där nere kanske är fuktigare?

Tillomed meteriologen säger ju att det är skillnad på -20 och -5, det blåser inte när det är riktigt kallt.

:rofl

I rest my case. Det är ganska svårt att diskutera med någon som inte vill förstå

Last edited:
Har aldrig frusit så mycket som jag gjorde under den tid jag bodde i Östersund. Innan sjöuslingen frös ihop var det en pina.
Fukt har ju även om den har liten inblandning i luften en påverkan på avkylningseffekten på vårt mänskliga skinn. Oavsett vad Lock-Pär säger :tungan

Väderstationen mäter nog Relativ Luftfuktighet dvs. andelen vattenånga i förhållande till den maximalt möjliga mängden vattenånga vid aktuell temperatur.

Blir det mer än 100% så fälls överskottet ut som regn/snö om jag fattat rätt.
Nja.
Efter erfarenheter från luftfuktighetsmätningar på byggen, så innebär 100% luftfuktighet att luften upptagit den mängd vatten som är möjligt id den aktuella temperaturen.
Men luftfuktigheten kan vara ganska mycket högre än 100%.
Så fort det är disigt i luften så är luftfuktigheten öer 100%.
Diset består av små, små vattendroppar som alltså inte är upptagna i luften.
Så länge det finns öppet vatten eller annan fuktkälla i närheten, så kan luftfuktigheten överstiga 100%.

Idag när jag gick hemifrån var det -12 och helt vindstilla. När jag kom ner till Malmö var det -3 men kändes fan så mycket värre än -12. Det blåste lite.

Nehe, det gick inte in den här gången heller...

Jag får nog helt enkelt be gud fader själv komma ned och förklara för stockholmarna.

Även inflyttade norrlänningar upplever kylan som värre här nere, så fan vet.

Eller så är det bara så att Stockholmsvintern mest ligger runt nollan ner till minus fem, vilket innehar förstaplatsen på min mest-hatade-temperaturspann-lista. Så fort det sjunker under minus fem känns det bättre. Den här vintern har varit den mest behagliga på många år.

Även inflyttade norrlänningar upplever kylan som värre här nere, så fan vet.

Eller så är det bara så att Stockholmsvintern mest ligger runt nollan ner till minus fem, vilket innehar förstaplatsen på min mest-hatade-temperaturspann-lista. Så fort det sjunker under minus fem känns det bättre. Den här vintern har varit den mest behagliga på många år.
Till o med jag har tröttnat på kylan.
Kung bore kan gå o lägga sig.

Allt annar skit är reglerat,varför inte kylan??:va
Skulle va lag på att det inte får va minusgradet mer än max en månad/år
:hojcbr

Så källan är Meterolog, antagligen stockholmare, som presenterar sina rön i Aftonbladet.

ålrajtithen!

Nehe, det gick inte in den här gången heller...

Jag får nog helt enkelt be gud fader själv komma ned och förklara för stockholmarna.

Alltså. -20 är kallare än -5 var man än befinner sig. När det är 0 och rått så fryser man mer än om det är -10 och friskt (kanske talar för mig själv), var man än är.
Jag går i collagetröja och mössa när det är 5-10 minusgrader utan att frysa men fryser fan när det är runt nollan. Det är för att vatten leder värme bättre än luft. Även detta gäller ju så klart var i landet man en befinner sig.

Nu är det ju så att det oftare ligger runt nollan här än vad det gör där ni håller hus. Ska man frysa lika mycket av ren kyla som man gör av sur nollgradersångest så behöver det bli betydligt kallare än -5.

Jag personligen gillar klimatet ni har uppe i lappträsket klart bättre än detta (bortsett från dessa vinterveckor vi haft.) men det kan även ha med att man är jevvligt varm till vardags och kräks på solresor med +32.

Läste inte verken artikeln eller tråden så noga.. fast tror det handlar om olika slags kyla i Norr/Syd.

Jag bosatte mig nyligen i Norge ett halvår efter att ha bott i Skåne hela mitt liv.

I Norge vid -10 till -15 minus (normal temp där för årstiden) gick jag i tunn året-runt vindjacka och frös princip aldrig.

Nu när jag kommer hem till Skåne igen går jag hela vintern i ordentligt fodrad vinterjacka, och ofta mössa.

Varför? Vinden och fuktigheten såklart, blåser det här nere är det ju svinkallt jämfört med där jag var i Norge, fast där var fler minus. Där uppe kunde också blåsa men vinden är inte riktigt lika "bitande" där.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg