Länk till svaret: http://www.aftonbladet.se/vader/article6480628.ab
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast när det är varmt gör luftfuktigheten skillnad, en kompis var i Melbourne i helgen och tyckte våra 29 grader här var varmare än 38 där nere. Det som skiljer är luftfuktigheten.
Varför skulle det inte funka på andra hållet? Jag själv föredrar helt klart när det inte är så fuktig luft vid samma temperatur, vare sig varmt eller kallt.

Ute så blåser det lite mera. Och minsta lilla det blåser så biter kylan hårdare i kinderna plus att blåsten väldigt lätt letar sig igenom kläder som inte är vindtäta.Då jag har jobbat i fryslager tycker jag det känns lite märkligt om det inte är någon skillnad, för det är fan kallare med -5 ute än -22 inne![]()

Det är antagligen för att de bestämt sig för att de ska kännas kallare söderut eftersom det är vad man alltid fått höra, och inte hade vett att klä sig.Konstigt träffa på nåra norrlänningar häromdan å dom frös . dom tyckte det va råare i gbg än hemma hos dom .
Det är väl klart att det är så. Är det 0 (+/- 2-3 grader) och luften är fuktig och det är rått så fryser man som fasen men är det -5 och kallare tycker jag det är skönt. Men sen så märker man, som nu i vinter till exempel när det varit 15-20 minus i veckor att det känns som det borde börja töa när det kryper upp år 6-7 minus. Man vänjer sig vid kyla.
Jag har däremot jevvligt svårt att vänja mig vid värme.
Väderstationen mäter nog Relativ Luftfuktighet dvs. andelen vattenånga i förhållande till den maximalt möjliga mängden vattenånga vid aktuell temperatur.
Blir det mer än 100% så fälls överskottet ut som regn/snö om jag fattat rätt.
Där ser man! Då var inte den dagen förgäves trots allt![]()

Jätte fint med olika tabeller osv och någon avdankad hårdrockare som påstår ena sidan...
Men sök lite snabbt på google på sånna med egna erfarenheter eller skaffa en egen uppfattning -jag tror de flesta känner skillnad..
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |