Ägandekostnader Bugatti Veyron

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade ni kunnat föreställa er dessa ägandekostnader innan ni läste artiklarna?

Den citerade texten tog jag från ett annat forum som i sin tur kommer från tidningen Sportbilen. Lustigt nog finns det även en artikel på Aftonbladet värdig en tabloid tidning. Länken sist i inlägget. Bättre att läsa siffrorna direkt från källan som för övrigt är en engelsk motortidning. Inte många rätt där Aftonbladet. http://www.autocar.co.uk/blogs/stil...010/01/14/the-price-of-veyron-ownsership.aspx

"Bara för att man har köpt världens dyraste sportbil för runt 12 miljoner kronor så betyder det inte att resten av attraktionerna är gratis. Långt ifrån...

- Mellanservice? Det blir 147.000 kronor, tack.
Volkswagenkoncernen går back på varje såld Veyron, trots priser så skyhöga att det finns få andra bilar med lika höga ägarkostnader.
En vanlig rutinservice på en Veyron kostar alltså 147.000 kronor, att jämföra med 19.000 för en Ferrari Enzo.

Fyra nya däck går loss på - hör och häpna - 268.000 kronor. Och det är bara gummit! Men det här supergummit är specialtillverkat för att klara drygt 400 km/h utan att smulas sönder, och då kostar det pengar. Vart fjärde däckbyte krävs ett konditionstest av fälgarna, där det noga kontrolleras att det inte finns några sprickor som kan ge ödesdigra konsekvenser i överljudsfart. En ny fälg kostar 80.000 kronor!

Sen är det ju bra att ha en försäkring också, man ställer sig nämligen inte i garaget och snickrar en ny kolfiberdörr om den har blivit bucklig.
Det är smått omöjligt att få fram några siffror på hur mycket den skulle kosta att försäkra i Sverige, men en 44-årig engelsk man betalar drygt 260.000 kronor om året i helförsäkring. Självrisken är bara lite högre - 285.000 kronor. En man i Dubai uppger att han betalar 560.000 kronor om året för sin försäkring, och att det är värt varenda spänn.
De flesta försäkringsbolag i Sverige vill inte försäkra en så här dyr bil.

Utan försäkring blir det dyrt om den 7-växlade automatlådan rasar - det kostar nämligen 840.000 kronor att få den trasiga utbytt. Det finns några kylare som kan gå sönder också, faktiskt hela tio stycken.

När det kommer till att tanka så drar bilen i snitt 2,35 liter milen. Inte så konstigt kanske när det är en 8-liters W16-motor (två V8or monterade i vinkel mot varandra) med fyrdubbla turbo som tillsammans ger 1.001 hästkrafter. Som tur var har bilen en tank på 100 liter!
Kör man i toppfarten över 400 km/h drar den 7,8 liter milen, eller översatt 3,78 liter i minuten.

källa: sportbilen"

http://www.aftonbladet.se/bil/article6447763.ab
 
Chansen är, att om du lägger en 10-12 miljoner på en bil som du kommer använda ett par gånger om året på sin höjd, så har du råd med övriga kostnader också.
 
Chansen är, att om du lägger en 10-12 miljoner på en bil som du kommer använda ett par gånger om året på sin höjd, så har du råd med övriga kostnader också.

Det kanske är så att man använder den ett par gånger om året för att man inte har råd med servicen.:D
 
Men den gör 400 km/h och är ett hyggligt alternativ till en privatjet. I det perspektivet så är den rena kapet.
 
Äh, går att spara in lite på servicekostnaderna genom att trycka i olja och filter från Biltema. :tummenupp

Undrar om dom även har torkarblad till denna modell. :va
 
Kör man inte med den så behöver man ju ingen försäkring. Vips så har man sparat sisådär 300 000 pistoler till som kan användas till amorteringen.

En garageförsäkring vill nog även den superrike ha.

När man ser driftkostnaderna förstår man varför dessa bilar spenderar större delen av tiden i ett klimat anpassat garage.
 
16 turboaggregat, det var inte dåligt. :rolleyes:

Du kanske påpeka ett fel i artikeln, men korrekt svar är 4st turbos på den kärran.

Lite mer info om bilen.
Bugatti Veyron' 16.4, är en fransk sportbil från Bugatti som hösten 2005 slog rekordet för snabbaste serietillverkade bil. Bilen är uppkallad efter Pierre Veyron, en legendarisk fransk Grand Prix- och Le Mans-förare åren 1933-1953. Det tidigare rekordet innehades av Koenigsegg CCR.

Bilen är försedd med en W16-motor med cylindervolym på 7 993 cm³, en effekt på 736 kW (1001 hk) och ett vridmoment på 1250 Nm vid 2500-5500 varv/min. Motorn har 4 avgasturbo och 64 ventiler. Fordonet har en kontrollerad toppfart av 407 km/h. Den accelrerar 0-100 km/h på 2,5 sekunder, 0-200 km/h på 7,3 sekunder, 0-300 km/h på 16,7 sekunder och 0-400 km/h på 55,6 sekunder.[1]

Vid den farten suger motorn i sig 38 000 liter luft per minut och färdas 113 meter per sekund. Det är även i den farten som bilen förbrukar en full tank, 100 liter bensin, på 12 minuter. Däcken bör bytas efter omkring 15 minuter i den farten på grund av friktionen och slitaget den gett upphov till. Bilens bromsförmåga vid toppfarten gör att den bromsat in till stillastående efter drygt 350 meter.

Vid varje spetstopp av mätarnas visare i bilen sitter det en liten diamant som förgyller bilens utseende. Varje spak bredvid ratten är tillverkad i magnesium.
 
"Överljudsfart"?

Vem är det som sitter och ljuger, och till vilket ändamål?
Måste allt hajpas bortom sanning idag?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top