Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Hade ni kunnat föreställa er dessa ägandekostnader innan ni läste artiklarna?
Den citerade texten tog jag från ett annat forum som i sin tur kommer från tidningen Sportbilen. Lustigt nog finns det även en artikel på Aftonbladet värdig en tabloid tidning. Länken sist i inlägget. Bättre att läsa siffrorna direkt från källan som för övrigt är en engelsk motortidning. Inte många rätt där Aftonbladet. http://www.autocar.co.uk/blogs/stil...010/01/14/the-price-of-veyron-ownsership.aspx
"Bara för att man har köpt världens dyraste sportbil för runt 12 miljoner kronor så betyder det inte att resten av attraktionerna är gratis. Långt ifrån...
- Mellanservice? Det blir 147.000 kronor, tack.
Volkswagenkoncernen går back på varje såld Veyron, trots priser så skyhöga att det finns få andra bilar med lika höga ägarkostnader.
En vanlig rutinservice på en Veyron kostar alltså 147.000 kronor, att jämföra med 19.000 för en Ferrari Enzo.
Fyra nya däck går loss på - hör och häpna - 268.000 kronor. Och det är bara gummit! Men det här supergummit är specialtillverkat för att klara drygt 400 km/h utan att smulas sönder, och då kostar det pengar. Vart fjärde däckbyte krävs ett konditionstest av fälgarna, där det noga kontrolleras att det inte finns några sprickor som kan ge ödesdigra konsekvenser i överljudsfart. En ny fälg kostar 80.000 kronor!
Sen är det ju bra att ha en försäkring också, man ställer sig nämligen inte i garaget och snickrar en ny kolfiberdörr om den har blivit bucklig.
Det är smått omöjligt att få fram några siffror på hur mycket den skulle kosta att försäkra i Sverige, men en 44-årig engelsk man betalar drygt 260.000 kronor om året i helförsäkring. Självrisken är bara lite högre - 285.000 kronor. En man i Dubai uppger att han betalar 560.000 kronor om året för sin försäkring, och att det är värt varenda spänn.
De flesta försäkringsbolag i Sverige vill inte försäkra en så här dyr bil.
Utan försäkring blir det dyrt om den 7-växlade automatlådan rasar - det kostar nämligen 840.000 kronor att få den trasiga utbytt. Det finns några kylare som kan gå sönder också, faktiskt hela tio stycken.
När det kommer till att tanka så drar bilen i snitt 2,35 liter milen. Inte så konstigt kanske när det är en 8-liters W16-motor (två V8or monterade i vinkel mot varandra) med fyrdubbla turbo som tillsammans ger 1.001 hästkrafter. Som tur var har bilen en tank på 100 liter!
Kör man i toppfarten över 400 km/h drar den 7,8 liter milen, eller översatt 3,78 liter i minuten.
källa: sportbilen"
http://www.aftonbladet.se/bil/article6447763.ab
Den citerade texten tog jag från ett annat forum som i sin tur kommer från tidningen Sportbilen. Lustigt nog finns det även en artikel på Aftonbladet värdig en tabloid tidning. Länken sist i inlägget. Bättre att läsa siffrorna direkt från källan som för övrigt är en engelsk motortidning. Inte många rätt där Aftonbladet. http://www.autocar.co.uk/blogs/stil...010/01/14/the-price-of-veyron-ownsership.aspx
"Bara för att man har köpt världens dyraste sportbil för runt 12 miljoner kronor så betyder det inte att resten av attraktionerna är gratis. Långt ifrån...
- Mellanservice? Det blir 147.000 kronor, tack.
Volkswagenkoncernen går back på varje såld Veyron, trots priser så skyhöga att det finns få andra bilar med lika höga ägarkostnader.
En vanlig rutinservice på en Veyron kostar alltså 147.000 kronor, att jämföra med 19.000 för en Ferrari Enzo.
Fyra nya däck går loss på - hör och häpna - 268.000 kronor. Och det är bara gummit! Men det här supergummit är specialtillverkat för att klara drygt 400 km/h utan att smulas sönder, och då kostar det pengar. Vart fjärde däckbyte krävs ett konditionstest av fälgarna, där det noga kontrolleras att det inte finns några sprickor som kan ge ödesdigra konsekvenser i överljudsfart. En ny fälg kostar 80.000 kronor!
Sen är det ju bra att ha en försäkring också, man ställer sig nämligen inte i garaget och snickrar en ny kolfiberdörr om den har blivit bucklig.
Det är smått omöjligt att få fram några siffror på hur mycket den skulle kosta att försäkra i Sverige, men en 44-årig engelsk man betalar drygt 260.000 kronor om året i helförsäkring. Självrisken är bara lite högre - 285.000 kronor. En man i Dubai uppger att han betalar 560.000 kronor om året för sin försäkring, och att det är värt varenda spänn.
De flesta försäkringsbolag i Sverige vill inte försäkra en så här dyr bil.
Utan försäkring blir det dyrt om den 7-växlade automatlådan rasar - det kostar nämligen 840.000 kronor att få den trasiga utbytt. Det finns några kylare som kan gå sönder också, faktiskt hela tio stycken.
När det kommer till att tanka så drar bilen i snitt 2,35 liter milen. Inte så konstigt kanske när det är en 8-liters W16-motor (två V8or monterade i vinkel mot varandra) med fyrdubbla turbo som tillsammans ger 1.001 hästkrafter. Som tur var har bilen en tank på 100 liter!
Kör man i toppfarten över 400 km/h drar den 7,8 liter milen, eller översatt 3,78 liter i minuten.
källa: sportbilen"
http://www.aftonbladet.se/bil/article6447763.ab