Ägandekostnader Bugatti Veyron

Det står att den har fyra st. dubbla turboaggregat. Har den dubbelturbo så har den 2 st.
Har den 2 st. dubbel turbo så har den alltså 4 st.

Har den 3 så har den 6 st. turbos.

.... och har den då FYRA st. så innebär det att bilen har 8 st. turboaggregat.

4X4=16. Rätt. Fast vad det har med artikeln eller nånting alls att göra i denna tråden undrar nog många.
Nej, det står att den har ".....fyrdubbla turbo som....". Alltså 16 st.

Mitt påpekande är endast till för att belysa det faktum att icke motorjournalister borde ge fan i att skriva om motorfordon.

Mitt påpekande är endast till för att belysa det faktum att icke motorjournalister borde ge fan i att skriva om motorfordon.

Fyrdubbla betyder ju att det är 4 st turboaggregat. Det är det det betyder och det har använts i den betydelsen så länge jag kan minnas.
Tredubbla har alltid betytt att det är 3 av något.

Men jag kan hålla med om att det egentligen är ett korkat uttryck.
Det är ju oerhört mycket tydligare att säga att det är 4 st turboaggregat. Ett per cylinderbank.

Dubbla eller dubbel bör komma från franskans deux som betyder två. Alltså borde fyrdubbel då bli 4*2=8. Menar du däremot potensen 2, 4^2=16, skulle det innebära att dubbelturbo är 1^2=1 turbo alltså singelturbo.
Det du eftersöker borde vara fyrquadruppel.

Men en snabb sökning visar efter lite tänkande och funderande på att fyrdubbel och quadruppel borde vara samma sak. Vidare leder även sökning till att fyrdubbel motsvarar något *4. Alltså har bilen 4 turbos. Och ditt inlägg från början mest förde med sig ofog.

En inskrivning av fyrdubbel ger synonymen fyrfaldig http://ordbok.nada.kth.se/
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-554498.html

Vem som helst fattar väl FÖR F** att man inte kan ha 16 turbo aggregat?!

Var nog inte frågan om någon fattade det eller inte utan mer att artikelförfattaren använt fel ord (som i sin tur ledde till det du nämner, det orimliga i att ha 16 turboaggregat)

"Överljudsfart"?

Vem är det som sitter och ljuger, och till vilket ändamål?
Måste allt hajpas bortom sanning idag?

Ja man undrar ju. Varför ska man betala 150 000:- för en service av en dubbel V8:a? Dubbelt av allt visst men vafan kom igen.

Den där dinky toys bilen ser ju inte ens bra ut. 280 000:- för däck? Stämmer detta? Vad är dom gjorda av?

Finns det inte gatbilar med nära eller över 1000 hk i sverige?

Fyrdubbla används, helt felaktigt, som en synonym för fyrfaldiga.

Fyrdubbla betyder ju att det är 4 st turboaggregat. Det är det det betyder och det har använts i den betydelsen så länge jag kan minnas.
Tredubbla har alltid betytt att det är 3 av något.

Men jag kan hålla med om att det egentligen är ett korkat uttryck.
Det är ju oerhört mycket tydligare att säga att det är 4 st turboaggregat. Ett per cylinderbank.
Klart det är korkat. Annars hade jag inte raljerat över det.

Man kan nog ha hur många som helst, iallafall teoretiskt.

Turboaggregat heter det, för övrigt.

Last edited:
Man kan nog ha hur många som helst, iallafall teoretiskt.

Turboaggregat heter det, för övrigt.

Nej, det kan man inte. Då får dom vara jävligt små.

Men allvarligt... Vuxen nivå är tydligen svårt för vissa.

Fyrdubbla används, helt felaktigt, som en synonym för fyrfaldiga.

Njae...... Fyrdubbla är från gammelsvenskan.

Så, lite fakta från den officiella svenska akademins ordbok.:

FYR-DUBBEL.
( fyr- 1621 osv. fyra- 1526– 1894. fyre- 1545– 1622)
[fsv. fyra*dobel]

som är fyra gånger så stor som vad som (kan) betraktas ss. enheten l. det normala, som består av l. är lagd i fyra varv l. lager o. d.; äv.: som äger rum l. upprepas o.d. fyra gånger Lägga duken fyrdubbel.
Om iach haffwer någhon bedräghit, thet geffuer iach fyradubbelt igen. Luk. 19:8 (NT 1526). WEGELIUS Musikl. 2: 34 (1889). särsk. (i sht vard.) oeg., i uttr. ligga fyrdubbel av skratt, skratta hejdlöst. GHT 1895, nr 232 B, s. 3.
FYR-DUBBLA.
( fyr- 1789 osv. fyra- 1922 fyre- 1640) göra fyra gånger så stor l. talrik. RP 8.132 (1640).
Åkerproduktionen 8har) under tre århund*raden ej mer än fyrdubblats. H FORSSELL i Vitt AH XXIX. 1.26 (1880, 1884).

Sen har vi då således fyrfaldiga enligt SAOB

FYR-FALD, adj.

( fyr- 1745 osv. fyra- 1642*1749. fyre- 1635– 1640)
[fsv. fyrafalder]

fyrdubbel, fyrfaldig; numera nästan bl. i uttr. ett fyrfaldt leve o. d., ävensom (i vitter stil) ss. adv. i bet.: fyra gånger så mycket. Fyrfaldt lyckligare. Fyrfalte Tiufwar, Mördare och Röfware. SCHRO*DERUS Os. III. 2: 307 (1635).
Läggia en hwijt klwt fyrafolt ther ofwan vppå. NÅNSSON Åderlåt. 124 (1642).
SvLittFT 1835, sp. 56.
FYR-FALDIG.
( fyr- 1640 osv. fyra- 1640– 1822. fyre- 1640) fyrdubbel, av fyra (olika) slag; numera nästan bl.: som är fyra gånger större än vad som kan betraktas ss. enheten l. det normala, som upprepas fyra gånger. Ett fyrfaldigt hurra. Utbringa ett fyr*faldigt leve, utbringa ett leve avsett att följas av fyra hurrarop. Linc. (1640).
Trefaldig och äfven fyrfaldig expansion (av ångan). ENGSTRÖM Skeppsb. 3 (1889).
FYR-FALDIGA. (mindre br.9 fyrdubbla. Sv*Ty Hlex. (1851). SD(L) 1896, nr 512, s. 1.

Last edited:
Njae...... Fyrdubbla är från gammelsvenskan.

Så, lite fakta från den officiella svenska akademins ordbok.:

FYR-DUBBEL.
( fyr- 1621 osv. fyra- 1526– 1894. fyre- 1545– 1622)
[fsv. fyra*dobel]

som är fyra gånger så stor som vad som (kan) betraktas ss. enheten l. det normala, som består av l. är lagd i fyra varv l. lager o. d.; äv.: som äger rum l. upprepas o.d. fyra gånger Lägga duken fyrdubbel.
Om iach haffwer någhon bedräghit, thet geffuer iach fyradubbelt igen. Luk. 19:8 (NT 1526). WEGELIUS Musikl. 2: 34 (1889). särsk. (i sht vard.) oeg., i uttr. ligga fyrdubbel av skratt, skratta hejdlöst. GHT 1895, nr 232 B, s. 3.
FYR-DUBBLA.
( fyr- 1789 osv. fyra- 1922 fyre- 1640) göra fyra gånger så stor l. talrik. RP 8.132 (1640).
Åkerproduktionen 8har) under tre århund*raden ej mer än fyrdubblats. H FORSSELL i Vitt AH XXIX. 1.26 (1880, 1884).

Sen har vi då således fyrfaldiga enligt SAOB

FYR-FALD, adj.

( fyr- 1745 osv. fyra- 1642*1749. fyre- 1635– 1640)
[fsv. fyrafalder]

fyrdubbel, fyrfaldig; numera nästan bl. i uttr. ett fyrfaldt leve o. d., ävensom (i vitter stil) ss. adv. i bet.: fyra gånger så mycket. Fyrfaldt lyckligare. Fyrfalte Tiufwar, Mördare och Röfware. SCHRO*DERUS Os. III. 2: 307 (1635).
Läggia en hwijt klwt fyrafolt ther ofwan vppå. NÅNSSON Åderlåt. 124 (1642).
SvLittFT 1835, sp. 56.
FYR-FALDIG.
( fyr- 1640 osv. fyra- 1640– 1822. fyre- 1640) fyrdubbel, av fyra (olika) slag; numera nästan bl.: som är fyra gånger större än vad som kan betraktas ss. enheten l. det normala, som upprepas fyra gånger. Ett fyrfaldigt hurra. Utbringa ett fyr*faldigt leve, utbringa ett leve avsett att följas av fyra hurrarop. Linc. (1640).
Trefaldig och äfven fyrfaldig expansion (av ångan). ENGSTRÖM Skeppsb. 3 (1889).
FYR-FALDIGA. (mindre br.9 fyrdubbla. Sv*Ty Hlex. (1851). SD(L) 1896, nr 512, s. 1.
Vi får helt enkelt utbringa ett fyrdubbelt leve nästa gång någon fyller år. :rolleyes:

Men allvarligt... Vuxen nivå är tydligen svårt för vissa.
Ja, jag ser att du har svårt med ihopskrivning.

Last edited:
asså, tjickaburran^2 är ju 5, sen tar du roten ur röven och multiplicerar med synvinkeln och adderar 5. Den har alltså 7 turbo!!!

så sluttjaffsat

Fy fan va sönder spammad tråden vart?! :huvet Var ju kul att läsa lite nördsnack dom världens mäktigaste bil! Vem fan bryr sig om vad en journalist skriver om en bil? Alla fattar väll att den har 4 turboaggregat och inte 16? Jag tycker iallafall att det är otroligt att VW som är så konservativa bygger en sådan enormt puckad bil! :tummenupp

Varför inte det?

Om vi säger så här.

Buggen har 16 cylindrar. Eller rättare sagt den har 8X2.

Skulle du först byggt ett grenrör, eller rättare sagt 2 grenrör att montera dessa turbo aggregat på (<--blev du arg nu valmers?) Då hade du förmodligen fått använda 2 ton rörbitar, och haft ett motorrum på 10x10 meter. Just för att det hade tagit enorm plats.

Sen en grej till.

Har du någonsin åkt en turbobil med mer effekt än vanligt? Med en jättestor turbo på kanske? kombinerat med liten motorvolym? Och tittat på laddtrycksmätarn när killen som kör bilen stampar plattan i taket?

Om du nu gjort det så hade du sett att det tar en stund innan laddtrycket kommer... Dels för att motorn inte är byggd för att dra runt den stora impellern, och dels för att det tar ett bra tag att samla ihop luftmassan p.g.a den lilla motorvolymen. Detta kan du givetvis kompensera på diverse sätt men det var inte det det handlade om.

Sen ännu en grej. (börjar bli jobbigt nu va?)

Nu har jag ingen uppgift på hur stor motorvolymen är i en bugge. Jag surfar in på wikipedia lite snabbt och ser att den har ungefär 8 liter.

Räknar snabbt ut att det blir 0,5 liter per cylinder.

Då behöver vi ett turboaggregat som vi kan dra runt med hjälp av en (1) cylinder och 0,5 liter. Eller nej, vi behöver 16 stycken, och 2 grenrör med uttag för 8 turboaggregat på vardera. Vi använder oss utav interna wastegates, allt för att spara plats.

Vi monterar nu aggregaten på grenrören och mäter upp en vikt av 35 kilo. Haha fyfan här ska det minsann inte bantas!

Nu ska vi bygga downpipes. Med tanke på dom små turboaggregaten vi använder oss av, och den platsbrist vi lider av tillåts det inte mer än 2" storlek på dessa rör. Varför? joo, avgashusen är små. 3" hade gått. Men med tanke på platsbristen så ere inte värt att chansa.

Vi bygger dessa. Och skarvar på allihop på avgassystemet. Men vafan? Varför blev det så trångt? skit i deru...

Nu hänger vi på ett par feta ostar för nu ska vi böörna!

Jag vrider om nycklen. *host host, schåååå host host*

Men va i? Varför funkar det inte? "nää du har ett mottryck på 100kg så motorn försöker äta upp sig själv" varför dårå? På sporthoj stod det ju att man kunde? Nej du har helt enkelt för små avgashus.

Där mavve. Där har du anledningen till varför du inte kan ha 16 turboaggregat på en bugatti veyron.

Liten lektion av mig... Om jörgen, eller Boost3 kanske ser detta så får du/ni gärna berätta om något var felskrivet. I praktiken är det nämligen såhär.

God natt :D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...