Om vi säger så här.
Buggen har 16 cylindrar. Eller rättare sagt den har 8X2.
Skulle du först byggt ett grenrör, eller rättare sagt 2 grenrör att montera dessa turbo aggregat på (<--blev du arg nu valmers?) Då hade du förmodligen fått använda 2 ton rörbitar, och haft ett motorrum på 10x10 meter. Just för att det hade tagit enorm plats.
Sen en grej till.
Har du någonsin åkt en turbobil med mer effekt än vanligt? Med en jättestor turbo på kanske? kombinerat med liten motorvolym? Och tittat på laddtrycksmätarn när killen som kör bilen stampar plattan i taket?
Om du nu gjort det så hade du sett att det tar en stund innan laddtrycket kommer... Dels för att motorn inte är byggd för att dra runt den stora impellern, och dels för att det tar ett bra tag att samla ihop luftmassan p.g.a den lilla motorvolymen. Detta kan du givetvis kompensera på diverse sätt men det var inte det det handlade om.
Sen ännu en grej. (börjar bli jobbigt nu va?)
Nu har jag ingen uppgift på hur stor motorvolymen är i en bugge. Jag surfar in på wikipedia lite snabbt och ser att den har ungefär 8 liter.
Räknar snabbt ut att det blir 0,5 liter per cylinder.
Då behöver vi ett turboaggregat som vi kan dra runt med hjälp av en (1) cylinder och 0,5 liter. Eller nej, vi behöver 16 stycken, och 2 grenrör med uttag för 8 turboaggregat på vardera. Vi använder oss utav interna wastegates, allt för att spara plats.
Vi monterar nu aggregaten på grenrören och mäter upp en vikt av 35 kilo. Haha fyfan här ska det minsann inte bantas!
Nu ska vi bygga downpipes. Med tanke på dom små turboaggregaten vi använder oss av, och den platsbrist vi lider av tillåts det inte mer än 2" storlek på dessa rör. Varför? joo, avgashusen är små. 3" hade gått. Men med tanke på platsbristen så ere inte värt att chansa.
Vi bygger dessa. Och skarvar på allihop på avgassystemet. Men vafan? Varför blev det så trångt? skit i deru...
Nu hänger vi på ett par feta ostar för nu ska vi böörna!
Jag vrider om nycklen. *host host, schåååå host host*
Men va i? Varför funkar det inte? "nää du har ett mottryck på 100kg så motorn försöker äta upp sig själv" varför dårå? På sporthoj stod det ju att man kunde? Nej du har helt enkelt för små avgashus.
Där mavve. Där har du anledningen till varför du inte kan ha 16 turboaggregat på en bugatti veyron.
Liten lektion av mig... Om jörgen, eller Boost3 kanske ser detta så får du/ni gärna berätta om något var felskrivet. I praktiken är det nämligen såhär.
God natt