Ägandekostnader Bugatti Veyron

Hur får man hållbarhet på grejer som ska tåla 1000hk? Man kan ju inte gärna bygga som för en lastbil med grova dimensioner, när det rör sig om ett sportbilschassi. Dyra och lätta material förstås, men det räcker ju bara en liten bit på vägen. Extrema bilar som t.ex. i F1 och Indycar har liknande problem, men där är det något kortare serviceintervall än vad man vill ha hos en "bruksbil".

Det intressanta är hur bra man lyckats få stabilitet i bilen även vid höga farter. Odramatiskt som James May uttryckte det med att vicka lite på huvudet över hur en inbromsning från 407 knyck kändes...

För oss vanliga knegare är det väl som sagts, bara en turbomatad Busa som kan ge fartupplevelser i samma omfattning - men jag vill ju kunna poppa stereo samtidigt :)

Hur får man hållbarhet på grejer som ska tåla 1000hk? Man kan ju inte gärna bygga som för en lastbil med grova dimensioner, när det rör sig om ett sportbilschassi. Dyra och lätta material förstås, men det räcker ju bara en liten bit på vägen. Extrema bilar som t.ex. i F1 och Indycar har liknande problem, men där är det något kortare serviceintervall än vad man vill ha hos en "bruksbil".

Det intressanta är hur bra man lyckats få stabilitet i bilen även vid höga farter. Odramatiskt som James May uttryckte det med att vicka lite på huvudet över hur en inbromsning från 407 knyck kändes...

För oss vanliga knegare är det väl som sagts, bara en turbomatad Busa som kan ge fartupplevelser i samma omfattning - men jag vill ju kunna poppa stereo samtidigt :)
1001 hk ur 8 liters volym är inte så extremt, även om det givetvis litar på övriga drivlinan.

Betänk då vilken påfrestning du lägger på drivlinan på en turbobusa.
Genom en pytteliten koppling till en pytteliten växelåda full med små drev på klena axlar och slutligen en ynklig kedja till ett smalt hjul.

Om vi säger så här.

Buggen har 16 cylindrar. Eller rättare sagt den har 8X2.

Skulle du först byggt ett grenrör, eller rättare sagt 2 grenrör att montera dessa turbo aggregat på (<--blev du arg nu valmers?) Då hade du förmodligen fått använda 2 ton rörbitar, och haft ett motorrum på 10x10 meter. Just för att det hade tagit enorm plats.

Sen en grej till.

Har du någonsin åkt en turbobil med mer effekt än vanligt? Med en jättestor turbo på kanske? kombinerat med liten motorvolym? Och tittat på laddtrycksmätarn när killen som kör bilen stampar plattan i taket?

Om du nu gjort det så hade du sett att det tar en stund innan laddtrycket kommer... Dels för att motorn inte är byggd för att dra runt den stora impellern, och dels för att det tar ett bra tag att samla ihop luftmassan p.g.a den lilla motorvolymen. Detta kan du givetvis kompensera på diverse sätt men det var inte det det handlade om.

Sen ännu en grej. (börjar bli jobbigt nu va?)

Nu har jag ingen uppgift på hur stor motorvolymen är i en bugge. Jag surfar in på wikipedia lite snabbt och ser att den har ungefär 8 liter.

Räknar snabbt ut att det blir 0,5 liter per cylinder.

Då behöver vi ett turboaggregat som vi kan dra runt med hjälp av en (1) cylinder och 0,5 liter. Eller nej, vi behöver 16 stycken, och 2 grenrör med uttag för 8 turboaggregat på vardera. Vi använder oss utav interna wastegates, allt för att spara plats.

Vi monterar nu aggregaten på grenrören och mäter upp en vikt av 35 kilo. Haha fyfan här ska det minsann inte bantas!

Nu ska vi bygga downpipes. Med tanke på dom små turboaggregaten vi använder oss av, och den platsbrist vi lider av tillåts det inte mer än 2" storlek på dessa rör. Varför? joo, avgashusen är små. 3" hade gått. Men med tanke på platsbristen så ere inte värt att chansa.

Vi bygger dessa. Och skarvar på allihop på avgassystemet. Men vafan? Varför blev det så trångt? skit i deru...

Nu hänger vi på ett par feta ostar för nu ska vi böörna!

Jag vrider om nycklen. *host host, schåååå host host*

Men va i? Varför funkar det inte? "nää du har ett mottryck på 100kg så motorn försöker äta upp sig själv" varför dårå? På sporthoj stod det ju att man kunde? Nej du har helt enkelt för små avgashus.

Där mavve. Där har du anledningen till varför du inte kan ha 16 turboaggregat på en bugatti veyron.

Liten lektion av mig... Om jörgen, eller Boost3 kanske ser detta så får du/ni gärna berätta om något var felskrivet. I praktiken är det nämligen såhär.

God natt :D

Nja. I praktiken är det så att om du får problem med för mycket mottryck så har du använt feldimensionerade avgashus.

Så scenariot blir nog inte fullt ut som du beskriver.

Däremot måste det ju till att ganska stort motorutrymme för att husera 16 stycken små turbos. För att inte tala om den extra vikt som det medför. Ganska opraktiskt.
Anledningen till att man valt att använda sig av just 4 turbo är nog helt enkelt att den bästa avvägningen mellan utrymmeskrav, vikt och körbarhet är någonstans där.

det blir bra mycket enklare med rördragningen när man ska koppla 4 cylindrar till 1 turbo än om man skulle försöka få ihop 16 cylindrar till 1 turbo. Sen skulle den turbon få vara ganska stor med följden att turbolaggen blir ganska lång. Följden skulle lätt bli en bil som man trampar ner gasen på och det börjar dra liiite för att efter 2 sekunder fått upp rotationen på turbon och då sparkar det till utav helvete. Med den effekt och det vrid som veyron har så tror jag åsnesparken blir tillräcklig i alla fall.
Och det blir avsevärt mycket enklare att fixa styrning av 4 st wastegate än om man ska styra 16 st. Den stora utmaningen där blir nog att man vill att aggregaten ska ladda ungefär lika mycket vilket ställer en hel del krav på snillrik konstruktion av styrningen med en komplexitet som ökar med antalet wastegate som ska styras. Dessutom ökar ju kostnaderna ju fler delar som ska sättas in.

Så visst är det teoretiskt möjligt att sätta 16 små turbos i en stor motor men det är på inget sätt praktiskt eller lätt och dessutom onödigt dyrt utan att innebära några direkta fördelar jämfört med färre men större aggregat.

Tyskt skrytbygge :mattias
Visst, den är snabb som få, en jäkel på acceleration, och en prislapp som bara den gör att alla som vill synas måste ha en Veyron.

Men med tanke på hur mycket resurser som troligtvis har plöjts ner i detta projekt från VWs sida, så är den inte så imponerande i mina ögon. Med den uppbackningen förväntar man sig knappast att en liten uppstickare från Sverige ska lyckas piska dom på fingrarna.

Det som verkar fascinera folk allra mest är hur dyrt allting är som har med denna bil att göra.

(Visst, löjligt av mig att gnälla över något som jag troligtvis aldrig kommer att få köra, ännu mindre äga :hihi men va fan, tycker att Pagani, McLaren och Koenigsegg t.ex. förtjänar bra mycket mer beröm för att ha utvecklat bättre bilar med mer begränsade resurser)

För oss som uppskattar klassiska bilar är dessa några exempel på äkta Bugattis:

2-bugatti-royale-kellner-coupe-1931.jpg

bug35b28.jpg

4_1938-Bugatti-Type-57SC-Atlantic_L_700.jpg

Jag kan inte fatta hur man inte kan dra parallellerna dyr bil-dyra ägandekostnader... ska man åka fort (och då menar jag reptilfort) så blir naturligtvis ägandekostnadena astronomiska... jag är full på black grouse så hav förtröstan...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!