Dakar 2010

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Antar att även kostnaderna kan sticka iväg rejält om man skall ha så små motorer med mycket effekt?
Utan att veta, så känns det bättre med restriktioner på insugssidan.
Lågtrimmade storkubikare borde vara pålitligare och därmed billigare att hålla igång.
 
Utan att veta, så känns det bättre med restriktioner på insugssidan.
Lågtrimmade storkubikare borde vara pålitligare och därmed billigare att hålla igång.

Ja eller helt enkelt en minimivikt och maxeffekt. Då minskar man poängen med att bygga ultralätta 450or som inte håller ihop...

Det är trist att ingen av de stora tillverkarna erbjuder färdiga rallycyklar som KTM har gjort med 640/660/690 Rally. Alternativet idag är ju att pynta närmare 100kkr för en endurohoj och därefter skicka den till mecasystem eller annan kittare för bortåt 50kkr till. Därefter är det dags att börja handla reservdelar då ingen förutom KTM har reservdelshållning åt privatåkarna....

Konstigt att KTM är dominerande?:va
 
Konstigt att KTM är dominerande?:va

På bilsidan förstår jag att inte fler märken ställer upp, otroligt dyrt (tror VW-motorsport/5 bilar:s budgett för i år är 700 milj.) men på mc sidan är det ett relativt billgt sätt att synas? Men det är kanske alltid för dyrt ändå?
 
M. Comas 22 minuters tillägg var pga att han körde för fort genom en by, hastighetsbegr. genom byar tex.
 
På bilsidan förstår jag att inte fler märken ställer upp, otroligt dyrt (tror VW-motorsport/5 bilar:s budgett för i år är 700 milj.) men på mc sidan är det ett relativt billgt sätt att synas? Men det är kanske alltid för dyrt ändå?

Den stora haken är väl att många fabriker ändå inte har någon cykel att sälja för civilt bruk som kan motivera kostnaden. VW säljer touaregs i massor tack vare all exponering i Dakar men Yamaha säljer nog inte många WR450 på sitt Dakar-engagemang.

KTM däremot kränger mängder av 690 E till Dakarwannabes som mest kör autobahn ändå....
 
Despres rycker och kanske börjar visa att han ska vinna i år ?

Dagens etapp 3
1 002 DESPRES (FRA) KTM 03:01:09 00:00:00
2 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 03:11:49 00:10:40
3 010 GONÇALVES (PRT) BMW 03:13:18 00:12:09
4 003 CASTEU (FRA) SHERCO 03:13:22 00:12:13
5 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 03:18:14 00:17:05
6 014 DUCLOS (FRA) KTM 03:18:54 00:17:45
7 031 MANCA (ITA) KTM 03:19:05 00:17:56
8 024 STREET (USA) KTM 03:20:01 00:18:52
9 001 COMA (ESP) KTM 03:22:46 00:21:37
10 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 03:24:39 00:23:30

13 023 BERGLUND (SWE) KTM 03:32:25 00:31:16
57 076 SEEL (SWE) KTM 05:12:53 02:11:44


Totalen
1 002 DESPRES (FRA) KTM 08:54:04 00:00:00
2 003 CASTEU (FRA) SHERCO 09:04:07 00:10:03
3 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 09:12:01 00:17:57
4 031 MANCA (ITA) KTM 09:18:33 00:24:29
5 014 DUCLOS (FRA) KTM 09:25:02 00:30:58
6 024 STREET (USA) KTM 09:27:30 00:33:26
7 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 09:31:19 00:37:15
8 001 COMA (ESP) KTM 09:36:08 00:42:04 22:00
9 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 09:39:27 00:45:23
10 010 GONÇALVES (PRT) BMW 09:47:17 00:53:13

14 023 BERGLUND (SWE) KTM 09:55:36 01:01:32 05:00
51 076 SEEL (SWE) KTM 11:53:01 02:58:57


En utslagsgivande etapp idag och gårdagsvinnaren Fretigne tappat över 1,5 timme med sin Yamaha 450 och rasar i resultat listan. Precis som för Coma med sin Ktm 690 haft mekaniska problem.
Casteu med sin Sherco 450 cc hade tydligen överhetningsproblem (höghöjd?)och fick dra ner på tempot.
T Berglund 13 idag och nu 14:e i totalen :yoparty
Annie Seel maler på tror hon kom 57a idag 2,11.47 efter vinnaren idag.

Restriktorernas betydelse verkar ha en avgörande roll speciellt idag men ffa i morgon då man kommer komma upp på 3000 m höjd.
Från kaptenens sida
alla cyklar med restriktorer har nämligen haft stora problem idag och många har blivit stående. Efter att man tankat och kom upp på lite höjd så slutade helt enkelt många cyklar att gå på höga varv och Thomas kunde bara köra på låga varv. Först så trodde han att det var dålig bensin men när man sen började komma ikapp och köra om cyklar som stod helt still blev det klart att det var restriktorerna som var orsaken till problemen.

Vet att Kaptenen själv sagt att hans hoj har ett grymt mellanregister men saknat toppeffekt och Despres lär ha lika mycket power som 2009 så vissa kanske har tunat fel ?

Dakar hemsidan är riktigt kass kan man också konstatera.
 
Last edited:
Den stora haken är väl att många fabriker ändå inte har någon cykel att sälja för civilt bruk som kan motivera kostnaden. VW säljer touaregs i massor tack vare all exponering i Dakar men Yamaha säljer nog inte många WR450 på sitt Dakar-engagemang.

KTM däremot kränger mängder av 690 E till Dakarwannabes som mest kör autobahn ändå....

Är inte orsaken väldigt lite engagemang? Men Tex Yamaha väljer att visa upp sin 450 på andra sätt?

Själv tycker jag att Dakar är en jäkligt bra reklam pelare om man satsar (KTM, VW, BMW, Mitsubishi tills förra året osv.)

Hoppas Berglund slipper alltför mkt problem imorn pga restriktorn/höga höjder.
 
Tydligen så har vår rallyprincessa brutit tummen och förklarar hennes tapp i tid. Vilken kämpe hon är !!

Stulet SMS från seel från den eminenta reklamfria soe

Nu har Dakar startat! En kort men väldigt tuff sand och dynspecial. Ingen vila, omöjligt att köra långsamt. Jag körde stabilt, välte cykeln några gånger i den lösa sanden. Tjänade tid på bra navigation. Sedan vände lyckan halvvägs, körde nedför en brant till en flodbädd, körde omkull och bröt tummen halvvägs. Fortsatte utan att använda tummen, nu började åkare bakom köra om mig. Men jag klarade mig bra tack vare bra navigation. 1km före cp 3 tog bensinen slut. Nu var jag tvungen att dra cykeln med hjälp av några åskådare. Det tog tid att hitta bensin. Förlorade mkt tid....Nu är jag i mål, ska gå till sjukvårdstältet

Kan man köra rally hoj medbruten tumme :va
 
Last edited:
Den var tydligen inte bröten utan lite stöken, skönt att höra :)

Hur som helst verkar som nu verkligheten gör sig gällande för många.
Själv överraskas jag av att Aprilia inte krökt sina vevaxlar men tydligen verkar deras insprut trivas bättre på hög höjd.

En sida med vettig info om rallyt http://www.sbs.com.au/dakar/

Gött att det inte var värre med hennes tumme. Men det kan ändå påverka slutresultatet.

Ang insprutningen på Aprilian så måste det ju vara en klar fördel. Antar att de har optimerat hojarna även för höghöjd. Om så är fallet kommer de vara helt överlägsna.

Bra rally så långt :banana
 
Gött att det inte var värre med hennes tumme. Men det kan ändå påverka slutresultatet.

Ang insprutningen på Aprilian så måste det ju vara en klar fördel. Antar att de har optimerat hojarna även för höghöjd. Om så är fallet kommer de vara helt överlägsna.

Bra rally så långt :banana

Nackdelen med insprut måste vara om elektroniken packar vilket jag antar har gjort att många 690 rally hojar har förgasare.

Den höga höjden i komb med 35 C och tungkörd sand sätter allt på prov.
Många problem med överhettning och gjorde hojarna svårstartade.
I varje fall är alla Husabergare ute ur leken och alla Aprilior är kvar.
Verkar vara även bensin kvaliten som sviktar då vissahojar utan restriktorer har gått dåligt.



Stage 4 startar i Chile och går utför från 3000m med stenig grusväg ner till ett par hundra meter där andra halvan är riktig offroad i sand.
Tydligen har man dröjt med starten tills 11.30 eftersom flera tävlande kom in sent under måndagskvällen.
Dessutom är etappen kortad till 160 km tuff ökenterräng i Atacama öknen som betecknas som en av de ogästvänligaste platserna på jorden utan något liv överhuvudtaget.
Års nederbörden är på ynka 1mm så vi hoppas att dom överlever.
följ racet live Eurosport sändningarna är riktigt kassa dom med tyvärr.
 
Last edited:
111 km Coma håller takt pinnen tätt följt av Despres och Shercomannen Castö

Berglund 12a :yoparty

A. Seel redan 22´efter och plats 100 någonting vid CP1 (38 km), hon har det tufft just nu är det tummen ? hon är grym helt klart.:whip Annie kom igen

Edit1
Kort etapp som bara tar 1h46´ för vinnaren Coma följt av Casteu och Despres alla inom 3´
I totalen påverkas inte toppen mer än att Despres leder med knappt 9 ´före Sherco mannen.

Glädjande att Kaptenen glider in på en 13:e plats och samma i totalen topp 10 verkar långt ifrån omöjligt. Grymt med tanke på att detta är bara hans 3:e ökenrally.

Annie Seel som genomfört 15 ökenrace utan att DNF klättrar 20 placeringar vid 110 km CP2 visar att hon kan navigera.
Men ännu ingen målgång
 
Last edited:
Etapp 4

A Seel vurpade tidigt och har riktigt ont i sin handled lr tumme vilket förklarar varför hon tappade i början.
Kämpade starkt på slutet och kom i mål som 72:a

T Berglund som teamar tillsammans med rutinerade norrmannen Ullevålsäter gjorde en grymt stark dag igen och top 10 verkar inte alls vara omöjligt. Hör hans kommentar http://www.berglundracing.com/Ljud/2010/Dag 4.wma

Dagens etapp 4 ca 160km

POS No. Name Make/Model Time Variation Penalty
1 001 Marc Coma 690 RALL 01:46:58
2 003 David Casteu 450 CAST 01:49:02 00:02:04
3 002 Cyril Despres 690 Rall 01:50:12 00:03:14
4 009 Francisco Lopez Contardo RXV450 01:52:04 00:05:06
5 010 Paulo Gonçalves G 450 X 01:53:57 00:06:59
6 031 Manca Luca 690 RALL 01:55:34 00:08:36
7 011 Jakub Przygonski 660 RALL 01:55:41 00:08:43
8 016 Olivier Pain 450 WRF 01:55:58 00:09:00
9 005 Helder Rodrigues WR 450F 01:56:00 00:09:02
10 004 Pal Anders Ullevalseter 690 01:56:02 00:09:04

13 023 Thomas Berglund 690Rally 01:59:17 00:12:19
73 076 Annie Seel SuperRoc 02:35:27 00:48:29


Totalen
1 002 Cyril Despres 690 Rall 10:44:16
2 003 David Casteu 450 CAST 10:53:09 00:08:53
3 005 Helder Rodrigues WR 450F 11:08:01 00:23:45
4 031 Manca Luca 690 RALL 11:14:07 00:29:51
5 014 Alain Duclos 690 11:22:36 00:38:20
6 001 Marc Coma 690 RALL 11:23:06 00:38:50 00:22:00
7 009 Francisco Lopez Contardo RXV450 11:23:23 00:39:07
8 024 Jonah Street 690 11:27:22 00:43:06
9 004 Pal Anders Ullevalseter 690 11:35:29 00:51:13
10 010 Paulo Gonçalves G 450 X 11:41:14 00:56:58

13 023 Thomas Berglund 690Rally 11:54:53 01:10:37
48 076 Annie Seel SuperRoc 14:28:28 03:44:12


I morgon blir det betydligt längre 483 Km i den steniga Atacamo Öknen blandade steniga snabba och serpentin vägar med rena offtrack åkning i nomans land ända upp till 3000m höjd. Riders and drivers are in for a long day and their main aim will be to spare themselves and their machines in this first "truly long" endurance-focused special stage of the 32nd Dakar.

Jag tror det kommer bli omkastningar i totalen och pallar vår Rallyprinsessas kropp mera vurpor.
 
Last edited:
Tydligen verkar det definitivt inte vara en nackdel med mindre effekt och lättare hoj. Både Coma och Despres tappar, har Apriliorna rasat än ?

Såklart dom inte har. Skönt att höra att dom ligger bra till:)

I varje fall är alla Husabergare ute ur leken och alla Aprilior är kvar.

Vad sa du boris:confused::tungan

----------------------------------------
483km är långt. Ska bli intressant att se hur det går. Var ned och tittade på en transportsträcka 2007. Riktigt mäktiga fordon.
 
Last edited:
Såklart dom inte har. Skönt att höra att dom ligger bra till:)



Vad sa du boris:confused::tungan

----------------------------------------
483km är långt. Ska bli intressant att se hur det går. Var ned och tittade på en transportsträcka 2007. Riktigt mäktiga fordon.

Nu var det såvitt jag förstår bara en husabergare med ? och tror han var australiensare och bröt pga skada.

Men helt klart verkar RXV450 hålla bättre än dom gjorde i något ökenrace i Egypten 2008 tror jag det var då dom gick som skållade med resultat att dom rasade.

Man får inte glömma att Aprilia har ett fabriksteam och resurser därefter.
Ser man längre bak i fälten ser man flera som privatförare som tex de båda Turkarna http://www.sundayszaman.com/sunday/detaylar.do?load=detay&link=196708 som kör utan någon som helst mekanisk assistans.
 
Last edited:
Nu var det såvitt jag förstår bara en husabergare med ? och tror han var australiensare och bröt pga skada.

Men helt klart verkar RXV450 hålla bättre än dom gjorde i något ökenrace i Egypten 2008 tror jag det var då dom gick som skållade med resultat att dom rasade.

Jupp det är kamrat Garry som är ansvarig för att ha byggt rallykittet till Husaberg med nya motorn. Han är en tuff gubbe 50+ och bröt idag efter att ha slitit av korsbanden...
 
Såklart dom inte har. Skönt att höra att dom ligger bra till:)
Vad sa du boris:confused::tungan

Hur många Aprilia har tagit sig i mål i Dakar sedan RXV lanserades 2006?

Tittar man på VM i ökenracing så har Aprilia sprängt motorer i katastrofala mängder. Givetvis är det ingen omöjlighet att få en Aprilia att hålla framförallt inte om man håller på och renoverar motor efter varje dagsetapp. Fast vem har råd med det förutom fabriksteamen?
 
Etapp 4



Dagens etapp 4 ca 160km

POS No. Name Make/Model Time Variation Penalty
1 001 Marc Coma 690 RALL 01:46:58
2 003 David Casteu 450 CAST 01:49:02 00:02:04
3 002 Cyril Despres 690 Rall 01:50:12 00:03:14

D. Casteu var riktigt nöjd med sin Sherco under gårdagen, och trots långa fullgasträckor så håller 450:n ihop än så länge, men det återstår att se om det håller hela vägen.

Dagens etapp lär bli riktigt tuff.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top