Despres rycker och kanske börjar visa att han ska vinna i år ?
Dagens etapp 3
1 002 DESPRES (FRA) KTM 03:01:09 00:00:00
2 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 03:11:49 00:10:40
3 010 GONÇALVES (PRT) BMW 03:13:18 00:12:09
4 003 CASTEU (FRA) SHERCO 03:13:22 00:12:13
5 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 03:18:14 00:17:05
6 014 DUCLOS (FRA) KTM 03:18:54 00:17:45
7 031 MANCA (ITA) KTM 03:19:05 00:17:56
8 024 STREET (USA) KTM 03:20:01 00:18:52
9 001 COMA (ESP) KTM 03:22:46 00:21:37
10 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 03:24:39 00:23:30
13 023 BERGLUND (SWE) KTM 03:32:25 00:31:16
57 076 SEEL (SWE) KTM 05:12:53 02:11:44
Totalen
1 002 DESPRES (FRA) KTM 08:54:04 00:00:00
2 003 CASTEU (FRA) SHERCO 09:04:07 00:10:03
3 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 09:12:01 00:17:57
4 031 MANCA (ITA) KTM 09:18:33 00:24:29
5 014 DUCLOS (FRA) KTM 09:25:02 00:30:58
6 024 STREET (USA) KTM 09:27:30 00:33:26
7 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 09:31:19 00:37:15
8 001 COMA (ESP) KTM 09:36:08 00:42:04 22:00
9 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 09:39:27 00:45:23
10 010 GONÇALVES (PRT) BMW 09:47:17 00:53:13
14 023 BERGLUND (SWE) KTM 09:55:36 01:01:32 05:00
51 076 SEEL (SWE) KTM 11:53:01 02:58:57
En utslagsgivande etapp idag och gårdagsvinnaren Fretigne tappat över 1,5 timme med sin Yamaha 450 och rasar i resultat listan. Precis som för Coma med sin Ktm 690 haft mekaniska problem.
Casteu med sin Sherco 450 cc hade tydligen överhetningsproblem (höghöjd?)och fick dra ner på tempot.
T Berglund 13 idag och nu 14:e i totalen

Annie Seel maler på tror hon kom 57a idag 2,11.47 efter vinnaren idag.
Restriktorernas betydelse verkar ha en avgörande roll speciellt idag men ffa i morgon då man kommer komma upp på 3000 m höjd.
Från kaptenens sida
alla cyklar med restriktorer har nämligen haft stora problem idag och många har blivit stående. Efter att man tankat och kom upp på lite höjd så slutade helt enkelt många cyklar att gå på höga varv och Thomas kunde bara köra på låga varv. Först så trodde han att det var dålig bensin men när man sen började komma ikapp och köra om cyklar som stod helt still blev det klart att det var restriktorerna som var orsaken till problemen.
Vet att Kaptenen själv sagt att hans hoj har ett grymt mellanregister men saknat toppeffekt och Despres lär ha lika mycket power som 2009 så vissa kanske har tunat fel ?
Dakar hemsidan är riktigt kass kan man också konstatera.