Dagens ungdom annat var det på min tid!!

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Japp det är dax nu att räkna in en del historia.. brukar ha ett standard svar som säger - Annat var det på min tid - japp det börjar bli verklighet nu :rolleyes:

Hundbenet, rullbandspelare, 8mm, teleprint och en del annat kan nog vara okänt för en del av oss.. Själv kollade jag på Startrek och såg att dem kunde prata med varandra med små prylar i handen, kunde det bli verklighet?

Har ni själva denna typ av erfarenheter.. Hur tänker ni som har levt med mobiler sen ni va små... fattar ni hur man klarade sig utan mobiler förr?

Citat: Själv kollade jag på Startrek och såg att dem kunde prata med varandra med små prylar i handen, kunde det bli verklighet?

De hade väl sina mobiler i märket på tröjan i Star Trek? De slog sig alltid på bröstet innan de ville bli transporterade.

Citat: Själv kollade jag på Startrek och såg att dem kunde prata med varandra med små prylar i handen, kunde det bli verklighet?

De hade väl sina mobiler i märket på tröjan i Star Trek? De slog sig alltid på bröstet innan de ville bli transporterade.

Näe, dom hade små vikmobiler, "Communicators" som dom flippade upp ett galler-lock på...

Konstigt att man minns så dåligt. :va

Typ såhär:
star_trek_communicator.jpg

Minns när internet va på väg och jag fråga farsan va det va bra för. Svaret va väl typ att man skulle leta information där och det lät bara trisst! Nu med facit i hand skulle man ha det svårt att leva utan skiten :D

När jag va liten så gick man minsann hem till kompisarna och frågade om man kunde leka. Man fick motion, frisk luft och på samma gång uppehöll man även en god uppfostran då föräldrarna ofta öppnade dörren. Då gällde det att uppföra sig bra, för gamla människor hade man respekt, sanna mina ord.

Idag sitter ungarna med sina mobiltelefoner och skickar ett slött sms i stil med:
"tja. ja ba tänkte att vi typ kunde chilla lr nåt".
Fruktansvärt hur dom kan vara så slö. Och att missbruka språket på det viset? Nej bevare mig väl.. *suckar*

Appropå rullbandspelare.
Jag kommer ihåg att min lärarinna på lågstadiet en gång frågade hur många i klassen som
hade bandspelare hemma.
Jag var en av ca 25% i klassen som kunde räcka upp handen eftersom jag just hade fått min japanska
parrot.jpg
(fast med rött lock) i julklapp. Det var innan japsarna var riktigt bra på att göra sånt.

På riktiga rullbandspelare brukar man kunna ställa in bandhastigheten.
Det kunde man inte på den här. Den hade ingen kapstanaxel.
Den hade bara drivning på band-rullarna.
Det satt en liten elmotor mellan rullarna vars axel stack ut åt båda hållen.
När man vred på Rev/Stop/Play/Rec-ratten vickade motorn åt ena eller andra hållet så att
axeln fick kontakt med och drev tallriken under den ena eller andra bandrullen.
Rullarna klämdes fast med en fjäder på rullaxeln så att de blev ocentrerade.
Tog man bort bandet och satte dit det igen svajade det alldeles väldigt om det inte
hamnade exakt där det satt innan.
Det fanns ingen varvtalsreglering så bandet gick olika fort beroende på hur nya
batterierna var. Det var väl mest en leksak, men ändå en ganska exklusiv sådan för sin tid.
Det var nästan en magisk känsla att på kvällen kunna sätta mikrofonen framför TVn och
spela in den klämmiga signaturmelodin till Bröderna Cartwright!

Appropå rullbandspelare.

En ungefär likadan hade jag med. Minns att jag spelade in Jerry Williams från radion och blev så förvånad över att man faktiskt hörde att det var han när man spelade upp det. Kraven var lägre då... Otroligt att gubbjäveln (Jerka) fortfarande håller igång förresten.

Sen såg ju mopederna ut som mopeder på den tiden, inte nån jävla scooter som dom dom gör nu. Hade man kommit på en av dagens moppar när jag var 15 så hade man blivit utskrattad direkt. Enpetad gubbmoppe, hade det låtit.

När jag va liten så gick man minsann hem till kompisarna och frågade om man kunde leka. Man fick motion, frisk luft och på samma gång uppehöll man även en god uppfostran då föräldrarna ofta öppnade dörren. Då gällde det att uppföra sig bra, för gamla människor hade man respekt, sanna mina ord.

Idag sitter ungarna med sina mobiltelefoner och skickar ett slött sms i stil med:
"tja. ja ba tänkte att vi typ kunde chilla lr nåt".
Fruktansvärt hur dom kan vara så slö. Och att missbruka språket på det viset? Nej bevare mig väl.. *suckar*

Aa.... Fast nää.... Eller va O.o?

Det där är bara ren bull yo? Fan dillar du om, vi ungdomar är präxis som ni va en gång län?
:banana

När man ville se tecknat var man tvungen att hyra en videospelare på shell.
Ett jävla släpande bara för att få se Lucky Luke.

När man ville se tecknat var man tvungen att hyra en videospelare på shell.
Ett jävla släpande bara för att få se Lucky Luke.

Vi hade tidigt VHS hemma, någon kompis familj köpte BetaMax istället för dom var övertygade om att det var bättre :D

Sedan började hyrfilmerna komma, och min pappa vann ett hyrkort med års gratis hyrfilmer på.

Gissa om mina föräldrar hade ungdomsgård hemma i källaren, vi hyrde hem en bunt filmer varje helg och det kunde vara 15 pers åt gången i källaren.

Alla fick dock ta med sig eget tilltugg efter att morsan hade settt att vi hade fikat upp 6 liter mjölk och två limpor samt en korvring som pålägg....

Tonåringar är som pirajor på kylskåpet.

Min bror fick tag på ett ex av det gamla TV-spelet Pong. Han kopplade in det och visade sin son vad vi hade för spel när vi var små.
Kommentaren blev: Va Fan? :D

Sån här hade jag. Då var man kung bland kompisarna ett tag. Boxningsspelet var coolt. Jag har för mig att den blå(!) gubben var bäst. Brun ville man inte ha iallafall.

SMS tumme släng dig i väggen! Handkontrollerna var så o-ergonomiska att Karpaltunnelsyndromet kom som ett brev på posten en vecka efter att man öppnat förpackningen till apparaten. Det var tider det! :rolleyes:

Bifogat

• 230px-Intellivision_-_gi_1326971.jpg
    230px-Intellivision_-_gi_1326971.jpg
    10.7 KB · Visningar: 636
Sån här hade jag. Då var man kung bland kompisarna ett tag. Boxningsspelet var coolt. Jag har för mig att den blå(!) gubben var bäst. Brun ville man inte ha iallafall.

SMS tumme släng dig i väggen! Handkontrollerna var så o-ergonomiska att Karpaltunnelsyndromet kom som ett brev på posten en vecka efter att man öppnat förpackningen till apparaten. Det var tider det! :rolleyes:

Hehe hade en polare som hade ett sådant, jäflar va fräckt de va :D
Fick ett Vectrex en jul på -80 talet nån gång, då var man värst i området :rofl
Sedan fanns ju bara ettan och tvåan på tv att titta på när man var liten.

Coolt, en sån hade vi också! Intelivision hette den väl? Morsan lyckades slänga den för ett par år sen. "Den var ju trasig?". Lite glapp bara :mad:

Om jag inte ser på bilden så har man satt i kortet för spelet "Astrosmash" i handkontrollen :)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back