Stackars grisar...

Svenskarna är jävligt bra på att förklara sig överlägsna mot alla andra oavsett vad det gäller,det beror till viss del att vi inte jämför oss mot några andra än de som utmärker sig negativt,inga problem att vara bäst då inte.

Rent tekniskt sett är ju Saab bäst och prisvärd,resten av världen har bara inte fattat det än.

Henrik

Till skillnad från vilken nationalitet? Amerikanerna? Danskarna? Britterna? Finnarna? ...............

En gång, för iofs en del år sedan, åkte jag bil förbi några grisfarmare i england.
Deras grisar gick utomhus och hade väldigt gott om plats. På fältet där de gick stod med
jämna mellanrum små hus/krypin utplacerade. Det såg ut som om varje gris hade sitt eget.
Det hela såg mycket trevligare ut än någon grismiljö jag har sett, då eller senare, i Sverige.
Men jag vet inte om det var representativt för all grisuppfödning i England.

Vad är det som säger att Sverige har det bästa djurskyddet?

Bortsett från att alla grisar inte hade ett eget hus (dom hade ett ganska stort regnskydd + att dom kunde gå in i ladugården) så såg det ut ganska precis så där jag brukade köpa grisar förut.

Dom hade en stor hage i skogen, för grisar trivs i skog, inte på öppna fält, där dom kunde böka i lerhål och klia sig mot träden.
(dom hade även en bygel med borstar på dom kunde gå igenom och klia sig på, men dom kliade sig ändå helst mot träd)

Skulle man fota dom grisarna och lägga ut bilden i tidningen skulle folk tro att dom var vanvårdade, för dom var precis så leriga som dom själva ville vara, dom hade sår från att ha kliat sig mot trädstammar och även dom hade liggsår från att ha legat ner.

Grisar får väldigt lätt liggsår på bogen, det är fullt naturligt.

Till skillnad från vilken nationalitet? Amerikanerna? Danskarna? Britterna? Finnarna? ...............

Tja,om man ser hur nötkreatur behandlas exempelvis här och i Argentina så är ju vår djurhållning överlägsen.
Där strövar de fritt och är tvugna att stå ut med att bli blöta när det regnar,här står dom inne under tak så det är ju bättre,i små boxar men under tak.

Just fläskkött har jag sämre koll på då jag tycker som muslimerna och judarna vad gäller fläskkött men enbart pga. smaken(eller den obefintliga)men kan inte tänka mig att det någonstans inte finns något land som inte behandlar sina svin bättre så där får du gärna överbevisa mig om att jag har fel.

vad gäller saab,bmw?

Henrik

Svenskarna är jävligt bra på att förklara sig överlägsna mot alla andra oavsett vad det gäller,det beror till viss del att vi inte jämför oss mot några andra än de som utmärker sig negativt,inga problem att vara bäst då inte.

Det var mer det jag svarade på :tungan

Tja,om man ser hur nötkreatur behandlas exempelvis här och i Argentina så är ju vår djurhållning överlägsen.
Där strövar de fritt och är tvugna att stå ut med att bli blöta när det regnar,här står dom inne under tak så det är ju bättre,i små boxar men under tak.

Samma sak där, vid sommarhuset är grannen bonde, hans kor har en ladugård där dom kommer och går som dom vill, vill dom stå ute i regnet så gör dom det, vill dom gå in så gör dom det.

Vill dom ligga på en uppvärmd "vattensäng" så gör dom det.

Dom har en automat-borsttvätt dom kan gå igenom (och tro mig, där brukar det vara kö).

Jag inbillar mig att dom har det bättre där än den genomsnittliga kossan i världen faktiskt.

Samma sak där, vid sommarhuset är grannen bonde, hans kor har en ladugård där dom kommer och går som dom vill, vill dom stå ute i regnet så gör dom det, vill dom gå in så gör dom det.

Vill dom ligga på en uppvärmd "vattensäng" så gör dom det.

Dom har en automat-borsttvätt dom kan gå igenom (och tro mig, där brukar det vara kö).

Jag inbillar mig att dom har det bättre där än den genomsnittliga kossan i världen faktiskt.

Garanterat bra där men är det en norm för svenska slaktdjur?

Klart det finns djur i sverige som mår gott men om man kollar på de rent industriellt drivna gårdarna finns inte bra kvar på skalan då det kostar för mycket.

Henrik

Garanterat bra där men är det en norm för svenska slaktdjur?

Klart det finns djur i sverige som mår gott men om man kollar på de rent industriellt drivna gårdarna finns inte bra kvar på skalan då det kostar för mycket.

Henrik

Jag tror ju inte heller att grisarna på aftonbladets löpsedel är en norm för svensk grisuppfödning.

Om vi möts på mitten någonstans så tror jag ändå att jag köper svensk julskinka istället för polsk/ungersk/whatever....

Det var mer det jag svarade på :tungan

Jo,orkar inte jaga fakta nu men har vi inte fler mord per capita än usa trots våra restriktiva vapenlagar?
Eller har det ändrats?

Sovjet var ganska duktiga på att förklara deras överlägsenhet på det mänskliga planet på den gamla goda tiden,de visade en bild över LA när smogen låg som sämst och bilköerna var låååånga,det bevisade att de hade rätt.
Att få hade bil och råd att använda den hemma var inget som vägdes in då det inte främjade syftet med inslaget.

Henrik

Jag tror ju inte heller att grisarna på aftonbladets löpsedel är en norm för svensk grisuppfödning.

Om vi möts på mitten någonstans så tror jag ändå att jag köper svensk julskinka istället för polsk/ungersk/whatever....

Självfallet inte,reglerna är så hårt satta att lönsamheten sviktar och då fuskar man,när man börjat fuska är det lätt att fortsätta och det som visas är dendast det absolut sämsta dom hittat,fyller lixom deras agenda.

Nötkött köper jag trots allt fortfarande pga. smaken från sydamerika(brasilien/argentia)än från sverige,kan ju bero på att svenskt kött klassat prima går på export eller till restauranger.

Henrik

Last edited:
Nope, har inte heller mig veterligen varit så. En karta finns här.

Jag träffade en av de större uppfödarna i branchen när jag väntade på flyget vid Arlanda i går, så Hultströms besked kom väl inte direkt oväntat... Ur detta kanske det ändå kommer något gott till slut, med tredjeparts-certifiering och en allmän insikt i att branschen numer har ögonen på sig från betydligt skickligare, mer strategiska och framför allt klokare meningsmotståndare än de tidigare tossorna som brände Scanbilar i Umeå. Bara att lyfta på hatten och utdela högsta betyg för opinionsbildningen!

Jag skulle tro att det trots de bistra tiderna kommer att köpas några timmars medieträning här och där här och där i vårt avlånga land under de närmaste månaderna:)

Trevlig lördagskväll på Er!

Jo,orkar inte jaga fakta nu men har vi inte fler mord per capita än usa trots våra restriktiva vapenlagar?
Eller har det ändrats?...

Last edited:
för er som tröttnat på svineriet, ja sprutor och allt vad det kan vara :D

Vegomässa med jultema i Stockholm den 5 december

ex.

11.45 FÖRVANDLA DITT JULBORD – Nina Andersson

Grisskinka blir vegoskinka, korven luktar nytt, Jansson frestar som vanligt, sillen är gjord av grönsaker och mormor jublar ändå. Men hur gör man? Nina Andersson, kokboksförfattare och kock visar hur du lyckas med det veganska julbordet. Här har du alla gamla klassiker i ny, djurvänlig tappning. Det här är ingen kompromiss med smaker eller estetik - det är en matdemonstration för dig som älskar julmat.

http://www.vegomassan.org/

Kl 18.noll-noll på www.sr.se/p1 kommer Medierna förhoppningsvis besvara något av de intressantaste med några grisar som hade smutsigt på sitt golv:
Vilka intresseorganisationer har egentligen tillträde till de stora medierna?
Kan LO, Svenkt Näringsliv, Kyrkan, Miljörörelsen or whatever få göra propagandadokumentärer och få dem utkablade vis SR och rakt in i Svt, Tv4, Dn, SvD osv?

Några av frågeställningarna i trejlern på P1 ger hopp om att detta rotas i, bl.a kommer de intervjua medier som tackade nej till reportaget då de inte tyckte de kunde garantera objektiv journalistisk kvalitet.

Bör lyssnas på!

Kl 18.noll-noll på www.sr.se/p1 kommer Medierna förhoppningsvis besvara något av de intressantaste med några grisar som hade smutsigt på sitt golv:
Vilka intresseorganisationer har egentligen tillträde till de stora medierna?
Kan LO, Svenkt Näringsliv, Kyrkan, Miljörörelsen or whatever få göra propagandadokumentärer och få dem utkablade vis SR och rakt in i Svt, Tv4, Dn, SvD osv?

Några av frågeställningarna i trejlern på P1 ger hopp om att detta rotas i, bl.a kommer de intervjua medier som tackade nej till reportaget då de inte tyckte de kunde garantera objektiv journalistisk kvalitet.

Bör lyssnas på!

Gav det 30 sekunder, gick inte lyssna på.

Skjut grisarna så att dom slipper att lida och plåga ihjäl de som fött upp dem!

Jag började först nu, det handlar om journalisterna på http://www.second-opinion.se/.
Medierna är ett bra program, ofta intressant. Det är sådant här public service ska hålla på med, inte På Spåret och Bolibompa.

Inte en gris inom hörhåll dock. Och nu ska jag stänga av snart igen, jag vill höra grisen! :mad:

Grisen var i början, du har missat :tungan

Den mannen hade fått hjälp, flera gånger.

Om han sedan misskött sig så att han åkt ut från sitt boende och blivit uteliggare igen så visar det ju bara att han inte ville ha hjälpen.

Går jag förbi en gödseltunna där någon håller på att drunkna så hoppar jag i och räddar personen (om jag kan)
Hoppar sedan personen tillbaka i tunnan så fort man har fått upp honom så kanske man gör ett försök till.
Om personen sedan väntar tills du har gått och hoppar i tunnan, då är det inte dig det är fel på.

Alternativet hade varit att låsa in honom för gott på psyket och proppa honom full med kemikalier, det är inte speciellt trevligt det heller.

Last edited:
Jag har aldrig förstått varför det ena skall utesluta det andra, om det står mellan att rädda grisen och luffaren så väljer man luffaren förstås men varför inte behandla båda värdigt? :va

Visst men en viss prioritetsordning kan väl vara bra? Har du sett någon som står och demonstrerar för uteliggarnas välbefinnande? Eller nån som bränner ner Charkbilar(eller SL-bussar?) för deras rätt? Här i Lund har mupparna stått utanför Astra och ropat om djurförsök med jämna mellanrum.
Vem vill ha medicin som inte testats på djur först? Eller ska vi sluta forska fram nya mediciner? Eller kanske testa medicinerna på militanta veganer?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg