Gyroeffekt

Masscentrum, tyngdpunkt,vinkelmoment, vinkelaccelerationer, gyrokrafter. mm. mm.
En drös med saker att hålla reda på. Lätt att säga en sak och mena en annan.
Nu har inte jag pluggat dynamik sen början av 2000 talet. Vi hade en professor i fysik som var rätt roande och gick igenom delar av dessa "labbar"

Bla fyllde vi två av tre st öl burkar och skickade ner för ett lutande plan.
Burk 1. En tom pripps blå.
Burk 2. En Tuborg fylld med sand
Burk 3. En osprättad Lappin.

I vilken ordning kom burkarna i mål?

2:an och 3:an tar samma tid och 1:an kommer in som 3:a

Tröghetsmomentet gör ju att en tom burk accelererar långsammare. Det beror på att alla partiklar måste accelereras "två gånger"; dels i rullningsriktningen, dels i rotationsbanan. Accelerationen blir alltså hälften mot en burk som glider friktionslöst ned utan att börja rotera. Den tomma bromsas dessutom relativt mycket av luftmotståndet

I en vätskefylld burk kommer antagligen partiklarna i vätskan inte rotera lika fort som burken, vilket gör att den accelererar snabbare än den sandfyllda burken.

Jag tror därför att:
Den vätskefyllda (#3) kommer först.
Den sandfyllda (#2) kommer tvåa.
Den tomma (#1) kommer sist.

Tänkvärda tippningar.. ingen som har något mer?

Är inte accelerationen (tyngdkraften) likadan på alla kroppar? 9.82m/s^2 i Sverige? :va

Om alla "burkar" är fyllda helt så att det inte blir en vobbling innuti burkarna som hindrar dem från att rulla likadant så bör väl alla rulla ner i "mål" exakt samtidigt?

Som jag förstått så blir ju friktionen nästintill försumbar när det gäller burkar som ligger ner.

Minns att vi hade lektioner om rörelseriktningar och kraft. M*V = någonting, minns inte ekvationerna bara. hehe:huvet

Nu får du svara vad som är rätt svar, jag blev nyfiken! :confused:

Sedan har ju givetvis trögheten med saken att göra som det skrivits om. Hahah fan vad fysik kan göra en konstig i plurret så att säga. :näsblod

Last edited:
Får försöka hinna med och fixa en film på detta i helgen :)

Kan avslöja att en Lapin Kulta alltid kommer först.

Sedan bör den tomma komma pga lägre tröghet än den sandfyllda, det kan däremot ändras av luftmotståndet om lutningen är stor och "banan" är lång. I det fallet spurtar den sandfyllda förbi den tomma. Men en Lapin Kulta kommer fortfarande först :yoparty

Tröghetsmomentet gör ju att en tom burk accelererar långsammare. Det beror på att alla partiklar måste accelereras "två gånger"; dels i rullningsriktningen, dels i rotationsbanan. Accelerationen blir alltså hälften mot en burk som glider friktionslöst ned utan att börja rotera. Den tomma bromsas dessutom relativt mycket av luftmotståndet

I en vätskefylld burk kommer antagligen partiklarna i vätskan inte rotera lika fort som burken, vilket gör att den accelererar snabbare än den sandfyllda burken.

Jag tror därför att:
Den vätskefyllda (#3) kommer först.
Den sandfyllda (#2) kommer tvåa.
Den tomma (#1) kommer sist.

Precis,
för att få bra rotationsacceleration är det ofördelaktigt att ha mycket del av den roterande massan långt från rotationscentrum, vilket den tomma har i högre grad än den sandfyllda. Den vätskefyllda behöver inte sätta igång lika mycket rotation av innehållet eftersom vätskan är mer fri i förhållande till burken, så den kommer att accelerera snabbast.

/Hassle
Fil. dr. i fysik, som av en händelse.

Precis,
för att få bra rotationsacceleration är det ofördelaktigt att ha mycket del av den roterande massan långt från rotationscentrum, vilket den tomma har i högre grad än den sandfyllda. Den vätskefyllda behöver inte sätta igång lika mycket rotation av innehållet eftersom vätskan är mer fri i förhållande till burken, så den kommer att accelerera snabbast.

/Hassle

Förstod att någon fysiker till slut skulle punktera detta.. ;)
Men jag ska iaf försöka fixa en film i helgen för att bevisa det. om inte någon annan hinner före då.

//Ezzo

Ett otroligt komplicerat sätt att förklara något som är tämligen självklart,. Kanske användbart för folk som utvecklar hjul. Om du måste hålla lektionen och ekvationerna i huvudet när du kör, och/eller tror att du vinner på det, är du värd en applåd. Man kör inte hoj i teorin.

ouch. been there done that.

Backupen gick åt fandars och skicka in den på garanti. Tänkte: ä vafan skall väl inte ha sådan otur att något krashar just nu.

Klart jag hade. Backupen på rep och disken med allt godis fuckar den med.

Som tur var hjälpte frys tricket. in med disken i frysen i en påse.
Ta ut och få fast kabel och slut påsen igen för att inte få kondens och kör.

Gör backup på allt snabbt som attans innan den blir varm.

Vet flera som lyckats även jag själv 2 ggr.

OBS hjälper inte mot alla typer av haveri och får du in fukt kan det bli än värre.

Inte så bra... På tok för lite timmar på dygnet...
Och just nu har min dator havererat med, så min tid just nu ägnas åt att försöka få ut de fragment av filer jag absolut inte vill mista..

Precis,

/Hassle

Jag gissade på den vätskefyllda! :yoparty :gårbygg

Kul film.
Synd att man inte hade sånna lärare i plugget.
Då hade i alla fall jag varit med på lektionerna i stället för att springa runt och panga fönsterrutor :D

Desstum va det ju kul att få koll på hur enkelsving kan hålla så bra.
Gäller bara att få snurr på hjulet så håller det hur bra som helst, fast det bara sitter fast på ena sidan :1pajas:1pajas

Ett otroligt komplicerat sätt att förklara något som är tämligen självklart,. Kanske användbart för folk som utvecklar hjul. Om du måste hålla lektionen och ekvationerna i huvudet när du kör, och/eller tror att du vinner på det, är du värd en applåd. Man kör inte hoj i teorin.

Den som bara praktiserar och inte vill lära sig teorin blir kanske halvbra på praktiken men han kommer aldrig bli bäst.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back