Gyroeffekt

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Gsxr 750 -96
Tjo.

För den som vill se lite roliga demonstrationer och röra till det lite i skallen om gyroeffekt kan klicka på länken nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=zLy0IQT8ssk&feature=related

Den som bara vill se demonstrationera utan bevis och prat kan zappa till ungefär 23 min, 35 min, 40 min, 41 min och 46 min in i klippet.

Hela klippet är faktiskt bra. Enjoy! :fattartil

Får erkänna att ja bara fuskade igenom men de va förbaskat intressant! Får ta å kika på hela nån da när ja har lite mer tid.

Bra föreläsare!

Gyro motverkar inte motstyrning in i kurvor. När de gasar ur första kurvan i en chikan så anväder de gyroeffekten (knixar till styrer när hojen går lite på bakhjulet) för att komma in snabbare i nästa böj.:tummenupp

Det där är coola grejer - hitta en föreläsning med coreolis kraft. Då börjar det bli snurrigt:rolleyes:

Last edited:
Bra föreläsare!

Gyro motverkar motstyrning in i kurvor. Men när de gasar ur första kurvan i en chikan så anväder de gyroeffekten (knixar till styrer när hojen går lite på bakhjulet) för att komma in snabbare i nästa böj.:tummenupp

Det där är coola grejer - hitta en föreläsning med coreolis kraft. Då börjar det bli snurrigt:rolleyes:
Håller med, riktigt bra föreläsare!

Tänk om alla höll lika hög klass :drömmer

Mycket kul och informativt - bra föreläsare !!!

Bra föreläsare!

Gyro motverkar motstyrning in i kurvor. Men när de gasar ur första kurvan i en chikan så anväder de gyroeffekten (knixar till styrer när hojen går lite på bakhjulet) för att komma in snabbare i nästa böj.:tummenupp

Hur menar du när du säger att gyrokrafterna motverkar? Du kanske tänker på är att det känns trögre att vrida styret när det snurrar än när det inte gör det?

Annars vill jag påstå att gyrokraften hjälper till att motstyra! Tittar man 19 minuter in i lektionen håller han i hjulaxeln till det snurrande hjulet på likande sätt som man håller i ett styre. När han trycker med höger hand framåt och vänster bakåt (på samma sätt som man gör för att motstyra när man ska svänga åt höger) så lutar sig hjulet åt höger. Detta tolkar jag som att gyrokraften hjälper till att motstyra genom att kraften som man lägger på styret går till att vrida hjulet så det lutar.

Hur menar du när du säger att gyrokrafterna motverkar? Du kanske tänker på är att det känns trögre att vrida styret när det snurrar än när det inte gör det?

Annars vill jag påstå att gyrokraften hjälper till att motstyra! Tittar man 19 minuter in i lektionen håller han i hjulaxeln till det snurrande hjulet på likande sätt som man håller i ett styre. När han trycker med höger hand framåt och vänster bakåt (på samma sätt som man gör för att motstyra när man ska svänga åt höger) så lutar sig hjulet åt höger. Detta tolkar jag som att gyrokraften hjälper till att motstyra genom att kraften som man lägger på styret går till att vrida hjulet så det lutar.

Japp, du har rätt!:tummenupp

det är intressant hur matte vid högre grad mer blir till teorier och fenomen. Dock kan man ju alltid räkna sig fram till svaret men då blir det snurrigt! Intressant föreläsning, var kan man hitta kvällskurser inom denna typ av fysik som någon ovan skrev?

det är intressant hur matte vid högre grad mer blir till teorier och fenomen. Dock kan man ju alltid räkna sig fram till svaret men då blir det snurrigt! Intressant föreläsning, var kan man hitta kvällskurser inom denna typ av fysik som någon ovan skrev?

Det är därför matte har uppfunnits. För att kunna beskriva verkligheten. Tyvärr lärs ju matte oftast ut under förebilden att den bara finns för sin egen skönhets skull och det skapar ju tyvärr inte intresse hos särskillt många individer.

Även om jag vet hur fysiken funkar så blev jag förvånad över hur stora krafterna är när jag såg filmen. Det ger endel perspektiv för en hojåkare också.

Masscentrum, tyngdpunkt,vinkelmoment, vinkelaccelerationer, gyrokrafter. mm. mm.
En drös med saker att hålla reda på. Lätt att säga en sak och mena en annan.
Nu har inte jag pluggat dynamik sen början av 2000 talet. Vi hade en professor i fysik som var rätt roande och gick igenom delar av dessa "labbar"

Bla fyllde vi två av tre st öl burkar och skickade ner för ett lutande plan.
Burk 1. En tom pripps blå.
Burk 2. En Tuborg fylld med sand
Burk 3. En osprättad Lappin.

I vilken ordning kom burkarna i mål?

Pripps är ju ingen höjdare, så den borde komma sist.
Lappin är okej, men blir förmodligen 2:a. (eller en slamkrypare pga rörlig massa)
Då återstår Tuborg, torr och sträv samt dammar när man häller upp den. klar vinnare!

Last edited:
Masscentrum, tyngdpunkt,vinkelmoment, vinkelaccelerationer, gyrokrafter. mm. mm.
En drös med saker att hålla reda på. Lätt att säga en sak och mena en annan.
Nu har inte jag pluggat dynamik sen början av 2000 talet. Vi hade en professor i fysik som var rätt roande och gick igenom delar av dessa "labbar"

Vilken som kommer först av ettan och tvåan lär bero helt på hur full "fylld" innebär. Är den helt packad kommer den att komma ner först, men är den bara i nästan full så kommer sanden att röra sig i den och skapa inre friktion i den, och då är det mer osäkert.

I trean kommer viskositet och skit att ställa till det så att den förmodligen hade kommit sist om inte någon hade korpat den längs vägen.

Snarare 2, 1, 3 eftersom snubben blivit packad och hunnit fylla den med sand så måste han börjat med den. 1an är nyss tömd och 3an är alltså kvar att dricka. Vi kan därmed utläsa att snubben är finne. Ingen annan hade sparat det godaste till sist och valt Lappin....

Nu vill vi se en video av vilken som kommer först! Bara åk o köp tre burkar + planka:fyllisar

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back