Fuska med ventilspelskontroll?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har drygt 600 mil kvar till ventilspelsmätningen och hojen står i vinterförvaring.
Kommer garanterat att köra över 1000 mil under nästa säsong och undviker helst att plocka ner hojen under säsong om det inte är absolut nödvändigt.

Fråga: Finns det några risker att hoppa över ventilspelsmätning annat än att hojen kan gå illa och eventuellt skicka ut olja ur vevhusventilationen?

Ska jag riva i vinter eller nästa vinter?

Inte för att det svarar på några av dina frågor men jag är i samma sitts. Jag tänker ta tag i det denna vinter.

400 mil hit eller dit kan kvitta, men i ett värsta fall kan du bränna en/flera ventiler. Detta innebär att de blir otäta och du får riva av toppen och byta de skadade ventilerna. Det som händer är att de heta förbränningsgaserna smiter ut mellan ventil och ventilsäte, resultatet är ungefär som om det suttit en liten gubbe med skärbrännare och eldat på ventil/ventilsäte.

I ett värsta fall alltså.

Varför tror du hojen trycker ur sig olja genom vevhusventen vid dåligt ventilspel? Om det händer är det snarare ett tecken på sopiga kolvringar, inget som har med ventilspelet att göra.

400 mil hit eller dit kan kvitta, men i ett värsta fall kan du bränna en/flera ventiler. Detta innebär att de blir otäta och du får riva av toppen och byta de skadade ventilerna. Det som händer är att de heta förbränningsgaserna smiter ut mellan ventil och ventilsäte, resultatet är ungefär som om det suttit en liten gubbe med skärbrännare och eldat på ventil/ventilsäte.

Argh, är ju rätt mycket jobb men tanken är ju borta så man kanske borde bita ihop och fixa det helt enkelt. :va
Finns det några andra symptom man kan vara uppmärksam på för att upptäcka problem med ventilspelet?

Varför tror du hojen trycker ur sig olja genom vevhusventen vid dåligt ventilspel? Om det händer är det snarare ett tecken på sopiga kolvringar, inget som har med ventilspelet att göra.

Tyckte mig ha sett det i flera andra trådar.
Annars så är det väl överfyllning av olja och wheelning som brukar vara standardproblemen med olja från vevhusventilationen.

Nu vet jag vem jag ska ringa till våren när det blivit dags för ventiljustering och bortplockning av strypningen :tummenupp

Dags att sticka ut hakan rejält i detta ämne

En väl utbredd HYSTERI tycks råda i detta ämne " ventiljustering"

Under mina 25 år som jag skruvat fyrtakt så har jag stött på brända ventiler i mindre antal än fingrar på höger hand

Det som mest brukar hända är att insugarna går ner sig så till den grad att hojen vägrar å starta

Ett tydligt exempel på detta är ju Crosshojarna där offta ventilerna körs ner till 0 , Vad gör man jo byter ventil och fräser sätet

Dessutom på en Honda så existerar knapt dåligt ventilspel ( crossarna undantaget)

Kan varken råda hit eller dit mest en reflektion i ämnet

Peter

om ventilspelet endå ska kollas om 600mil, varför kollar du det inte i vinter?, antagligen behöver det inte justeras men kontrollerar du det vet du säkert och kan sova gott om nätterna :)

Under mina 25 år som jag skruvat fyrtakt så har jag stött på brända ventiler i mindre antal än fingrar på höger hand

Det som mest brukar hända är att insugarna går ner sig så till den grad att hojen vägrar å starta

Ett tydligt exempel på detta är ju Crosshojarna där offta ventilerna körs ner till 0 , Vad gör man jo byter ventil och fräser sätet

Dessutom på en Honda så existerar knapt dåligt ventilspel ( crossarna undantaget)

Peter

Jag kan inte påstå att jag sett så värst många brända ventiler under alla år jag skruvat heller. Nu var det ju frågan om det värsta som kan hända. Jag har justerat flera hojar med nollspel som sedan funkat fint i flera tusen mil efter det.

Nu vet jag vem jag ska ringa till våren när det blivit dags för ventiljustering och bortplockning av strypningen :tummenupp

Det är ba å ringa!

Last edited:

Peter

Insugningsventilen får kylning via den insugna gasblandningen och avgasventilen får sin kylning via kontakten med venitsätet. 0 spel ger ganska dålig kontakt det vill säga dålig kylning. Uttrycket "bränd ventil" är onyanserat eftersom det inbegriper allt från "lite otät" till en riktig "kantarell".

Ser man till att man har det specade spelet så är ventilerna antagligen tätast och man slipper mecka så mycket med dom.

Blyet man hade i soppan förr förbättrade bland annat värmeledningen mellan ventilerna och sätet. Det är en av anledningarna att ha blyersättning i gamla motorer som inte har stelit (?) insatser.

Det är "bättre" med för stort spel än för litet. Du får ju tydligen fräsa om säten ibland.:)

Last edited:
Några timmars jobb??

av me tank o luftburk så kommer du väl åt dom?

Nu är jag inte i närheten av hojen men har för mig att det är beydligt jävligare än så.
En hel del luft, vaccum och bränsleslangar som ska bort.
Tändspolar, luftkanal, bränsekran, smutsskydd osv osv.
Sedan var det locket som ska lyftas....är man väl nere så är det inte så farligt.

Fast nu står den ju utan tank och luftburk så det kanske inte är så jävligt som jag tror.

Nu är jag inte i närheten av hojen men har för mig att det är beydligt jävligare än så.
En hel del luft, vaccum och bränsleslangar som ska bort.
Tändspolar, luftkanal, bränsekran, smutsskydd osv osv.
Sedan var det locket som ska lyftas....är man väl nere så är det inte så farligt.

Fast nu står den ju utan tank och luftburk så det kanske inte är så jävligt som jag tror.

Har själv justerat ventilspel på en likadan hoj som din. Och det är inte jobbigt alls. Speciellt nu när luftburk och tank är borta :) Rätt rymligt att komma åt och mäta på din modell.

Har själv justerat ventilspel på en likadan hoj som din. Och det är inte jobbigt alls. Speciellt nu när luftburk och tank är borta :) Rätt rymligt att komma åt och mäta på din modell.

Allrajt, jag ger mig :)
Får leta fram de gamla bladmåtten på Måndag när jag kommer hem.
Tack för input!

Justerat eller kontrollerat? Shims är min största skräck inför vintern, särskilt när min hoj har 20 ventiler :näsblod

Det har man provat , Ville åka hoj inte kosta på dyra servicar.
Min gamle trotjänare gsxr 1000 01 har fått gå många tusen mil utan ventilkoll. Har just idagarn plockat ned den inte många stod fel av ventilerna 3 nya shims har inhandlats iallafall.
Hojen går som ett skott i övrigt.
Något som jag varit noga med att byta varje säsong är olja och filter /eller luftfilter /tändstift.

Det är ju en Honda om kvaliten är så bra som många säger ska det nog inte vara några probs.

*/ ?>
Back