Fuska med ventilspelskontroll?

Justerat eller kontrollerat? Shims är min största skräck inför vintern, särskilt när min hoj har 20 ventiler :näsblod

Justerat! Har justerat ventiler på en dunderarsle (thunderrace) där sitter det ju Genesis-motorn som har 20 ventiler. Inga problem! Jag har aldrig vart med om att alla ventiler behövts justerats. Och ibland räcker det att flytta runt shimsen, om storlekarna är rätt.

Det är inte en alltför stor chansning att låta ventiljusteringen bero till nästa säsong. Verkar vara ovanligt att nånting måste justeras ifall det första intervallet är kring 2400 eller så, tillverkaren har förmodligen satt in en del säkerhetsmarginal i sitt serviceprogram. :)

Ifall du kör så att du håller nålen nära varvstopp stort sett hela tiden gäller förstås inte detta. :tummenupp

Dags att sticka ut hakan rejält i detta ämne

En väl utbredd HYSTERI tycks råda i detta ämne " ventiljustering"

Under mina 25 år som jag skruvat fyrtakt så har jag stött på brända ventiler i mindre antal än fingrar på höger hand

Det som mest brukar hända är att insugarna går ner sig så till den grad att hojen vägrar å starta

Ett tydligt exempel på detta är ju Crosshojarna där offta ventilerna körs ner till 0 , Vad gör man jo byter ventil och fräser sätet

Dessutom på en Honda så existerar knapt dåligt ventilspel ( crossarna undantaget)

Kan varken råda hit eller dit mest en reflektion i ämnet

Peter

På crf behövs inte ens sätesfräsning om man inte våldförts sig på den och startat med hjälp av startgas eller bogsering.

Kan väl andå vara en bra ide att bara mäta spelet så att han inte ligger på den trånga sidan, skulle jag gjort iaf,

Du flyttar ju om dem.

Har man honda kollar man bara o skruvar tillbaks allt igen:banana

Efter ett tag lär man sig att man behöver inte ens kolla på Honda:tummenupp

Last edited:
Det har man provat , Ville åka hoj inte kosta på dyra servicar.
Min gamle trotjänare gsxr 1000 01 har fått gå många tusen mil utan ventilkoll. Har just idagarn plockat ned den inte många stod fel av ventilerna 3 nya shims har inhandlats iallafall.
Hojen går som ett skott i övrigt.
Något som jag varit noga med att byta varje säsong är olja och filter /eller luftfilter /tändstift.

Det är ju en Honda om kvaliten är så bra som många säger ska det nog inte vara några probs.

är du i garaget när du är höggravid creed tina mkt creed

Jo om man kör med 010 in o 015 på avgas kan det vara bra o kolla lite då o då men då har jag 119hk på slangen med i ss mopeden=)

He he inte dåligt.

Tappar du nå pulver som går att mäta om du sträcker dig till 015 020?

Har själv justerat ventilspel på en likadan hoj som din. Och det är inte jobbigt alls. Speciellt nu när luftburk och tank är borta :) Rätt rymligt att komma åt och mäta på din modell.

Är du säker på det :)

Grejer som man ser ut att behöva montera bort:
Sadel, bränsekran, tank, en del luft, vaccum och bränsleslangar, luftburk, tändspolar och dess sladdar, luftkanal, smutsskydd, kylarjäveln och då är man nere så pass att locket kan lyftas av.
Mitt över arbetsytan sitter en balk som ska styva upp ramen, ska man få hyggligt rymligt att arbeta så får man nog ta bort förgasarbryggan med allt vad det innebär.

:huvet

Skaffa en verkstadsmanual så är saken biff! Första gången tar det säkerligen tid men sedan ser du enkelt vad som behövs göras. Klart å beta´rt! :)

Sadel, bränsekran, tank, en del luft, vaccum och bränsleslangar, luftburk, tändspolar och dess sladdar, luftkanal, smutsskydd, kylarjäveln och då är man nere så pass att locket kan lyftas av.
Mitt över arbetsytan sitter en balk som ska styva upp ramen, ska man få hyggligt rymligt att arbeta så får man nog ta bort förgasarbryggan med allt vad det innebär.

HAHA , Ja han som satte dit den där balken samarbetade inte med motorgubbarna inte

Många Honda modeller suger stort att komma ner till ventilerna:D

Jag skulle gärna bevittna när du jobbar på att montera bort den där luften :tummenupp

Kommer så väl ihåg när jag justerade på en likadan som din. Det är inga problem :)

Jag skulle gärna bevittna när du jobbar på att montera bort den där luften :tummenupp

Det är lättare än det låter, vaccumet är däremot skitsvårt att få grepp på.

Kommer så väl ihåg när jag justerade på en likadan som din. Det är inga problem :)

Kommer du ihåg om du monterade bort kylaren för att kunna få ur locket ur ramen? Som det ser ut så går tvärbalken tvärs över precis ovanför locket så jag tror inte man kan lirka ut det den vägen.

Last edited:
Det är lättare än det låter, vaccumet är däremot skitsvårt att få grepp på.

Kommer du ihåg om du monterade bort kylaren för att kunna få ur locket ur ramen? Som det ser ut så går tvärbalken tvärs över precis ovanför locket så jag tror inte man kan lirka ut det den vägen.

Jag är säker på att jag inte tog bort kylaren. Kan hända att jag tog bort skruvarna och tryckte fram den. Men tog inte bort den.

Det är värt omaket att göra det själv när man ser vad verkstäderna begär, SEN är det ju alltid bra o göra det ihop med nån som KAN första gången man pillar på`t. lycka till

Det är gjort.
4st ventiler under lägsta tolerans och en av dem ganska mycket under.
Nu blev det mer att göra, skönt att man har gott om tid.

*/ ?>
Back