Skydd

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Alltså.. det finns många trådar om skydd här och så.. men jag blir bara mer och mer förvirrad..
Är ute efter att köpa skydd i en mellanklass och inte bästa som finns, men oftast skrivs det att "detta skyddet är bäst" eller "detta är skräp" och behöver alltså tips om svensson-skydd.. Vad är en rimlig skyddnivå?
Ska bara rulla omkring på vägarna i normala bil-farter (lagligt+10).. Behövs exempelvis skyddsväst som även skyddar framsidan/axelskydd, eller är detta mer för sådana som kör bana/cross?

Mest hjälp behöver jag angående mc-stövlar och ryggskydd..

det är inte som så att ett dyrare/bättre skydd enbart hjälper i lagliga hastigheter +50km/h. de hjälper ju alltid till. spelar liksom ingen roll vilken hastighet du håller, det ÄR viktigt med bra skydd!

var kommer du köra, bana gata?

skall du ha skinn eller textil?

Last edited:
Prova grejorna. Sitter de bra är det större chans att du använder dem.
Ett svindyrt super-ultra-lyx ryggskydd som är obekvämt och ligger på hyllan gör ingen nytta när du är ute och kör.

Nej, du "behöver" inte full skydsväst för att köra hoj. Sitter den bra gör den dock nytta även i hastigheter under skyltat.

/R

du låter förvirrad! Vad e felet?'

EX
prova de dyraste ryggskyddet! sen prova de billigaste!

Sen köper du något mitt i mellan som känns bra. Då blir de bra för en svensson

Samma på all annan utrustning.

det är inte som så att ett dyrare/bättre skydd enbart hjälper i lagliga hastigheter +50km/h. de hjälper ju alltid till. spelar liksom ingen roll vilken hastighet du håller, det ÄR viktigt med bra skydd!

var kommer du köra?

skall du ha skinn eller textil?

I vissa fall hjälper de dyrare ännu sämre än de billigare, då kan vi inte säga att ett dyrare skydd är lika med ett bättre skydd :gnissla

Jo.. Vet att "bästa på marknaden" är att rekommendera.. men det är lätt att sluta med en nota på 20.000, och det är det jag inte riktigt vill.. utan vill få så mycket ut för pengarna som möjligt.. Vill ha bra grejer, men inga värsting och det är lätt att tänka skyddsväst med axelskydd när man läser i nyckel-bens-tråden :)

Alla trådarna som finns fokuserar på det bästa eller det om man kan köpa det billigaste (typ biltema).. Men är det det som folk generellt använder? Är ny på det här med mc, och på körskolan fick jag använda en jacka med inbyggda skydd som kändes som de flaxade omkring decimetrar upp och ner..

Jo.. Vet att "bästa på marknaden" är att rekommendera.. men det är lätt att sluta med en nota på 20.000, och det är det jag inte riktigt vill.. utan vill få så mycket ut för pengarna som möjligt.. Vill ha bra grejer, men inga värsting och det är lätt att tänka skyddsväst med axelskydd när man läser i nyckel-bens-tråden :)

Alla trådarna som finns fokuserar på det bästa eller det om man kan köpa det billigaste (typ biltema).. Men är det det som folk generellt använder? Är ny på det här med mc, och på körskolan fick jag använda en jacka med inbyggda skydd som kändes som de flaxade omkring decimetrar upp och ner..

Troligtvis en allvädersjacka som varit för stor :tungan Skydden skall ej röra sig med fartvinden utan dom ska sitt över axlarna och knappt röra sig alls. Allvädersjackor är oftast inte superbra som skydd, dom ger ett bättre skydd än vad en vinterjacka ger i och med att dom är lite mer slittåliga och med skydden men det brukar sägas att dom inte går att jämföra med skinnjackor/skinnställ. Allvädersjacka är bra att ha om du är ute och kör när det är regn och dis, huvuduppgiften för dessa är att skydda mot blött väder och vind sedan att skydda föraren vid en eventuell vurpa :tummenupp

Förstod det aldrig innan, och efter en allvarlig klotning förmodligen än mindre. Varför snåla när det kommer till skydd? Du ligger ALLTID i förlorarläge på mc vid en krasch, oavsett om du kör som en tok eller som en frireligiös pastor. En hoj går att ersätta. Din kropp går inte att ersätta.

Och säg inte att du kör så lugnt och fint att du aldrig kommer att klota om du vill att någon ska ta dig på allvar.

I vissa fall hjälper de dyrare ännu sämre än de billigare, då kan vi inte säga att ett dyrare skydd är lika med ett bättre skydd :gnissla
jag tror nog att i de flesta fall är dyrare = bättre (inom rimliga gränser).

t.ex. är en araihjälm för 6000.- garanterat bättre än en biltema för 699.-

dock är det givetvis inte självklart att arai är bättre än en shoei för 3000.-

Varför snåla när det kommer till skydd?

Så därför köper du bil efter EuroNcap resultaten, inget annat tas med i beräkningen?

Högst krocksäkerhet och flest festliga ballonger som blåses upp vid krock vinner alltid för dig?

Då ska jag göra det lätt för dig, Bil är säkrare än MC, visst får du offra en del annat, som frihetskänsla och prestanda, men varför kompromissa när det gäller säkerhet?

Att köra MC överhuvudtaget är att kompromissa bort en massa säkerhet, men det gör man medvetet, övertygad om att man själv är mogen nog att köra MC på ett förståndigt sätt och att det är "värt" det den gång det ändå smäller.

Tråden handlar inte om skydd eller inte.. jag VILL ha skydd, och bra sådana, har inte sagt att jag inte kommer åka omkull för då hade man inte behövt några.. respekt finns mao..

Vilka skydd rekommenderas i mellanprisklassen?

Hjälm-läs tester svårt att bedöma ifall biltemas är sämre än shoei
Ställ- köp papegojafärgat värstingställ från FC-moto från förraårets modell=billigt
Stövlar- samma som ovan
Handskar-samma här
ryggskydd-läs åter tester ex. lidl ellel halvarssons

Jag vet inte riktigt vad du menar med mellanklass, men mitt bästa tips är att du provar ett racingställ. Inte för att köpa, utan för att få en uppfattning om hur skydden BÖR sitta och kännas. Prova t e x Dainese, AlpineStars och Berik.

Med det inlagt i ditt sensoriska minne går du sedan lös på vanliga skydd, sträva efter att det skall kännas som i en puckelpyjamas, då tror jag att du ganska snabbt kan välja bra skydd.

Höst rea på Ebay...

Jag har passat på att köpa via Ebay.
Problemet är om stället skall passa eller ej... :gnissla

Nu hade jag Spyke tidigare så jag vet vilken storlek som passar mig i deras mått.
Fick tag på ett ställ för strax under 10-tusen i Italien som kostar över 20 här i Sverige. :banana

Om du provar här i butik (så du vet vilken storlek du behöver) kan du faktiskt få proffs kvalitet till just Svensson pris. :tummenupp
Lycka till !!!

Last edited:
Jag kör med följande:

ICON Armor Field Boots skor, ca 1600kr. Sköna, ordentliga skrapskydd och högt skaft. Rekommenderas inte i regn.
HJC hjälm, 2000kr. Jag har stor skalle så denna XXXL var enda alternativet. Bullrar en aning.
4Bikers skinnjacka (Handelsboden), 2000kr. Sitter kanon, varm och skön, bra skydd.
JOFAMA textilbrallor, 1500. Sitter bra men med medelmåttiga skydd.
Sinisalo handskar, 800kr. Skönaste handsken jag nånsin provat och bra skydd.

Allt mitt ligger i någolunda "mellanprisklass" när man kör två-delat ställ.

Min rekommendation är att du åker runt till lokala MC- och skyddsklädeshandlare och helt enkelt provar och bildar dig själv en uppfattning om vad som kan vara värt pengarna eller inte.

En del tycker ett Dainese skinnställ för 18000kr är bra skit medans jag kan tycka det är bortkastade pengar och att man får samma skydd för mindre än hälften.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back