Bromsade hojen igår, vad säger resultatet?

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
......

Jag bromsade min hoj igår, 106 hk på bakhjulet vart resultatet.

Det är en Yamaha ZF750R från -95'a som precis gått 5000mil, nästan helt standard och drar ca 1L olja på 80-100mil, 1200mil gamla stift, luftfilter som säkert är dubbelt så gammalt.

Jag har tagit bort gummitratten i luftburkshålet och drevat ner lite,
nått annat kan jag inte komma på som är ändrat från orginal.
eller jo, EXUPen funkar inte och är najjad fullt öppen, men den har ett litet spel nu. (den ska vara fullt öppen vid 4000rpm.)
106 hk på slangen efter alla dom milen, när det skulle vart 125 på veven enligt pappret är nog som det ska, eller?

Men vad beror dipparna i diagramet på?
Den vid 6000 borde vara nått med bestyckningen va?
Men den mellan 11500 - 12500, va fanken kan det vara?
 

Bifogat

  • bänk1.jpg
    bänk1.jpg
    161.5 KB · Visningar: 252
Last edited:
Kolla om du kan få ut AFR-kurvan också. Den talar om hur lambda-värdet är genom hela pullen. Då kan man lättare se vad det är som ev kan rättas till med hjälp av mappning.
 
Kolla om du kan få ut AFR-kurvan också. Den talar om hur lambda-värdet är genom hela pullen. Då kan man lättare se vad det är som ev kan rättas till med hjälp av mappning.

Ingen lambda mätning gjordes, finns inget uttag på systemet och en lång grej som skulle stickas in i ljuddämparen gick inte att använda då det är en orginalljuddämpare med kammare.
(fuggar också)
 
Drevningen spelar ingen roll i bänkkörning.
DIppen i mitten är troligtvis Exupen, men även slitna nålar kan vara orsaken.
Dippen i slutet kan vara gummitratten som är borta.

106hk är i minsta laget, men hög oljeförbrukning visar att kolvringarna är dåliga, så en del effekt försvinner säkert där.

Som sagt, Lambdamätning så VET du.

Mats
 
Ingen lambda mätning gjordes, finns inget uttag på systemet och en lång grej som skulle stickas in i ljuddämparen gick inte att använda då det är en orginalljuddämpare med kammare.
(fuggar också)

Det är ju just AFR-mätningen som är den stora grejen med att bänka tycker jag. Så att man kan bestycka/mappa. Kolla om du inte kan borra ett 6 mm.s hål igenom ljudämparens mellanväggar, så att ni kan få in sniffer-spettet.
 
nja, enligt Mattias(allvetande på yzf750r) så är exupen fullt öppen vid 4000rpm.

Aha, ok. Trodde den öppnade senare. Men dippen innan 4000 kanske hade kunnat undvikas? Nu ligger man ju iofs inte där nere och puttrar...
 
Drevningen spelar ingen roll i bänkkörning.
DIppen i mitten är troligtvis Exupen, men även slitna nålar kan vara orsaken.
Dippen i slutet kan vara gummitratten som är borta.
106hk är i minsta laget, men hög oljeförbrukning visar att kolvringarna är dåliga, så en del effekt försvinner säkert där.
Som sagt, Lambdamätning så VET du.
Mats

Ja just det, hojen är från italien ursprungligen och artikelnummer på nålar munstycke mm stämmer inte med det som ska sitta i på den här marknaden, men väl mot italen spec.

Jo kolvringar och/eller vinteltätningar är ju slut,
vilket är mest troligt?

Det är ju just AFR-mätningen som är den stora grejen med att bänka tycker jag. Så att man kan bestycka/mappa. Kolla om du inte kan borra ett 6 mm.s hål igenom ljudämparens mellanväggar, så att ni kan få in sniffer-spettet.

Bänka igen vete fan om jag gör, det är en del mil till bänken och den är ruskigt busy för det mesta.
Men kanske, kanske i vår efter en renovering.
 
Det är ju just AFR-mätningen som är den stora grejen med att bänka tycker jag. Så att man kan bestycka/mappa. Kolla om du inte kan borra ett 6 mm.s hål igenom ljudämparens mellanväggar, så att ni kan få in sniffer-spettet.
Varför får man inte reda på sådant när man ska lämna hojen till bänkkörning?
Kul att bänka och sedan inte ha någon nytta av resultatet?
 
Varför får man inte reda på sådant när man ska lämna hojen till bänkkörning?
Kul att bänka och sedan inte ha någon nytta av resultatet?

Nu får jag förtydliga lite här, vilket jag inser att jag skulle gjort från början.

Bänkningen gjordes vid besök hos en polare som har en bänk, den va istort sett obokad, gratis och tiden va kort.

Där av dessa brister i hur det gick till.
 
Dippen kan bero på Exup, det kan också bero på luftburksgeometri, eller för den delen förgasarinställning. Som redan nämnts (ett otal gånger) har man inte bränsle/luft-förhållandet så säger det i det närmsta inget, förutom att den just vid det tillfället lämnade en viss effekt. Ungefär lika hög färskvarofaktor som råa ostron :brinnerup
 
Nu får jag förtydliga lite här, vilket jag inser att jag skulle gjort från början.

Bänkningen gjordes vid besök hos en polare som har en bänk, den va istort sett obokad, gratis och tiden va kort.

Där av dessa brister i hur det gick till.
Aha!
Då förstår jag.
 
Dippen kan bero på Exup, det kan också bero på luftburksgeometri, eller för den delen förgasarinställning. Som redan nämnts (ett otal gånger) har man inte bränsle/luft-förhållandet så säger det i det närmsta inget, förutom att den just vid det tillfället lämnade en viss effekt. Ungefär lika hög färskvarofaktor som råa ostron :brinnerup

Ok
men då är jag nöjd, hojen gav då 106 och troligen runt det hela tiden.
resten går inte att sia om.

Tack alla.
 
Dippen är i området där nålarna arbetar.
Min uppfattning är att den går snålt då du öppnat upp en aning.
Prova att höja nålarna ett snäpp eller två!
Åk förbi polaren med lite fikabröd igen och smit in! :)

Sen kanske någon storlek större munstycken...

Ok
men då är jag nöjd, hojen gav då 106 och troligen runt det hela tiden.
resten går inte att sia om.

Tack alla.

Effektsiffran är ju så olika vart du testar den.
106 är säkert ok.
Beror på vad bänken visar, Är det SAE, DIN eller vad?
 
Last edited:
Dippen är i området där nålarna arbetar.
Min uppfattning är att den går snålt då du öppnat upp en aning.
Prova att höja nålarna ett snäpp eller två!
Åk förbi polaren med lite fikabröd igen och smit in! :)

Sen kanske någon storlek större munstycken...



Effektsiffran är ju så olika vart du testar den.
106 är säkert ok.
Beror på vad bänken visar, Är det SAE, DIN eller vad?

1: nålarna är höjda max.

2: minns ej nu, får kolla upp.
 
Last edited:
Dipparna kan ju även vara resonansområden.
Ingen som har bänkpapper på helt original hoj?
En sådan enkel grej som snorkelabort/bortskärning av ljddämpningsvägg i luftburken eller modifiering av ljuddämpare kan flytta eller förvärra resonansområdet.
Dipparna kanske är ännu värre original?
Spelar det någon roll?
 
Dipparna kan ju även vara resonansområden.
Ingen som har bänkpapper på helt original hoj?
En sådan enkel grej som snorkelabort/bortskärning av ljddämpningsvägg i luftburken eller modifiering av ljuddämpare kan flytta eller förvärra resonansområdet.
Dipparna kanske är ännu värre original?
Spelar det någon roll?

Nej eg spelar det ingen större roll, lite kusar till och lite jämnare kurva vore gött.

Mhmm..
Smäller den på avslag?
Är nålarna i topp kan munstycken behövas pillas på.

Nej det kan jag inte påstå att den gör, får kolla mer på det här när den rivs ner i vinter.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top