Gött me svininfluensa!

Jag var en av dom tre i klassen som inte fick den (33 elever per klass)
Dom flesta klassrum var helt tomma, dom som inte var hemma för att dom hade influensan var hemma för att dom var rädda för att få den, eller för att det inte fanns några lärare/vikarier.

Det gick väl bra ändå eller?

Jag som har influensan i skrivande stund kan vittna om hur farligt det är: Idag kunde jag inte gå ut på stan och äta utan fick laga min egen mat. De som känner mig vet att det är förenat med livsfara.

Är det förenat med livsfara att inte kunna gå ut på stan?

Last edited:
Vi har bara haft 4 pandemier i modern tid, 1918, 1957 och 1968. Samt naturligtvis denna då som 4:e pandemi.
Den 1918 tog närmare 40 miljoner liv första året den härjade. De som gick 1957 och 1968 var avsevärt mildare, men tog ändå ansenliga samhällsresurser i anspråk. Förmodligen helt korrekt som GuW minns det.

1968 var jag inte ens född, så det var inte den Influensan jag minns.

Den jag minns var nog på 70/80 talet, den var inte speciellt farlig, jag tror inte att det rapporterades några dödsfall utöver såna som fick influensan när dom redan låg på dödsbädden, men den spreds tydligen lättast.

Sen är det klart att det kan ha legat en del hysteri från influensan 68 kvar i folks minnen, det var därför det hypades....

Fattar inte heller varför de lärda oroar sig.

Historien kan ju omöjligt upprepa sig för det sker ju aldrig.

Det räcker att man läser in sig på pandemier i en halvtimme så är man inte lika krabbig längre. Redan nu skickar vi kritiska fall utomlands för att vi inte har kapacitet att vårda dom:va
Skall man bli sjuk skall man bli det tidigt medans sjukvården kan hantera detta.

Fatalist javist:)

Under sommarepidemin var sjukdomen av en ganska mild karaktär och med få komplikationer . Under slutet av augusti uppstod nya epidemihärdar ungefär samtidigt på några få platser runt om i världen, varifrån sjukdomen på nytt spred sig under den s.k. höstepidemin. Få platser i världen tycks ha förskonats från sjukdomen denna gång.

Epidemin minskade i intensitet kring årsskiftet 1918-19 men blossade sedan åter upp tidigt 1919 . På vissa platser, bland annat i Europa och USA, uppstod vad som kan räknas som Spanska sjukans fjärde våg under
vintern.

Det totala antalet människor som dog på grund av Spanska
sjukan är fortfarande idag osäkert, men flera uppskattningar har gjorts. En siffra beräknad under 1920-talet och som ofta har använts ligger på drygt 20 miljoner dödsoffer. Troligtvis är de uppgifter och uppskattningar som ligger till grund för denna siffra alldeles för låga.

Senare beräkningar har angett dödstalen till mellan 25 och 40 miljoner!!

Sen att AB försöker sälja lösnummer på detta är en helt annan fråga! men det kvittar för ingen på SH läser ju AB ändå:glömdet

Last edited:
Senare beräkningar har angett dödstalen till mellan 25 och 40 miljoner!!

om det mot förmodan sker en ökning med säg 50%,, 28 miljoner, över hela världen utslaget på ett år kommer det att märkas då? det lär ju inte slå lika över hela världen så vilka länder skulle drabbas hårdast?

* 1.78 deaths per second
* 107 deaths per minute
* 6,390 deaths per hour
* 153,000 deaths per day
* 56.0 million deaths per year
* 3.9 billion deaths per average lifetime (70 years)

Last edited:
Det är lika sällsynt att jag har fel som mammuten.

Du kör varje dag, jag vet - ser dig i princip varje dag i stan.
Det innebär att man härdas lite av luften. När jag var någorlunda hjärndöd och körde varje dag oavsett hur höga snövallarna blev så gick det bra för min hälsa med.
Sen när man inser vilket jävla skit det är att hålla på med hojkörning och avnjuter hellre körningarna varma sommarkvällar istället för plågsamma vinterregnrusk-dagar/-nätter så blir man lite mesig vad det gäller den iskalla luften.

Första turen på året(vi som inte kör året om) kan också orsaka irritation i halsen om luften blåser rakt in(öppen flärp på hjälmen).

Men nu vet vi att du är obräcklig för den kalla luften. :tummenupp
Ses på stan imorgon antar jag ;) ...men du missar mig alltid.

Sorry att jag missat dig, kan inte hälsa på alla gående/Cyklister eller Bilister hälsar dock alltid på hojar:tummenupp

om det mot förmodan sker en ökning med säg 50%,, 28 miljoner, över hela världen utslaget på ett år kommer det att märkas då? det lär ju inte slå lika över hela världen så vilka länder skulle drabbas hårdast?

* 1.78 deaths per second
* 107 deaths per minute
* 6,390 deaths per hour
* 153,000 deaths per day
* 56.0 million deaths per year
* 3.9 billion deaths per average lifetime (70 years)

Island tror jag deras oflyt i allt lär förfölja dom ett par decenium:D

Last edited:
Först blev jag skeptiskt till de som säger sig ha fått A(H1N1) på forumet, men jag ser nu att det förmodligen är rätt. Pandemin har slagit till nu i Sverige, vårdcentralerna och sjukhusen börjar gå på knäna ordentligt.

Egentligen tror jag media överlag har misslyckats med att ge en korrekt och nyanserad bild över denna pandemi.

Börjar tyvärr se ut som vi kan se i stjärnorna efter det vaccin som har beställts?

Tidsfråga innan svineriet hoppar på mig.. "jobbar" kompis som fick det förra veckan..

Så nu desinficeras allting :D svetshjälmar verktyg och ja.. hela baletten.

Kanske bra det, det är inte godkänt av EU om jag minns rätt.

Låter ju bra.

Vaccinet mot svininfluensan levereras till Sverige i mitten av september, uppger vaccin*företaget för DN. Problemet är att det ännu inte har blivit godkänt av Europeiska läke*medelsverket.

Glaxo säger till DN att enbart en studie på 60 vuxna kommer hinna avslutas innan vaccinet når Sverige.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/influensavaccin-nar-sverige-innan-det-hunnit-godkannas-1.934288

– Man kommer att ha en rigorös uppföljning efter vaccinationen, framför allt gällande biverkningar, men också angående effekten och i den mån det finns bristande effekt.

Last edited:
All hysteri med tamiflu och handsprit har ju tömt lagren kvickt. Vänta bara till massan ligger hemma i feber och försök få tag på vanliga Alvedon/Panodil, bara ett tipps.

endast 585 skulle dö ifall ingen vaccinerar sig, riskgrupperna inkluderat

http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article5735916.ab

det börjar låta som chipsvarningen som livsmedelsverket gick ut med.......

Under torsdagen hölls presskonferens på Centrallasarettet i Västerås angående den man som avlidit i svininfluensa.

en man som dog på Centrallasarettet i Västerås i dag i vad som misstänks vara svininfluensan var svårt sjuk i cancer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5737327.ab

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back