Gött me svininfluensa!

Först blev jag skeptiskt till de som säger sig ha fått A(H1N1) på forumet, men jag ser nu att det förmodligen är rätt. Pandemin har slagit till nu i Sverige, vårdcentralerna och sjukhusen börjar gå på knäna ordentligt.

?

"Börjar gå på knäna"...vi har gått på knäna länge:gnissla . Tack o lov finns privata aktörer och bemaning att ta till annars vet i katten hur det skulle sluta. (Det hjälper ju inte att anställa en massa läkare om det t ex inte finns några som skriver journaler och skickar brev etc men den offentliga vården har jäkligt svårt att se till hela kejdan inom vården.)

Fasar för hur vi ska klara av hösten, den ordninare verksamheten kommer säkerligen bli lidande, speciellt om vårdpersonalen blir sjuk för då finns inga ersättare.

I västra götaland har vi om jag minns rätt 141 bekräftade fall av H1N1 hittills.

Är "du" sjuksköterska/läkarsekreterare och vill jobba inom den privata sektorn i Göteborg, hör av dig, vi skriker efter folk!

Last edited:
"Börjar gå på knäna"

Haha

Dom har bett om problem med sådan uppståndelse för en influensa där folk tydligen blir mindre sjuka än influensor i allmänhet(tyckte jag dom sa presskonferensen idag), hur många kommer inte att dö för att dom inte fått vård i tid för andra saker pga hysterin......

Paniken når nya höjder

"Att den nya influensan H1N1 skulle komma att kräva dödsoffer har alla inblandade varit väl medvetna om. Kanske inte så många, ungefär som för vanliga influensor med mellan 1 000 och 2 000 dödsfall vid varje säsong i Sverige, eller till och med kanske litet mindre."

Trots insikten att dödsfall oundvikligen kommer att hända agerar inblandade parter inklusive ansvariga myndigheter som om detta vore totalt oväntat och totalt överraskande och totalt skrämmande. PR-avdelningen på Akademiska sjukhuset bombarderade flera nyhetsredaktioner med alltmer braskande pressreleaser om den sjuke Uppsalabon. I Västerås kallas till presskonferens innan det ens är riktigt fastställt att 55-åringen hade just svininfluensa. Minister och landets högsta smittskyddsbekämpare ägnar merparten av sin presskonferens åt det enstaka Uppsala-dödsfallet.

Och medierna hänger på, direktsänder och rapporterar, paniken når nya höjder, rädslan ökar. Till vad nytta?

Samma dag som Uppsalabon avled dog tre spädbarn några avdelningar bort på samma sjukhus, Akademiska sjukhuset i Uppsala, av resistenta bakterier. Om detta skrevs inga pressreleaser, gavs ingen presskonferens, framfördes inga beklaganden till de drabbades familjer från någon minister.

Ändå är det många som hävdar att antibiotikaresistens är det största medicinska hotet. Det som vi verkligen borde vara rädda för.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3464063.svd

vi skriker efter folk!

Läkarförbundet har konspirerat mot folkhälsan :rolleyes:

Sverige har brist på läkare. Bristen fylls med import av utländska läkare, och genom att svenska studenter utbildas utomlands.
Men bristen beror bl.a. på att Läkarförbundet bromsat utbildningen av nya läkare.

SVT:s Uppdrag granskning avslöjar i kvällens program att Läkarförbundet under flera år aktivt bedrev kampanjer för att minska antalet utbildningsplatser för läkare - trots att flera tunga prognosmakare tvärtom flaggade för en stor brist på doktorer.

http://svt.se/2.22620/1.1675326/lakarforbundet_bromsade_utbildning

Last edited:
Haha

Dom har bett om problem med sådan uppståndelse för en influensa där folk tydligen blir mindre sjuka än influensor i allmänhet(tyckte jag dom sa presskonferensen idag), hur många kommer inte att dö för att dom inte fått vård i tid för andra saker pga hysterin......

[/url]

Svininfluensan är mildare än andra influenser, det stora problemet är att många blir sjuka samtidigt.

Bortåt 4 000 patienter om året dör i onödan inom sjukvården på grund av felbehandlingar, olyckor och informationsmissar:gnissla

Det ska bli intressant att se hur vi hanterar denna pandemi, vi får vara tacksamma att just detta virus är inte det farligaste vi kunde ha fått i en pandemi.

Likväl kommer ansträngningen på hela samhället bli tung, samt att många kommer få det svårt. Som det har sagts är det egentligen inte en särskilt svår infektion, utan snarare antalet som kommer att bli smittade.

Risk är oftast klassat som utfall gånger frekvens. Det som gör risken stor här är inte utfallet utan den höga frekvensen. Så om man använder argumentet att denna influensa är förhållandevis mild som stöd för tanken att detta är inget att bry sig om har man fundemantalt missat att förstå det verkliga problemet.

Givetvis behövs läkare, men som antyddes i uppdrag granskning så kanske man se över de arbetsuppgifter som en läkare gör. Det skulle vara enklare att snabbutbilda läkarsekreterare och andra stödfunktioner till läkare.

Så om man använder argumentet att denna influensa är förhållandevis mild som stöd för tanken att detta är inget att bry sig om har man fundemantalt missat att förstå det verkliga problemet.

då har regering mfl. helt missat det också, eller åtminstone att förmedla det.

Nu handlar det om död och knappt det om man ser till pressreleaserna.

Jag känner ingen överdriven oro över denna influensa än däremot är jag väldigt medveten om värsta fall scenariot även om vi inte behöver hamna där.

Däremot småler jag lite åt alla som som vanligt hävdar att detta är ett påhitt av kvällspressen och faktiskt tror det på det också.

Vi ser om 1,5 år vad som har hänt och jag TROR att vi hamnar någonstans i mitten av hysterikerna och strutsarna:) Diplomatisk som jag är.

Däremot småler jag lite åt alla som som vanligt hävdar att detta är ett påhitt av kvällspressen och faktiskt tror det på det också.

Du menar läkemedelsföretagen :hihi

Svd verkade ta det lite mer seriöst.

Vi ser om 1,5 år vad som har hänt och jag TROR att vi hamnar någonstans i mitten av hysterikerna och strutsarna:) Mittemellan som jag är.

Du menar väl mittemellan :7peta

Det kan väl sluta lite hursomhelst med överbelastningar inom sjukvården, hur influensan utvecklar sig, hur vaccinerna tar sig, hysteri, biverkningar osv. osv. osv.

Last edited:
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back