Sporthojar 2010!

Jepp, efter sett en polare utnyttja ABS till fullo alltid blir man lite avundsjuk. Han nyper järnet och bromsar sig förbi i stort sett alla och när en annan testar samma bromspunkt blir det alltid lite framhjulsåka, och jättekontroll har man ju inte då :)

Alternativet är iofs om Kawa kommer med ABS och det går att eftermontera då är jag sugen att köpa kanske bara bromssystemet.

En fråga om ABS-system på mc. Det gör ju så att framhjulet inte låser sej , men det är väl inte ett problem. iaf. inte när man är upprätt. Då slår man ju snarare över om man bromsar för mkt. Sen i kurvan med nerlägg så släpper det ju förstås.
Hur funkar det? Man kan väl inte bara klämma i allt man är värd för då måste man ju slå över även m ABS.
Men det är klart man kanske vågar ligga på med boms längre in och hårdare i kurvan.
 
En fråga om ABS-system på mc. Det gör ju så att framhjulet inte låser sej , men det är väl inte ett problem. iaf. inte när man är upprätt. Då slår man ju snarare över om man bromsar för mkt. Sen i kurvan med nerlägg så släpper det ju förstås.
Hur funkar det? Man kan väl inte bara klämma i allt man är värd för då måste man ju slå över även m ABS.
Men det är klart man kanske vågar ligga på med boms längre in och hårdare i kurvan.

På min F800a med ABS så är det inbyggt att systemet inte tillåter stoppies. Den släpper på frambromsen kort om den märker att bakhjulet åker upp i luften.

På de större BMW-modellerna är systemet ännu mer raffinerat än på min där det är lite av/på känsla om man försöker leka/framkalla upp en stoppie. Rätt svårt att slå över om man sitter normalt för bromsning och bromsar max oavsett, faran är ju istället att låsa framhjulet och åka omkull pga det. Det är ju där man har nytta utav ABSen.
 
Håller med att fronten på BMWn vid en första anblick inte känns något vidare, men den är extremt funktionell och lätt tydligen kontra andra designer de tittat på (reklamsnack iaf).

Å andra sidan tyckte jag att Hayabusan var sjukt ful när jag såg den första gången men numera tycker jag att den ser riktigt fin ut.

Verkar som att man ofta känner aversion när något nytt kommer och förändrar de gällande "designnormerna". Samma sak med Ducce 999an. Först nu gillar jag den. Troligen kommer jag digga BMWn mer och mer efterhand. Sett en S1000RR från sidan i vitt/rött/blått och den var väldigt snygg och designen tar sig mer och mer verkar det som.

Mja, grejen är ju att symetri är snyggt. Att BMWs nya hoj är totalt osymetrisk framifrån i kombination med blinkers som ser ut som de kommer från 80-/början på 90-talet gör tyvärr inte saken bättre.

Tyckte också den såg snygg ut från sidan men nu lutar det åt att ZX-10R står kvar högst upp på inköpslistan. :)
 
På min F800a med ABS så är det inbyggt att systemet inte tillåter stoppies. Den släpper på frambromsen kort om den märker att bakhjulet åker upp i luften.

På de större BMW-modellerna är systemet ännu mer raffinerat än på min där det är lite av/på känsla om man försöker leka/framkalla upp en stoppie. Rätt svårt att slå över om man sitter normalt för bromsning och bromsar max oavsett, faran är ju istället att låsa framhjulet och åka omkull pga det. Det är ju där man har nytta utav ABSen.

Jag var mer inne på bankörning. Där känns det inte som att fr-hjulslåsn. är problemet . Iaf. inte så länge man är upprätt.
Men intressant att ditt system känner av bakhjulslyft.
Nån annan som vet om andra fabrikat åxå har det systemet.
 
Mja, grejen är ju att symetri är snyggt. Att BMWs nya hoj är totalt osymetrisk framifrån i kombination med blinkers som ser ut som de kommer från 80-/början på 90-talet gör tyvärr inte saken bättre.

Tyckte också den såg snygg ut från sidan men nu lutar det åt att ZX-10R står kvar högst upp på inköpslistan. :)

Mja, det vet jag inte om det per automatik är. Symmetri är något som en del designers medvetet försöker avhålla sig ifrån eftersom det inte sticker ut på samma sätt. :)

Sedan är ju båda sidorna asymmetriska och rätt rejält också. Blinkerserna är väl inget större problem, finns ju led-blinkers. Men visst är det lite märkligt att de inte sitter i backspeglarna fram, men jag tippar att det är utav viktbesparingsskäl. K1300s har ju dem i backspeglarna.
 
DÄR var det riktigt nära att BMW gjorde sin första snygga hoj.
Sen kom Klaus (eller vad blinstyret nu heter) och valde färg, blinkers och ena framlyktan. :död
Appp appp app....
"BlinDstyret" heter Ola Stenegärd, är bördig från Gotland och designchef på BMW Mc. För övrigt också en riktigt trevlig prick.
Hans egen förklaring var att det först och främst skulle sparas vikt och
då fick det bli olika insatser för hel- o halvljus.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Jepp, efter sett en polare utnyttja ABS till fullo alltid blir man lite avundsjuk. Han nyper järnet och bromsar sig förbi i stort sett alla och när en annan testar samma bromspunkt blir det alltid lite framhjulsåka, och jättekontroll har man ju inte då :)

Alternativet är iofs om Kawa kommer med ABS och det går att eftermontera då är jag sugen att köpa kanske bara bromssystemet.

Jag tror du bromsar upp den på framhjulet för att din fjädring bottnar eller på annat sätt är felinställd.

Kolla över det så försvinner problemet.

/ Jens
 
Om detta är riktiga bilder på Triumph 1050 så är jag förälskad!
 

Bifogat

  • 2010-triumph-daytona-1_800x0w.jpg
    2010-triumph-daytona-1_800x0w.jpg
    66.3 KB · Visningar: 446
  • 2010-triumph-daytonaw.jpg
    2010-triumph-daytonaw.jpg
    178.1 KB · Visningar: 310
Last edited:
Vad fan tänker BMW med när dom gjorde denna front kåpa?
11655_140509102038_44.jpg

funktionalitet å inget annat.. de borde folk veta när de gäller BMW både MC och bilar.
 
Om detta är riktiga bilder på Triumph 1050 så är jag förälskad!

Vore ballt, men ser väldigt fotosjåppat ut.
De som gjort bilderna verkar ha tagit en ST 1050 och gjort om.
Fast jag hoppas att jag har fel.
 
bmws1000rr.jpg


PORR PÅ HJUL!!!!!!!!!
S1000RR Skall endast beskådas iklädd race skrud.

(Ser ut som en efterbliven apa med "gat" kåpor!)
 
Jag var mer inne på bankörning. Där känns det inte som att fr-hjulslåsn. är problemet . Iaf. inte så länge man är upprätt.
Men intressant att ditt system känner av bakhjulslyft.
Nån annan som vet om andra fabrikat åxå har det systemet.

ABS läser av fram och bak. När ena hjulet snurrar långsammare än det andra går ABS in. Så vid en stenhård broms och hojen börjar resa sig då snurrar bakhjulet långsammare och ABS går in och släpper fram. Detta är så exakt och känsligt att det funkar kanon. (nu pratar jag om Hondas, vet inte om andra gör på samma sätt)

Att låsa har jag aldrig råkat ut för eller varit rädd för men just denna stoppie hävar funktionen är helt ok enligt vad jag sett.
 
.... Där känns det inte som att fr-hjulslåsn. är problemet . Iaf. inte så länge man är upprätt......

ABS kommer hjälpa dig om du:
- "hänger" på styret vid inbromsning (MC blir instabil)
- det är blött och halt eller något annan som minskar friktionen

Och med dagens ABS system så kommer du kunna bromsa minst lika bra som utan. Den frågan besvarades i senaste Mottorrad.

Lite OT, men så är det på många av trådarna här :D

Om en Kawa finns både utan och med ABS så kommer bara den med ABS att säljas i Sverige.
Les mer här http://www.kawasaki.se/news.asp?Id=340E90F9331
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top