Kedjan utsliten?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hur mäter jag om min 520 kedja är sliten och behöver bytas?

Jag vill minnas att jag sett i någon manual att man kan mäta typ 10 länkar och på så sätt kunna se om det är dags att byta.
Den känns lite sladdrig nu när jag byter hjul och vill inte råka ut för ett kedjebrott. Det är en svindyr RK som har gått ca 7 racehelger och kanske 20 bandagar.

Dags att byta?
 
Släpper den från bakdrevet när du drar i den mitt på bakdrevet?
Typ som på bilden (lånad bild).
 

Bifogat

  • drag.jpg
    drag.jpg
    39.3 KB · Visningar: 391
Avståndet centrum till centrum mellan två sprintar i en 520-kedja ska vara 15,875 mm. 20 länkar (= avståndet mellan 21 sprintar) blir då 20 x 15,875 = 317,5 mm.

Enligt Suzukis servicehandbok ska kedjan bytas när 20 länkar är längre än 319,4 mm, alltså ca 0,6% förlängning. KTM tycker att 320mm är max, alltså ca 0,8% förlängning.

Sträck upp kedjan ordentligt innan du mäter, t.ex. genom att hänga något riktigt tungt på undre delen och mäta på den övre.
 
Släpper den från bakdrevet när du drar i den mitt på bakdrevet?
Typ som på bilden (lånad bild).

jo visst går den att röra lite! Hur mycket är ok?

Avståndet centrum till centrum mellan två sprintar i en 520-kedja ska vara 15,875 mm. 20 länkar (= avståndet mellan 21 sprintar) blir då 20 x 15,875 = 317,5 mm.

Enligt Suzukis servicehandbok ska kedjan bytas när 20 länkar är längre än 319,4 mm, alltså ca 0,6% förlängning. KTM tycker att 320mm är max, alltså ca 0,8% förlängning.

Sträck upp kedjan ordentligt innan du mäter, t.ex. genom att hänga något riktigt tungt på undre delen och mäta på den övre.

Tack! Jag ska mäta så snart jag får tid!
 
Last edited:
De kanske finns en bättre tråd men jag testar den här ändå....

Jag vill ha kedjetips.. vad ska jag ha för kedja om jag åker 2-3 banåkningar om året och kör hyfsat aktivt. Min kör kompetens kommer höjas från nybörjargruppen till nästa grupp till nästa år... alltså ett kommande knäskrap till nästa år..
Vilken kedja är relevant (utan att behöva köpa den svindyraste bästa superkedjan som jag kommer använda 10% av kapaciteten på)

namn och ev butik vore tacksamt!
 
De kanske finns en bättre tråd men jag testar den här ändå....

Jag vill ha kedjetips.. vad ska jag ha för kedja om jag åker 2-3 banåkningar om året och kör hyfsat aktivt. Min kör kompetens kommer höjas från nybörjargruppen till nästa grupp till nästa år... alltså ett kommande knäskrap till nästa år..
Vilken kedja är relevant (utan att behöva köpa den svindyraste bästa superkedjan som jag kommer använda 10% av kapaciteten på)

namn och ev butik vore tacksamt!

Går säkert med vilken kvalitétskedja som helst. Regina, RK, DID... Ducce kör väl DID som orginal. Vissa kör väl med Biltema t om och är nöjda med det. Kila in till din handlare och se vilket märke han har, tror inte det spelar någon roll.

Själv har jag kört DID det senaste och tänkte testa RK när jag byter strax.

/#4786
 
Går säkert med vilken kvalitétskedja som helst. Regina, RK, DID... Ducce kör väl DID som orginal. Vissa kör väl med Biltema t om och är nöjda med det. Kila in till din handlare och se vilket märke han har, tror inte det spelar någon roll.

Själv har jag kört DID det senaste och tänkte testa RK när jag byter strax.

/#4786

Men vad är en "kvalitetskedja".. vad ska en vettig kedja ligga på för prisklass (mellan tummen och pekfingret).. Vad ska man leta efter...förutom att det är O-ringskedja..är helt grön på det här området då jag jämt köpt hela drivpaket men börjar nu när man kör L-twin fundera på att köpa adapter iställe då jag inbillar mig att det kommer slita mer på drev och kedja.. (är ju helt omöjligt att åka under 30km/t t.e.x..hahaha)

skulle man kunna få några siffror till märkena vore jag tacksam! t.ex.

DID#
RK#
REGINA#
 
Är man testförare så vad är problemet??...din arbetsgivare har alla svaren antar jag?:va
 
kan det här vara något t.ex? Regina 520/ 135ZRH 118r

Vad betyder x-ringskedja.. är det bättre än O-ring?

Den hade kedjelås.. de är inte så bra va?...man ska nita den.. men de är väl bara ta bort kedjelåset...eller?
 

Bifogat

  • Ta bort.jpg
    Ta bort.jpg
    6 KB · Visningar: 1,053
Men vad är en "kvalitetskedja".. vad ska en vettig kedja ligga på för prisklass (mellan tummen och pekfingret).. Vad ska man leta efter...förutom att det är O-ringskedja..är helt grön på det här området då jag jämt köpt hela drivpaket men börjar nu när man kör L-twin fundera på att köpa adapter iställe då jag inbillar mig att det kommer slita mer på drev och kedja.. (är ju helt omöjligt att åka under 30km/t t.e.x..hahaha)

skulle man kunna få några siffror till märkena vore jag tacksam! t.ex.

DID#
RK#
REGINA#

Adapter?

Byt allt på en gång. Slitna drev på ny kedja eller sliten kedja på nya drev är ingen hit. Kedja plus drev brukar väl i runda slängar hamna på 1500-2000:-.
 
Är man testförare så vad är problemet??...din arbetsgivare har alla svaren antar jag?:va

Pratar du med mig nu? fattar i sådana fall inte vad du menar :confused:
Det är väl ett forum så alla är väl "testförare" åt varandra här på forumet och delar med sig av sina erfarenheter hoppas jag.. men jag kanske har fel..?

Adapter?

Byt allt på en gång. Slitna drev på ny kedja eller sliten kedja på nya drev är ingen hit. Kedja plus drev brukar väl i runda slängar hamna på 1500-2000:-.

Ja man har en "adapter" ...oj såg det hette drevhållare http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=25&subcat=57
Så köper man bara dreven sen.. så kan man testa olika storlekar osv utan att de blir sådan procedur.. men ja kanske tänker fel..? Vill testa annat drev och få lite mer ax nämligen..
 
Last edited:
Pratar du med mig nu? fattar i sådana fall inte vad du menar :confused:
Det är väl ett forum så alla är väl "testförare" åt varandra här på forumet och delar med sig av sina erfarenheter hoppas jag.. men jag kanske har fel..?



Ja man har en "adapter" ...oj såg det hette drevhållare http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=25&subcat=57
Så köper man bara dreven sen.. så kan man testa olika storlekar osv utan att de blir sådan procedur.. men ja kanske tänker fel..? Vill testa annat drev och få lite mer ax nämligen..

tror han menade mig... jag jobbar som testförare men min arbetsgivare har knappast koll på drivpaket..
 
Pratar du med mig nu? fattar i sådana fall inte vad du menar :confused:
Det är väl ett forum så alla är väl "testförare" åt varandra här på forumet och delar med sig av sina erfarenheter hoppas jag.. men jag kanske har fel..?



Ja man har en "adapter" ...oj såg det hette drevhållare http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=25&subcat=57
Så köper man bara dreven sen.. så kan man testa olika storlekar osv utan att de blir sådan procedur.. men ja kanske tänker fel..? Vill testa annat drev och få lite mer ax nämligen..

Jaha, en sån pryl (drevhållare). Jag har inte råd med en hyper :rolleyes: så jag är inte helt insatt i hur det funkar med dom. Men jag antar att det är som du säger att det är enklare/billigare att byta drev efter den investeringen. Det sitter väl ryckutjämnare och bröte vid i "paketet" på hyprarna?

Fråga din duccehandlare eller posta lite på SDK-forumet.
 
Ja man har en "adapter" ...oj såg det hette drevhållare http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=25&subcat=57
Så köper man bara dreven sen.. så kan man testa olika storlekar osv utan att de blir sådan procedur.. men ja kanske tänker fel..? Vill testa annat drev och få lite mer ax nämligen..

Större bak eller mindre fram för mer ax, kolla hur mycket du kan justera kedjan innan du börjar labborera med drev.
Har du otur och så får du köpa ny kedja om den blir för lång/kort(beroende på hur många kugg du går ner/upp).
 
Jaha, en sån pryl (drevhållare). Jag har inte råd med en hyper :rolleyes: så jag är inte helt insatt i hur det funkar med dom. Men jag antar att det är som du säger att det är enklare/billigare att byta drev efter den investeringen. Det sitter väl ryckutjämnare och bröte vid i "paketet" på hyprarna?

Fråga din duccehandlare eller posta lite på SDK-forumet.



...inte råd... de är bara gå ner i årsmodell... så de behöver inte bli så dyrt.. En gammelhyper har ju väldigt fördelaktig försäkring också... Sen får man ju se vad man kan göra själv osv.. biltematråden är ju guld t.ex. :) De är min absoluta drömhoj och varit så sedan det svängde in 2 hyprar på campingen hemma i byn... när man var sådär 5år kanske.. oj va nostalgisk man blev.. sorry...

...frågan är ju om det slits så mycket.. kanske inte gör det.... kanske är onödigt...?? jag har hört att går man ner ett kugg fram(eller upp två bak) så ska det inte göra något på kedjan.. alltså man får ju spänna den förstås.... men kugg/kedja passar ändå!

...får gå in på klubbsidan..de är nog bäst ändå..

Större bak eller mindre fram för mer ax, kolla hur mycket du kan justera kedjan innan du börjar labborera med drev.
Har du otur och så får du köpa ny kedja om den blir för lång/kort(beroende på hur många kugg du går ner/upp).

som sagt 1 fram 2bak ska vara samma har jag hört....
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top