Kedjan utsliten?

... som sagt 1 fram 2bak ska vara samma har jag hört....

Beror på vad du utgår ifrån, räkna själv:

Med original t.ex. 15/48 snurrar utgående axel 48/15 = 3,2 varv per bakhjulsvarv.

14/48 => 3,43 - alltså ca 7,1 % nerväxling

15/50 => 3,33 - ca 4,2 % nerväxling

Edit: Knåpade till ett enkelt Excel-ark där man sätter in original drevstorlekar och får utväxlingen med andra alternativ, se bild.

PM:a du vill ha filen.

Bifogat

• Utväxling.jpg
    Utväxling.jpg
    184 KB · Visningar: 103
Last edited:
Vilken kjedja?
- Välj original dvs. vad rekommenderar tillverkaren av otorcykeln!?

När är det dax att byta?
- Ofta brukar märkning i sving el. motsvarande finnas där man rätt tydligt brukar kunna se när kjedjan går in i det rödmarkerade området eller helt enkelt når utanför uppmärkt skala.
- Om en/flera länkar börjar kärva/gå trögt är det ett tecken på att den länken/länkarna har skurit. Ibland kan man "få igång" dem igen genom att använda väldigt lätt olja (ex. sk. hypoidolja 80/90). Går inte det bör kjedjan bytas ÄVEN om den inte blivit för lång!

Min erfarenhet av kjedjor är dock att man får vad man betalar för och det konstigaste är att de gånger vi (vi är flera som kört samma hoj/samma typ av körning och ung. lika långt) köpt originaldrivpaket har de hållt bra mycket längre än om man bara köper originaldrev men piratkjedja (RK 530 HFO eller motsv. dvs. riktigt bra kjedja).

Med originla drivpaket har vi flera gånger fått ut straxt över 6000 mil innan det är dax att byta medan de gånger vi köpt original drev men RK eller DID kjedja som har exakt samma storlek och uppmärkning som den kjedan som ligger i originalkartongen har vi inte fått ut mer än max 4500 mil. Skitskumt men NÅGON skillnad måste det vara för detta har inte varit en engångsföreteelse utan hänt flera gånger!

Köper du en bra kjedja från RK/DID tror jag den kommer funka/hålla för din körning oavsett. Så länge du köper rätt kjedja till dina drev OCH underhåller kjedjan så som sig bör.

Mvh!
// Niklas

Avståndet centrum till centrum mellan två sprintar i en 520-kedja ska vara 15,875 mm. 20 länkar (= avståndet mellan 21 sprintar) blir då 20 x 15,875 = 317,5 mm.

Enligt Suzukis servicehandbok ska kedjan bytas när 20 länkar är längre än 319,4 mm, alltså ca 0,6% förlängning. KTM tycker att 320mm är max, alltså ca 0,8% förlängning.

Sträck upp kedjan ordentligt innan du mäter, t.ex. genom att hänga något riktigt tungt på undre delen och mäta på den övre.

Jag fick det till ca 318,5 och jag kan inte lyfta kedjan så mycket från bakdrevet den kärvar heller inte någonstans så jag tror jag kör ett par race till innan jag byter!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back