Svälda bromsar = låsning

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Ett smärre problem hände under dagens färd.
Bromsarna fram "fastnade/ låste sig.
Var ute och körde en sväng i stadsmiljö. Har tidigare upptäckt att bromsbeläggen höger sida legat på något, men det har inte vart några konstigheter igentligen.
Under dagens färd så blev det ett antal hyffsat hårda inbromsningar i relativ tät följd, åkte sen ut på motorväg. Hojen känns lite "trög" och bromshantagent är lite stumt. Plötsligt beter sig hojen ungefär som när man får soppatorsk eller gör en kraftig motorbroms. Lyckas ta mig in mot kanten och blir stående i bussfil. Märker då att bromshantaget är helt stumt och att frambromsen är fullt annsatt. Efter kanske 10-15 minuter börjar det dock släppa och jag kan ta mig hem i måttlig takt.

Jag har monterat ner bromscylinder och fått oken att röra sig fritt. Förhoppningsvis räcker detta, har dock inte provat än. Men finns det någon som vart med om detta tidigare. Har tips/ förslag eller anna synpunkt så dela gärna mer er.
 
För mycket och för gammal hydraulvätska brukar ge de här symptomen, i kombination med kärvande ok. Vätskan blir varm och expanderar, när den inte kan expandera mer så lägger bromsarna an, då blir det ännu varmare och bromsen lägger an ännu mer till det inte går att köra mer. Du stannar, bromsarna svalnar och du kan köra vidare.

Motionera kolvarna, kolla att skivorna kan röra sig lite i sidled. Byt vätska och fyll bara på till hälften i koppen, mellan strecken...

Det sitter en gummigrej i koppen också, se till att den är monterad rätt så den inte tar en massa plats.
 
Last edited:
För mycket och för gammal hydraulvätska brukar ge de här symptomen, i kombination med kärvande ok. Vätskan blir varm och expanderar, när den inte kan expandera mer så lägger bromsarna an, då blir det ännu varmare och bromsen lägger an ännu mer till det inte går att köra mer. Du stannar, bromsarna svalnar och du kan köra vidare.

Motionera kolvarna, kolla att skivorna kan röra sig lite i sidled. Byt vätska och fyll bara på till hälften i koppen...

Suveränt, tack.
Även när kolvarna var i stort sätt helt "uttryckta" så var det nästan fullt i koppen. Så det stämmer bra med förmycket vätska.
Ska köpa ny vätska i morgon så man kan pumpa igenom systemet. Sen bör det med andra ord fungera som det ska :)
 
Suveränt, tack.
Även när kolvarna var i stort sätt helt "uttryckta" så var det nästan fullt i koppen. Så det stämmer bra med förmycket vätska.
Ska köpa ny vätska i morgon så man kan pumpa igenom systemet. Sen bör det med andra ord fungera som det ska :)

Perfa!:tummenupp

Ett ganska vanligt misstag speciellt när man t ex byter belägg. De nya beläggen är ju tjockare så kolvarna trycks in och det blir för mycket vätska i koppen. Sen åker man ut och kör och märker ingenting förrän man glasat de nya beläggen så det bara är att slänga dem...:gnissla:)
 
Är detta något man märker innan det händer?
Typ när man rullar hojen ska det då låta lite från frambromsen?
På min Buell hör man ett svag ljud när man rullar den. Vet dock ej om detta är normalt. har för mig att jag hört samma ljud från polarens MC tidigare men ej säker.

Om främre bromsvätskebehållare är helt full. hur gör jag då för att tömma ut lite av vätskan så att jag kan se en bubbla i kontrollfönstret? Den har servats för 2 månader sedan och misstänker att verkstaden fyllt på lite väl mycket bromsvätska och när man läser denna tråd så vill man ej råka ut för samma sak som trådskaparen.

//Andreas
 
Är detta något man märker innan det händer?
Typ när man rullar hojen ska det då låta lite från frambromsen?
På min Buell hör man ett svag ljud när man rullar den. Vet dock ej om detta är normalt. har för mig att jag hört samma ljud från polarens MC tidigare men ej säker.

Om främre bromsvätskebehållare är helt full. hur gör jag då för att tömma ut lite av vätskan så att jag kan se en bubbla i kontrollfönstret? Den har servats för 2 månader sedan och misstänker att verkstaden fyllt på lite väl mycket bromsvätska och när man läser denna tråd så vill man ej råka ut för samma sak som trådskaparen.

//Andreas

Frambromsar ligger i allmänhet lite grann på, det skiljar mellan märke/modell. Honda Fireblade till exempel har alltid haft trögrullande framhjul, både den -04 jag hade och polarens -08. KTM:s brembos rullar i allmänhet betydligt lättare. Ett lite vinande ljud uppkommer alltid eftersom bromsklossarna stryker skivan som inte är helt jämn.

Enklast att ta ur vätska är att öppna locket och suga ut lite grann med luddfri trasa/papper eller om du har tillgång till någon form av grov spruta med en slang på. Finns väl antagligen på Clas Olsson eller Biltema motsvarande? Tänk bara på att vätskan är väldigt aggressiv, funkar bra för att ta bort lack till exempel...:)
 
Man ska aldrig behöva fylla på bromsvätska. Minskar nivån i koppen beror det förhoppningsvis på att beläggen slitits. Minskar nivån ändå är svaret inte att fylla på.

Om du har bytt till ett bromsgrepp av piratmodell måste man kolla att det verkligen släpper trycket också. Ibland skiljer det hårfint så att bromsarna ligger på en skitaning. Man kan om man vet vad man gör fila av klacken på bromsgreppet så att det funkar.

Edit: Man kan bygga en "vätskesugare" av en halvliters PET-flaska och två slangstumpar. Den ena sätter man i botten och den andra i toppen. Sen sätter du den undre slangen i koppen och den övre i munnen och suger ur tills du har lagom nivå. Det måste såklart vara tätt mellan slangar och PET-flaska, dårå.
 
Frambromsar ligger i allmänhet lite grann på, det skiljar mellan märke/modell. Honda Fireblade till exempel har alltid haft trögrullande framhjul, både den -04 jag hade och polarens -08. KTM:s brembos rullar i allmänhet betydligt lättare. Ett lite vinande ljud uppkommer alltid eftersom bromsklossarna stryker skivan som inte är helt jämn.

Enklast att ta ur vätska är att öppna locket och suga ut lite grann med luddfri trasa/papper eller om du har tillgång till någon form av grov spruta med en slang på. Finns väl antagligen på Clas Olsson eller Biltema motsvarande? Tänk bara på att vätskan är väldigt aggressiv, funkar bra för att ta bort lack till exempel...:)

Tackar för det snabba svaret. Låter som du beskriver ovan. Dock ska jag nog se om jag kan tömma den på lite bromsvätska. Som det ser ut nu så känns det som den lika väl kan vara tom som om den är full. Får ta en koll på detta.

//Andreas

Man ska aldrig behöva fylla på bromsvätska. Minskar nivån i koppen beror det förhoppningsvis på att beläggen slitits. Minskar nivån ändå är svaret inte att fylla på.

Om du har bytt till ett bromsgrepp av piratmodell måste man kolla att det verkligen släpper trycket också. Ibland skiljer det hårfint så att bromsarna ligger på en skitaning. Man kan om man vet vad man gör fila av klacken på bromsgreppet så att det funkar.

Edit: Man kan bygga en "vätskesugare" av en halvliters PET-flaska och två slangstumpar. Den ena sätter man i botten och den andra i toppen. Sen sätter du den undre slangen i koppen och den övre i munnen och suger ur tills du har lagom nivå. Det måste såklart vara tätt mellan slangar och PET-flaska, dårå.

Tack det va ett användbart tips.

Nu har jag ju inte fyllt på utan nivån ligger ju på den nivå den gjorde när jag köpte hojen för ett par veckor sedan. Skulle helt enkelt tro att de bytat vätska på servicen och fyllt på för mycket.

Och precis som du säger. Sjunker nivån hela tiden så har man problem som bör åtgärdas.

//Andreas
 
Last edited:
... för gammal hydraulvätska brukar ge de här symptomen ...

Bromsvätska tar - om den får minsta chans - upp fukt som när oken blir ordentligt varma kan bilda ånga (= övertryck) i systemet. Gammal överbliven vätska i öppnad flaska ska därför aldrig användas. Men det står ju på burken så det visste väl alla...
 
Bromsvätska tar - om den får minsta chans - upp fukt som när oken blir ordentligt varma kan bilda ånga (= övertryck) i systemet. Gammal överbliven vätska i öppnad flaska ska därför aldrig användas. Men det står ju på burken så det visste väl alla...

Självklart, den kunskapen kommer i modersmjölken:tummenupp:)
 
Bromsvätska tar - om den får minsta chans - upp fukt som när oken blir ordentligt varma kan bilda ånga (= övertryck) i systemet. Gammal överbliven vätska i öppnad flaska ska därför aldrig användas. Men det står ju på burken så det visste väl alla...

MEN...det får absolut aldrig någonsin byggas upp tryck när handtaget är helt ute. Då måste man kolla att handtaget har tillräckligt spel, att det inte är ärgat på kolven. Blir det ändå tryck ska man byta gummipackningarna i huvudcylindern.

Mats
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top