POLL: Svemo-forum för förarna?

Bör Svemo ha ett forum för RR-förarna?

• Antal röstningar
    0
Förstår det. Och inget ont mot dig heller.
Tolkar det som att du ville vara snäll och hjälpa mig med informationen.
Men det var inte det som var meningen med min fråga till R1 Wannabe.

Jag uppfattade det inte som en fråga riktat direkt till R1 Wannabe, och det var därför jag svarade....

Missförstånd uppklarat! :tummenupp

Jag håller med dig på viss punkter. Att reglementet kan vara en smula svårtolkat må vara hänt, men lägger man bara manken till och läser så är alla frågor lätta att hitta.

Det som dock är rörigt är att man just nu har 4st olika reglementen för elitförare som vill köra 1000cc. Varför ska det vara så krångligt undrar jag?

Sen var det ju väldigt olyckligt att man bestämde sig så väldigt sent om att inte tillåta eftermarknads bromspump i SM (Som var helt ok när reglementet för 2009 trycktes) så att i princip ingen visste om det innan SM premiären. För att sedan backa på det beslutet igen till nästa tävling och tillåta byte av bromspump igen så att förvirringen blir total. Sen kommer man till en kombinerad SM/SO tävling där man först får beskedet att det är SO reglerna som gäller eftersom det är den serien med högst status av dom två. Och man därför MÅSTE ha orginal bromspump, för att sedan tillåta eftermarknadspump för dom som vill ha det, och ha separata resultatlistor för SM och SO.... :va

Personligen så förstår jag inte ens varför man tycker det är så himla viktigt att sträva efter ett FIM STK1000 reglemente i Sverige...

Vi har ju haft ett alldeles lysande Nordic Superbike reglemente som har funkat i flera år, och alla vet precis vad som gäller och vad man får byta ut på hojen. Inte fan blir det mycket billigare för oss som kör bara för att man helt plötsligt inte får byta bakram eller bromspump. Dom pengarna är ju "en fis i rymden" i den totala budgeten för en säsong.
Det blir ju snarare tvärt om när man (som jag) köper en klar fjolårshoj för att spara pengar, och sen måste börja köpa till massa orginalgrejer bara för att man ändrat på reglementet....

Man kallar folk bakåtsträvare för att dom verkar vilja hantera information via stentavlor och huggmejsel i stället för att använda moder teknik.
Några av oss "bakåtsträvare" har försökt att förklara några av dom negativa aspekterna med ett Svemo-forum, det finns alltid två sidor på myntet.

I ett forum är det mångt och mycket medlemmarna själva som sätter standarden, om någon tex skriver Jävla pucko :arsele i en tråd till en annan medlem så är man inte så smidig, tror du att förbundet vill förknippas med sådant här, det tror inte jag iaf.

Hade däremot medlemmarna vårdat sitt språk samt respekterat andras åsikter så hade det fungerat klockrent.

Hade däremot medlemmarna vårdat sitt språk samt respekterat andras åsikter så hade det fungerat klockrent.
Jag håller med! Att kolla folk för uppviglare och säga att de uppmanar till bojkott är inte så smart.

Med rätt typ av moderering, dvs att man inte låter bästa kompisen häva ur sig personangrepp och annat skräp, utan att det hålls på rätt nivå kan ett Svemo-forum bli hur bra som helst.

Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det är väldigt bekvämt för folk i en beslutande befattning att inte behöva motivera besluten. "Personalen" kan var jobbig som fan när den vill tycka till om ditten och datten.

Både jag och Macke kör Superbike och har full koll på var vi ska läsa.
Dock har ingen svarat på var man hittar info om vilka däck man får använda.

Men min fråga var inte till Macke, den var till dig då du hävdade att det har med lathet att köra. För jag gav exemplet på om en kille med elitlicens som inte tävlat på 4 år. (Jag valde just 4 år för att det ska gå 5 år utan licens för att man ska bli automatiskt nerklassad till rookie)

5år gäller för det. Därför jag skrev fyra, för att slippa messersmithar.

Hurvida jag kan svara på frågorna eller ej är ju inte speciellt relevant då jag inte tävlar med er.
Vad jag menar är att de tävlande är mindre bra på att faktiskt slå upp regelverket och försöka hitta svaret på sina frågor.

Kan du ärligt säga att om du lade ner lika mycket tid på att studera regelverket som du lägger ner på mekandet eller körningen så skulle du ändå inte kunna svara på 95% av frågorna om du dessutom fick ha med dig regelverket till provet?

Är det inte så att ni intygar att ni läst reglerna när ni skriver på tävlingsanmälan?
Så är det i Bilsportförbundet och det borde inte vara någon skillnad hos er.

Edit: Visst är regelverket snårigt då det kan finnas flera dokument som styr. Om det är det du vill få fram så håller jag med dig.

Inom Bilsportförbundet finns ett förslag där du bara ska behöva ta tag i regelboken och alla eventuella ändringar ska finnas i ett särskilt kapitel där de är tidsbestämda. Dvs. de ska antingen föras in i regelverket vid nästa revidering eller tas bort.
På så sätt kommer alla utskottsbeslut, officiella meddelanden osv. alltid att finnas i ett och samma regelverk så du vet att det som gäller finns på ett och samma ställe.

Dessutom skissas det på ett "användarvänligt" digitalt regelverk.
Idag finns det ett övergripande regelverk som gäller hela bilsportförbundet, ett som gäller Racing, ett som gäller racing med Camaro osv.

För att läsa vad som gäller just mig måste man läsa alla reglementen men förslaget går ut på att digitalt kunna sortera vad som gäller just för Camarocup tävlanden så genom ett klick får jag ETT regelverk där det som berör mig från alla andra regelverk också läggs i min fil.
Detta är inte enkelt och naturligtvis inte billigt, så jag vågar inte säga när eller ens om det blir verklighet.

Last edited:
Tycker vi har halkat in på ett stickspår nu iom regelfrågorna.

I min värld skulle inte ett Svemo-forum i första hand vara till för att besvara hurvida man får ha en viss bromspump eller inte. Det skulle istället informera snabbt och enkelt om varför en viss bromspump får eller inte får användas så att alla kan ta del av informationen, inte bara de som är "bundis" med folk inom förbundet.

Jag tycker inte att det behövs ett forum bara för den sakens skull. Det hade räckt gott och väl med att bara använda den hemsidan som finns, och bara uppdatera den oftare och lägga ut mera information den vägen.
Det kan ju inte vara svårt att lägga ut på hemsidan under t.ex regelnyheter vad som ändras till varje år, och varför....

Sen kan man ju kanske vara lite tydligare när man skriver protokollen från möten också. Det kanske inte räcker med att skriva typ såhär:
5. Skrivelser
Det inkom en skrivelse från nisse nilsson, beslöts att skjuta upp till nästa möte.

Det står ofta "Goddag yxskaft" i protokollen tycker jag. Man har ofta ingen aning om vad dom pratat om eller beslutat...

Tycker vi har halkat in på ett stickspår nu iom regelfrågorna.

I min värld skulle inte ett Svemo-forum i första hand vara till för att besvara hurvida man får ha en viss bromspump eller inte. Det skulle istället informera snabbt och enkelt om varför en viss bromspump får eller inte får användas så att alla kan ta del av informationen, inte bara de som är "bundis" med folk inom förbundet.

Är det så här du vill att det ska se ut?

Bifogat

• diskussion.jpg
    diskussion.jpg
    215.9 KB · Visningar: 109
Problemet är att det några dagar före en tävling, hålls ett möte hos svemo bakom stängda dörrar. Där man beslutar att FIM´s regel med att det skall vara orginal bromspump som gäller. Regeln har funnits hela tiden men inte tillämpats. Även regeln med orginal bakram finns, men tillämpas fortfarande inte. Och den enda informationen om att den reglen med bromspumpen skall tillämpas finns i ett protokoll från det mötet.

Och det var Sandstream som la ut det på sporthoj för att han misstänkte att få personer viste om det. Och han hade rätt.

Hade det funnits en regelbok redan vid årskiftet med tydliga regler som också gäller, så är det ju inga problem för förarna att veta vad som gäller.

Om nu regeln har funnits hela tiden förstår jag inte ditt problem.

Info kommer ju för sällan och är ofta knapphändig, frågan är om ett forum hjälper på den fronten.
Rykten och missförstånd är heller inte särskilt ovanligt på nätet. Någon's idé eller tankar som inte är beslutade kan helt plötsligt bli "sanning" på nätet.
Får man bättre kvalitet tycker jag man lika gärna kan publicera det på svemos hemsida, eller för den delen roadracing.se.

Vill man veta vad förarna tycker, kan man istället för pappersenkäter göra omröstningar på nätet etc. Så tja ett "forum" kanske är enkelt. Däremot kanske man då ska sikta in sig på att forumet inte är helt öppet, utan frågor och förslag skulle kunna skickas dit per pm till utskottet, som sen fattar beslut eller gör en enkät/omröstning av det hela.

Men att ha debatter och kackel tror jag inte är särskilt vettigt, det är bättre att i sådant fall ha lite fler möten alá det som brukar vara i slutet av varje år på SO-banketten..

Info kommer ju för sällan och är ofta knapphändig, frågan är om ett forum hjälper på den fronten.
Rykten och missförstånd är heller inte särskilt ovanligt på nätet. Någon's idé eller tankar som inte är beslutade kan helt plötsligt bli "sanning" på nätet.
Får man bättre kvalitet tycker jag man lika gärna kan publicera det på svemos hemsida, eller för den delen roadracing.se.

Vill man veta vad förarna tycker, kan man istället för pappersenkäter göra omröstningar på nätet etc. Så tja ett "forum" kanske är enkelt. Däremot kanske man då ska sikta in sig på att forumet inte är helt öppet, utan frågor och förslag skulle kunna skickas dit per pm till utskottet, som sen fattar beslut eller gör en enkät/omröstning av det hela.

Men att ha debatter och kackel tror jag inte är särskilt vettigt, det är bättre att i sådant fall ha lite fler möten alá det som brukar vara i slutet av varje år på SO-banketten..

:tummenupp

Varför inte kombinera detta med förarmötet som är på varje race. Det är ju bara att man har en SVEMO representant på plats som informerar kort om vad som är på gång, och vad som diskuteras för regeländringar osv.
Har man dessutom förarmötet klassvis som på Knutstorp så slipper man en massa kackel från folk som egentligen inte har nåt med saken att göra också....

Last edited:
Om nu regeln har funnits hela tiden förstår jag inte ditt problem.

Förstår att du inte förstår det om du inte är läskunnig.
Läs mackes inlägg några rader upp där han faktiskt beskrivit det riktigt bra.

En liten förtydling i debatten för min del.

Det viktiga för min del är inte att det finns just en forum, så att samma 10 personer som inte verkar ha annat att göra än att försöka missförstå vad andra skriver, bara för att kunna ta en debatt, ska ha något att göra på dagarna. (Ni vet vilka jag pratar om. Inkluderat mig själv :D)

Det viktiga är att svemos information publiseras på ett ställe där många läser.
Och eftersom Svemos hemsida inte bjuder på mycket underhålning så lär dom heller inte få många besökare.

Därför så vore det bra om dom publiserade sin info här på sporthoj.
Eller annan välbesökt hemsida/forum/annat. Men då Sporthoj är det klart största hemsidan som riktar sig till bla målgruppen roadracing/blivande roadracingförare. SÅ tycker jag att det är en bra plats.

Hurvida jag kan svara på frågorna eller ej är ju inte speciellt relevant då jag inte tävlar med er.
Vad jag menar är att de tävlande är mindre bra på att faktiskt slå upp regelverket och försöka hitta svaret på sina frågor.

Kan du ärligt säga att om du lade ner lika mycket tid på att studera regelverket som du lägger ner på mekandet eller körningen så skulle du ändå inte kunna svara på 95% av frågorna om du dessutom fick ha med dig regelverket till provet?

Är det inte så att ni intygar att ni läst reglerna när ni skriver på tävlingsanmälan?
Så är det i Bilsportförbundet och det borde inte vara någon skillnad hos er.

Edit: Visst är regelverket snårigt då det kan finnas flera dokument som styr. Om det är det du vill få fram så håller jag med dig.

Inom Bilsportförbundet finns ett förslag där du bara ska behöva ta tag i regelboken och alla eventuella ändringar ska finnas i ett särskilt kapitel där de är tidsbestämda. Dvs. de ska antingen föras in i regelverket vid nästa revidering eller tas bort.
På så sätt kommer alla utskottsbeslut, officiella meddelanden osv. alltid att finnas i ett och samma regelverk så du vet att det som gäller finns på ett och samma ställe.

Dessutom skissas det på ett "användarvänligt" digitalt regelverk.
Idag finns det ett övergripande regelverk som gäller hela bilsportförbundet, ett som gäller Racing, ett som gäller racing med Camaro osv.

För att läsa vad som gäller just mig måste man läsa alla reglementen men förslaget går ut på att digitalt kunna sortera vad som gäller just för Camarocup tävlanden så genom ett klick får jag ETT regelverk där det som berör mig från alla andra regelverk också läggs i min fil.
Detta är inte enkelt och naturligtvis inte billigt, så jag vågar inte säga när eller ens om det blir verklighet.

Första frågan är enkel att svara på.
Jag kör ca 60 bandagar om året inkl tävling, träning mm.
Till det så tillkommer säkert 20-30 dagar i garaget.
Och jag hoppas för gud inte att du föreslår att jag ska lägga 90 dagar om året på att läsa reglerna.

Dock så har jag koll på det mesta reglerna. Det är när det sker regelförändringar eller att man beslutar sig för att inte följa en viss regel, eller tvärt om, att följa en regel som man tidigare inte följt som man missar den infon eftersom den beslutas på ett kontor någon stans i sverige bakom stängda dörrar. och det enda infon som kommer ut är ett protokoll på svemos hemsida under fliken dokumentcenter/protokoll. Och den platsen ingår inte i mina vanligt besökta hemsidor.

I övrigt tyckte jag din beskrivning om hur Camarocup skulle göra, låter som en dröm.

Och jag mins inte om man intygar att man läst samtliga regler vi tävlingsanmälan. Vissa av reglerna får man inte ens tillgång till innan man har anmält sig.

Last edited:
......
I övrigt tyckte jag din beskrivning om hur Camarocup skulle göra, låter som en dröm.

Och jag mins inte om man intygar att man läst samtliga regler vi tävlingsanmälan. Vissa av reglerna får man inte ens tillgång till innan man har anmält sig.

Just Camaro cup var ett exempel, det är förbundet som vill förnya regelverket om det är möjligt.

Hur kul är 90 dagars regelläsning?
Det behövs förmodligen inte ens 5% av den tiden för att bli tillräckligt informerad om vad som gäller. När du sedan tävlat i 5 år kommer du säkert bara lägga ner någon promille på läsning av ändringar.

Bilsportförbundet använder sig av Officiella Meddelanden som utkommer varje måndag med de senaste ändringarna.
Problemet är att det blandas med annan information och att söka i de olika veckornas meddelanden är tidsödande.

Därav viljan att förbättra uppdateringen.

Man får dock inte glömma att hur användarvänligt vi än gör det så är det fortfarande de tävlande som måste läsa.
Funktionen -Läsa åt dem, är alldeles för kostsam.

Förstår att du inte förstår det om du inte är läskunnig.
Läs mackes inlägg några rader upp där han faktiskt beskrivit det riktigt bra.

En liten förtydling i debatten för min del.

Det viktiga för min del är inte att det finns just en forum, så att samma 10 personer som inte verkar ha annat att göra än att försöka missförstå vad andra skriver, bara för att kunna ta en debatt, ska ha något att göra på dagarna. (Ni vet vilka jag pratar om. Inkluderat mig själv :D)

Det viktiga är att svemos information publiseras på ett ställe där många läser.
Och eftersom Svemos hemsida inte bjuder på mycket underhålning så lär dom heller inte få många besökare.

Därför så vore det bra om dom publiserade sin info här på sporthoj.
Eller annan välbesökt hemsida/forum/annat. Men då Sporthoj är det klart största hemsidan som riktar sig till bla målgruppen roadracing/blivande roadracingförare. SÅ tycker jag att det är en bra plats.

Läskunnig är jag men du utryckte dig inte klockrent direkt vilket ledde till min tolkning.

Håller med dig om att ett forum absolut inte är en bra lösning då det som du skriver bara leder till att diskussioner spårar ur.
Att publicera infon här tycker jag däremot inte är en bra lösning.
Då är det bättre att du och andra lär sig att kolla på Svemos hemsida.
Men för att det ska kunna bli verklighet krävs ju att Svemo dels fixar någon stor banner på förstasidan som länkar till infon samt att de lägger upp info kontinuerligt och fan så mycket snabbare än idag.

Enkelt uttryckt så är man skyldig att kunna reglementet, men Svemo blir ju allt latare och latare när det gäller reglementet så nu har de allra flesta redan lovat Svemo att de kan reglementet, långt innan de ens fått se på skiten. Sen är de flesta arrangörerna så fega, så att de bara följer reglementet tills någon bryter mot det. "Det år ju inge kul att diska folk", som det sagts på en del förarmöten i år.

Nästa år gissar jag på att reglementet släpps en vecka efter SM premiären, nya regler är inte fetmarkerade/i en separat del ("alltid denne "Någon Annan" somm ska göra allting") samtidigt som Svemo fortsatt höjer licensavgifterna av oförklarliga skäl.

Enkelt uttryckt så är man skyldig att kunna reglementet, men Svemo blir ju allt latare och latare när det gäller reglementet så nu har de allra flesta redan lovat Svemo att de kan reglementet, långt innan de ens fått se på skiten. Sen är de flesta arrangörerna så fega, så att de bara följer reglementet tills någon bryter mot det. "Det år ju inge kul att diska folk", som det sagts på en del förarmöten i år.

Nästa år gissar jag på att reglementet släpps en vecka efter SM premiären, nya regler är inte fetmarkerade/i en separat del ("alltid denne "Någon Annan" somm ska göra allting") samtidigt som Svemo fortsatt höjer licensavgifterna av oförklarliga skäl.

Förhoppningsvis kommer det bara ett (1) reglemente per klass och det är tryckt i samma bok utan hänvisningar till andra reglementen och att det gäller från 1 jan 2010 till sista december 2010. Så att man kan bygga hojjen efter det och köra så många tävlingar man kan/hinner/har råd med. Oavsett om det är Mike Luff, LMS, Stcc eller någon annan som arrangerar.

Det är framtiden för ett tydligare Svemo. och då blir jag nöjd. För att lära sig ett (1) reglemente utantill är inga problem. det är när det är 3-4 olika plus TR och SR som alla hänvisar till varandra i olika frågor, som det blir knas.
Sen skiter jag i om man får köra med orginalbakram eller magnesiumfäljar mm.

Skulle det dock dyka upp en ändring på det under året så vill jag gärna bli informerad om den, omedelbums så jag kan genomföra eventuella ändringar på hojjen.

Dock tror jag att om vi ska få publiken att gilla Roadracing, så ska vi nog fan ställa ut så feta, balla, snabba och mäktiga hojjar det bara går.
För Superbike är den högsta serien i norden för motorcyklar. Allt annat är suportklasser. Oavsett SM status eller inte.

Svemos RR-sektion vill gärna ha en öppen dialog med förarna och kommer att diskutera förslaget om ett forum i helgen, enligt mailsvar från Fredrik Hansson.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back