Sverige VS Afghanistan

Ska Sverige ha trupper i Afghanistan?

• Antal röstningar
    0
Det finns ju massor av saker man vill i och med det samhälle man lever i utan att vilja utföra allt själv, diskussionen handlar ju inte om vilka sporthoj.com-medlemmar som tänker åka till Afghanistan utan om Sverige som nation skall hjälpa till där nere.

Bosse Uzi tycker iaf jag ska föregå med gott exempel med att visa "mod". Du vet, den som är utan synd ska kasta första stenen...

Hade du gjort det under andra världskriget, eller bitit i kudden. Av någon anledning tror jag på det sistnämnda.....:gnissla

För det andra, Sverige stod inte helt passiva när Finland attackerades. Sverige skickade 8-10000 soldater i en frivilligkår till att assistera Finland. Även en del av flygvapnet skickades för att bistå. Till det kom en del krigsmateriel också.

För att inte tala om våran signalspaning samt kryptologiverksamhet som under andra världskriget fick fram massor av nyttig information som läcktes till den som hade nytta av det.

Vi knäckte bland annat en tysk kryptering som gjorde att vi i klartext kunde läsa deras planer .

För den som är intresserad av den sidan av historien rekomenderas boken "Svenska kryptobedrifter" som i detalj avhandlar signalspaningen från Bosön/Lidingö under kriget.

Orkar normalt inte kommentera dina inlägg

Bra, fortsätt så!
Frivilligkår var i och för sig stöd för min tes så tack för det.

Hör ni alla:
När Sverige ska rycka ut och rädda sitt (fd) territorium så är det på frviliig basis, kan det bli töntigare?

För den som är intresserad av den sidan av historien rekomenderas boken "Svenska kryptobedrifter" som i detalj avhandlar signalspaningen från Bosön/Lidingö under kriget.

Utgiven av ABF/Domus Förlag i DDR-vännernas ära.

Last edited:
Utgiven av ABF/Domus Förlag i DDR-vännernas ära.

Jag har faktiskt ingen koll på vem som utgivit boken, men du som har det kan väl i detalj förklara vilka uppgifter i den som är förvanskade av DDR?

Nu gör du dig bara löjlig Mackan, du brukar kunna bättre!

Nu tycker jag du är under din egen normalt förhållandevis höga diskussionsstandard faktiskt. :(
Det finns ju massor av saker man vill i och med det samhälle man lever i utan att vilja utföra allt själv, diskussionen handlar ju inte om vilka sporthoj.com-medlemmar som tänker åka till Afghanistan utan om Sverige som nation skall hjälpa till där nere.
Får tacka för komplimangen att jag ibland lättar över marken i mina debatter!

Å du har helt rätt att det är ett helt oakademiskt inlägg, men tyvärr upplever jag Bosse-Uzi som en stor ballong av luft. Blåser upp sig och gör sig stor men i verkligheten är det bara luft och inget annat, bara tomt och innehållslöst. (I ärlighetens namn publicerar han ibland inlägg som jag gillar och tycker om, så allt är inte svart och vitt!)
Problemet är just att det är så oerhört enkelt att kräva offer när det är andra som ska offra sig´. Om modet och hedern är så viktig för en så är det ju enklast sak i världen att bevisa det. Jag har ingen ryggrad, eller mod, och inser att mina filttofflor och blockflöjt inte skulle vara så bra i ett krig, men kräver inte heller att andra ska offra sig för det. Jag är hellre feg och lever än modig och död.

Men heder till de som faktiskt åker iväg och är beredda att offra sin hälsa för en fin sak. Om än jag inte tror att de åker för vår nationella stolthet...

Bosse Uzi tycker iaf jag ska föregå med gott exempel med att visa "mod". Du vet, den som är utan synd ska kasta första stenen...

Hade du gjort det under andra världskriget, eller bitit i kudden. Av någon anledning tror jag på det sistnämnda.....:gnissla

Jag tycker faktiskt det är oviktigt vad jag som person skulle göra då detta är en diskussion om vad en nation bör göra, men det är smickrande att du tillskriver min, förvisso högt aktade och ärade, person dylika egenskaper.
Men, du har rätt! Jag är ingen krigare. Det diskvalificerar mig inte från en åsikt i ämnet mer än att du kan tycka att det är bra om någon tar hand om ditt avloppsvatten trots att jag betvivlar att du anmält dig frivillig till Stockholms Bajshantering AB.

Låt mig även för framtida diskussioner tydligt proklamera att jag inte alls tänker anmäla mig frivillig till en endaste aktivitet som jag tycker staten skall syssla med. Jag kommer inte åka till Afghanistan, Kongo eller Cypern. Jag kommer inte heller avvisa flyktingbarn, dela ut soppa till hemlösa, sköta statens finanser, operera hemorrojder eller annat som jag tycker ett modern samhälle skall företa sig.

Jag utgår ifrån att det inom kort följer en omfattande lista på vad Badger, bonny och några till tycker en stat skall pyssla med samt på vilket sätt de själva bidrar i den riktningen... :rolleyes:

BoSoZuKu verkar ju ha prylat upp nåra sossar i GBG så hans bidrag till den allmäna trivseln får man nog anse vara generöst så det räcker.

Enda som skulle passa han är väl om alla, likt Rambo, sprang runt och lekte krig.

Jag är nöjd med vad mina idoler och förebilder gör, Rambo är lite överdrivet.

Jag har faktiskt ingen koll på vem som utgivit boken, men du som har det kan väl i detalj förklara vilka uppgifter i den som är förvanskade av DDR?

Nu gör du dig bara löjlig Mackan, du brukar kunna bättre!

Det kan väl bara finnas en av två tänkbara intressenter att ge ut en bok om påhittad ärorik svensk historia, den ena är extremhögern och eftersom de inte ger ut böcker så är det väl vänstern?

Problemet är just att det är så oerhört enkelt att kräva offer när det är andra som ska offra sig-

Det är väl inget problem? Och om det är det så skulle samhället lamslås, eller tycker du Fredde ska stå beredd att utföra varenda uppgift som Riksdagen beslutar skall utföras? Befängt! (and you know it)

Last edited:
Det kan väl bara finnas en av två tänkbara intressenter att ge ut en bok om påhittad ärorik svensk historia, den ena är extremhögern och eftersom de inte ger ut böcker så är det väl vänstern?

Exakt vilka delar av boken är påhittade?
Den skrevs av en som var med då, du sitter ju för fan bara och drar påståenden ur röven.

Exakt vilka delar av boken är påhittade?
Den skrevs av en som var med då, du sitter ju för fan bara och drar påståenden ur röven.

Du har rätt, jag raljerar å det grövsta. Kanske för att jag tycker temat är befängt, men jag vet egentligen inte. Tycker bara det är häpnadsväckande att:
1. Titeln på en bok tydligen utgör ett historiskt faktum som är värt att dra upp i diskussionen

2. Det skrivs böcker som försöker försköna vår undfallenhet som är väldokumenterad

Å andra sidan vet du inte ens om boken utgetts av ABF så du kan ju inte direkt slå dig för bröstet heller. ;)

Nu kom Newt Gingrich nyhetsbrev så jag återkommer om en stund, hoppas du kan hålla dig!

mjaa, sluta bråka nu pojkar.

vi är nog alla överens om iaf, att den svenske soldaten behöver bättre övningar så han lär sig något. och kommer ihåg det (framförallt när han ska ta itu med buset i afghanistan):

[YOUTUBE-ID]cTK3NM0s-WY[/YOUTUBE-ID]

Det finns inget bra skäl att vi som i princip ensam (helt ensam?) nation i den civiliserade delen av Europa valde att fega ur mot Tyskland eller lät en del av Sverige, (Finland), attackeras av Sovjet utan att hjälpa till.

Måste ställa en fråga till. Du säger i citatet ovan att vi dels fegade ur mot tyskarna och att vi dels inte vågade hjälpa finnarna mot ryssarna. Så du vill alltså att vi, dels skulle kriga mot tyskarna och dess axelmakter och dessutom mot ryssarna och därmed de allierade.

Vad skulle utgången blivit tror du om vi i dessa 2 fall hade gjort de du anser vi skulle göra, att stå upp och kriga för vår nationella stolthet? :)

Måste ställa en fråga till. Du säger i citatet ovan att vi dels fegade ur mot tyskarna och att vi dels inte vågade hjälpa finnarna mot ryssarna. Så du vill alltså att vi, dels skulle kriga mot tyskarna och dess axelmakter och dessutom mot ryssarna och därmed de allierade.

Vad skulle utgången blivit tror du om vi i dessa 2 fall hade gjort de du anser vi skulle göra, att stå upp och kriga för vår nationella stolthet? :)

vi kan vända på frågan; om sverige blir angripet av nation x, vilka kommer till vårt försvar? finnarna?

att sätta sig själv i säkerhet utan att ens försöka hjälpa redan drabbade är just vad det är - fegt.

edit: what goes around comes around...

Last edited:
vi kan vända på frågan; om sverige blir angripet av nation x, vilka kommer till vårt försvar? finnarna?

att sätta sig själv i säkerhet utan att ens försöka hjälpa redan drabbade är just vad det är - fegt.

Markus kommer väl till vårt försvar hoppas jag ,så som han snackar :kulspruta

Men för att svara på din fråga. Jag skulle inte begära av något land att de skulle komma och hjälpa mig eller mitt land. Detta är ju dock en hypotetisk fråga vilket inte är fallet med hur Sverige beteede sig under 2a världskriget, det var verklighet. Världsläget var inte så jäkla svart eller vit som du verkar vilja få det till.

Det diskvalificerar mig inte från en åsikt i ämnet
Absolut inte, det är ju en demokrati.....men, för att dina åsikter ska ha tyngd brukar det ju vara bra att föregå med gott exempel:)

jag inte alls tänker anmäla mig frivillig till en endaste aktivitet som jag tycker staten skall syssla med.
Samhällsansvar är således inte din starka sida, märkt det.:)

Jag utgår ifrån att det inom kort följer en omfattande lista på vad Badger, bonny och några till tycker en stat skall pyssla med samt på vilket sätt de själva bidrar i den riktningen... :rolleyes:
Vad du bidrar med är förvirrande, förutom att proklamera för ett politiskt styre som är dömt att misslyckas för Svenska nationen. Du slåss för en hopplös sak (om jag nu inte har missat något):D

Men ger exempel i själva sakfrågan i denna tråd:
Svenska Staten ska inte leka paintbolllekar på en stenplätt. Tydligt nog för er?
Vad jag aktivt bidrar med: Skattemedel och röstning, tillräckligt verkar det inte vara iaf...när det gäller skattemedel, och denna fars tvingas jag finansiera:mad:

BoSoZuKu verkar ju ha prylat upp nåra sossar i GBG så hans bidrag till den allmäna trivseln får man nog anse vara generöst så det räcker.
Bosse Uzi är väl arbetare:va

Last edited:
Du får väldigt gärna plocka upp fanan och gå före i leden! Vi vet ju alla hur otroligt modig du är så bara åk ner och bevisa att riktiga vikingar inte bangar för lite krig.

Fast min gissning är att du har hundra bra skäl till varför just du inte ska behöva åka.
För mig är den största formen av feghet att vara modig med andra personers liv. Lite som religiösa ledare som talar sig varma för martyrskap men anser att dem själv är för viktiga för att offra sig.

Jag är förvisso en riktigt stor f.i.t.t.a men det finns gott om andra i Sverige som gärna åker på utlandsuppdrag men inte får pga att svenska staten hellre lägger pengar och kraft på att bygga torg i "Palestina" etc.

Förövrigt är det inte bara de som aktivt deltar i strid som offrar något. Anhöriga, vänner och samhället i övrigt deltar indirekt. Trodde du tänkte så långt men tydligen hade jag fel.

Personligen anser jag dessutom att statens främsta uppgift inte är att imponera på andra länder genom att visa "handlingskraft" utan att se till att dess invånare överlever...

Hmm, rimmar ju väldigt väl med globalt ansvar och alla människors lika värde som du annars så gärna framhåller. När det passar dig. :rolleyes:

Du måste vara ur-svensk, typiskt inkonsekvent beteende. :lol
Nåväl, låt gå. Vi kunde väl delat bördan med Finland mot Ryssland t.ex.? Eller vi kunde väl varit lite tydligare mot tyskarna vad vi tyckte om deras behandling av Danmark och Norge, kanske rent av stått upp för dem (hemsk tanke för de flesta svenskar sannolikt)? Eller tycker du vi skulle göra likadant idag, valfri skurkstat angriper Norge och Sverige gör ingenting?

För övrigt så hjälpte vi Sovjet att förtrycka halva Europa under 50 år genom omfattande handelsutbyte med skurkarna? Är det något vi förväntas göra avbön för eller ska vi bara bortse från den frågan? Åtminstone DDR köpte massor med varor som de omöjligen kunde producera själva av Sverige, är det en del av vår stolta historia också? Plötsligt smakar svenska industriframgångar lite sämre...

Markus kommer väl till vårt försvar hoppas jag ,så som han snackar :kulspruta

Men för att svara på din fråga. Jag skulle inte begära av något land att de skulle komma och hjälpa mig eller mitt land. Detta är ju dock en hypotetisk fråga vilket inte är fallet med hur Sverige beteede sig under 2a världskriget, det var verklighet. Världsläget var inte så jäkla svart eller vit som du verkar vilja få det till.

hahahaha det var faktiskt ganska kul :)

naturligtvis är det inte svart/vitt, däremot stinker neutralitetspolitiken och vi vet dessutom att sverige (antagligen) aldrig varit neutrala. det är dessutom viljan hos andra (länder) att hjälpa till som är det viktiga, inte vad man själv (som utsatt) 'begär'. väldigt ofta stannar det bara kring 'viljan', därav uttrycket 'att vilja men inte kunna'. nu när sverige har en del 'kunnande' (soldaterna i afghanistan), så gnälls det på det ena eller andra sättet. det jag kan hålla med markus om, är att vi svenskar i syvende och sist, är jäkligt fega.

att hjälpa andra, ställa upp för andra etc etc etc, är enkel matematik; det fick du redan lära dig i 1'an.

• för att dina åsikter ska ha tyngd brukar det ju vara bra att föregå med gott exempel
  • Samhällsansvar är således inte din starka sida, märkt det.
  • Vad du bidrar med är förvirrande,
  • Vad jag aktivt bidrar med: Skattemedel och röstning

Summan av ovan rappakalja är att du är en nationalhjälte och jag är en nedrig usling så vitt jag kan bedöma.

Back