POLL: Svemo-forum för förarna?

Bör Svemo ha ett forum för RR-förarna?

• Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag kanske är naiv men är jag den ende som tycker att Svemos RR-sektion år 2009 borde ha ett forum där de kan kommunicera med sina medlemmar för att få veta vad vi tycker, vad vi anser är viktigt osv?

Det skulle dessutom vara en förträfflig möjlighet för Svemo att nå ut till sina medlemmar med protokoll och annan viktig information.

Swedie har erbjudit sig att skapa ett "subforum" här på SH så det finns inga tekniska hinder:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4357829&postcount=107

Vad tycker ni?

Last edited:
Jag tror inte det bara är att starta en ny forumdel och tuta och köra men ja, jag tycker det är en idé värd mycket genomtanke innan man avfärdar. Som jag skrev i Ris&Ros för Knudan-tråden (OT som vanligt ;)) så krävs det att alla licensierade förare får tillgång till det vilket då innebär att man inte kan banna nån som har licens - om det inte är så att det går att banna dem från resten av forumet vid överträdelser. Sen måste man givetvis ha det rejält jäkla uppstyrt - lika hårt som Flashbacks forum tenderar att vara, det ska va on topic eller inte alls.

Visst kräver det lite eftertanke och som du skriver måste alla som har licens få vara med och skriva men det borde gå att ordna relativt snabbt och enkelt.

Nu får du inte se det här som ett påhopp på just dig men jag läser ofta att fler måste engagera sig i Svemo men det verkar aldrig vara någon som funderar på hur det ska gå till. Vågar slå vad om att det finns gott om förare som inte har en aning om det protokoll som Svemo lägger ut trots att de kan innehålla viktig information som påverkar förarna. Många får höra vad som gäller från sina kompisar. Med en sån smal kommunikationsväg är det inte så konstigt om Svemo har problem att få folk att engagera sig.

Vill man att folk ska vara delaktiga måste man bjuda in dem, det funkar inte att enbart ha stängda möten där medlemmarna får läsa protokollen.

Regler i det eventuella forumet sätter Svemo upp och styr själva. I övrigt gäller såklart SH's regler.

Forumet skulle ju kunna även ha stickys för regler osv o samla fakta som är viktig för deltagarna.

Nu får du inte se det här som ett påhopp på just dig men jag läser ofta att fler måste engagera sig i Svemo men det verkar aldrig vara någon som funderar på hur det ska gå till. Vågar slå vad om att det finns gott om förare som inte har en aning om det protokoll som Svemo lägger ut trots att de kan innehålla viktig information som påverkar förarna. Många får höra vad som gäller från sina kompisar. Med en sån smal kommunikationsväg är det inte så konstigt om Svemo har problem att få folk att engagera sig.

Jag håller helt med dig men det är faktiskt så enkelt att man kan fråga nån i sin klubb hur man går till väga och om de inte vet kan de garanterat hjälpa till att dirigera i rätt riktning. :)

Vad gäller SVEMO:s sätt att kommunicera är det ett stort problem, särskilt i år verkar det, varför vet jag inte riktigt. Eller, jag vet inte varför det blev så mycket problem just i år menar jag. Men det blir konstigt när det kommer nya regler och en del får höra det genom polarna, andrahandsinformation har en tendens att dra åt alla möjliga håll. Vad som behövs är en separat sida för SVEMO RoadRacing där det kommer upp stora feta nyheter med protokollen, senaste reglementena, ändringar och så vidare. Enkelt fixat, tycker jag. Förändringar som rör förarna bör komma upp separat så man slipper läsa igenom protokollen och detta kan ju enkelt göras på ett forum där man slänger upp en ny tråd om varje ändring. Eller kanske tillochmed förlag till ändring.
Ja, men det krävs också att det finns en moderator som håller i... trådarna (varning för dålig humor). :D

Forumet skulle ju kunna även ha stickys för regler osv o samla fakta som är viktig för deltagarna.

Det är precis så det måste fungera! :tummenupp

Vad gäller SVEMO:s sätt att kommunicera är det ett stort problem, särskilt i år verkar det, varför vet jag inte riktigt. Eller, jag vet inte varför det blev så mycket problem just i år menar jag.
Vet att flera länder ska sammas om reglementen och alla ska väl pinka in sitt lilla revir och få med de saker som de tycker är viktiga. Sen så har vissa etablerade förare mer att säga till om än andra och tävlingsledningen lyssnar kanske för mycket på vissa personer.

Vet att flera länder ska sammas om reglementen och alla ska väl pinka in sitt lilla revir och få med de saker som de tycker är viktiga. Sen så har vissa etablerade förare mer att säga till om än andra och tävlingsledningen lyssnar kanske för mycket på vissa personer.

Förarna är inte dom som sätter reglementet, det gör Svemos roadracingsektion. Tävlingsledningen har heller inget med reglementet att göra, dom tillämpar reglementet.

Soppan med superbikereglementet har blivit löjligt stor, och många tokigheter har skrivits om det. Mycket hade kunnat undvikas om man korrläst regelboken innan tryck, för en stor del bestod i rena tryckfel. Grundproblemet är dock något som ligger utanför Svemos kontroll, nämnligen att det är flera förbund som ska ha gemensamt regelverk. Sverige och danmark ville ha superstock 1000 reglemente, norge ville ha vissa undantag. Av politiska skäl blev det som norge ville i SO, men i Sverige kör vi efter SST 1000. Att sedan Pro Superbike kör med en egen variant är klantigt, men varje serie sätter sina egna regler. Det är samma med ERF, vi har egna regler för den klassen och styrs inte av Svemo.

En fråga är ju också vad Svemos stadgar säger om att ha sin officiella info på ett reklamfinansierat forum.

• Gilla
Reaktioner: R2
Problemet är väl att Svemo RR saknar kunskapen att skapa och att driva ett forum. På SH har de allting gratis.

Men visst, det bästa hade ju varit om de tog tag i det själva.

En fråga är ju också vad Svemos stadgar säger om att ha sin officiella info på ett reklamfinansierat forum.

Eftersom IB Motorsport har varit SVEMO:s officiella organ länge kan jag inte tänka mig att det kan stå nåt i stadgarna emot det. Men jag förstår vad du menar och det är också en av anledningarna till att jag tror det krävs mycket tanke innan man tar beslut.

Jag svarade JA på pollen.

Det hade ju varit superbra om det finns någon från svemo som kan ansvara och ställer upp på att svara på frågor mm. Annars känns det inte som att det spelar någon roll. Meningen med att diskutera svemorelaterade frågor i en egen forumsdel borde ju vara för att svemorepresentanten får ett mycket enklare jobb.

/Oskar

Officiell och officiell... Det behöver inte vara så högtidligt. Svara på frågor och undringar av regeltolkningar osv.

Drygt 80% är för ett forum just nu!

Kul att så många ser möjligheterna till ett öppnare och tydligare Svemo :tummenupp

De får gärna förklara varför det inte skulle fungera, borde ju vara en enkel sak för dessa experter i ämnet.

Jag röstar inte alls men så här ser jag på detta!

Man kan likna denna poll med att man frågar alkisarna på torget om systemet borde vara öppet dygnet runt, det är väl klart att dom vill det, men vem vill sitta i kassan...

Det är bekvämt och enkelt att sitta vid tangentbordet och kläcka ideer, men IRL så innebär det ännu mer jobb för "Någon"

Det räcker inte med en massa nya ideer, det som verkligen saknas är nya eldsjälar för sporten som är villiga att offra massor av fritid och hjälpa till på riktigt.

Om nu mot förmodan ett forum skulle öppnas på Svemos hemsida eller på www.roadracing.se (dom enda officiella siterna) så undrar jag vem som frivilligt från förbundet vill sätta sig ovanför vattentunnan och invänta pajkastningen.

Många förare har inte en aning om vem som gör vad eller varför.

Många av frågorna har svar om man bara orkar läsa http://www.svemo.se/templates/Page.aspx?id=462&epslanguage=sv

Hittar man ändå inte svaren så kan man kontakta sin motorklubb, att dyka rätt på Roadracing kommiten är altså inte det första man ska göra.

Detta är min åsikt men ni andra får givetvis tycka vad ni vill.

Man kan likna denna poll med att man frågar alkisarna på torget om systemet borde vara öppet dygnet runt, det är väl klart att dom vill det, men vem vill sitta i kassan...

Det är bekvämt och enkelt att sitta vid tangentbordet och kläcka ideer, men IRL så innebär det ännu mer jobb för "Någon"

Det räcker inte med en massa nya ideer, det som verkligen saknas är nya eldsjälar för sporten som är villiga att offra massor av fritid och hjälpa till på riktigt.

Om nu mot förmodan ett forum skulle öppnas på Svemos hemsida eller på www.roadracing.se (dom enda officiella siterna) så undrar jag vem som frivilligt från förbundet vill sätta sig ovanför vattentunnan och invänta pajkastningen.

Många av frågorna har svar om man bara orkar läsa http://www.svemo.se/templates/Page.aspx?id=462&epslanguage=sv

Hittar man ändå inte svaren så kan man kontakta sin motorklubb, att dyka rätt på Roadracing kommiten är altså inte det första man ska göra.

Om inte detta är argument nog så är det inte lönt att förklara mer.

Jag förstår din inställning och jag håller med i mångt och mycket men jag tror det skulle kunna fungera med en strikt och hård moderering. Ett fritt forum innebär, precis som man ser här på SH många gånger, fjorton trådar om samma ämne med olika rubrik. Men kan man styra detta och kanske ha fasta tider då en SVEMO-representant svarar i trådar så kan det faktiskt fungera. Moderatorn behöver ju inte vara från SVEMO utan det räcker att denne är någorlunda insatt och lätt ser vad som är värt att spara på s.a.s. Och det skulle behövas. Tycker jag. :)

När jag svarade JA på den här pollen så trodde jag att det fanns avlönade personer på SVEMO:s RR-sektion som borde kunna göra detta. Såklart skulle de då behöva ta bort något annat, men då jag tycker att detta forum skulle kunna vara bra och viktigt, så skulle det kunna vara en prioritet som fick positiva följder för Svensk RR.
Så påpekar då Humlan att det inte finns några avlönade inom SVEMO/RR och då blir det genast svårare. Det blir då en "någon" som ska svara och vem har tid/lust att göra det på sin fritid? Svårt.....

FORTFARANDE tror jag det skulle kunna vara bra!!! Förbundet skulle kunna kasta ut funderingar kring svåra frågor för att få hjälp med lösningar:
-Vi har ett bullerproblem! Vad göra?
-Vi har fyra regelementen i Superbike. Vad göra?
-Hur ska vi se till att alla åker hem glada när vi har utkvalning?
-Vi har en ide om att göra såhär:xxxxxxx. Vad tror ni?
Det finns säkert många goda åsikter förbundet skulle kunna ta in, INNAN beslut tas, för att sedan i görligaste mån undanröja dåliga beslut (typ SVEMO-kröken).

Men vem som ska göra det är såklart ett problem, då frivilligarbete knappast kan beordras och anses som självklart.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...