Husaberg 450/650 frågor

Du får ju byta mer än hjul om du ska motardkitta den, annan broms och hårdare fjädring.

Fjädringen har jag koll på, vad skaffar man för bromsdetaljer som passar? Ocentrerat framhjul verkar som det blir eller ?

Fjädringen har jag koll på, vad skaffar man för bromsdetaljer som passar? Ocentrerat framhjul verkar som det blir eller ?

Husaberg original 4-kolvsok eller 6-kolvsok passar rakt av på FE-gaffeln.
Om du använder 4-kolvsoket kan du dessutom använda samma pump som till enduro-oket.

Shimsning av framhjulet behövs endast göras när man monterar endurohjul på FS-modeller med radiellt bromsok.
Radiellt bromsok (och radiell bromspump) började monteras på FS-modellerna från och med 2005.

Edit: Vid närmare eftertanke behövs det shimsas på 04:orna också om man väljer att behålla 6-kolvsoket.

Last edited:
Husaberg original 4-kolvsok eller 6-kolvsok passar rakt av på FE-gaffeln.
Om du använder 4-kolvsoket kan du dessutom använda samma pump som till enduro-oket.

Shimsning av framhjulet behövs endast göras när man monterar endurohjul på FS-modeller med radiellt bromsok.
Radiellt bromsok (och radiell bromspump) började monteras på FS-modellerna från och med 2005.

Ahh sedär, låter lovande. Då kanske man blir med Husa sedan då. Tänkte jag skulle börja bröta runt i skogen, har funnits tankar på det i flera år ;)

Funkar fin fint o bara skruva till fjädringen, behöver inte byta den om du bara ska köra för skojs skull.

Det där beror ju lite på föraren mé. ( säger sig självt iofs ) men original fjädring brukar vara anpassad för runt 75kg förare så väger du mer kommer det bli väldigt märkbart på gata. Kör original fjädring i min Fs och tycker den är aningen mjuk för mina 90kg men det fungerar. Hade det dessutom varit Fe fjädring hade det nog inte funkat dock.

Det där beror ju lite på föraren mé. ( säger sig självt iofs ) men original fjädring brukar vara anpassad för runt 75kg förare så väger du mer kommer det bli väldigt märkbart på gata. Kör original fjädring i min Fs och tycker den är aningen mjuk för mina 90kg men det fungerar. Hade det dessutom varit Fe fjädring hade det nog inte funkat dock.

Jo självklart, jag utgick från att han skulle ha en endurofjädring anpassad för hans vikt, då funkar den ju helt ok till motard oxå.

Ja, blir snart ut o prova på riktigt ;) Mot slutet av veckan när alla papper är klara ;) Nu kommer det jobbiga o handla lite vettiga enduro kläder ;)

Jag tycker inte ni ska överdriva behovet av "riktig" sumofjädring. Så länge man inte tävlar och det börjar gå undan lite spelar det mindre roll. Börjar man komma topp-tio i Openklassen kan man fundera på det, är man inte snabbare än så beror det INTE på fjädringen iaf. Självfallet är andamålsenlig fjädring bättre än icke ändamålsenlig men betydelsen är klart mindre än många påstar. Anser jag ! :)

Jag tycker inte ni ska överdriva behovet av "riktig" sumofjädring. Så länge man inte tävlar och det börjar gå undan lite spelar det mindre roll. Börjar man komma topp-tio i Openklassen kan man fundera på det, är man inte snabbare än så beror det INTE på fjädringen iaf. Självfallet är andamålsenlig fjädring bättre än icke ändamålsenlig men betydelsen är klart mindre än många påstar. Anser jag ! :)

Samma i skogen...även om ett stökigt spår sätter krav på't - så är det fortfarande 90% chaufför och attack det handlar om (har blivit uppsnurrad av det mesta i hojväg...).

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back