MC krockade med bil

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Varför är det alltid så att man upplever av rubriken att det är MC-förare som gör fel. Läser man längre i texten är så är det ofta en annan historia. Ett ex. http://ttela.se/start/trollhattan/1.543567
Visst, det finns säkert två sidor på myntet men det kan inte alltid vara MC-förarens fel
Finns det någon nyhetsjournalist som är MC-förare eller är alla notoriska MC-hatare...
(tack för att jag fick gnälla av mig....det känns redan bättre)

SMC borde lobba för en ändring bland journalistkåren, fatta vad folk skulle tycka att vi var modiga om det flera gånger i vekan stod "Bil krockade med MC" med feta rubriker.

Det blir lite svårare med "vägen svängde för mycket, motorcyklist hamnade i diket" samt "vägen för dålig för den hastighet motorcyklar kan gå, avåkning resultatet"

Vad var det för fel på den artikeln? Tycker att det klart och tydligt står att bilen gjorde en plötslig vänstersväng...? Följaktligen kör MC'n in i bilen, tvärtom vore lite svårt.

Vad var det för fel på den artikeln? Tycker att det klart och tydligt står att bilen gjorde en plötslig vänstersväng...? Följaktligen kör MC'n in i bilen, tvärtom vore lite svårt.

Det är väl att det att på grund av sättet det skrivs i rubriken antyds att det kan vara motorcyklistens fel.

Det är inte lätt att summera ihop en rättvis rubrik.

"Bil gjorde olaglig/felaktig vänstersväng så att MC körde in i bilen" blir lite långt på löpsedlarna.

Viss skillnad på
"MC kör in i bil" och tex
"Bil körde ut framför MC" eller
" Ytterligare en ouppmärksam bilförare skapade krock med MC"
är du med på mitt tänk? Jag fick iaf uppfattningen av rubriken att MC:n gjort fel och ingen annan. (Artikeln är ett exempel, det finns många fler där man kan få samma felaktiga uppfattning). I övrigt håller jag med GuW.

Mmm, förstår din tanke. Oftast är det väl dock så, att en MC kör in i en bil. (oftast pga att bilen felaktigt kört ut precis framför mc:n)

Alltså, har MC:n krockat med bilen och inte tvärtom, dvs bilen har krockat med MC:n.

Däremot så tolkar man ju meningen: "MC krockat med bil" säkert som att det är hojåkarens fel, men så behöver det ju såklart inte vara.

Ja vafan, de flesta av oss kör som svin och alldeles för hög hastighet är det som är orsak till olyckan. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till er som följer hastigheter och kör försiktigt, men vi andra får skylla oss själva.

Mmm, förstår din tanke. Oftast är det väl dock så, att en MC kör in i en bil. (oftast pga att bilen felaktigt kört ut precis framför mc:n)

Alltså, har MC:n krockat med bilen och inte tvärtom, dvs bilen har krockat med MC:n.

Däremot så tolkar man ju meningen: "MC krockat med bil" säkert som att det är hojåkarens fel, men så behöver det ju såklart inte vara.

Precis, men då tycker man att rubrikerna borde kunna va "bilist orsakar krock med MC" istället.

Mc kunde inte undvika vänstersvängande bilist ...
Det är ju det som har hänt ...

kan det varit att han vejade för en katt?

Tur att du har ett tangentbord. Om din textning/skrivstil motsvarar din svenska är det nog inte många som kunnat läsa vad du vill ha sagt.

Till TS kan jag hålla med. Men vad jag har förstått är det inte många som bryr sig om sanningshalten i rubriken, så länge den får lobbyisterna för MC-hat att köpa lösnummer. Och vid detta tillfället är det nog x antal +60 medborgare.

De SKAPAR OPINION (så gör även våra kära och älskade frigolithjon :arsele)

Journalistiken påverkar den intelligensbefriade allmänheten (ca 52%)

Sä det är bara den intelligensbefriade pöbeln som är mottaglig för opinionens strömningar, vart de än må gå?

Måste bara fråga var du menar befinna dig i, (eller kanske ovan), detta spektra?

Tekniken att sätta nedvärderande epitet på folk du vill påverka, tror jag inte gagnar din sak nämnvärt. Tycker du gör en slät figur och då är jag ändå rätt gaggig själv.

Journalister är pojkarna och flickorna som inte fick umgås med det tuffa moppegänget i högstadiet, detta förstörde deras självförtroende och ett kraftigt hämndbegär skapades.

:)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back