Gix vs busa

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Vad skiljer en gsx1100, en trimmad gsx (med samma volym och hästar som en std busa) och en std busa? Vilka tekniska framsteg finns på busa motorn? Lämnar de sistnämda effekten vid samma varvtal?
 
Hallå :va

Har du varit å smuttat på flaskan redan nu? :fyllisar
Det är ju inte helg ännu.... :fakta

Men vad menar du ? :confused:
 
Nån som har effektdiagram på hayabusa motorn? Och ett från en jämnstark GSX1100 ca år 1982.
 
Väldigt vad svårt det var att få info om de senaste 30 årens mc utvekling.
 
andersson turbo: Har du inget papper på en GSX1100 (ca-82)med 165hkr på slangen? Och en helt otrimmad. Även nyfiken på en R6 så nära 100hkr på veven det finns. Den borde varva mer än en ur Gsx1100 med samma effekt.
 
Nån som har effektdiagram på hayabusa motorn? Och ett från en jämnstark GSX1100 ca år 1982.

GSX1100 80-83 1074cc, skulle ha ca 110Hk i motorn men vid bromsningar i england så gav den typ 95Hk, detta ostrypta versionen.

GSX1100 E/EF/ES 84-87 1134cc, skulle ge 122Hk, men vid bromsningar gav den ca 110Hk.
Effekten är mätt på utgående drevet, inte på bakhjulet.

Denna motor var Suzukis första serieproducerade 4-ventilsmotor i den större kategorin superbikes som konstruerades i sena delen av 70-talet.
Uppbyggd vevaxel med rullager, mycket tung konstruktion med relativt skottsäker för att köra med 17:1 och mera i komp. (det är inte glidlager som i busan).
Kammarna trycker på en vippa som i sin tur klämmer ner två ventiler (busan har direktpåverkande nockar som klämmer ner tryckarna med underliggande shims som medger höga varvtal och häftiga profiler).
Utformningen på in och utlopp i toppen har utvecklats mycket jmf med den gamla gsx:n å insprutning. Material har optimerats oxå under årens lopp som resulterar i att busan kan klämma ur en massa mera effekt än gammel gsx:n...

Men så ser många gammel gsx:n som ett bra utgångsmaterial för att vidareförädla till storkubikade monster eller turbomatade monster som går jävla gött. :tummenupp
:)

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_1980.php

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_e_1982.php

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_e_1983.php

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_e_1985.php

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_ef_1986.php

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1300_r_hayabusa_1999.php
 
Går det att bygga en gammel GSX som inte överhettar vid längre körning? Passar nån modernare topp utan vippor?
 
Går det att bygga en gammel GSX som inte överhettar vid längre körning? Passar nån modernare topp utan vippor?

? Påverkar körningens längd om cykeln blir överhettad eller ej? Handlar det inte snarare lite mer om HUR man kör?

Annars skulle jag rekommendera körning i 90 km/h i ösregn och 3 grader varmt. Det brukar hjälpa en aning ifall en cykel tenderar att överhetta sig.
 
? Påverkar körningens längd om cykeln blir överhettad eller ej? Handlar det inte snarare lite mer om HUR man kör?

Annars skulle jag rekommendera körning i 90 km/h i ösregn och 3 grader varmt. Det brukar hjälpa en aning ifall en cykel tenderar att överhetta sig.

Om du med en gammel GSX försöker köra en gammal vance & hines bigblockcylinder som knappt har nå kylflänsar och som var gjord för att gå 402meter rakt fram, så kommer den att överhettas om den skulle användas på en gatmotor.
Så finns det streetbigblockcylindrar med större kylflänsar som kan fungera, men det får man höra om i GSX & katana-forumet med dom som kör så.
Annars så är en org. cylinderrad från 84-87 skaplig att fodra upp till 1327cc max å fungerar bra m kylningen.
Och en större oljekyl sitter aldrig fel :)

Passar nån modernare topp utan vippor?

GSX-R 1100 1052cc & 1127cc motorernas toppar passar på gammel GSX med modifikationer, nya dragstänger å plugga oljeretur samt smörjkanaler läggs utanpå vid vipparmsaxlarnas ändpluggar.
Men de e ju vippor på dessa oxå, visseligen fick om det var 90 - 92 separata vippor för verje ventil, men de e vippor iaf.

Observera oxå att gammel GSX & R:n har kamkedjan i mitten å busan på ena sidan.

Passar nån modernare topp utan vippor?

GSX-R 1100 1052cc & 1127cc motorernas toppar passar på gammel GSX med modifikationer, nya dragstänger å plugga oljeretur samt smörjkanaler läggs utanpå vid vipparmsaxlarnas ändpluggar.
Men de e ju vippor på dessa oxå, visseligen fick om det var 90 - 92 separata vippor för verje ventil, men de e vippor iaf.

Observera oxå att gammel GSX & R:n har kamkedjan i mitten å busan på ena sidan.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top