Vi måste börja arbeta med somalierna på deras villkor

Hörde en professor(eller nåt) häromdagen som ville skrota det svenska språket och införa engelska som det officella språket i sverige, vad säger ni om det?, ska se om jag hittar radioinslaget. annars kanske någon hittar det på sr.se

skulle nog kännas dumt att prata engelska med morsan och farsan :D

Engelska skulle väl vara det officiella språket, right?

Kan inte tänka mig annat än att du och dina föräldrar måste kunna leva ut er egen kultur, bara det inte blir provocerande för någon, beware eller nåt.

Tar väl några generationer innan det är bara engelska.
Så länge det finns med på utbildningsplanen så skulle det inte dö ut. Men det är ändock en befängd idé. Det finns ingen egentligen anledning till att skifta språkfokus när vi redan nu är bland de bättre utövarna av engelska som andraspråk.

Tar väl några generationer innan det är bara engelska.

Jag menar bara att ni i er familj och närmaste krets borde ha möjligheten att använda ert modersmål, utan att provocera givetvis.

Så länge det finns med på utbildningsplanen så skulle det inte dö ut. Men det är ändock en befängd idé. Det finns ingen egentligen anledning till att skifta språkfokus när vi redan nu är bland de bättre utövarna av engelska som andraspråk.

Hemspråksundervisning?

___

Jag för min del gillar islänningarnas sätt att inte ens anamma engelska låneord, utan uppfinner egna isländska uttryck när de behöver nya ord. Motverkar språklig utarmning/förflackning.

/:spammer

Jag skulle inte påstå att det är dåligt. Snarare fruktlöst och löjeväckande. Det är klart att jag och säkert bonny m.fl. vill att alla skall kunna kommunicera med varandra, oavsett ursprung, och svenska vore en naturlig väg att gå. Men eftersom institutionerna (bl.a. SFI) för att organisera detta är så totalt misshandlade kommer det inte att ske.

Då måste jag fråga dig om du tycker att det är bäst att a) agera för att förändra detta faktum eller b) gråta ut på ett forum eller bland dina bekanta och uppnå noll, zero, nada?

Du verkar ha misstolkat mitt lilla sidospår. Det var bara ett konstaterande rörande uppfattningen, hos dig och många andra, att politiskt inkorrekthet är något eftersträvansvärt. Det jag ville framföra var att det är lika infantilt att klassa sig själv som politiskt inkorrekt som när vänsterpopare skriker rasist till sina meningsmotståndare. Det är stödhjul för dem som inte kan cykla.

Sedan vill jag minnas att Markus (igen) började lalla om alla tiotusentals anhöriginvandrare. Det ligger väl på mitt bord att då (igen) påpeka att det under 2008 invandrade ca 16 000 människor från "fel" område, d.v.s Irak och Somalia. Samtidigt fick vi tillbaka ca 18 000 svenskar som har varit bosatta i USA, UK och de andra nordiska länderna.

I USA, UK, och norden pågår det inte väpnade konflikter. Men om så vore fallet och Markus vore tvungen att utvandra till Irak, så tror jag att hans familj och släktingar gärna skulle följa efter honom. Familjeband tenderar ju att vara ganska starka.

När striderna sedan avtar i Sverige, så tror jag att Markus gärna skulle flytta tillbaka hit och samtidigt känna en stor tacksamhet till att det fanns ett land som tog emot honom, i ett läge när han inte hade någonting. Inte ens, hemska tanke, ambitioner. :skrämd

Precis som irakierna började göra förra året, och än mer detta år. Flytta hem alltså.

Först på din fråga om A eller B: Måste man välja?
Dessutom skulle jag vilja lägga till alternativ C, nämligen: Att diskutera åsikter för att se om de håller.
Som jag skrev till Bonny, jag tycker det är kul när någon hackar på mina åsikter, det gör dem antingen starkare, eller så blir de punkterade. Jag är inte dummare än att jag själv analyserar vad som skrivs (även om jag inte håller med), drar slutsatser och summerar. Och vem vet, nästa gång jag ska gå och rösta så kanske den här diskussionen påverkar mitt val.

Jag fårstår inte vad återinvandrande svenskar har med språksvårigheter att göra (förutom om det handlar om Victoria Silvstedt då som glömde svenska på 2 veckor "over there")? Du kan gärna få förklara relevansen?

Å ännu mer skrattretande är de empatiska snyftargument som en del här kommer med om att detta är för invandrarnas bästa som de tycker så synd om.

Kul att du tycker att det är roande? :rolleyes:
I ett val mellan alternativen "det är bra för invandrarna" (vilket dessutom är tvivelaktigt) och "det är bra för invandrarna (mer troligt) OCH oss svenskar" så tycker jag det senare är att föredra. Snyftargument eller inte. Vad tycker du?

Last edited:
Först på din fråga om A eller B: Måste man välja?
Dessutom skulle jag vilja lägga till alternativ C, nämligen: Att diskutera åsikter för att se om de håller.
Som jag skrev till Bonny, jag tycker det är kul när någon hackar på mina åsikter, det gör dem antingen starkare, eller så blir de punkterade. Jag är inte dummare än att jag själv analyserar vad som skrivs (även om jag inte håller med), drar slutsatser och summerar. Och vem vet, nästa gång jag ska gå och rösta så kanske den här diskussionen påverkar mitt val.

Jag fårstår inte vad återinvandrande svenskar har med språksvårigheter att göra (förutom om det handlar om Victoria Silvstedt då som glömde svenska på 2 veckor "over there")? Du kan gärna få förklara relevansen?
Visst, diskutera åsikter. Var politiskt inkorrekt. Sedan får du gärna säga till mig om det har någon märkbar effekt som faktiskt förändrar situationen. :lol

Relevansen var inte knutet till ditt tyckande, utan Markus sväpande kvantitetsdribblande som, som alltid, är skevt och populistiskt. Vilket i sig varken är bu eller bä.

Visst, diskutera åsikter. Var politiskt inkorrekt. Sedan får du gärna säga till mig om det har någon märkbar effekt som faktiskt förändrar situationen. :lol

Mig veterligen är vi fler här som diskuterar? Är det ett forum eller en FAQ?
Eller är det mest jag som inte får diskutera för att jag har en annan åsikt än dig? :såjaponken

Mig veterligen är vi fler här som diskuterar? Är det ett forum eller en FAQ?
Eller är det mest jag som inte får diskutera för att jag har en annan åsikt än dig? :såjaponken
På SH har alla svaret på alla frågor, så det är definitivt en FAQ. Har du missat det?

Vi kan jättegärna diskutera, men jag kan inte undvika känslan av hur otroligt fånigt det vore, när du ändå kommer att knyta näven i fickan då personen bakom dig i matkön pratar arabiska med sin fru.

Det är väldigt roligt att dela åsikter med varandra, men det är ett sådant slöseri med tid, just i det här ämnet, eftersom åsiktsformulerare per definition inte kan omsätta orden i handling.

När utgångsmaterialet sedan är en oerhört tragisk brand där människor, riktiga människor, som dina föräldrar eller din flickvän, omkom, som därefter omvandlas till lite gammal hederlig arabknackning och "om-de-bara-kunde-lära-sig-språket-jada-jada".

Se till att de lär sig språket då. Påverka dina lokala politiker. Fråga vad ditt barns skola gör för invandrarbarnen i termer av språkundervisning, kan man göra mer? Hur då? Kan Du göra något för att hjälpa till?

Att bara konstatera att B kommer efter A, på ett forum, är nästan en stilstudie i värdelösa åtaganden. Håller du inte med?

På SH har alla svaret på alla frågor, så det är definitivt en FAQ. Har du missat det?

Vi kan jättegärna diskutera, men jag kan inte undvika känslan av hur otroligt fånigt det vore, när du ändå kommer att knyta näven i fickan då personen bakom dig i matkön pratar arabiska med sin fru.

Det är väldigt roligt att dela åsikter med varandra, men det är ett sådant slöseri med tid, just i det här ämnet, eftersom åsiktsformulerare per definition inte kan omsätta orden i handling.

När utgångsmaterialet sedan är en oerhört tragisk brand där människor, riktiga människor, som dina föräldrar eller din flickvän, omkom, som därefter omvandlas till lite gammal hederlig arabknackning och "om-de-bara-kunde-lära-sig-språket-jada-jada".

Se till att de lär sig språket då. Påverka dina lokala politiker. Fråga vad ditt barns skola gör för invandrarbarnen i termer av språkundervisning, kan man göra mer? Hur då? Kan Du göra något för att hjälpa till?

Att bara konstatera att B kommer efter A, på ett forum, är nästan en stilstudie i värdelösa åtaganden. Håller du inte med?

Jag hade nog hållit med ifall det bara hade handlat om "gammal hederlig arabknackning" och/eller "om de bara kunde lära sig språket etc" men nu är det ju lite mer än så.
Ok att diskussionen kanske spårat iväg lite långt ifrån kärnämnet, det kan jag kanske hålla med om, men det är inte OT(än).

Fast i ärlighetens namn så diskuterar jag hellre topic än att diskutera med dig huruvuda man bör diskutera topic eller inte på ett forum. Ett forum är till för att ventilera åsikter på. Like it or leave it?

Det jag skrev flög visst högt över din intellektuella kapacitet, sorry.

Naturligtvis ska invandrandrare anpassa sig till vårt samhälles lagar o förordningar, lära sig vårt språk för kommunikation och kunna vara en del av svenska samhället.

Men, sen har vi det där lilla, lilla ordet kultur dvs "vi" och "dom" tänkande. Typiskt för vardagsrasister som tillochmed kan starta denna tråd med "vi" och "dom" tänkande från en tragisk tragedi, fy fan

Vad du tror att jag tycker får stå för dig.

Jag kan inte göra något åt att du är oförmögen att läsa innantill vad jag redan skrivit som förklaring till varför jag startade tråden och att det inte hade något att göra med somalierna eller något annat folkslag än oss svenskar och våran regering som är så flata och konflikträdda att vi hellre blir påsatta i brumman än att ställa krav på lag och ordning.

De och vi -tänk blir det per automatik när "de" inte anpassar sig till oss andra som i det här läget representerar svensken. Detta oberoende av om "de" är kriminella svenskar, somalier eller vad du vill.

Hur många invandrare gör just detta? Visa lite färska siffror nu, helst fler än antalet fingrar du har på händerna. :banana

Om du tar den siffra du har som säger hur många som inte gör det och sedan tar den minus det totala antalet invandrare under samma period så får du min siffra.

Last edited:
Fast jag tycker det är rätt kul att mina motståndare i grund och botten propagerar för en kommunistisk stat full med solidariska arbetare och med av staten likriktade "svenska" värderingar!

Tyvärr kan jag inte berätta min fördomar om dig eftersom mitt yrke gör att jag inte har fördomar utan bara kunskaper! Jag vet m.a.o. hur du är bättre än vad du själv gör!:yoparty

Fredagsfräckisar brukar vara under bältet,Bonny....:D

Asså jag har inte orkat läsa hela tråden, kan någon sammanfatta lite kort vad ni bråkar om så jag också kan va med?

Om du tar den siffra du har som säger hur många som inte gör det och sedan tar den minus det totala antalet invandrare under samma period så får du min siffra.
Fördelen att gnata med Marcus är att han faktiskt hade kunnat orma sig förbi denna lilla pinsamhet som det är att tvärljuga och hänvisa till falska siffror, men då du bara är en blek kopia så saknas det charm och entusiasm.

Last edited:
Jag hade nog hållit med ifall det bara hade handlat om "gammal hederlig arabknackning" och/eller "om de bara kunde lära sig språket etc" men nu är det ju lite mer än så.
Ok att diskussionen kanske spårat iväg lite långt ifrån kärnämnet, det kan jag kanske hålla med om, men det är inte OT(än).

Fast i ärlighetens namn så diskuterar jag hellre topic än att diskutera med dig huruvuda man bör diskutera topic eller inte på ett forum. Ett forum är till för att ventilera åsikter på. Like it or leave it?
Ja, jag gjorde ju klart tidigt att jag inte tänkte diskutera ämnet i fråga eftersom det redan då var ett nytt lågvattenmärke.

Du verkar missa vad jag försöker påpeka. Visst skall man ventilera åsikter, men det blir lätt löjligt när det görs på det sätt som bl.a. du förespråkar; säg att något är skit, få medhåll från andra som tycker att det är skit, alla meningsmotståndare är kommunister, objektiva synsätt och all form av reflektionsmässig tankeverksamhet är strikt förbjuden, skiten är fortfarande skit, om någon påstår att skiten inte är skit skall det hänvisas till falska siffror, verklighetenTM och någon kvasirelevant artikel i ett desperat försök att upprätthålla bubblan om att något de facto är skit.

Tråden dör därefter ut med lite mer sosseskanderande och ryggdunkning för att upprätthålla någon form av chimär av att diskussionen var en seger och att skiten faktiskt ÄR skit. Tre dagar senare startas en ny tråd om ett annat ämne, men som fortfarande är skit och ekorrhjulet är i rullning igen.

Fördelen att gnata med Marcus är att han faktiskt hade kunnat orma sig förbi denna lilla pinsamhet som är att tvärljuga och hänvisa till siffror, men då du är bara en blek kopia så saknas det charm och entusiasm.

Du är lite för fab 5 för att bli min bitch så att charma dig vore slöseri med både tid och kalorier.

Du vet ju lika väl som jag att det inte finns några siffror vare sig för eller mot mitt påstående lika väl som att du vet att det, trots uteblivna siffror, förekommer.

Like it or leave it säger du, då tar jag tillfället i akt att vandalisera Burkes arv: All that is necessary for stupidity to triumph is for smart men to do nothing

Du är lite för fab 5 för att bli min bitch så att charma dig vore slöseri med både tid och kalorier.

Du vet ju lika väl som jag att det inte finns några siffror vare sig för eller mot mitt påstående lika väl som att du vet att det, trots uteblivna siffror, förekommer.
Du vet väl att homosexuella överlag har ett högre IQ/EQ än vi vanliga heterofjantar?

Det handlar inte om siffrorna i sig, utan om dem slentrianmässiga "faktahänvisningarna" som mer ofta än sällan lägger krokben för er själva, ändock skall dessa hänvisningar alltid plockas fram när argumenten tryter. Jag tycker att det är kul, det ger en indikation om att tråden, än en gång, snart kommer att dö ut.

Att presentera "fakta" som är påhittad och/eller refererar till ovan nämnda verklighetTM är som att pissa på sig själv. Jättedumt och totalt onödigt.

Last edited:
Like it or leave it säger du, då tar jag tillfället i akt att vandalisera Burkes arv: All that is necessary for stupidity to triumph is for smart men to do nothing

Måhända du är smart. Men jag har inte sett något av det. Kom med något eget då istället för att suga röv på Bonny, citera nån som faktiskt är smart eller fråga efter siffor på saker du vet inte finns.

Vad du tror att jag tycker får stå för dig.

Jag kan inte göra något åt att du är oförmögen att läsa innantill vad jag redan skrivit som förklaring till varför jag startade tråden och att det inte hade något att göra med somalierna eller något annat folkslag än oss svenskar och våran regering som är så flata och konflikträdda att vi hellre blir påsatta i brumman än att ställa krav på lag och ordning.

De och vi -tänk blir det per automatik när "de" inte anpassar sig till oss andra som i det här läget representerar svensken. Detta oberoende av om "de" är kriminella svenskar, somalier eller vad du vill.
Märkligt argument.

Dock, kan denna koppling mellan en tragisk händelse i en hyresfastighet till det som du gör ovan enbart komma från en person som klär i brunt. Kan faktiskt i ärlighetens namn inte komma på en mer logisk förklaring (om du inte hänvisar till temporär sinnesförvirring):)

Kan ju vara så dock att du retar dig på artikelförfattaren Jörgen Strandbergs slutsats. Men den slutsatsen får jag väl ändå hoppas att de flesta inser är felaktig, LR:gnissla

Last edited:
Måhända du är smart. Men jag har inte sett något av det. Kom med något eget då istället för att suga röv på Bonny, citera nån som faktiskt är smart eller fråga efter siffor på saker du vet inte finns.
Då var vi här, i den situationen då varken de falska siffrorna eller verklighetenTM-argumenten lirar på det sätt som ni ville, vilket leder till en total distansering från ämnet och därmed flyttas fokus till ifrågasättande av era meningsmotståndares mentala kapacitet, konstateranden kring rövslickning och ett sista försök till att försöka vända Era, redan tidigare fruktlösa argument, mot oss. :lol

Får jag fråga, om du kör samma stil på jobbet? "Vi gjorde en vinst på 20miljoner första kvartalet". Varpå din chef frågar vart du har hittat de siffrorna, och du svarar: "MEN IFRÅGASÄTT INTE PÅSTÅENDEN SOM DU VET INTE KAN STYRKAS MED FAKTA". Jävla chef jävel :mad: Kommunister och rumppillare hela bunten!

Last edited:
Då var vi här, i den situationen då varken de falska siffrorna eller verklighetenTM-argumenten lirar på det sätt som ni ville, vilket leder till en total distansering från ämnet och därmed flyttas fokus till ifrågasättande av era meningsmotståndares mentala kapacitet, konstateranden kring rövslickning och ett sista försök till att försöka vända Era, redan tidigare fruktlösa argument, mot oss. :lol

Får jag fråga, om du kör samma stil på jobbet? "Vi gjorde en vinst på 20miljoner första kvartalet". Varpå din chef frågar vart du har hittat de siffrorna, och du svarar: "MEN IFRÅGASÄTT INTE PÅSTÅENDEN SOM DU VET INTE KAN STYRKAS MED FAKTA". Jävla chef jävel :mad: Kommunister och rumppillare hela bunten!

Nåja. Nu var det ju inte riktigt det jag gjorde, eller?

Jag har varken presenterat siffror eller någon sanning. Jag presenterar funderingar och åsikter om ett fenomen vi alla i tråden är överens om existerar så vitt jag kan se. Dvs det fenomen att svensken är för flata i de krav som (inte) ställs på de (avsett ras, hudfärg, religion, kultor eller nationalitet) som befinner sig i landet och som vi med våra skattemedel skall finasiera.

Jag har förstahands information vad gäller människor som inte vill jobba av olika anledningar då de inte tjänar något på det. Exepelvis har jag egna släktingar som hellre går till Soc / stämplar. Dessutom så var mitt X's mamma helt oförmögen att lära sig svenska och därför få ett jobb trots att jag under flera år pratade obehindrad svenska med henne under denna tid. Dett är nu över 10 år sedan och hon jobbar fortfarande inte vitt utan får bidrag och jobbar svart. Så fakta har jag även om jag inte kan presentera vare sig siffror eller bevis.

Märkligt argument.

Dock, kan denna koppling mellan en tragisk händelse i en hyresfastighet till det som du gör ovan enbart komma från en person som klär i brunt. Kan faktiskt i ärlighetens namn inte komma på en mer logisk förklaring (om du inte hänvisar till temporär sinnesförvirring):)

Kan ju vara så dock att du retar dig på artikelförfattaren Jörgen Strandbergs slutsats. Men den slutsatsen får jag väl ändå hoppas att de flesta inser är felaktig, LR:gnissla

Jag har bruna kläder. Men om jag inte får ha det, åsikter om hur våra skatte pengar används samt att det bör ställas hårdare krav på våra invadrare, alkisar eller bidragsfuskare utan att vara rasist, nazist eller på andra sätt högerextrem så är det ju bara ytterligare ett bevis på hur djävla illa ställt med det här landet.

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back