Jag skulle inte påstå att det är dåligt. Snarare fruktlöst och löjeväckande. Det är klart att jag och säkert bonny m.fl. vill att alla skall kunna kommunicera med varandra, oavsett ursprung, och svenska vore en naturlig väg att gå. Men eftersom institutionerna (bl.a. SFI) för att organisera detta är så totalt misshandlade kommer det inte att ske.
Då måste jag fråga dig om du tycker att det är bäst att a) agera för att förändra detta faktum eller b) gråta ut på ett forum eller bland dina bekanta och uppnå noll, zero, nada?
Du verkar ha misstolkat mitt lilla sidospår. Det var bara ett konstaterande rörande uppfattningen, hos dig och många andra, att politiskt inkorrekthet är något eftersträvansvärt. Det jag ville framföra var att det är lika infantilt att klassa sig själv som politiskt inkorrekt som när vänsterpopare skriker rasist till sina meningsmotståndare. Det är stödhjul för dem som inte kan cykla.
Sedan vill jag minnas att Markus (igen) började lalla om alla tiotusentals anhöriginvandrare. Det ligger väl på mitt bord att då (igen) påpeka att det under 2008 invandrade ca 16 000 människor från "fel" område, d.v.s Irak och Somalia. Samtidigt fick vi tillbaka ca 18 000 svenskar som har varit bosatta i USA, UK och de andra nordiska länderna.
I USA, UK, och norden pågår det inte väpnade konflikter. Men om så vore fallet och Markus vore tvungen att utvandra till Irak, så tror jag att hans familj och släktingar gärna skulle följa efter honom. Familjeband tenderar ju att vara ganska starka.
När striderna sedan avtar i Sverige, så tror jag att Markus gärna skulle flytta tillbaka hit och samtidigt känna en stor tacksamhet till att det fanns ett land som tog emot honom, i ett läge när han inte hade någonting. Inte ens, hemska tanke, ambitioner.
Precis som irakierna började göra förra året, och än mer detta år. Flytta hem alltså.