Är dylika däck tillåtna?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Klippt ur nedanstående citat ifrån olyckstråden 2009.

Mc-förare allvarligt skadad

Av HANNA YOUNES
Publicerad 30 juli 2009 20.52 | Uppdaterad 31 juli 2009 0.08

En mc-förare körde omkull på Malmövägen i Lomma vid 20.40-tiden på torsdagskvällen.

Mc-föraren har förts till sjukhus och ska vara allvarligt skadad.

Under räddningsarbetet var vägen avstängd.

http://sydsvenskan.se/omkretsen/lomma/article531847/Mc-forare-allvarligt-skadad.html

Finns fler bilder på http://www.pppress.se/

Det var en av de mer aktiva medlemmarna i RR forumet som skadades, vi håller tummarna för att han först och främst överlever och sedan kommer tillbaka. :(
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4333426&postcount=3

Citat ifrån pppress.se:
MC förare svårt skadad efter singelolycka på Lommavägen mellan Burlöv och Lomma vid 20.40-tiden. Mc föraren tappade kontrollen över mc.n i en svag kurva och föll i gatan. för att sedan glida in i ett avbärarräcke. En väktare som körde bakom blev vittne till olyckan. Den svårt skadade föraren fördes till sjukhuset i Lund med ambulans. MC-n beslagtogs för teknisk undersökning.

Ursäkta en kanske dum fråga ifrån en däcksamatör men är dylika däck tillåtna för allmän väg? Kan någon säga vad det är för sorts bakdäck?

Jag har lite svårt att förstå regeln om att minsta tillåtna profildjup måste vara 1,6 mm om skårorna i däcket ändå bara finns längst ut i kanterna. Är inte ett sånt där däck snorhalt om man kör på vått underlag? Eller finns det ett mönster i det där däcket som jag helt enkelt inte ser? Ser däcksmönstret konstigt ut p.g.a. nån form av vidvinkel på kameran?

Om man inte vet får man väl ta reda på det..finns hur mycket resurser som helst på nätet.
"Citizen, Google is your friend"

Tack för svar.

Jag hade faktiskt sökt info själv innan men jag hade inte lyckats finna något angående just detta. :) Läste t.ex. HÄR.

Jag har gått igenom mängder av däck på den siten men jag kunde inte hitta det där däcket. Fick därför för mig att det var ett efterskuret slicks som satt på. Har personligen aldrig sett ett däck med så där lite mönster innan. Men jag är, som tidigare sagts, också däcksamatör.

Tack för svar.

Jag hade faktiskt sökt info själv innan men jag hade inte lyckats finna något angående just detta. :) Läste t.ex. HÄR.

Jag har gått igenom mängder av däck på den siten men jag kunde inte hitta det där däcket. Fick därför för mig att det var ett efterskuret slicks som satt på. Har personligen aldrig sett ett däck med så där lite mönster innan. Men jag är, som tidigare sagts, också däcksamatör.

Vågar inte uttala mig om just dessa däck men dom ser exakt ut som en omgång däck jag köpte på blocket för något år sedan.
Dom var raceslicks med skuret mönster i EJ godkänt för gatbruk. Jag körde ett tag med dom men var inte särskilt imponerad av dom så jag bytte.
Billigt är inte alltid bra.
/Per

Edit: hoppas det går bra för killen som körde.

Last edited:
Ser ut som det sitter hemskurna slicks på. De har inget på gata å göra och är totalt livsfarliga att åka på utan rätt temp!!
Säljs tyvärr ofta här på sporthoj till oförstående glada gatåkare:tummenner

vad grundar du detta på ?

prova :tummenupp
kalla slicks suger balle, åker hellre med rena crossdäck på asfalt än kalla slicks .
du får köra på jävligt bra om du ska få värme i slicksen skurna eller inte

är dom skurna som det som länkas till är det spännande värre om man hamnar i regn ,qualiffer rr är ju förädiska i regn men det där med 20-25 cm mellan mönstringarna är knappast bättre

Last edited:
vad grundar du detta på ?

Slicks är gjorda för att fungera med en temp på över 80 grader.
De används på bana med däcksvärmare. Ett slicksdäck med 30grader i temp ger inte mycket till grepp. Ungefär som ett gatdäck en regnig höstdag i bästa fall.

Slicks är gjorda för att fungera med en temp på över 80 grader.
De används på bana med däcksvärmare. Ett slicksdäck med 30grader i temp ger inte mycket till grepp. Ungefär som ett gatdäck en regnig höstdag i bästa fall.

Nja inte över 80 kanske...
Men runt en 60-80 iaf.
Är det en 10 grader i luften skulle jag vilja se de som inte lyckas kyla ned ett par slicks rätt fort.

Bättre överdriva än underdriva:tummenupp
Jo sant!
Nej många förstår nog inte hur aktivt man måste köra för att reta upp gummit i ett par bandäck.
Till passande temp.
Men det går ju ypperligt att köra med dem på gata om man känner för det men man bör ha i bakhuvudet att det tar tid innan de e varma och gosiga.
Samt att det kan bli dryga böter=(
Och de är snorhala i regn.

vet du vad som hände ??

Nej.

Eftersom polisen skulle göra en teknisk undersökning av cykeln så kan man förståss inte utesluta ett tekniskt fel. Men om man tittar på alla bilderna så är det inte svårt att dra vissa (kanske förhastade) slutsatser angående vad som kan ha orsakat denna singelolycka.

Extrem racehoj i händerna på förare med 10 månaders körkort har tyvärr en tendens till att sluta på sjukhus. :(

Men som sagt. Jag vet INTE vad som hänt i just detta fall!!!!

Nej.

Eftersom polisen skulle göra en teknisk undersökning av cykeln så kan man förståss inte utesluta ett tekniskt fel. Men om man tittar på alla bilderna så är det inte svårt att dra vissa (kanske förhastade) slutsatser angående vad som kan ha orsakat denna singelolycka.

Extrem racehoj i händerna på förare med 10 månaders körkort har tyvärr en tendens till att sluta på sjukhus. :(

Men som sagt. Jag vet INTE vad som hänt i just detta fall!!!!

Och under tiden sitter vi och spekulerar och gissar som spågummor på SH !

Är dylika däck tillåtna ?

Hej.
Det däck som sitter på hojen ser ut som ett skuret slick. Det är inte tillåtet på gata då det står : ENDAST FÖR ANVÄNDNING PÅ BANA på däcket, // ZneakSpeed

Ang däck så är vissa däck som är E4 / DOT märkta väldigt lika i stomme o gummiblandning som slicks ibland helt identiska förutom mönster då du kan välja olika hårdhet.

Jag kör själv alltid på antingen slicks eller sk skurna E4 / DOT racedäck på gatan.

Last edited:
När man inte refererartill en kille som klotade igår. Samtidigt som man i samma artikel inte kan läsa sig till att det det gått speciellt bra för den som satt på sadeln.

Men visst spåna gärna vidare om det känns meningsfullt.

Lite morbit i mina ögon men kör:va

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back