Triumph Speed Triple-tråden

Känner ej igen Triplen. Har helt missat denna klotning. Hoppas det gick bra för föraren. Det stod inget i lokala blaskan heller.

Det var Mc träff i Falun i helgen, kan ha varit någon som ej kommer från stan.

Läser man artikeln (långt ner) i weblänken står det att föraren klarade sig bra. Cykeln såg inte heller allt för tilltygad ut.

// Johan

Japp, servar i LKPG oxå, jobabr där så det blir ju smidigast. Stiften bytte dom
utan att jag bad om det.

Ja det är bra service på Motorbolaget! Många som åker dig ganska långväga för att serva där.
 
Last edited:
Koppla loss tanken

Jag har även tillgång till "täta" hanar, dvs sådana man kan sätta dit när man tar av tanken om automatikstängningen i honan inte är helt tät. Ska testa med en sån och se om det håller tätt då, bara för att se så det inte är slut med honan.

Var får man tag på sådana "täta" hanar? Hade varit väldigt smidigt. Kopplingarna i tanken på min -02:a är då inte självtätande. Enligt verkstdshandboken är slangarna självtätande och det är säkert jättebra. Men det är ju för fan från tanken det börjar pissa när man kopplar loss.

Eller måste man tömma tanken innan man börjar? Verkar osmidigt.

Ja, jag är newbie på att skruva. På min gamle CBR behövde jag inte koppla loss bensinslangarna för att komma åt toppen, så jag har inte ställts inför det här problemet innan.
 
Ja det är bra service på Motorbolaget! Många som åker dig ganska långväga för att serva där.

Jo, den servicen är faktiskt svårslagen, var i stort behov av en fotbromspedal förra året inför en bandag. Hon som jobbade i kassan då råkade dock beställa helt fel grej o det vart lite panik i det hela. Men då fixade Joppe expressbeställning från england (kom dan efter) samt gav mig riktigt schyst rabatt :D Hade pedalen inte kommit hade jag fått låna hans.. :D
 
Jo, den servicen är faktiskt svårslagen, var i stort behov av en fotbromspedal förra året inför en bandag. Hon som jobbade i kassan då råkade dock beställa helt fel grej o det vart lite panik i det hela. Men då fixade Joppe expressbeställning från england (kom dan efter) samt gav mig riktigt schyst rabatt :D Hade pedalen inte kommit hade jag fått låna hans.. :D

Några bandagar bokade på sviestad i år? Alltid kul att träffa märkesbröder. :)

// Johan
 
Nej tyvärr inte, däremot 2 dar på mantorp i september med actionpics.

Ok, jag är bokad på mantorp den 11e. Lyckades prata till mig att få boka en av dagarna bara. Hade jag bokat idag så skulle jag kört båda istället.

Kul bana på mantorp bortsett från långa rakan som är lite väl lång...och rak...

Håll koll på linköping/norrköpingsforumets åka tråd om du vill med ut och köra nån dag! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=201638

Annars ses vi säkert på Mantorp! :yoparty

EDIT: Snygg färg på hoj! Den snabbaste färgen! :tummenupp
 
Last edited:
Var får man tag på sådana "täta" hanar? Hade varit väldigt smidigt. Kopplingarna i tanken på min -02:a är då inte självtätande. Enligt verkstdshandboken är slangarna självtätande och det är säkert jättebra. Men det är ju för fan från tanken det börjar pissa när man kopplar loss.

Eller måste man tömma tanken innan man börjar? Verkar osmidigt.

Ja, jag är newbie på att skruva. På min gamle CBR behövde jag inte koppla loss bensinslangarna för att komma åt toppen, så jag har inte ställts inför det här problemet innan.
Enklast är nog bara att köpa två hanar, en stump bränsleslang (OKQ8 el Biltema) och plugga med hjälp av en bult eller något annat som passar bra i slangen. Slangklamma runt så håller det tätt.

Hanarna behöver du nog köpa av närmaste Triumph verkstad om du inte skickar efter. Du kan ju passa på att fråga om de har några täta men jag skulle tro att det enda de isf har är de som de själva använder.
 
Ingen oring i honan. Mär oringen å köp ett gäng. Dyra i orginalhandeln. Brukar va lätt att göra sönder om man inte "smörjer"dom med lite saliv. Viktigt åxå att låsklipset i honan vekligen är i "upplåst" läge. Det skär sönder oringen annars.
Var mycket riktigt o-ringen på hanen som var slut, så den är bytt. Men tror du inte att jag lyckades knäcka den övre honan istället. :huvet

Nu hade jag planer på att byta honorna iaf, men det hade varit trevligare att ha delar hemma när det var dags. Jag vet inte om det finns någon som har honor i metall hemma, tittar man på nätet så verkar det vara plastkopplingarna som lagerförs. Får ringa runt lite imorrn och höra.

Någon som vet om det krävs någon extra tätning, t ex gängtätning, för kopplingarna eller är det bara att byta rakt av?
 
Parkerade min Speed Triple i vänstersidan på en Skoda Felicia på en motortrafikled i Tjeckien i måndags, så säger snart adjö till denna tråd.
AlltOK med mig, men hojen är skrot. Kommer nog skriva mer sen i reseforumet :)

Hur som helst, framöver kommer jag nog sälja lite delar till 2002-2004 års triple. Bland annat MIV kolfiber slip-on, depåstöd, Wilbersfjädrar med mera.

Så kan det gå...
 
Parkerade min Speed Triple i vänstersidan på en Skoda Felicia på en motortrafikled i Tjeckien i måndags, så säger snart adjö till denna tråd.
AlltOK med mig, men hojen är skrot. Kommer nog skriva mer sen i reseforumet :)

Hur som helst, framöver kommer jag nog sälja lite delar till 2002-2004 års triple. Bland annat MIV kolfiber slip-on, depåstöd, Wilbersfjädrar med mera.

Så kan det gå...

Skönt att det gick bra med idg då iaf. Vad blir det för ny moppe då?
 
Hur långt rullar ni mellan olje/filterbyte? Jag har kört ca 500 mil o funderar på om det inte är dags snart. :va
 
Hur långt rullar ni mellan olje/filterbyte? Jag har kört ca 500 mil o funderar på om det inte är dags snart. :va

Kör du bankörningar och allmänt inspirerat (ofta uppe mot det röda på snurr per minutmätaren) skulle jag funderat på ett byte men inte annars. Då borde serviceintervallet duga.

Oljeschejkerna har pengar så det räcker. :)

// Johan
 
Hur långt rullar ni mellan olje/filterbyte? Jag har kört ca 500 mil o funderar på om det inte är dags snart. :va

Efter 500 mil brukar min olja fortfarande vara klar & fin detta trots att jag smiskar en del på bana, så jag byter varje vinter eller som serviceintervallerna säger.

Tjong!
 
Hjäääälp...!

Fick ledigt av gumman igår så jag beslutade mig för att ta en repa på "fart trean".
Jag hade ganska lite bensin kvar i tanken så jag körde efter ett gäng bilar i lugn takt mot närmasta OK mack.
När jag närmade mig macken så klarade jag inta av att ligga och fesköra så jag gasade på nästan fullt på ganska lågt varv (typ 2000-3500rpm) då började hojen rycka och trilskas rejält.. (känns som om den inte får tillräkligt med bensin)
Vad händer och varför?

Har nu tankat, men problemet finns fortfarande där.
Vad göra..?
 
Skönt att det gick bra med idg då iaf. Vad blir det för ny moppe då?


Inte bestämt mig än, funderar på nåt luftkylt med 2 cylindrar i ett hyggligt chassi. Behöver inte mer effekt och gillar enkelhet.

Lär dock ta ett tag innan försäkringsbiten är klar. Innan jag har några pengar ska åtminstone en rättegång mot bilisten i Tjeckien avklaras.
 
Kör du bankörningar och allmänt inspirerat (ofta uppe mot det röda på snurr per minutmätaren) skulle jag funderat på ett byte men inte annars. Då borde serviceintervallet duga.

Oljeschejkerna har pengar så det räcker. :)

// Johan

Efter 500 mil brukar min olja fortfarande vara klar & fin detta trots att jag smiskar en del på bana, så jag byter varje vinter eller som serviceintervallerna säger.

Tjong!

Någon bankörning har det tyvärr inte blivit men lite mer inspirerande körning blir det ju då o då. Får helt enkelt bli till våren eller när jag gör 1000mila servicen. :)
 
Varför inte komma över till "the dark side" och en kåpförsedd trippel...:cdevil

Inte bestämt mig än, funderar på nåt luftkylt med 2 cylindrar i ett hyggligt chassi. Behöver inte mer effekt och gillar enkelhet...

Kan ju vara bra att byta innan hojen ställs undan, då ligger metalldelarna i fräsch och ombonad miljö utan skadliga föroreningar:)

Någon bankörning har det tyvärr inte blivit men lite mer inspirerande körning blir det ju då o då. Får helt enkelt bli till våren eller när jag gör 1000mila servicen. :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top