Biorum, vad behövs?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Helt rookie på området "biorum". Söker alltså duk, projektor o tips på billiga men såklart sköna biostolar med mugghållare o allt. Vad går sådant här på?

Eller ska man satsa på en stor Plasma eller LCD-TV istället för projektor?

Planering, planering, tid och mycket pengar om man vill få det bra! Det är viktigt att planera allt noga så blir det lättare sen när du börjar! 5 eller 7 kanal?! DVD eller Bluray? Vad för projektor och stereodelar (hemmabio)? Hur ska summet se ut? Vad ska man sitta? Hur många platser osav.... Du förstår säkert vad jag menar..... Men nyckeln till ett lyckat rum är massor av planering och förberedelser!

Säg till om du behöver hjälp med tips på komponenter och köpråd!

Klart man ska ha projetor i ett biorum!
pris varierar mycket och jag tycker du ska köpa så mycket det gåtr begagnat!

Lycka till!

Last edited:
Det du absolut inte får missa, nu när du har chansen att göra saker och ting bra från början, är att boka tid för en akustikkonsult för att kolla på planerna/rummet. Det kostar inte mycket pengar, tar inte mycket tid och blir fantastiskt mycket bättre i slutändan.

Kör via PS3an och har redan förstärkare som klarar allt, plus en schyst subwoofer. Så det är högtalare och "TV" som egentligen behövs hjälp med att hitta vettiga alternativ på.

I övrigt så är det ett 40kvm rum som jag behöver hitta på något roligt i. :)

Det du absolut inte får missa, nu när du har chansen att göra saker och ting bra från början, är att boka tid för en akustikkonsult för att kolla på planerna/rummet. Det kostar inte mycket pengar, tar inte mycket tid och blir fantastiskt mycket bättre i slutändan.

Glöm inte kulturpedagogen. :tummenupp

TS:
Skickar du ljudet optiskt?

Snåla inte på fjärrkontrollen.

http://www.rticorp.com/products/default.html

Finns inga ÅF för dessa i europa, men helt klart värt att plocka hem från någon US handlare.

Jag kör med denna (för den med färg fanns inte när jag köpte den)

http://www.rticorp.com/products/T2plus.html

Och en

http://www.rticorp.com/products/IRPRO.html

för att kunna scanna av eventuella fjärrkontroller som inte redan finns i databasen.

För att få det att fungera med PS3 krävs en pryl till, kolla

http://www.remotecentral.com/reviews/ps3_control_roundup/index.html

Bra mörkläggning.

Målade taket grått och väggarna mörkröda ("bourdo"). När dörren är stängd och mörkläggningsgardinen är nere blir det kusligt mörkt.

Valde ramspänd duk då jag inte har något emot citat "ett vitt tygstycke på väggen". Projektor och Ps3:an. Förutom ett bra biorum med goa fåtöljer är det ett bra rum att spela musicdvd och följa motogp/formel 1.:banana

+ grannen aldrig är hemma är en himla fördel :D

Last edited:
Slå en signal till www.paac-custom.se så får du bra hjälp!
Eller så PM'ar du mig.

Last edited:
En tv kan aldrig mäta sig med en proj.

Väl talat.

En hemmabio är inte en hemmabio utan projektor.
Man kan kalla det hemmabio utan, men då är det fortfarande bara ett TV-rum med extra ljud.
Formligen ryser när folk pratar om sina "hemmabios" med 40" LCD-apparater. :5sure

Fan va kul med en bio! Hade lyxen att dela kontor med två killar förut och i ett rum som blev över byggde vi bio som blev riktigt bra.

Har du platsen och du kan mörklägga så är projektor helt klart att föredra. Du får sjukt mycket med bildyta för pengarna. Så prio 1 är alltså att få det riktigt mörkt. Vi målade frontväggen svart och hängde svarta drapperier på de andra tre väggarna.

Angående duk så körde vi först med en 86 tums ramspänd som jag byggt själv, men bestämde oss sen för att prova att köra på väggen istället. Kollade upp på MinHembio vilken färg som var bäst att måla med (skall tydligen inte vara helvet) och målade sedan upp duken på väggen samt masken med svart matt färg, och det blev kanon!

Som sittplatser skaffade vi fyra stycken klippan-soffor begagnat och köpte ny klädsel (röd såklart!). Då hade vi plats för 8-12 pers som var helt lagom. Skall du ha två rader som vi hade så bör du höja upp golvet bakom för att de skall se bra. En billig variant av detta är lastpallar som du klär med plyfa och målar svart.

Lycka till!

Angående duk så körde vi först med en 86 tums ramspänd som jag byggt själv, men bestämde oss sen för att prova att köra på väggen istället. Kollade upp på MinHembio vilken färg som var bäst att måla med (skall tydligen inte vara helvet)

Grå väggfärg nyans S1500 eller S2000, ja.
Jag hade det innan jag fick en duk på köpet vid nyköp av projektor nr 2, och jämförde vid något tillfälle. Dvs projicerade halva bilden på målade ytan och halva på duken.
Förvisso ingen dyr duk men det var ingen som helst skillnad mellan de två.
Det kommer alltid finnas hifi-nazister som prompt kommer hävda att målad yta är helt oanvändbart jämfört med duk eller över huvud taget. De kan dra nåt gammalt över sig.
Men rätt duk för mer pengar, då kan jag absolut tro att det blir positiv skillnad.

Kollade upp på MinHembio vilken färg som var bäst att måla med (skall tydligen inte vara helvet)
Det beror litet på vad för projektor som används. Med en modern DLP-projektor med bra kontrast/svärta funkar det utmärkt med vitt, samtidigt som ljusutbytet blir bättre. Anledningen till ljusgrå nyanser vid frontprojektion är främst att komma ner i svärta med halvbra LCD-projar. Annars gäller normalt alltid vitt.

Biorum är grymt, det var det första jag byggde när vi skaffade hus för 2 1/2 år sedan. Kostar en slant, men är värt varenda krona....

Har precis köpt nya Elac-frontar och har tänkt byta alla högtalare till det märket allt eftersom, men man får ta det i omgångar.

Du ska givetvis ha projektor i ett biorum, jag har haft både DLP och LCD-projektor och rekommenderar helt klart LCD-projektor. Lider inte av "rainbows" som jag såg tydligt på DLP-projjen och kräver inte ett lika mörklagt rum för att ge en bra bild.

Panasonic och Sony gör bra LCD-projektorer, har själv en Panasonic AE700 som jag haft i flera år och fortfarande är mycket nöjd med.

Vad det gäller högtalare så beror det ju på om du nästan uteslutande använder dom till film, isf kommer du billigare undan. Det viktigaste är att du har en riktigt bra center eftersom allt tal kommer därifrån. Hittar skapliga paket för under 10k utan problem.

Men vill du lyssna på musik och få lite kvalité på ljudet blir det dyrare, håller som sagt själv på att byta mina högtalare just därför. Mina nya frontar gick på 10k och då räknas det som budgethögtalare i hifi-kretsar.. Ska jag sedan köpa en center i samma serie så kostar den 6-7000:-, bakhögtalare 5-6000:- och subwoofer 6-10 000:-

Här har du en länk till bilder på mitt biorum

http://www.minhembio.com/MackeNo1

MackeNo1, det där var riktigt nice. Gillar färgerna o allt faktiskt. Tanken är mysrum / bio... eller festrum. Det är ett vinterprojekt hursomhelst, men måste redan nu börja spara o budgetera. :)

Grå väggfärg nyans S1500 eller S2000, ja.
Jag hade det innan jag fick en duk på köpet vid nyköp av projektor nr 2, och jämförde vid något tillfälle. Dvs projicerade halva bilden på målade ytan och halva på duken.
Förvisso ingen dyr duk men det var ingen som helst skillnad mellan de två.
Det kommer alltid finnas hifi-nazister som prompt kommer hävda att målad yta är helt oanvändbart jämfört med duk eller över huvud taget. De kan dra nåt gammalt över sig.
Men rätt duk för mer pengar, då kan jag absolut tro att det blir positiv skillnad.

Ja, vi såg ingen direkt skillnad heller, så måla på vägg är ett bra sätt att spara pengar och att få exakt den storleken man vill ha utan att bygga en egen duk.

Det beror litet på vad för projektor som används. Med en modern DLP-projektor med bra kontrast/svärta funkar det utmärkt med vitt, samtidigt som ljusutbytet blir bättre. Anledningen till ljusgrå nyanser vid frontprojektion är främst att komma ner i svärta med halvbra LCD-projar. Annars gäller normalt alltid vitt.

Aha! Där fick vi svar på det. Tack! :tummenupp

Last edited:
Håller med, riktigt snyggt rum MackeNo1!

Passar även på att hålla med frezon i tipset om akustikreglering. Det blir inte bioljud i en lokal bara för att man lassar in en trave dyra prylar där, och akustikreglering behöver inte bli särskilt dyrt i sammanhanget om man är beredd att snickra litet själv.
Ja, vi såg ingen direkt skillnad heller, så måla på vägg är ett bra sätt att spara pengar och att få exakt den storleken man vill ha utan att bygga en egen duk.
Ja, eller så kan man göra ett mellanting och bygga en hård projektionsyta.:) Vi har inget dedicerat biorum (eftersom vi gillar konceptet med ett "all-vardagsrum") utan ser film i vardagsrummet, på vad som närmast kan beskrivas som en vägghängd ljusgrå tavla. 2400 x 1800 mm gips (två skivor á 1200 x 900) på ramverk av 40x20 läkt, finspacklat, S1500 halvmatt färg (japp, jag hade en halvtrist LCD förut men kommer att måla om till ljusare när jag får ork), förgylld tavelram och 50 mm riktig svart sammetsavmaskning runt om.

Last edited:
Back