Omringad!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Alla fyra tillfartsvägar till min lilla by har nylagt tjärgrus, från o med igår.
Dvs en fläckar med tjära och 10mm rullgrus uppepå:huvet

Borde man inte förvarna om sådan här saker minst en vecka i förväg?

Får hålla med om att jag tycker det är helt värdelöst! :tummenner
Många av de vägar som jag oftast rör mig på har fått massa oljegrus vilket är ett rent helvete att köra på med slitet framdäck. Borde det inte vara skyltat? Känns som man kan olycka sig om man kommer fel i en kurva på fel ställe..

Åsaka-Främmestad liknar mer en grusväg just nu, kör inte där!
Givetvis finns inga skyltar uppsatta heller....

Mardröms scenario: Peab gubbarna börjar i Främmestad o sniglar sig fram mot åsaka medans de lägger tjärgrus. kl 16:00 har de kommit halvvägs och tar kväller.

jide kommer på sin fräsiga knarr i full kareta från åsaka mot främmestad, De första 5 kilometrarna är helt grusfria så det finns ingen anledning att iakta försiktighet mot tjärgrus på den oskyltade vägen. Över ett krön upptäcker han att han plötsligt befinner sig på ss15 i Paris-Dakarrallyt!

Verkligen oväntat måste jag tillstå.:mad:

Nu tänkte jag vara lite lustig och lägga in lite lagtext. Men så såg jag vad som stod sist.... "varje hinder som går att förutses"... Antar att en grusad väg inte går att förutse, om dom inte brytt sig om att skylta.
Prova att anmäla nån..

Grundregeln för hastigheten (lagtext)

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena.

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutses.

Nu tänkte jag vara lite lustig och lägga in lite lagtext. Men så såg jag vad som stod sist.... "varje hinder som går att förutses"... Antar att en grusad väg inte går att förutse, om dom inte brytt sig om att skylta.
Prova att anmäla nån..

Grundregeln för hastigheten (lagtext)

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena.

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutses.

Problemet är ju att när "Henry 37 år, ogift men 2 barn, åker hem från jobbet samma väg som senaste 15 åren. Henry lägger sig i 70-80 km/h i valfri favorit kurva (gärna en högerkurva så man glider över i motsatta körfältet) och upptäcker mitt i kurvan att där är nylagt oljegrus om 5 meter..."
Ingen aning hur ofta detta händer men jag har panikpromsat vid ett flertal tillfällen och undrat varje gång varför det inte är skyltat!?! :va

Var och varannan väg är ju för fasiken oljegrusad just nu i våra trakter... :mad:

Kan det vara en idé att skapa en sticky i trestadsforumet?

The devil asked me for a favor..

åkeri firman x, har fullt upp nu med att grusa tjärfläckar samt sanda blödande asfalt. Men de behöver hjälp med att korta en dragstång för att spridaren ska funka ordentligt, de har bett mig om hjälp. ...should i help? -Hell no!

Om man kör MC till motocross-VM nu i helgen längs gamla Uddevallavägen (kommer från Trollhättehållet och kör in vid Väneryr) så är den nygrusad/ tjärad alltså???

Så inihelvete!

Nu kanske det värsta är borta men jag vände till och med med bilen och tog motorvägen till trollhättan.:huvet

Körde bil mot Främmestad idag igen och nu blödde vägen så kraftigt att lastbilen framför "slet upp" kakor av beläggningen! 2cm tjocka remsor... Helt sinnessjukt!! Riktigt gott om grus är det fortfarande. :tummenupp

Nu finns där även skyltar. Starkt jobbat.

The devil asked me for a favor..

åkeri firman x, har fullt upp nu med att grusa tjärfläckar samt sanda blödande asfalt. Men de behöver hjälp med att korta en dragstång för att spridaren ska funka ordentligt, de har bett mig om hjälp. ...should i help? -Hell no!

helt riktigt, man ska inte hjälpa dom som vill stjälpa!!!

Så inihelvete!

Nu kanske det värsta är borta men jag vände till och med med bilen och tog motorvägen till trollhättan.:huvet

om DU vänder så är det illa på riktigt; ););):va:D

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25