Styrfladder

vem idiotförklarade vem?

nya styret satt på redan när hojen gick perfekt så jag har aldrig riktigt trot att det kan vara det. men visst, att jag tappat vikt på framhjulet verkade ju stämma iaf. skumt bara att det inte var så innan däckbytet.

Eftersom ditt gamla Dunlopdäck har en plattare profil så borde hojen blivit högre med Michelindäcket, men eftersom Michelindäcket är spetsigare så blir det fladdrigare. Jag tycker iallafall att du skall testa att minska förspänningen bak, om inte annat för att jag skall kuna sova bättre på natten:)

Egentligen känner jag mig synnerligen kluven till att hjälpa nån som kör som du säger att du gör. Det är onekligen tveksamt om du överhuvudtaget borde få nån hjälp med att vara ute på vägarna. Jag kan väl dock medge att även jag har varit inne på Niklasinorrs tankegångar om att det kanske är så att svinglagret lagt av, eller svinglagersinfästningen/bulten glappar? Det kan få alla möjliga olika effekter på cykeln. Det skulle ju i teorin även kunna förklara varför ditt bakhjul sitter så snett, och cykelns beteende förvärras under acceleration.

(Jag sitter här och funderar på hur det står till med omdömet om du vet med dig att du har en cykel som det är något fel med, kör i 180-200 och rejsar efter vägar där du vet att folk bor och är synnerligen irriterade på respektlösa individer som utsätter även andra för livsfara.

Tänk till lite ... snälla.

Jag skriver bara i den här tråden för att du inte ska köra ihjäl nån annan när din cykel wobblar ... )

alltså, ska försöka svara konstruktivt utan att lacka nu... Jag har full förståelse för att folk i trafiken ogillar att motorcyklister kör som dårar och alldeles för fort. det är varken lagligt eller säkert på något vis och det utsätter även andra för livsfara.

men nu är det så här... Du vet faktiskt inte alls hur jag kör rent generellt eller vad jag är för "typ" i trafiken, utan du har bara bildat dig en egen uppfattning här via min tråd då du läst att jag kört i olagliga hastigheter och att det är då jag upplevt problemen jag har.

när jag nu senast kört så fort så har jag kört på glest trafikerade motorvägar för att reducera risken för en olycka etc. och VARFÖR jag gjorde det är för att analysera problemet jag har med wobblet. det är ytterst sällan jag kör i dessa hastigheter vanligtvis eller ens "väldigt vårdslöst", även om jag kan erkänna att jag inte alltid håller exakt laglig hastighet.

så skippa gärna moralsnacket för det leder ingen vart, visst alla har en rätt till en åsikt men här försöker jag lösa ett problem, inte få vägledning i trafikvett. inte för att det betyder att jag inte till viss del håller mig dig om hur man ska beté sig i trafiken. så hoppas detta förklarar lite och att du lugnar dig med predikningarna.

hur som... nu har två mekaniker iaf kollat på hojen varav den sista ordentligt och även provkört hojen före och efter justeringar och ingen av dem har misstänkt några lager någonstans. anledningen till att bakhjulet satt LITE snett var för att jag inte hade justerat kedjespännarna rätt och sett till att hjulen spårade ordentligt, inget annat.

så, hoppas det där klargjorde saker lite grann.

Eftersom ditt gamla Dunlopdäck har en plattare profil så borde hojen blivit högre med Michelindäcket, men eftersom Michelindäcket är spetsigare så blir det fladdrigare. Jag tycker iallafall att du skall testa att minska förspänningen bak, om inte annat för att jag skall kuna sova bättre på natten:)

haha, du VILL verkligen att jag provar det va? men nu visade det ju sig att framdelen av hojen behövde mer vikt och vinkel för att skapa lite mer stabilitet. inte för att det har löst problemet helt. men om jag minskar förspänningen bak, då minskar jag väl vikten fram väl? eftersom hojen sjunker lite bak? eller har jag helt fått det om bakfoten? hur som helst så drar jag ju på mc-resa nästa vecka och kommer ha en del last, då borde jag väl ändå inte sänka förspänningen då jag snarare borde ha den hög för att kompensera den ökade vikten bak?

Last edited:
Egentligen känner jag mig synnerligen kluven till om jag är en flicka eller en man osv...

Skojar du med mig!? Du kommer nog ha det väldigt kul här på SH om du ska såla ut alla som wheelar, kör för fort, åker på grusvägar, kör ifrån polisen och plockar bort sina DB-Killers :S

Killen kan ju GÄRNA behöva dessa råd då han ska iväg på en resa i Europa och 110 på Autobahn INTE räcker!!!!! Sen vore det ju toppen om han slapp problem som hojen INTE ska ha! Hojen är GJORD för att gå fortare än lagliga 110 ;) *MESSAGE*

• Gilla
Reaktioner: Pat
haha, du VILL verkligen att jag provar det va? men nu visade det ju sig att framdelen av hojen behövde mer vikt och vinkel för att skapa lite mer stabilitet. inte för att det har löst problemet helt. men om jag minskar förspänningen bak, då minskar jag väl vikten fram väl? eftersom hojen sjunker lite bak? eller har jag helt fått det om bakfoten? hur som helst så drar jag ju på mc-resa nästa vecka och kommer ha en del last, då borde jag väl ändå inte sänka förspänningen då jag snarare borde ha den hög för att kompensera den ökade vikten bak?

Jag kan inte sova förrän jag får veta vad som är felet:)

Det är just det att problemet inte är helt löst plus att du gjorde styrbytet före fladderproblemet som jag hakar upp mig på. För mig så känns det helt fel att göra hojen MER snabbstyrd när man har problem med styrfladder, dvs instabilitet. Om du sänker bak så kommer hojens attityd att blir mer bakåtvinklad. Vi snackar ju små skillnader här men det borde lösa ditt problem helt. När du häktar på en massa vikt därbak utan att ändra förspänningen så blir ju effekten densamma men vikten i sig kan skapa andra instabilitetsproblem eftersom du lägger tyngd längre ifrån hojens centrala tyngdpunkt.

Om du inte ids minska förspänningen så kan du väl åtminstone slänga på en passagerare och testa?:)

Har du provat att sitta långt fram respektive långt bak när du accar?

Skojar du med mig!? Du kommer nog ha det väldigt kul här på SH om du ska såla ut alla som wheelar, kör för fort, åker på grusvägar, kör ifrån polisen och plockar bort sina DB-Killers :S

Killen kan ju GÄRNA behöva dessa råd då han ska iväg på en resa i Europa och 110 på Autobahn INTE räcker!!!!! Sen vore det ju toppen om han slapp problem som hojen INTE ska ha! Hojen är GJORD för att gå fortare än lagliga 110 ;) *MESSAGE*

hojen ska klara 230 utan problem, vilket den gjort med.

ja jag vill ju framförallt veta att det inte är något allvarligt som jag kommer få ta itu med i utlandet. och sedan vill man ju såklart veta att ens hoj går som den ska rent generellt.

Jag kan inte sova förrän jag får veta vad som är felet:)

Det är just det att problemet inte är helt löst plus att du gjorde styrbytet före fladderproblemet som jag hakar upp mig på. För mig så känns det helt fel att göra hojen MER snabbstyrd när man har problem med styrfladder, dvs instabilitet. Om du sänker bak så kommer hojens attityd att blir mer bakåtvinklad. Vi snackar ju små skillnader här men det borde lösa ditt problem helt. När du häktar på en massa vikt därbak utan att ändra förspänningen så blir ju effekten densamma men vikten i sig kan skapa andra instabilitetsproblem eftersom du lägger tyngd längre ifrån hojens centrala tyngdpunkt.

Om du inte ids minska förspänningen så kan du väl åtminstone slänga på en passagerare och testa?:)

Har du provat att sitta långt fram respektive långt bak när du accar?

jo jag har haft passagerare men jag kör ju inte ofta i 180-200 med någon bakpå. men jag provar det där med förspänningen i helgen så slipper du börja knapra på valiumburken! ;)

nej det har jag inte gjort!

Last edited:
jo jag har haft passagerare men jag kör ju inte ofta i 180-200 med någon bakpå. men jag provar det där med förspänningen i helgen så slipper du börja knapra på valiumburken! ;)

nej det har jag inte gjort!

Bra, det blir så dyrt med Valium även när jag köper den på pall...:)

Prova att flytta dig, enkelt och billigt sätt att testa viktfördelning:tummenupp

Nu e vi off topic men jag dristar mig ändå till att kommentera eftersom svaret är lite komiskt.

Det är klart man sållar. Det gör väl alla.

Rekordet jag sett hittills på detta forum var en person som medgett att han vållat två olyckor, står på tanken i sin avatar och sen frågar om vi kan tipsa honom om vilket försäkringsbolag som är billigast...

Öhh... vem med IQ äver 27 tipsar en sådant skribent om var man funnit en billig försäkring... ???

Så jo, de flesta av oss sållar nog ganska friskt här på detta forum. Vissa vill man helt enkelt inte hjälpa eftersom det riskerar att skada en själv eller andra. Fotpinnstrimning hjälper nog dock de flesta till med. :)

Ursäkta för lånet av tråden. Back to topic.

Last edited:
Nu e vi off topic men jag dristar mig ändå till att kommentera eftersom svaret är lite komiskt.

Det är klart man sållar. Det gör väl alla.

Rekordet jag sett hittills på detta forum var en person som medgett att han vållat två olyckor, står på tanken i sin avatar och sen frågar om vi kan tipsa honom om vilket försäkringsbolag som är billigast...

Öhh... vem med IQ äver 27 tipsar en sådant skribent om var man funnit en billig försäkring... ???

Så jo, de flesta av oss sållar nog ganska friskt här på detta forum. Vissa vill man helt enkelt inte hjälpa eftersom det riskerar att skada en själv eller andra. Fotpinnstrimning hjälper nog dock de flesta till med. :)

Ursäkta för lånet av tråden. Back to topic.

...men ingen kommentar till det jag skrev? ;) Kanske för lugnt och konstruktivt skrivet.

näe klart, det låter ju helt IQ-befriat att hålla på som han och sedan fråga en sådan fråga men du kan ju knappast komma och försöka sätta mig i ett sådant fack bara för att du läser att jag kört fort? vem har inte kört fort på sin hoj någon gång? visst allt är relativt men påstår man att man inte bränt upp i lite extremare hastigheter NÅGON gång med sin hoj bara för å känna på så ljuger man nog.

och sållar och sållar... det är nog jag inte orkar bry mig om, förutom att jag kan bli irriterad på moralsnack. att många i trafiken inte gillar hojåkare som kör "aktivt" vet de flesta ändå utan gnäll och predikningar.

Okay ja det va väl lite väl IQ kladdkaka :P

ALLA här på SH har nån slags dubbelmoral tillochmed jag! Känns som en grupp lågstadieklassare men det är kul det me ibland :)

Inte köpte du väl hoj för att åka helt lagligt med. Då hade ju alla köpt varsin Virago. Går ju säkert lika fort upp till 100 som dom flesta hojar

liten update:

efter att ha fått styrkronan sänkt ca 3 cm imorse så har jag äntligen varit ute på en sväng, dock inte i några extrema farter. MEN... Jag drog på ordentligt från låg fart och då har det tidigare blivit styrfladder och instabilt underligt nog. nu var det betydligt stabilare, bara en LIIIITEN smula instabilitet men det kan lika gärna vara vägen som e lite ojämn. enligt meken som hjälpte mig dock så kommer det aningens styrfladder fortfarande men inte förrän uppåt 200 och det kan jag nog leva med att fixa tills efter resan.

liten update:

efter att ha fått styrkronan sänkt ca 3 cm imorse så har jag äntligen varit ute på en sväng, dock inte i några extrema farter. MEN... Jag drog på ordentligt från låg fart och då har det tidigare blivit styrfladder och instabilt underligt nog. nu var det betydligt stabilare, bara en LIIIITEN smula instabilitet men det kan lika gärna vara vägen som e lite ojämn. enligt meken som hjälpte mig dock så kommer det aningens styrfladder fortfarande men inte förrän uppåt 200 och det kan jag nog leva med att fixa tills efter resan.

3 centimeter?!?!?!?!?!

Mellan 5 och 7 mm brukar jag sänka innan det börjar bli skillnad. Mer än 10mm brukar man inte rekommendera eftersom det på vissa hojar ökar risken för att framhjulet kan ta i kylaren...:va

3 centimeter?!?!?!?!?!

Mellan 5 och 7 mm brukar jag sänka innan det börjar bli skillnad. Mer än 10mm brukar man inte rekommendera eftersom det på vissa hojar ökar risken för att framhjulet kan ta i kylaren...:va

Ja, jag reagerade också. Men det kanske blir fel med mm o cm i inläggen emellanåt :rolleyes:
Tidigare i tråden talade man om att bakaxeln stod 1 cm fel, och det tror jag inte att den har gjort :)

3 centimeter?!?!?!?!?!

innan det blir skillnad ja. här krävdes det ju lite mer drastiska åtgärder tills vi vet exakt vad problemet är. det behövdes väl 3 cm för att det skulle göra skiten stabilt inför resan. känns inte som en enorm skillnad faktiskt. och inte fan tar den i någon kylare. har du frågor så ere kamikaze_kid som mekade, jag kan ju inte mkt om sånt. men den går fint!

Ja, jag reagerade också. Men det kanske blir fel med mm o cm i inläggen emellanåt :rolleyes:
Tidigare i tråden talade man om att bakaxeln stod 1 cm fel, och det tror jag inte att den har gjort :)

kanske det men det är ca 3 cm vi snackar om iaf.

stod ingenting om "bakaxeln". jag skrev att bakHJULET diffade 1 cm i jämförelse med framhjulet. alltså spårningen. helt annan sak.

Last edited:
Jag ger mig fortfarande fan på att ditt däck är ostabilt... Du vet varför ;):fyllisar

innan det blir skillnad ja. här krävdes det ju lite mer drastiska åtgärder tills vi vet exakt vad problemet är. det behövdes väl 3 cm för att det skulle göra skiten stabilt inför resan. känns inte som en enorm skillnad faktiskt. och inte fan tar den i någon kylare. har du frågor så ere kamikaze_kid som mekade, jag kan ju inte mkt om sånt. men den går fint!

kanske det men det är ca 3 cm vi snackar om iaf.

stod ingenting om "bakaxeln". jag skrev att bakHJULET diffade 1 cm i jämförelse med framhjulet. alltså spårningen. helt annan sak.

Oki, my bad :Bugar

Jag ger mig fortfarande fan på att ditt däck är ostabilt... Du vet varför ;):fyllisar

du kan va ostabil!:dricka

ja jag vet, jag e tveksam men jag avfärdar inte det helt. får kolla det när jag kommer hem. dock körde ju som sagt kamikaze_kid hojen idag och trodde inte det var det då felbalansering känns på ett annat sätt, och snarare i moment upp å ner snarare än sidwobbel eller vad man ska kalla det. men va fan, den kändes bra idag, det får duga för nu.

inte alls ok. kommer aldrig förlåta dig. :machinegu

Last edited:
Inställningar.

Måste säga att det är ett gediget engagemang folk lägger ner på ditt problem! Du får ju tom fostrande vägledning så du behöver knappt tänka själv... Problemet finns ju och påverkar cykeln, även om det inte är påtagligt hela tiden. Något är ju galet och det bör man ju ta reda på vad det är.

Jag påstår att ett av de vanligaste nybörjarfelen beträffande fjädringsinställning är att man skruvar på "extra allt!" För hårt uppställd fjädring bak kan ge jätteskojiga egenskaper och där har jag gjort, (gör fortfarande ibland), alla fel. Tipset från Niklasinorr är det första jag hade testat. Betänk att du har 3 fjädrande/stötdämpande enheter som skall arbeta någorlunda simultant under brutalt olika förutsättningar. Många skickar på comp och smackar för säkerhets skull på lite extra retur samtidigt, när man kanske skulle släppt ett eller ett par snäpp på den senare.

Vill du eliminera felkällor? Ta fram boken och ratta in grundinställningarna! Mycket troligare än några cm på styret, det skiljer ju mer på hur vi sitter och skiljer oss åt i vikt och längd. Börjar du ändra på geometrin utan att veta vad du utgått från, ja då cyklar du bokstavligen i blindo.

Vad är fel med att börja så? Tänk vad surt om du byter allt och det visar sig att det var en fråga om inställning, (och då menar jag både hos föraren och mc-n).

Lycka till och ha en god tripp!

Edit;

Däcket du visade bild på, är med stor sannolikhet ett Bridgestone.

Last edited:
Måste säga att det är ett gediget engagemang folk lägger ner på ditt problem! Du får ju tom fostrande vägledning så du behöver knappt tänka själv... Problemet finns ju och påverkar cykeln, även om det inte är påtagligt hela tiden. Något är ju galet och det bör man ju ta reda på vad det är.

Jag påstår att ett av de vanligaste nybörjarfelen beträffande fjädringsinställning är att man skruvar på "extra allt!" För hårt uppställd fjädring bak kan ge jätteskojiga egenskaper och där har jag gjort, (gör fortfarande ibland), alla fel. Tipset från Niklasinorr är det första jag hade testat. Betänk att du har 3 fjädrande/stötdämpande enheter som skall arbeta någorlunda simultant under brutalt olika förutsättningar. Många skickar på comp och smackar för säkerhets skull på lite extra retur samtidigt, när man kanske skulle släppt ett eller ett par snäpp på den senare.

Vill du eliminera felkällor? Ta fram boken och ratta in grundinställningarna! Mycket troligare än några cm på styret, det skiljer ju mer på hur vi sitter och skiljer oss åt i vikt och längd. Börjar du ändra på geometrin utan att veta vad du utgått från, ja då cyklar du bokstavligen i blindo.

Vad är fel med att börja så? Tänk vad surt om du byter allt och det visar sig att det var en fråga om inställning, (och då menar jag både hos föraren och mc-n).

Lycka till och ha en god tripp!

ja skönt att få så mycket tips, även om det kan bli lite förvirrande!

alltså jag har ju inte skruvat mycket på inställningarna på hojen. enda jag gjort innan nu och styrkronehöjdsändringen är att jag ökade förspänningen bak med ett eller två snäpp, minns inte exakt. för jag tyckte den kändes för mjuk bak.

ska iaf inte byta allt. efter mc-resan får någon riktigt kunnig typ lägga lite tid på den, jag har varken tid, kunskap eller möjligheter till å själv pröva mig fram. även om jag skulle vilja lära mig bra mycket mer.

"Tänk vad surt om du byter allt och det visar sig att det var en fråga om inställning, (och då menar jag både hos föraren och mc-n)." Inställning hos föraren? Hur då, hur man sitter? Eller snackar vi moralfrågor här om hur fort man kör etc?

"Tänk vad surt om du byter allt och det visar sig att det var en fråga om inställning, (och då menar jag både hos föraren och mc-n)." Inställning hos föraren? Hur då, hur man sitter? Eller snackar vi moralfrågor här om hur fort man kör etc?

Så hojen skulle bära sig illa åt för att du har en mer eller mindre sund inställning till mc-körning och gällande bestämmelser? Tror knappt det.

Jag menar din inställning till att ta tillvara de råd du får. Attityden har varit kanon genom hela tråden och tro mig, jag fattar frustrationen när en semestertripp står på spel. Menar inställningen till att testa de råd du får i rätt ordning! Menar därutöver bara inställningen på fjädring. Finns för en gångs skull inget underförstått eller förtäckt i det jag skriver.

Småpåvefasonerna som dök upp i tråden tycker jag var helt onödiga, enda bra som stod där tror jag var att du borde kolla så att inställningarna på gaffelbenen var identiska, men det blir de ju om du utgår från grundinställning... (Därfter kan du ju styva upp ngt och se vad som händer, går ju under resans gång. Är du förste ägare, kan någon annan ha pillat på gaffeinställning?).

Jag menar att du borde testa originalinställningar och att du skall ha en trevlig semester! Basta.

Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back