Styrfladder

Last edited:
löst? hur kan det bli löst? drar på mc-resa om en vecka, vore väl om de hann kolla det innan.

Det blir lösare med tiden.. Man får spänna nån gång ibland

Om känner oroligheter i styret när du kör i 60-80 och håller mkt löst om styret kan du vara säker

Det där "wobblet" är bara din skyddängel som försöker få dig att fatta att du utmanar ödet.

Kom ihåg att man ska inte köra fortare än ens skyddängeln hinner flyga...

Hade något liknande efter ett däckbyte,krånglade med balansering och koll av lager men till ingen nytta.

Efter en nogrann granskning av däcken hittade jag en skruv i bakdäcket,hade krupit in och lagt sig i slitbanan utan att gå igenom men det hade blivit en utbuktning där den låg ca 1cm lång.

Tog bort den och det rättade till sig efter några mil,kände direkt stor skillnad men det tog några mil innan det var perfekt och helt utan tendenser att röra sig.

Kanske värt att kolla eller byta bak? Kan ju vara något fel där,kanske inte främmande föremål men tillverkningsfel eller liknande.

Var just runt 180 det visade sig med.

Henrik

Det blir lösare med tiden.. Man får spänna nån gång ibland

Om känner oroligheter i styret när du kör i 60-80 och håller mkt löst om styret kan du vara säker

ok, men jag känner inte ett skit förrän vid de tillfällena jag nämnde. men jag ska kolla det du säger.

Det där "wobblet" är bara din skyddängel som försöker få dig att fatta att du utmanar ödet.

Kom ihåg att man ska inte köra fortare än ens skyddängeln hinner flyga...

bla bla bla... så du tror jag kör lugnare efter dina predikningar? klart att 200 kanske är att utmana ödet vid vissa tillfällen eller på vissa vägar men på en tom motorväg ser jag ingen anledning till varför man inte kan unna sig lite fart ibland. nu e ju saken så att jag inte kör 200 konstant vart jag än ska MEN eftersom detta wobblet INTE är normalt så vill jag såklart lösa problemet.

men åk i 70 på 70-väg du och glöm inte reflexvästen.

Hade något liknande efter ett däckbyte,krånglade med balansering och koll av lager men till ingen nytta.

Efter en nogrann granskning av däcken hittade jag en skruv i bakdäcket,hade krupit in och lagt sig i slitbanan utan att gå igenom men det hade blivit en utbuktning där den låg ca 1cm lång.

Tog bort den och det rättade till sig efter några mil,kände direkt stor skillnad men det tog några mil innan det var perfekt och helt utan tendenser att röra sig.

Kanske värt att kolla eller byta bak? Kan ju vara något fel där,kanske inte främmande föremål men tillverkningsfel eller liknande.

Var just runt 180 det visade sig med.

Henrik

alltså bak e hojen så stabil som den ska vara, jag känner att fladdret börjar framifrån, hjulet eller styrlagret eller liknande, nånstans där är det. och bakdäcket är dessutom sprillans.

Last edited:
Precis,letade oxå fram,nästan så man tröttnade men det var bakdäcket som var orsaken till styrfladdret.

Vart så illa att på dålig väg,längsgående sprickor,så slog det styret ur händerna en gång i ca 165-170 och man kände vid ca:160 att det började röra sig i styret för att bli riktigt illa i 180 ungefär.

Henrik

köp min hoj , då kan du krusa runt i 295 utan wobbel:näsblod

du få den för 75 nya 08 hondan cbr 1000:)

bla bla bla... så du tror jag kör lugnare efter dina predikningar? klart att 200 kanske är att utmana ödet vid vissa tillfällen eller på vissa vägar men på en tom motorväg ser jag ingen anledning till varför man inte kan unna sig lite fart ibland. nu e ju saken så att jag inte kör 200 konstant vart jag än ska MEN eftersom detta wobblet INTE är normalt så vill jag såklart lösa problemet.

men åk i 70 på 70-väg du och glöm inte reflexvästen.

Suck.

Att en sån där hoj börjar wobbla i dylika farter anser jag för övrigt inte vara sååå konstigt. (Det är väl snarare konstigt att du tidigare hade ett däck som inte fick cykeln att wobbla.) De är ju inte precis konstruerade för att framföras i dylika farter... man skulle ju kunna fälla vissa kommentarer angående de aerodynamiska egenskaperna på bålgetingar...

Ha så trevligt ute på vägarna.

Last edited:
Ja, suck säger jag också. Så trött man blir på folk som bara kommer med konstiga påståenden.

Varför skulle det inte en hoj utan kåpor gå att köra stabilt över 200?
Visst är det blåsigt, men min går som ett lok i hastigheter en bra bit över 200.

Skitsamma, jag tror fortfarande på slitet/kärvande styrlager. Plocka isär och kontrollera, byt vid behov, fetta in, skruva ihop.

I Hornet 900-tråden la jag upp en länk till en verkstadsmanual. Där står det garanterat hur du skall gå tillväga.

Har de nya däcken samma profil som de gamla? Om inte så kan du ha ändrat styrvinkeln till brantare och större instabilitet inträffar.

/J

jag bytte styret innan däcken och det var inget problem, så det har inget med saken att göra.

aa fast det glappar ju inte?

va ute idag på hojen, och det känns liksom inte som att hojen/framdelen e helt styvt när det börjar wobbla. och det är verkligen precis när jag kommer över 180-190 och som sagt även när jag accelererar hårt så det lättar lite fram. skitjobbigt. funderar på att lämna in den, jag själv kan bara gissa mig fram.

Mitt styrlager på gsxr 1000 01 glappa inte heller. Hur jag har rykt och känt med hjulen och gaffeln i väder minst 100 gånger!!! När jag körde hojen och släppte styret så fladdra det litegrann längst ut på styrvikterna + att hojen drog sig något åt höger. Hitta inte felet men bytte styrlager iallafall under vintern, nu går hojen spikrakt och inget fladder.

Är kedjan korrekt spänd?

Mitt styrlager på gsxr 1000 01 glappa inte heller. Hur jag har rykt och känt med hjulen och gaffeln i väder minst 100 gånger!!! När jag körde hojen och släppte styret så fladdra det litegrann längst ut på styrvikterna + att hojen drog sig något åt höger. Hitta inte felet men bytte styrlager iallafall under vintern, nu går hojen spikrakt och inget fladder.

Exakt! Du behöver inte nödvändigtvis känna något glapp. Kan vara så att lagret bara kärvar (rullarna "nött in sig" i lagerbanorna).

Jag skulle åkt och köpt nytt, kan inte kosta så många pengar.
Alternativt lämnat in hojen om du känner dig osäker.

Ber om ursäkt för liten historielektion med medföljande långa, tråkiga tekniska förklaring:

All materia har en egensvängning, alla hojar wobblar, speciellt när chassits egensvängning går ihop med hjulens rotationshastighet. På 80-talet byggdes hojarna för att den här egensvängningen skulle ske i så höga farter att hojen inte kunde komma dit, 260-280 knutar ungefär. En CBX från -78 hade sugrör till gaffelben, nylonbussningar till svingen, var jääävligt lång och vägde 260kg. När sving- och styrlager slets och däcken blev platta så sjönk den här egensvängingen till 160-180 och 80-tals wobblet föddes.

Nuförtiden byggs hojarna med egensvängningen i mycket lägre fart, 70-80 blås ungefär. Detta kan man testa genom att köra i 100, släppa styret och vänta. När farten sjunker kommer hojen att börja svänga lite grann i med långsam frekvens. Speciellt tydligt på stora offroadhojar typ Transalp, Africa Twin. Man kan också dunka till ena styränden i 100 för att få igång svängningen (kallas "weave") Fabrikerna testförare gör detta och räknar hur många gånger det svänger innan chassit automatiskt dämpar detta.

När farten har kommit ner på 50-60 så slutar det svänga. Detta beteende är helt normalt och ingenting vi tänker på eftersom chassit automatiskt dämpar plus att vi själva håller emot utan att tänka på det, i dessa farter är det inget som helst problem.

När du får konstiga egenskaper efter ett däcksbyte så beror det på att det nya däcket har andra egenskaper än det första. Vanligast är att du har en annan profil eller att däckets egenskaper i övrigt ändras. Vissa däcksfabrikat är byggda för stabilitet till exempel vissa typer av Metzelerdäck som har en tung metallcord. Däcket blir stabilt men lite tungstyrt. Michelin jobbar med nyloncord och har då ett lättare däck som svänger snabbare, men kan upplevas som instabilt istället. Dunlops sportdäck har väldigt triangulär profil som får däcket extremt snabbstyrt med fladdrar satan.

Nu generaliserar jag ganska mycket här eftersom alla tillverkare har olika däck för olika ändamål men du fattar principen? Om du dessutom byter däcksfabrikat eller går från ett plattslitet till ett nytt däck så förändrar du också chassits egenskaper. Det räcker med någon millimeter hit eller dit för att du skall känna skillnad.

Det är därför som det står i regbeviset vilka däck som hojen är godkänd med. Köper du andra typer av däck så förändras hojens geometri och du måste då kompensera genom att höja eller sänka bak eller fram eller både och.
Om du kan sänka ner gaffeln i kronorna eller dra på mer förspänning fram, alternativt minska förspänningen bak så kommer du att få en stabilare hoj. Din Hornet har väl ganska dåligt med chassiinställningar misstänker jag så du kan få hitta på egna lösningar.
En sporthoj har en massa inställningar för detta just för att man vill förändra egenskaperna. De riktigt dyra hojarna, Ducati 1098, RC8, MV Augusta har i regel både ride height och offsetjustering inbyggd från fabrik medan många japshojar bara kan justera förspänning, i bästa fall...

Givetvis så måste styr- sving- och hjullager vara i bra skick men det är det ju redan många som påpekat här i tråden...:)

Har de nya däcken samma profil som de gamla? Om inte så kan du ha ändrat styrvinkeln till brantare och större instabilitet inträffar.

/J

:fakta

Det här tror jag är den största orsaken. Det nya bakdäcket är antagligen högre än det gamla - det gamla var troligen slitet i mitten så det blev lägre - vilket gör att styrvinkeln blir brantare och hojen mer instabil. Det märks vid hårda gaspåslag när hojen börjar gå på bakhjulet och tappar vikt på framhjulet och likaså i höga farter när vinden fångar upp kroppen och även då börjar lyfta framhjulet. Att styret fladdrar beror nog på att du håller för hårt i det vid just de tillfällena. Men kolla styrlagret för att vara på den säkra sidan. Och använd benen för att hålla i dig istället. :)

Precis,letade oxå fram,nästan så man tröttnade men det var bakdäcket som var orsaken till styrfladdret.

Vart så illa att på dålig väg,längsgående sprickor,så slog det styret ur händerna en gång i ca 165-170 och man kände vid ca:160 att det började röra sig i styret för att bli riktigt illa i 180 ungefär.

Henrik

jasså? fan det kanske är det då! var på Hela Hojen här i Sthlm på lunchen idag och han gick igenom hojen och hittade inget uppenbart fel, enda som han såg var att bakhjulet inte var helt rakt, det stod 1cm från rakt sa han. men efter att jag förklarat hela scenariot och han kollat på allt så kunde han inte tänka sig att det var annat än bakdäcket! vad var det för fel på ditt bakdäck?

köp min hoj , då kan du krusa runt i 295 utan wobbel:näsblod

du få den för 75 nya 08 hondan cbr 1000:)

det skulle jag - om jag hade råd med försäkringen! :mad:

Jag fick samma problem när jag bytte framdäck....

nu har jag ju bytt framdäck två gånger! gör ju fan ingen skillnad! :va

Suck.

Att en sån där hoj börjar wobbla i dylika farter anser jag för övrigt inte vara sååå konstigt. (Det är väl snarare konstigt att du tidigare hade ett däck som inte fick cykeln att wobbla.) De är ju inte precis konstruerade för att framföras i dylika farter... man skulle ju kunna fälla vissa kommentarer angående de aerodynamiska egenskaperna på bålgetingar...

Ha så trevligt ute på vägarna.

ahmen tröttsam snubbe... Jag skiter i vad du anser, som jag säger så är det ett PROBLEM vi letar här. Hojen fungerade bra innan liksom, svårt att fatta. Och så är det ju faktiskt så att styrfladdret dyker upp även vid hastigheter mellan 100-140 vid t.ex. en snabb omkörning/acceleration och det ska man väl fan få göra utan att gnällgubbar ska börja grina? Förövrigt gick hojjäveln i 230 utan problem innan, gick hur smort som helst bara man ligger ner lite. Men visst, den e roligare att köra på kurviga landsvägar i lägre farter.

Ja, suck säger jag också. Så trött man blir på folk som bara kommer med konstiga påståenden.

Varför skulle det inte en hoj utan kåpor gå att köra stabilt över 200?
Visst är det blåsigt, men min går som ett lok i hastigheter en bra bit över 200.

Skitsamma, jag tror fortfarande på slitet/kärvande styrlager. Plocka isär och kontrollera, byt vid behov, fetta in, skruva ihop.

I Hornet 900-tråden la jag upp en länk till en verkstadsmanual. Där står det garanterat hur du skall gå tillväga.

som sagt, vore konstigt om det där dök upp PRECIS när jag byter däcken. Killen på Hela Hojen var rätt säker på att det inte var styrlagrena.

/J

näe nya pilot road 2ct ska tydligen ha lite vassare profil men nu har jag iaf bytt framdäcket och det gjorde som sagt ingen skillnad. men att jag satt på ett lite högre fatbarstyre, skulle det göra sån skillnad alltså?

Är kedjan korrekt spänd?

som sagt, killen på verkstan tyckte verkligen inte det var något fel på styrlagrena som han kunde känna. och så kommer vi ju till det som pekar mest på däcken; att problemet dykt upp precis efter däckbytet.

kedjan var aningens för spänd sa han men inte mycket, han fixade till det.

:fakta

Det här tror jag är den största orsaken. Det nya bakdäcket är antagligen högre än det gamla - det gamla var troligen slitet i mitten så det blev lägre - vilket gör att styrvinkeln blir brantare och hojen mer instabil. Det märks vid hårda gaspåslag när hojen börjar gå på bakhjulet och tappar vikt på framhjulet och likaså i höga farter när vinden fångar upp kroppen och även då börjar lyfta framhjulet. Att styret fladdrar beror nog på att du håller för hårt i det vid just de tillfällena. Men kolla styrlagret för att vara på den säkra sidan. Och använd benen för att hålla i dig istället. :)

har faktiskt tänkt på det där om att jag kanske håller i för hårt och provat att hålla löst istället och det hjälper inte. jag kör ju inte annorlunda nu jämfört med innan däckbytet.

Last edited:
Men varför sitter inte bakhjulet rakt då? Detta kan ju själv klart göra hojen helskum.

ahmen tröttsam snubbe... Jag skiter i vad du anser, som jag säger så är det ett PROBLEM vi letar här. Hojen fungerade bra innan liksom, svårt att fatta. Och så är det ju faktiskt så att styrfladdret dyker upp även vid hastigheter mellan 100-140 vid t.ex. en snabb omkörning/acceleration och det ska man väl fan få göra utan att gnällgubbar ska börja grina? Förövrigt gick hojjäveln i 230 utan problem innan, gick hur smort som helst bara man ligger ner lite. Men visst, den e roligare att köra på kurviga landsvägar i lägre farter.

Nej, du skiter bevisligen inte i vad jag anser. Det är ganska uppenbart.

Ja, vi diskuterar PROBLEM här och det i särklass största problemet är inte att cykeln wobblar i 200 km/h utan att du märker att cykeln wobblar i 200 km/h när du utnyttjar din självutnämnda rättighet att köra i 200 på allmän väg. Jag gissar att det tekniska problemet kan lösas genom att man drar åt några skruvar.

Jag har samma pilotdäck (bytte från pilot "1" till 2) och jag har aldrig märkt av några problem. Och jo, Thundern (tämligen aerodynamisk) har faktiskt sotats ur. (På bana självklart.)

Michellin drog för några år sedan tillbaka en uppsättning däck som det var fel på. Du borde ju dock inte vara drabbad av det eftersom du upplever problemet på såväl pilot 1 som 2.

Du får väl gå igenom "checklistan":

Rätt lufttryck?
Balanserat åt alla håll å kanter?
Matchar framdäcket bakdäcket? Profil osv.
Styrlager?
Hjullager?
Sneda skiivor ??
Spårar hjulen??
Raka gafflar?
Jämn dämpning på båda gafflarna?
m.m., m.m. Det finns ju som sagt några tips här ovan.

Edit:

jasså? fan det kanske är det då! var på Hela Hojen här i Sthlm på lunchen idag och han gick igenom hojen och hittade inget uppenbart fel, enda som han såg var att bakhjulet inte var helt rakt, det stod 1cm från rakt sa han. men efter att jag förklarat hela scenariot och han kollat på allt så kunde han inte tänka sig att det var annat än bakdäcket! vad var det för fel på ditt bakdäck?

Satt bakhjulet 1 cm (!) snett och du undrar varför cykeln beter sig mysko?

1 cm lär väl betyda något på 5-10 graders förskjutning ifrån den tänkta färdriktningen. Det betyder ju att bakhjulet försöker svänga ifrån ditt framhjul. Jag har svårt att tänka mig en cykel som inte skulle bete sig mysko med en sån inställning.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back