Ventilerna slår i kolven..

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Har precis satt ihop hojen efter att ha bytt topp-packning och planat toppen på min gsx-r 600 K6 men ventilerna slår i kolvarna så det bara riva igen...

Men nu är frågan vad kan man göra åt det?
Finns det tjockare packning att köpa? Och vart i sa fall?

Tack på förhand!
 
Hallåjs!

Säker på att kammen sitter rätt?
Man borde ju kunna plana lite utan att det ska ta i :va
 
Det är inte så att kammen står fel då? Borde ju vara lite mer än en umptiåttondels tolerans....
 
Självklart?

När du planat så kommer markeringen på avgaskammen hamna något över kanten där markeringen ska sitta.
Hur mycket har du planat?
 
Hur jag vet att dom slår i är väl skit samma... Är man osäker finns det modellera...

Det jag undra var om det fanns tjockare packning att köpa men verkar inte som man får så mycke säriösa svar!

Här bör du kunna hitta tjockare packning http://www.cometic.com/

Vill tyvär inte beställa från usa tar för lång tid.. Men tack endå! :tummenupp
 
Last edited:
Hur jag vet att dom slår i är väl skit samma... Är man osäker finns det modellera...

Det jag undra var om det fanns tjockare packning att köpa men verkar inte som man får så mycke säriösa svar!

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är seriöst.
Får jag svar på mina frågor så får du hjälp.

Du kan annars dela en org packning och bygga på ett lager till.
Det ger 0,25 mm ca per "skiva".
Det är ju som du ser 3 st lager i en orginalpackning.
Det ger ju då 0,75 mm packning.
en till och packningen är 1,0 mm.
Är du med?
Och du limmar packningarna med ett tunnt lager kopparpasta så ev läckage smetas igen.

Billigt och funkar.
 
Kamikazes tips om att dela en extra packning är bra annars kan din lokala Suzukihandlare beställa hem packningar i andra tjocklekar men det är knappast någon lagervara så det lär ta länge tid än från cometic.
 
Hur jag vet att dom slår i är väl skit samma... Är man osäker finns det modellera...

Det jag undra var om det fanns tjockare packning att köpa men verkar inte som man får så mycke säriösa svar!



Vill tyvär inte beställa från usa tar för lång tid.. Men tack endå! :tummenupp

Hur mycket har du planat?
 
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är seriöst.
Får jag svar på mina frågor så får du hjälp.

Du kan annars dela en org packning och bygga på ett lager till.
Det ger 0,25 mm ca per "skiva".
Det är ju som du ser 3 st lager i en orginalpackning.
Det ger ju då 0,75 mm packning.
en till och packningen är 1,0 mm.
Är du med?
Och du limmar packningarna med ett tunnt lager kopparpasta så ev läckage smetas igen.

Billigt och funkar.


Sorry jag ber om ursäkt men det va inte ditt inlägg jag menade utan dom andra som admin tagit bort nu..
Men aah allt står ju på noll har ju självklart dubbelkollat också så att allt verkligen stämmer och det gör det.

Men okok att man kunde göra så har jag aldrig tänkt på jag funderade på dubbla packningar men tänkte sen att det inte lär hålla spec bra men att dela på den och sätta ihopp på så vis kankse funkar bättre då..
Låter ju faktist som en vettig lösning så det kanske man ska prova får tacka för tipset! :tummenupp
Har du provat göra så själv?

Kamikazes tips om att dela en extra packning är bra annars kan din lokala Suzukihandlare beställa hem packningar i andra tjocklekar men det är knappast någon lagervara så det lär ta länge tid än från cometic.

Okok jag köper mina delar direkt från KGK och sisst hadde dom packning hemma så fick det direkt dock var det orginal. Men ska kolla om jag får tag på nån tjockare packning ist annars får man väl ta och göra som kamikaze säger bara det håller så är jag nöjd!

Hur mycket har du planat?

Jag vet faktist inte hur mycke den är planad glömde fråga det tyvär men den är ju planad sen tidigare det är därför det blivit så här.
Lägger jag toppen på ett bord så stor den inte på toppen utan på ventilerna så det är nog svår att plana den mer.
 
Last edited:
Jag vet faktist inte hur mycke den är planad glömde fråga det tyvär men den är ju planad sen tidigare det är därför det blivit så här.
Lägger jag toppen på ett bord så stor den inte på toppen utan på ventilerna så det är nog svår att plana den mer.

Ok.
Det jag far efter är att det brukar på originalsporthojar som regel vara ett spel mellan ventil och kolv på iaf minst 2 mm. Så därför måste det hyvlas bort orimligt mycket från toppen för att få kontakt mellan ventil och kolv om kammen och ventilspelen står rätt.

Men allt är ju möjligt. Hursom för man ju kolla att man har iaf 1.5-2.0mm klarning med lera innan man startar motorn.

/J
 
Sorry jag ber om ursäkt men det va inte ditt inlägg jag menade utan dom andra som admin tagit bort nu..
Men aah allt står ju på noll har ju självklart dubbelkollat också så att allt verkligen stämmer och det gör det.

Men okok att man kunde göra så har jag aldrig tänkt på jag funderade på dubbla packningar men tänkte sen att det inte lär hålla spec bra men att dela på den och sätta ihopp på så vis kankse funkar bättre då..
Låter ju faktist som en vettig lösning så det kanske man ska prova får tacka för tipset! :tummenupp
Har du provat göra så själv?

Inga problem...

Har inte gjort så själv men däremot splittat för att få högre komp och det funkar problemfritt.
Men som test kan du göra så.
Får du inte stil på den så släpa upp den till mig så ska jag hjälpa dig.
 
Ok.
Det jag far efter är att det brukar på originalsporthojar som regel vara ett spel mellan ventil och kolv på iaf minst 2 mm. Så därför måste det hyvlas bort orimligt mycket från toppen för att få kontakt mellan ventil och kolv om kammen och ventilspelen står rätt.

Men allt är ju möjligt. Hursom för man ju kolla att man har iaf 1.5-2.0mm klarning med lera innan man startar motorn.

/J

Aha okok då kanske det itne går att göra så som jag hadde tänkt...
Jag tänkte jag skulle ta 2 mellan skivor till alltså 3st mellan skivor och köra på för dom borde väl inte ha planat mer än "2 mellan skrivor" ?
Och den funkade ju bra innan jag plana toppen..
Men man får ju ta lite model lera och snurra runt motorn och se hur hur stort spel det är finns väl inte mycke mer man kan göra..

Inga problem...

Har inte gjort så själv men däremot splittat för att få högre komp och det funkar problemfritt.
Men som test kan du göra så.
Får du inte stil på den så släpa upp den till mig så ska jag hjälpa dig.

Aha okok.. Kom och tänkte på en sak. Ist för att splitta massa packningar och ta fler mellan skivor borde man inte helt enkelt kunna ta tex 2st packningar och sen ta bort ena ytter skivan på båda och sen sätta i hopp det med den packning som sitter på tex om du förstår hur jag menar?
sätta en mellan skiva mellan varje ytter skiva heltenkelt?
Så slipper man "täta" med kopparpasta också.. Vad tror du om att göra så ist?
I mina öron låter det iaf som att det borde vara det bästa men vad vet jag...
 
Last edited:
Aha okok.. Kom och tänkte på en sak. Ist för att splitta massa packningar och ta fler mellan skivor borde man inte helt enkelt kunna ta tex 2st packningar och sen ta bort ena ytter skivan på båda och sen sätta i hopp det med den packning som sitter på tex om du förstår hur jag menar?
sätta en mellan skiva mellan varje ytter skiva heltenkelt?
Så slipper man "täta" med kopparpasta också.. Vad tror du om att göra så ist?
I mina öron låter det iaf som att det borde vara det bästa men vad vet jag...

Låter väl vettigt.
Men du kan ta vilka delar som helst och slå ihop egentligen.
Att jaga mittenbiten är inte det viktigaste.
Har du en trave packningar så bygg ihop en och testa.
Kan ju inte bli värre än vad det är just nu!
 
Jag vet faktist inte hur mycke den är planad glömde fråga det tyvär men den är ju planad sen tidigare det är därför det blivit så här.
Lägger jag toppen på ett bord så stor den inte på toppen utan på ventilerna så det är nog svår att plana den mer.


Om du ställer toppen på ett bord, så står den direkt på ventilerna..:va

Den måste vara planad hur mycke som helst. Dessutom om det är taget mer en ett par tiondelar så börjar ju det påverka kamtajmningen så du måste ha ställbara kamdrev. defenitivt om du tagit flera mm.

If a little is good. A lot can still be too much.
 
Om du ställer toppen på ett bord, så står den direkt på ventilerna..:va

Den måste vara planad hur mycke som helst. Dessutom om det är taget mer en ett par tiondelar så börjar ju det påverka kamtajmningen så du måste ha ställbara kamdrev. defenitivt om du tagit flera mm.

If a little is good. A lot can still be too much.

Det är inte så ovanligt att ventilerna sticker utanför.
Behöver inte vara planad för den skull.

Mats
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top