Husaberg tvärdog

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjena!
Tänkte passa på att njuta av vädret (och göra som alla andra) ta en liten vända med husan.
Körde en bit sen efter en korsning när jag började dra på lite, inget våldsamt utan "normalt" i tvåans växel så tvärdog den:mad:, fick in kopplingen snabbt och stannade.
Rullade hem den och började kolla lite på den
Gnista har den
Soppa har den.
Tror det kan ha att göra med kamaxeln/ventilerna
För det kom liksom bara pang på, inte som att den har dummat sig innan.
Tog av locken för ventilerna och testade kicka lite försiktigt, ventilerna rör sig hur fint somhelst.
Så jag tror att kedjan kan ha hoppat någon länk eller va man ska säga.
Kan inte så mycket på fyrtakstfronten så är väldigt tacksam ifall ni tar er tid och förklarar lite steg för steg hur jag kan kolla ifall det står rätt till
Mvh
Christian

Årsmodell?
Verkar den ha samma komp om du kickar? Eller samma fart på elstarten?

Jag tror inte kammkuggning,,,,,,,,men kolla för säkerhets skull
1.Kolla kammens inställning,, markering på kamdrev och kolven i tdc (toppläge) Nockar vända neråt! Leta åt bild på markering drev nätet ,,finns här på sm forumet någonstanns?.

Om du har rätt iunställning och liknande komp som innan...Ta lös stiftet och ge den en hutt soppa 2 korkar blir bra ,Fanta citron korkar mod petflaska 1,5 L Startar den till på detta så plocka väck gasaren och rengör alla munstycken.. Stor flaga kan ha sugits fast i högfarten om du har svintur!

Jag såg på din avantar att den ser lite väl het ut på kröken!! Misstänker för litet lågfart och högfart! Hur öppen är dämparen och hur stort högfart och lågfart sitter i? Kolla detta i vilket fall som hellst. Bra rek bestyckningar finns i husabergtråden.

Det är en 04a.
Den låter inte lita mycket som när man körde på starten innan, verkar lite komplös men inte helt ändå.

Ang munstyckena så har gamla ägaren tagit bort strypningarna, får kolla ifall han har bytt munstycken.
tack för svaret.

Det är en 04a.
Den låter inte lita mycket som när man körde på starten innan, verkar lite komplös men inte helt ändå.

Ang munstyckena så har gamla ägaren tagit bort strypningarna, får kolla ifall han har bytt munstycken.
tack för svaret.

Ok jag antar att du har hela stora ventilkåpan lös.. Kolla på alla fjädrar som håller upp ventilerna efter skador (av) . Du kan även med en typ hammares baksida eller liknande trycka ner vardera ventilfjädrar (med tummarna om du är lika stark som jag) ,,tryck i mitten ventilskaft och jämför trycket med varandra. Behöver bara fjädra till såpass att du noterat ungefärligt motstånd i din biologiska våg :D Kan mycket väl tänkas att en fjäder gått av
och det kan man känna om man har någon kännsel i tassarna :rolleyes:

Någon som vet hur man ser när kammen står i rätt läge?
Ska tydligen finnas något på drevet, men hittar inget
mvh
Chrille

Edit!
Har tagit bort locket och hittat att ena fjädern till avgaserna är kaputt.
Hur demonterar jag denna på lättast sett?

Last edited:
Någon som har förslag hur men får bort kamaxeln? är det att dela kedjan som är det enda sättet?
mvh
Chrille

Det finns rep.handbok att ladda hem.Ligger under downloads på Husaberg.se

Kedjan brytes för att demontera.Slipa bort två nitar och peta itu låset.

kan jag använda kedjan igen då isåfall?
några tipps innan jag demonterar kedjan? vill inte att det blir fel nu

Är kedjan inom mått går det så klart att återanvända den,men en ny kostar väl ca 200kr inkl lås. Bara låset löst annars kostar väl 50kr.

Ställ motorn i nolläge bara,TDC som vid ventiljustering.Två prickar på kamdrevet ska linjera med topplocket.

kan jag använda kedjan igen då isåfall?
några tipps innan jag demonterar kedjan? vill inte att det blir fel nu

Bara kapa av och byta ut kedjan om den gått mer än 500 mil landsväg eller 50-80 tim. Och toppen måste helt av! Om du har otur så har ventil tallriken farit genom kolven och krökt vevstake:gnissla och ännu mer otur så har sätet skadats i toppen och ännu mer otur har rat från hål i kolv farit ner i vevhuset och in i vevstakslager och vevlager och ,och Huuuva . Bara hålla i hatten när du plockar av toppen!:gnissla

Hur kan man på ett smidigt sätt undvika fel vid demontering av kedja kamaxel och topplock.
Hur får man kammen rätt inställd. Ge mig en massa knep för att undvika mer problem :)

Hur kan man på ett smidigt sätt undvika fel vid demontering av kedja kamaxel och topplock.
Hur får man kammen rätt inställd. Ge mig en massa knep för att undvika mer problem :)

Så här, markeringarna på primär och sekundärdrevet(?) och nockarna neråt! :tummenupp

Många säger att de e jobbigt men de håller inte jag med om!

Så det är bara att ha pluppen på det ena drevet millmellan plupparna på den undre drevet och lägga kamaxeln så att nockarna är lika långt neråt?
Då är det ju så lätt att tillochmed jag kanske reder ut det :)
tack för svaret
/Chrille

Så det är bara att ha pluppen på det ena drevet millmellan plupparna på den undre drevet och lägga kamaxeln så att nockarna är lika långt neråt?
Då är det ju så lätt att tillochmed jag kanske reder ut det :)
tack för svaret
/Chrille

Ja ungefär . Nu vid isärtagning behöver du inte tänka på något.. Bara skruva isär och hålla koll på alla prylar bara. Speciellt den lilla oring som sitter mellan topp och ventilkåpa!!!.. Den är lätt att glömma och tappa bort!!

Monterar du kammdrevet enligt bilden, och ser till att du vänt nockarna neråt,,Typ som ett A Eller upponervänt V så blir det rätt förutsatt att kolven är i toppläge. (toppläget = mitt i glappet i toppläget ) Och dom grönmarkerade prickarna är ju viktiga att få enligt bild.

Ja ungefär . Nu vid isärtagning behöver du inte tänka på något.. Bara skruva isär och hålla koll på alla prylar bara. Speciellt den lilla oring som sitter mellan topp och ventilkåpa!!!.. Den är lätt att glömma och tappa bort!!

Monterar du kammdrevet enligt bilden, och ser till att du vänt nockarna neråt,,Typ som ett A Eller upponervänt V så blir det rätt förutsatt att kolven är i toppläge. (toppläget = mitt i glappet i toppläget ) Och dom grönmarkerade prickarna är ju viktiga att få enligt bild.

Den o-ringen sitter ej på 04 och nyare.

Vart sitter den? :va
Någon sån har jag aldrig sett i min gamle harv! Eller så kan ja bara inte se de framför mej nu, va ett tag sen ja hade isär den nu :tungan

I bakkant på toppen,bredvid kamkedjan kommer en oljekanal upp,går till smörjningen av vipparmarna.Används bara 01-03.

Men kan jag inte ta av kedjan, 17nyckel på svänghjulet och snurra tills dom "pluppen" är mellan dom två "plupparn"
sedan lägga kamaxeln med nockarna lika långt ner på varje sida
och sedan montera kamkedjan?
eller är jag helt ute och röjjer :glömdet

I bakkant på toppen,bredvid kamkedjan kommer en oljekanal upp,går till smörjningen av vipparmarna.Används bara 01-03.
Å ja har den mitt emellan!

nån sån har ja dock aldrig lagt märke till, va jag vet! får la kolla på de nästa gång ventilkåpan åker av :D

Men kan jag inte ta av kedjan, 17nyckel på svänghjulet och snurra tills dom "pluppen" är mellan dom två "plupparn"
sedan lägga kamaxeln med nockarna lika långt ner på varje sida
och sedan montera kamkedjan?
eller är jag helt ute och röjjer :glömdet

EDIT: läste lite fel från början!

Men så som du beskriver de måste la funka!

EDIT: De som kan försvåra lite e när du vrider runt motorn, då åker ju kedjan me, eftersom den sitter på där nere! Enklaste e ju om du försöker tajma kedjan med markeringarna på dreven, när du vrider runt den från början, så att låset hamnar rakt upp.. eller iallafall så de e lättåtkomligt! och så att markeringarna står rätt! om du vrider runt motorn utan kedjan, så syns de på ett unefär hur motorn kan stå innan du sätter i kedjan, så att den kommer upp lika mycke på båda sidor när markeringarna är rätt!

Kanske lite taskigt förklarat men, hoppas du förstår iallafall :) är inte så märkvärdigt som man kan tro! aldrig vart nåra större problem för min del iallafall

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back