Brinner ett hus upp eller ned?

Last edited:
tror de beror på om de startar på över el undervåning
:brinnerup "brinnerupsmilli"

Hus brinner upp!
Oavsett om du tänder eld uppe vid taknocken eller nere vid stenfoten så kommer lågorna (förbränningen) att ske ovanför brandhärden.

Eftersom dom brännbara rökgaserna är varmare än omgivande luft stiger dom enligt termodynamikens lagar.

/T.Ror jag

...spelar ingen roll; har glaset befunnit sig i ett hus som brunnit upp/ned, så är det ändå sönder...

:skrattaåt Du vart fanimig kvicktänkt!

Har vi inga riktiga SH brandmän här som kan stödja min teori om att ett hus brinner varken upp eller ned, utom gör bådeoch beroende på vart kärnpunkten för eldsvådan startat? För hur kan ett hus brinna UPP om eldsvådan startat på övanvåningen/taket, för då brinner lika förbannat undervåningen NED:brinnerup

Last edited:
Hus brinner upp. När det brunnit upp så är det nedbrunnet eller uppbrunnet.
Jag skulle aldrig någonsin säga att ett hus håller på att brinna ner.

Det beror på om huset står på norra eller södra halvklotet. Alla vet ju att norr är uppåt. Så på norra sidan brinner det upp (lågorna pekar uppåt), medan det på södra halvklotet brinner ner. Enkelt.

Mest lättförtjänta titeln ever! :banana

joora...jag ska bara beställa en fakking kroppsstrumpa i näver till dig, får vi se vad du säger sen...

Hus brinner upp. När det brunnit upp så är det nedbrunnet eller uppbrunnet.
Jag skulle aldrig någonsin säga att ett hus håller på att brinna ner.

mjaa, vänta lite nu...låt oss smaka lite på några av dina ord:

hus brinner upp. check.
det är då uppbrunnet. check.
men det är också nedbrunnet. check. va!??

det kan alltså vara både och?

den antiteori som du ovetandes i ditt bakfulla & lite kräks-på-tröjan-tillstånd presenterar så här dagen efter, skulle jag snarare formulera om till färdigbrunnet. annars faller hela min tes och trådrubriken i fråga.

Last edited:
joora...jag ska bara beställa en fakking kroppsstrumpa i näver till dig, får vi se vad du säger sen...

Kan jag inte få mig en fräsig dräkt istället?
71b2d4fa.jpg

Man vill ju "go out in style" så att säga.. :jäs

När du sen tänder eld på den( vilket jag antar är planen), brinner den då upp eller....

.. sidledes?

Jag har läst nånstans att ett papper tex som försvinner helt brinner upp. Ett hus försvinner sällan helt och har enligt den regeln således brunnit ner. Det förklarades med att det brinner ner till grunden.

Men vad händer då om en bil börjar brinna? Den lär ju inte brinna upp (försvinna helt) men brinner den ner till däcken då? Eller till fälgarna?
Eller brinner den bara? För det går väl att brinna utan att brinna upp eller ner?
Ett hus där brandkåren hinner släcka elden har väl inte brunnit upp? Eller ner? Det har väl bara brunnit? Eller har köket/sovrummet/whatever brunnit ner? Eller upp? :näsblod

Stora frågor kräver stora funderingar..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...