Flygolyckor, flygrädsla mm

Är man feg ska man stanna på marken, blir så trött på alla som sitter och ylar, kräks och sprider dålig stämning bland medpassagerarna. Finns minst en på varje flygning verkar det som.
Tar tillbaka det där, annars får jag äta upp det när jag sitter och ylar, kräks och sprider dålig stämning i väntrummet hos käftis. Påmindes idag om att jag lider av en ruskigt irrationell tandläkarskräck. :gnissla
 
Att det skulle vara blixten som tog AF447 har jag svårt att tro, men däremot så tror jag att det kan ha slitits sönder av turbulensen.
Jag pendlar på den här sträckan (Rio-Stockholm) och det är alltid mycket turbulens över atlanten där AF 447 försvann.
Jag åker igen om 3 veckor, och det känns inte bra att åka med ett airbus 330 när man inte vet vad som orsakade haveriet ännu.
 
Att det skulle vara blixten som tog AF447 har jag svårt att tro, men däremot så tror jag att det kan ha slitits sönder av turbulensen.
Jag pendlar på den här sträckan (Rio-Stockholm) och det är alltid mycket turbulens över atlanten där AF 447 försvann.
Jag åker igen om 3 veckor, och det känns inte bra att åka med ett airbus 330 när man inte vet vad som orsakade haveriet ännu.

Varför tror du att turbulens är möjligt men inte blixten?
Jag hade ALDRIG gjort det du ska göra. ALDRIG. :fakta
 
Har provat en lektion med en cessna och blev spyfärdig, var rätt blåsigt den dan... :näsblod

Har sett en sådan där autogyros och det vore kanske någont man skulle våga testa någong gång ifall det är så säkert som du säger. Klart du ska prov så kan du berätta sen hur det var. :tummenupp

Vanliga helikoptrar ska ju kunna bromsa upp nedfärden med att vända rotorbladen ifall motorn lägger av, men det funkar nog bara i teorin, typ. :död


Autorotation funkar bara i teorin:va
 
Varför tror du att turbulens är möjligt men inte blixten?
Jag hade ALDRIG gjort det du ska göra. ALDRIG. :fakta

Äsch, oddsen är ju rätt höga på att det skulle ske snart igen... alltså inte särskilt sannolikt.
Själv åkte jag till New York mindre än en månad efter 9/11... folk tyckte jag var tokig men vad är oddsen att det sker något igen så snart?

Det är bara flyga på och njuta av servicen ombord... Air France brukar vara ganska givmilda med vinet. :)
 
Varför tror du att turbulens är möjligt men inte blixten?
Jag hade ALDRIG gjort det du ska göra. ALDRIG. :fakta

Mackan, har du National Geogrphics borde du titta nu!

I korthet: En skitig flygmeck byter en bränslenivågivare i ett flygplan, det är visserligen inte rätt reservdelsnummer, men dom ser likadana ut och är avsedda för flygplan från samma tillverkare.

Piloten skiter i att invänta bränslerapporten från tankpersonalen eftersom mätaren visar fullt.

Flygplanet får soppatorsk över öppet vatten och når inte land.

Autorotation funkar bara i teorin:va

Det funkar BÄST i teorin, dvs när haveriet inte beror på att växelhuset exploderar och låser rotoraxeln.
 
Last edited:
Mackan, har du National Geogrphics borde du titta nu!

I korthet: En skitig flygmeck byter en bränslenivågivare i ett flygplan, det är visserligen inte rätt reservdelsnummer, men dom ser likadana ut och är avsedda för flygplan från samma tillverkare.

Piloten skiter i att invänta bränslerapporten från tankpersonalen eftersom mätaren visar fullt.

Flygplanet får soppatorsk över öppet vatten och når inte land.



Det funkar BÄST i teorin, dvs när haveriet inte beror på att växelhuset exploderar och låser rotoraxeln.


:D:rofl

Edit: De som är rädda för att flyga, är de verkligen rädda för flygningen i sej eller är de rädda pga att de känner att de inte har kontroll över situationen?! :va
Själv har jag aldrig varit flygrädd, I love it! :banana
Min barndomsdröm var t.o.m att bli flygkapten när jag belv stor :)
Förut var jag lite elak och såg det som lite av nöje att "skrämma" upp och psyka lite retsamt de som var skraja i min närhet :D
Men nu är jag snäll och låter bli, men damm vad sugen man blir ibland att busa. :rolleyes:
 
:D:rofl

Edit: De som är rädda för att flyga, är de verkligen rädda för flygningen i sej eller är de rädda pga att de känner att de inte har kontroll över situationen?! :va

Flygrädsla är en fullkomligt irrationell rädsla, men visst är det en stor del att man är fast i en aluminiumtub marginellt tjockare än en colaburk på 10.000m höjd utan möjlighet att påverka.

Jag gillar att flyga, men har fullständig förståelse för dom som är flygrädda.

Jag hade en granne som var fruktansvärt katträdd, också en fullständigt irrationell rädsla, jag menar hur stor skada kan en rasande katt ställa till med?
(jag kan svara på det med eftersom jag gav våran katt p-piller)

Irrationella rädslor är omöjliga att resonera bort.
 
det funkar BÄST i teorin, dvs när haveriet inte beror på att växelhuset exploderar och låser rotoraxeln.

Autorotation fungerar. Bortsett från akut hjärtstopp hos piloten, Tappad rotor, ev ditt exempel, bomb, rent rotor haveri och andra utopiska händelseförlopp i styrmekanismerna och några andra fall

Nu är jag inte riktigt insatt om frihjul efter växeln existerar men skulle tro det och i sådana fall så "borde" även ett växelhaveri även gå att rädda med autorotation.
 
Flygrädsla är en fullkomligt irrationell rädsla, men visst är det en stor del att man är fast i en aluminiumtub marginellt tjockare än en colaburk på 10.000m höjd utan möjlighet att påverka.

Jag gillar att flyga, men har fullständig förståelse för dom som är flygrädda.

Jag hade en granne som var fruktansvärt katträdd, också en fullständigt irrationell rädsla, jag menar hur stor skada kan en rasande katt ställa till med?
(jag kan svara på det med eftersom jag gav våran katt p-piller)

Irrationella rädslor är omöjliga att resonera bort.

Sant. Har hört att det är därför en av orsakerna till att man serverar sprit på flygplanen, för att folk ska slappna av och lugna ner sina oroande nerver lite.
Många män vågar inte visa sin rädsla och det är ganska ofta man just ser män sitta på nån bar Arlanda och dricker sig lugna innan flighten.
jag har faktiskt förtåelse för dessa lite "glada i hågen-gubbar", de behöver inte supa för att de har problem med spriten, utan att de har problem med flygningen.
 
Autorotation fungerar. Bortsett från akut hjärtstopp hos piloten, Tappad rotor, ev ditt exempel, bomb, rent rotor haveri och andra utopiska händelseförlopp i styrmekanismerna och några andra fall

Nu är jag inte riktigt insatt om frihjul efter växeln existerar men skulle tro det och i sådana fall så "borde" även ett växelhaveri även gå att rädda med autorotation.

Man skulle nog bli lite för yr i mössan inför landningen utan stjärtrotor.
Att växeln går runt är nog en förutsättning för landning med autorotation.
 
Sant. Har hört att det är därför en av orsakerna till att man serverar sprit på flygplanen, för att folk ska slappna av och lugna ner sina oroande nerver lite.
Många män vågar inte visa sin rädsla och det är ganska ofta man just ser män sitta på nån bar Arlanda och dricker sig lugna innan flighten.
jag har faktiskt förtåelse för dessa lite "glada i hågen-gubbar", de behöver inte supa för att de har problem med spriten, utan att de har problem med flygningen.

Fast anledning nummer ett är att flygbolagen tjänar pengar på det! :mattias
 
Ok ser mig övertalad. men det funkar även utan stjätrotor.

Nja, gör det verkligen det?

Dom allra flesta totalhaverier beror just på stjärtrotorhaveri, varpå helikoptern förlorar sin flygförmåga oavsett om huvudrotorn fortfarande har drivning.
 
Nja, gör det verkligen det?

Dom allra flesta totalhaverier beror just på stjärtrotorhaveri, varpå helikoptern förlorar sin flygförmåga oavsett om huvudrotorn fortfarande har drivning.

Autorotation ar en kontrtollerad nödlandning som används i bla motorbortfall.
 
Autorotation ar en kontrtollerad nödlandning som används i bla motorbortfall.

jo, det vet ju även jag, nu var ju frågan om autorotation skulle fungera om växelhuset havererar, vilket innebär att varken motor eller rotor kan driva stjärtrotorn.
 
jo, det vet ju även jag, nu var ju frågan om autorotation skulle fungera om växelhuset havererar, vilket innebär att varken motor eller rotor kan driva stjärtrotorn.


Snurigt blir det:D men det har skett. ingken källa men man har rett ut det.
 
Att starta och ligga på samma höjd är helt ok, men när planet går ned för landning och man ser träd och hus fladdra förbi strax nedanför utan att man ser landningsbanan så säger sunda förnuftet att nu går det åt hel...e :gnissla

Lägg till tryckökningen i kabinen och man önskar att man satt på en MC istället... Alltså köra mc:n själv, att sitta bakpå är också läskigt. Det handlar som GuW säger att själv kunna påverka hur man vill dö.

Har för mig att ska autorotation fungera så måste helikoptern ligga på en viss höjd också, för nära marken och piloten hinner inte reagera och justera rotorbladen på rätt sätt. (tror jag)
 
Ok ser mig övertalad. men det funkar även utan stjätrotor.

Jovisst, men frågan är som sagt om piloten öht är i stånd att utnyttja den upplagrade rörelseenergin i huvudrotorn, när även hans/hennes egen kropp blivit föremål för ett avsevärt varvtal :D

Om man ska bli lite teknisk så tror jag även helikoptrars generatorer och hydraulpumpar drivs via växeln. Och utan tex hydraulik så vet jag inte om rotorhuvudet kan fungera.
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top